Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan alapvető elemzési módszerek1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan alapvető elemzési módszerek1."— Előadás másolata:

1 Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan alapvető elemzési módszerek1.
dr. Szabó Gábor Csaba alapvető elemzési módszerek1. /23.

2 Erőtér/Gyengeség-Erősség SWOT TIPHIB 5W + 1H/2H 5/6S
A legegyszerűbb, sokszor használható menedzsment elemzési módszerek: ötletroham (brainstorming) Erőtér/Gyengeség-Erősség SWOT TIPHIB 5W + 1H/2H 5/6S

3 az erősségek-gyengeségek/ előnyök-hátrányok felmérése, szembeállítása
ERŐTÉR ELEMZÉS CÉL: a befolyásoló körülmények/hatások felmérése; gyengeségeink-erősségeink megismerése Módszer: az erősségek-gyengeségek/ előnyök-hátrányok felmérése, szembeállítása

4 A problémafeltárás technikái
CÉL: új helyzetek, új problémák újszerű, hatékony megoldása csoportos kreativitás, team jellegű, innovatív munkavégzés keretében

5 a problémafeltárás lépései általában:
1. a probléma megfogalmazása, szűkítése 2. a módszerek megválasztása 3. a munkavégzés előkészítése 4. az ötletek, javaslatok gyűjtése, rendezése 5. a megoldás(ok), javaslat(ok) kidolgozása

6 az ötletroham jellemzői:
kötetlen, gyors, hatékony, interaktív nem eléggé elmélyült a résztvevők egyidőben, egy helyen kell legyenek nem mindig rendezi az ötleteket torkollhat értelmetlen vitákba

7 az ötletroham lépései:
a szabályok ismertetése, megbeszélése az ötletek, javaslatok gyűjtése az ötletek javaslatok rendezése, súlyozása, csoportosítása (nem minden esetben !!)

8 Használd ki, támaszkodj jobban Csökkentsd, szüntesd meg
ERŐSSÉGEIDRE! Csökkentsd, szüntesd meg GYENGESÉGEIDET!

9 ERŐSSÉG GYENGESÉG - az oktatási intézmény ismert és elismert,
- a kiadott oklevelet széles körben preferálják a munkaadók, - nagy tapasztalatú oktatók tartják az előadásokat, - a tantárgyak tág ismereteket adnak az adott témakörben, - az oktatók gyakorlati ismereteiket és tapasztalataikat átadják a hallgatóknak, - a MTI szervezetten működik az adminisztratív ügyekben is, - jók az oktatás környezeti feltételei, infrastruktúrája, - kedvező az intézmény földrajzi elhelyezkedése, könnyen megközelíthető. GYENGESÉG - az előadási napok munkanapokon vannak, - nem szakmérnöki képzési forma, - nem kreditrendszerű képzés, - a képzés nem ÁFA mentes, így jelentős többlet terhet jelenthet a résztvevőknek, - relatív magas képzési díj, a résztvevő hallgatók végzettsége igen eltérő lehet, -nincs minden tantárgyból elektronikus tananyag.

10 kiegészítése: SWOT analízis
CÉL: a befolyásoló körülmények/hatások felmérése; gyengeségeink-erősségeink, lehetőségeink-veszélyeink megismerése Módszer: az erősségek-gyengeségek-lehetőségek-veszélyek felmérése, szembeállítása

11 SWOT analízis S = Strength W= Weaknesses O = Opportunities T= Threats
ERŐSSÉG W= Weaknesses GYENGESÉG O = Opportunities LEHETŐSÉG T= Threats FENYEGETÉS/ VESZÉLY

12 ERŐSSÉG GYENGESÉG LEHETŐSÉG FENYEGETÉS/VESZÉLY
- az oktatási intézmény ismert és elismert, - a kiadott oklevelet széles körben preferálják a munkaadók, - nagy tapasztalatú oktatók tartják az előadásokat, - a tantárgyak tág ismereteket adnak az adott témakörben, - az oktatók gyakorlati ismereteiket és tapasztalataikat átadják a hallgatóknak, - a MTI szervezetten működik az adminisztratív ügyekben is, - jók az oktatás környezeti feltételei, infrastruktúrája, - kedvező az intézmény földrajzi elhelyezkedése, könnyen megközelíthető. GYENGESÉG - az előadási napok munkanapokon vannak, - nem szakmérnöki képzési forma, - nem kreditrendszerű képzés, - a képzés nem ÁFA mentes, így jelentős többlet terhet jelenthet a résztvevőknek, - relatív magas képzési díj, a résztvevő hallgatók végzettsége igen eltérő lehet, -nincs minden tantárgyból elektronikus tananyag. LEHETŐSÉG - távoktatási forma bevezetése (vidékiekre gondolva), - szakmaspecifikus (autóipari, gépész, építész, stb) képzések indítása, - több fokozatú képzés, több tantárggyal, hosszabb képzési idővel, - a végzettek részére rövid (3-5 napos) ismeretbővítő képzések létrehozása, - elektronikus tananyag összeállítása, kiadása, - igény esetén kihelyezett képzések megtartása, - intenzívebb reklám tevékenység a vállalati, vállalkozói körben. FENYEGETÉS/VESZÉLY - a vállalkozások minőségszemléletének negatív változása, - a felnőttképzés csökkenő állami preferálása, támogatása, - a felsőoktatás bizonytalan gazdasági és politikai helyzete, - más oktatási intézmények indítanak ilyen, vagy hasonló képzést (új belépők), - a fizetőképes kereslet csökkenése, a túl sok kiadott oklevél elértéktelenítheti a végzettség jelenlegi presztízsét.

13 TIPikus HIBaforrás. a lehetséges hibákról nincs adatunk,
TIPikus HIBaforrás a lehetséges hibákról nincs adatunk, információnk, tapasztalatunk. EZÉRT: egy jól felkészült, komplex, heterogén összetételű team tipikus hibákat határoz meg tapasztalati, szubjektív alapon

14 TIPIKUS HIBÁK a Cég oldaláról a megrendelők oldaláról
az alvállalkozók oldaláról a megrendelők oldaláról C1.= a munkatársak felkészültségének hiányosságai A1.= nincs megfelelő kapacitás M1.= a megrendelés késedelmes leadása C2.= belső információhiány A2= információhiány M2.= nem megfelelő tájékoztatás a Cég oldaláról C3.= nem kellő időben történő tájékoztatás a megrendelő és a fuvarozó felé A3.= a „technológiai” terv hiányosságai M3.= nem megfelelő tájékoztatás, információ a Cég felé C4.= a munkavégzés feltételei biztosításának hiányosságai A4.= egyes alvállalkozók motivációhiánya M4.= az ajánlat és feltételeinek nem körültekintő áttanulmányozása C5.= a munkatársak motivációs hiányosságai A5.= a konkrét „technológiai” terv hiányosságai M5.= nem korrekt fizetési gyakorlat C6.= az új telephely megnyitásához kapcsolódó megrendelői attitűdök nem kielégítő feltérképezése A6.= egyes alvállalkozók informatikai, és/vagy szervezési hiányosságai

15 (egy- és többdimenziós)
5W+1H (egy- és többdimenziós) WHY= miért? HOW =hogyan?

16 egydimenziós 5W + 1H HOGYAN ? 5. MIÉRT? 4 .MIÉRT? 3. MIÉRT? 2. MIÉRT?
OKOZAT

17 ingadoznaka lehívások
nem tudjuk ! 5W + 1H 5. MIÉRT? ingadozás a termelésben 4. MIÉRT? 3. MIÉRT? a beszállítók nem tudják a hi.-ket tartani sok állás a soron 1. MIÉRT? 2. MIÉRT? megnőtt a soronkívüli lehívás ingadoznaka lehívások

18 többdimenziós 5W + 1H 5. Who= ki? HOW = 4. When= mikor? hogyan?
3.Where= hol? 2. Why= miért? 1. What= mit?

19 Hogyan? településfejlesztési projekt: 1./2014.: FŐTÉR
5. ki?= Tormal/Polgi+csapat Hogyan? 1. látványterv: ICM/gabibá döntés: /csapat 2. Kiviteli terv: ICM/takjózsi döntés: /csapat 3. előkészítés: Tormbőcsapat 4. kivitelezés: ICM/gabibá 5. utómunkák: Tormbőcsapat. 4. mikor?= márc.1-júli 15. 3. hol?= Napsugár tér/buszford. 2. miért?= rendezvények, piacok 1. mit?= egy kulturált, komplex közösségi teret alakítunk ki

20 5W + 2H How?- How-many?- PROBLÉMA/PROJEKT 2.WHEN -MIKOR? 1.WHY -MIÉRT?
gyan? PROBLÉMA/PROJEKT How-many?- mennyi? 3.WHERE -HOL? 4.WHAT -MIT? 5.WHO -KI?

21 2. S e i t o n = helyes elrendezés
Az 5/6S program (a k ö r n y e z e t minősége): A minőség magában foglalja a munkavégzés és a munkakultúra minőségét is. Az 5/6S program célja a munkakörnyezet alkalmassá tétele a minőségi munkára, illetve a minőség biztosítására. 1. S e i r i = szelektálás 2. S e i t o n = helyes elrendezés 3. S e i r o = rendben tartás, takarítás 4. S e i k e t s u = az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása 5. S h i t s u k e = fegyelmezett magatartás, jó morál (6. Shukan = megszokás(sá válás) !)

22 Five-S/5S (5 Pillars of the Visual Workplace)
5S is a way of doing things that eliminates waste and reduces errors, defects, and injuries. 1. S e i r i/Sort= Organisation: sort useful from useless 2. S e i t o n/Store= Neatness: everything in its place 3. S e i r o/Shine= Cleaning: workplace and equipment clean 4. S e i k e t s u/Standardize= Standardization: select the best practice 5. S h i t s u k e/Sustain= Discipline: make sure rules are followed

23

24 5S: egy jellegzetes esetpélda
1. szelektálás: a régi festékporokat kivinni; a merítő kádakat átrakni a másik csarnokba; a görgősort hátrább vinni a festékszóró végével egyvonalba; a raklapokat, rekeszeket, átvinni a raktár-részbe; a csarnokban tárolt összes, nem a felületelőkészítéshez és festékszóráshoz használt segédanyagokat máshol elhelyezni; a csarnok négy sarkát és végeit kiűríteni a nem oda való dolgoktól; a dolgozói pihenő-étkező sarkot máshol kialakítani. 2. helyes elrendezés: a felületelőkészítőt a megüresedett déli csarnokrészbe keresztirányban elhelyezni; a hátsó bejáratnál, a felületelőkészítő és a szóró között és mellett a tároló területeket kialakítani; a görgősort a szóró végével egyvonalba helyezni közvetlen a nyugati csarnokrészbe; a készárú és görgőző , valamint segédanyag tárolókat kialakítani a sorok mellett. 3. rendben tartás, takarítás: a műszakok végén az új alapterület kialakítást mindig rendben átadni (utolsó 30 perc); a takarító brigád és a munkatársak tartsák és tartassák be ezt a rendet! 4. az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása: az 5S auditok beindítása; a munkatársi javaslatok gyűjtése a CIP ládában; az 5S auditok és a javaslatok folyamatos, közös kiértékelése; a motiválási rendszer kidolgozása és bevezetése. Csak kis odafigyelés kell mindannyiunktól, hogy ez így maradjon, sőt javuljon! 5. fegyelmezett magatartás, jó morál: a teljes munkatársi körben megértetni, hogy ennek a rendnek a fenntartása a megrendelők felé a mi munkánk „tükre”; a rend, a jó munkahelyi közérzet, környezet „fél” minőség; a rendezett munkahely a vevők, megrendelők felé kitűnő „első benyomás”. Most már csak az „elsőre jót!” kell betartanunk, de ehhez már van munkahelyi háttér.


Letölteni ppt "Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan alapvető elemzési módszerek1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések