Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fintor Gábor Debreceni Egyetem, Humán Tudományok Doktori Iskola,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fintor Gábor Debreceni Egyetem, Humán Tudományok Doktori Iskola,"— Előadás másolata:

1 Fintor Gábor Debreceni Egyetem, Humán Tudományok Doktori Iskola, Nevelés-és Művelődéstudományi Doktori Program Társadalmi folyamatok hatásai a sportolási szokásokban nyíregyházi felső tagozatos diákok körében   HUCER 2015 Hungarian Conference on Educational Research Nyíregyházi Főiskola, május

2 Az előadás célja Előzmények Elméleti keret EMPIRIKUS KUTATÁS
Fogalom, cél, hatások Problémafelvetés Nemzetközi kutatási eredmények EMPIRIKUS KUTATÁS

3 Előzmények Kutatásom témája: Mindennapos testnevelés (NAT 2012)
Testnevelés és sport műveltségterület változásainak vizsgálata felső tagozatos diákok körében Mindennapos testnevelés (NAT 2012) A „TANTÁRGY” (Hamar 2008, Ekler-Rétsági 2011, Makszin Tantervelemzések) központi kérdései: az egészségmagatartás, a fizikai aktivitás SPORT

4 Elméleti háttér Szocializáció (Broom-Selznick 1997, Somlai 1997, Kozma 2011, Zsolnai és msai 2012) Sportszocializáció (Gombocz 1998, Bíróné 2004, Földesiné 2010) Szocializációs közegek (Ács-Borsos-Rétsági 2011) Család (Kozma 2011) Kortárscsoportok (Somlai 1997) Oktatás (Bognár és mtsai 2005) Média (Szabó 2013)

5 Fogalom, cél, hatások, problémafelvetés
A sport fogalma (Bély-Kálmánchey 1967, Frenkl 1978, Takács 1979, Nádori 2005) Rétsági-Ekler (2011) „a sport önként vállalt tevékenység, melyet a sportoló számtalan célból űzhet: rekreációs, egészségvédelmi, rehabilitációs célból, vagy pedig versenysport, élsport formájában a legmagasabb teljesítmény elérésének céljából és szándékával.” (2011:6). Célja: önkéntes, teljesítményfokozás, verseny Színterei: versenysport, iskolai/diáksport, szabadidő/hobbi (Földes-Kun-Kutassi 1982) Jótékony hatásai (Jákó 1994, Pikó-Keresztes 2007, Pusztai 2009 Shephard és msai 2013, Kovács 2014) Problémafelvetés (Eurobarométer 2014, Gál 2008, Perényi 2014, Kovács 2014)

6 Nemzetközi kutatási eredmények
FRANCIAORSZÁG - a gyermekkori napi szintű sportolás pozitív hatással volt a sporthoz való hozzáállásukra felnőttkorra (Shephard és mtsai 2013) GÖRÖGORSZÁG - a napi megfelelő táplálkozás, mozgás hozzájárulnak az egészséghez (Moschonis és mtsai 2013) LENGYELORSZÁG – iskoláskor előtti fizikai aktivitás szerepe (Marowska 2014) HORVÁTORSZÁGI vizsgálatok – a napi szintű sport növeli az ügyességet (Zoran és mtsai 2014, Payne és mtsai 2007, Akbari és mtsai 2009, Bungic- Baric (2009)

7 Empirikus kutatás Önkitöltős kérdőív Kérdéscsoportok: mindennapos testneveléssel összefüggő állítások, sportolási gyakoriság, szabadidő eltöltés, tanulmányi eredményesség, testnevelés tantárggyal kapcsolatos állítások, egészségmagatartás, szociológiai háttér (nem, életkor, lakhely, szülők végzettsége, sportolási gyakorisága, anyagi háttér) A minta: Négy különböző fenntartójú nyíregyházi iskola felső tagozatos diákjai, május Eredmények elemzése - SPSS program 21. Gyakorisági vizsgálatok, kereszttábla elemzés, faktorelemzés

8 Kutatási kérdések A rendszeresen sportolók aránya hogyan oszlik meg a NEMEK tekintetében? (Ács-Borsos-Rétsági 2011) A sportolást és sportágválasztást milyen tényezők befolyásolják a NEMEK és a SPORTOLÁSI GYAKORISÁG esetében? (Trazskoma-Bicsérdy 2007, Pápai-Szabó 2003) Mivel töltik szabadidejüket a megkérdezettek? (IPSOS 2012)

9 Eredmények

10 Sportolási gyakoriság nemek tekintetében

11 Sportolást befolyásoló - NEM

12 Sportágválasztást befolyásoló - NEM

13 Sportolást és sportágválasztást - SPORTOLÁSI gyakoriság

14 Szabadidős tevékenységek aránya hétköznap és hétvégén (%) (n=285)
nem szoktam 1 óránál nem többet Legalább 2 órát TV-t nézek Hétköznap 10,5% 64,9% 23,5% Hétvégén 6,7% 53,3% 40,0% Zenét hallgatok Mann-Whitney U=6658, p=0,000 15,8% 61,0% 21,4% 17,2% 54,1% 27,7% Mobillal játszom 27,4% 60,0% 10,6% 30,2% 56,0% 14,7% Plázában vagyok Mann-Whitney U=6510,5 p=0,000 62,1% 6,0% 53,7% 38,6% 7,4% Különórára járok Mann-Whitney U=7041,5, p=0,000) 49,5% 36,1% 13,0% 78,2% 15,1% 5,3% Házi feladatot készítek Mann-Whitney U=7231,5, p=0,000 4,2% 65,6% 28,8% 8,8% 61,4% 29,8% Barátokkal vagyok 9,1% 56,3% 33,3% 16,1% 40,4% 43,2% Internetezem 7,7% 29,4% 40,7%

15 Képernyőhasználat - ÉVFOLYAM

16 Összegzés A mintába kerültek közel fele sportol legalább hetente háromszor, amely esetükben az életkor emelkedésével sem csökken, nekem tekintetében a fiúk többet sportolnak. A sportolás és sportágválasztás okai között a fiúknál a kortárscsoport és a média, lányoknál a hosszú távú gondolkodás emelkedik ki. A szabadidő eltöltésben a képernyőhasználat kiemelkedő értékkel jelenik meg, mind a hétköznap és hétvége tekintetében.

17 Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: fintor.gabor@gmail.com


Letölteni ppt "Fintor Gábor Debreceni Egyetem, Humán Tudományok Doktori Iskola,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések