Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Bevezető: Információk, tematika és néhány nyugtalanító kérdés Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1
2
A tárgy adatai, a teljesítés feltétele
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány BMEGT41A028 szabadon választható félévközi jegy, 2 kredit Teljesítés a 2 negyedéves zh sikeres megírása 1. zh: 7. alkalom 2. zh: utolsó hét illetve utolsó előtti hét (hétfő, szerda, csütörtök) javítás, pótlás: pótlási héten csak egy zh pótlására vagy javítására van lehetőség, vagyis a szorgalmi időszakban legalább az egyik zh-t legalább elégségesre meg kell írni Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
3
Jegyzetek a tárgyhoz Kutrovátz Gábor, Láng Benedek, Zemplén Gábor: A tudomány határai (Typotex Kiadó, 2008) → Órai diák: (→ (Tárgyaink) → interaktív órarend alá görgetni és megkeresni a Tudomány, tudományellenesség, áltudomány tárgyat → Kurzus időpontja) Zh: esszé kérdések: szintén a tárgy honlapján Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
4
Hétköznapi kérdések és válaszok
Kihez forduljunk, ha problémánk van? Vegyem meg a legújabb kütyüt, vagy még várjak két hónapot? Valóban rossz az új telefon antennája? Tényleg nem lesz agydaganatom 30 év múlva, ha ennyit telefonálok? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
5
Hétköznapi kérdések és válaszok
Kihez forduljunk, ha problémánk van? Gyűjtsem szelektíven a szemetet, vagy semmi értelme? A szomszéd látta, hogy úgyis összeöntik… A globális felmelegedés természetes folyamat, most olvastam egy tanulmányban… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
6
Hétköznapi kérdések és válaszok
Kihez forduljunk, ha problémánk van? És mibe fektessem a pénzemet? Melyik omlik össze előbb: az USA, az EU vagy Kína? Deviza, arany, ingatlan, olaj, emerging markets, párnaciha, termőföld, atombunker és konzervek? OK, ingatlan. Paks közelében vannak nagyon jó áron… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
7
Hétköznapi kérdések és válaszok
És kihez forduljunk, ha fáj valami? Ha eltörtem a lában, nyilván a kórházba – de ha csak a hasam fáj? Orvoshoz, homeopatához vagy akupunktőrhöz? És ha „csak” a közérzetünk rossz állandóan? Beoltassam a gyerekemet? Szörnyű mellékhatá- sokról jönnek a hírek Állítólag csak egy nagy gyógyszercég tolja Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
8
Hétköznapi kérdések és válaszok
Ne oltassam be a gyerekemet? De Dr. House véleménye más… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
9
Hétköznapi kérdések és válaszok
És tényleg, miért fáj annyit a fejünk? A születési stressztől? Mert elnyomjuk a mindennapi feszültséget? Mert az auránk lyukas? Mert rossz dolgok történtek velünk előző életünkben? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
10
Hétköznapi kérdések és válaszok
Mi alapján döntünk/döntsünk a hétköznapokban? Nem csak másokra támaszkodunk, vannak igaznak vélt saját ismereteink is! Pl. tudjuk, hogy a spenótban rengeteg a vas De honnan is „tudjuk”? Honnan tudjuk, melyek tévesek, illetve melyek állják meg a helyüket? „Ember embernek kútfője” Nem sok mindent tudunk magunktól… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
11
Hétköznapi kérdések és válaszok
Tehát hogyan döntsön a laikus? Kiben bízzon? Forduljon szakértőhöz! És ki a szakértő? Hallgassunk a tudományra! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
12
Hétköznapi kérdések és válaszok
Elsőre nem tűnik rossz tanácsnak, de felmerül két kérdés: Az ebben-abban jeleskedő tudós (orvos, mérnök stb.) biztosan ért ehhez a konkrét kérdéshez is? Biztos nincs más, aki jobban érthet ehhez nála? Lehetnek megalapozott kétségeink… A fatális orvosi műhibák, tudományos tévedések, az emberiség jövőjét fenyegető fejlesztések, vagy az olyan problémák, melyek régóta makacsul ellenállnak a tudósok megoldási kísérleteinek? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
13
Elfogadható a megoldás?
Honnan tudjuk, hogy mit állít a tudomány? Kell-e egyetemi diplomát szerezni az összes főbb tudományterületen ahhoz, hogy jól dönthessünk a hétköznapi élethelyzetekben? Vajon kijelölik-e a tudomány határai a helyes tudás és téves vélekedés közti különbségeket? Milyen alapon állítjuk, hogy a modern tudománytól eltérő módon szerzett tudás nem megbízható? Ha valami nem tudomány, akkor az feltétlenül babona és sarlatánság? Vajon a tudósok mindig egyetértenek abban, amit állítanak? Mi van, amikor nem? Hogyan viszonyuljunk mi, hétköznapi emberek a tudományhoz és a tudomány által kínált válaszokhoz? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
14
Miért hiszünk a tudománynak?
Mi is az, hogy tudomány? Milyen módszerek garantálják az általa kínált tudás állítólagos megbízhatóságát? Mi számít tudománynak és mi nem: hol húzódnak a tudomány határai? Miért kellene jobban megbíznunk a tudományban, mint más hagyományokban? Tényleg olyan progresszívan fejlődik? A tudomány fejlődéséről Mi alapján mérjük a fejlődést? A tudományos publikációk száma számít? Vagy hogy hány emberhez jut el? Mennyi a megválaszolt kérdések száma a megválaszolatlanokhoz képest (nem rosszabbodik-e a helyzet)? Mi a várható jelentősége annak, amit egy kutató tehet hozzá a tudomány egészéhez? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
15
Miért hiszünk a tudománynak?
A sikerességéről Mi az összehasonlítási alap? Melyik kultúra a mérce? Gazdaságilag és technológiailag sikeresebb lett a nyugati kultúra, de ettől jobban tud mindent másnál/másoknál? Sikeres, így támogatják – vagy támogatják, és ezért sikeres? A racionalitásáról A tudósok racionálisabbak más embereknél? Okosabbak? Vagy a tudomány nem a tudósok, hanem a módszertana miatt racionális? Mi ez a módszertan? Az objektivitásáról Érdekmentes? Tudósok személyisége megfelelő? A témaválasztásuk? Tényleg mindenki ellenőrizheti? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
16
Mi a megoldás? Marad a teljes tanácstalanság és relativizmus?
Tekinthető ez válasznak? Nem inkább csak kritika? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
17
Mi a megoldás? Nincsenek könnyű válaszok…
A „nincs könnyű válasz” azt jelenti, hogy nincs is válasz? De ha van, akkor mi az? És ismét: Hogyan döntsünk a hétköznapi helyzetekben? (Vajon a félév végére lesz válaszunk?) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
18
A tárgy tematikája – I. 1. Problémafelvetés 2. Megoldási hagyományok
Elsődleges válaszlehetőségek e probléma megoldására, és ezek nehézségei. A tudomány objektivitása, érdekmentessége és sikeressége. Kérdés: mi tudományos, és mitől az? 2. Megoldási hagyományok → A tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudományoktól és az értelmetlenségtől. Vannak-e olyan karakterisztikumok, amelyek alapján végleges válasz adható a kérdésünkre? → A tudománytörténet-írás mint az utólagos válasz a kérdésre. Milyen támpontot ad ez a mai tudománynak? → A tudományszociológia: hogyan férünk hozzá erőforrásokhoz, kutatási pénzhez, tanszékhez, doktoranduszokhoz stb. Milyen eszközöket ad ez a kezünkbe? 3. Esettanulmányok – 4. Határmunkálatok – 5. Tudomány és nyilvánosság Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
19
A tárgy tematikája – II. 3. Esettanulmányok 4. Határmunkálatok
1. Problémafelvetés – 2. Megoldási hagyományok 3. Esettanulmányok → Csillagászat és asztrológia régen és ma → Parapszichológia, paratudományok → Történetírás és áltörténetírás → Evolúcióelmélet és kreácionizmus → Az alternatív orvoslás hagyományai, akupunktúra 4. Határmunkálatok Viták, amelyek jellemzik és alakítják a tudomány határait. 5. Tudomány és nyilvánosság A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolás? Szakértői kultúrák szerepe a társadalomban. Hitelesség, bizalom a társadalmi intézményekben 6. Következtetések Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
20
A félév menetrendje: HÉTFŐ SZERDA CSÜTÖRTÖK Szept. 5. Bevezető
Tudományfilozófia Szept. 14. BME Sportnap Szept. 15. Szept. 19. Tudománytörténet Szept. 21. Elmaradt óra Szept. 22. Szept. 26. Tudományszociológia Szept. 28. Szept. 29. Okt. 3. Asztrológia Okt. 5. Okt. 6. Okt. 10. Parapszichológia Okt. 12. Okt. 13. Okt. 17. 1. ZH Okt. 19. Okt. 20. Okt. 24. Áltörténetírás Okt. 26. Okt. 27. Okt. 31. Pihenőnap Nov. 2. Nov. 3. Kreácionizmus Nov. 7. Nov. 9. Nov. 10. Akupunktúra Nov. 14. Nov. 16. Nov. 17. Kari TDK Nov. 21. Határmunkálatok Nov. 23. Nov. 24. Nov. 28. Tud. és Nyilvánosság Nov. 30. Dec. 1. Dec. 5. 2.ZH Dec. 7. 2. ZH Dec. 8. Dec. 12. Pótlási hét Dec. 14. Dec. 15. Pótlási hét Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
21
Közérdekű A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Facebook oldala:
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
22
Közérdekű A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék blog oldala: Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
23
Ez itt a reklám helye A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék a Kutatók Éjszakáján! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
24
JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ
TDK 2016 JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ 2016. szeptember 26. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
25
Számít a véleményed! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.