Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaFrigyes Farkas Megváltozta több, mint 6 éve
1
Levegőbe festett ”ördögök” – avagy a PORFORGATAGokról
Levegőbe festett ”ördögök” – avagy a PORFORGATAGokról (US Eng.”dust-devil”) KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Siófok, 2008 október 7. Sárközi Szilárd meteorológus szakértő
2
Biztos, hogy CSAK ”AZ ERNYŐZÉST” VESZÉLYEZTETIK?…
2005 ápr. 30., 11:07 Eged-h. (Eger) 2008 október 7. forrás: HFFA
3
(…) valószínű, hogy NEM CSAK ”AZ ERNYŐZÉST” VESZÉLYEZTETIK…!
Biztos, hogy CSAK ”AZ ERNYŐZÉST” VESZÉLYEZTETIK?… 2008 október 7. forrás:
4
(…) valószínű, hogy NEM CSAK ”AZ ERNYŐZÉST” VESZÉLYEZTETIK…!
Skrzyczne (Kraków), Ny-Beszkidek (É-Kárpátok) – és már NEM CSAK ”a messzi Amerika” sivatagaiban (– még csak nem is sík terepen!) – és NEM CSAK ”lent, délen”, és PONT NEM a ”Canicula”-ban (– és ez a ”világvége” MÁR RÉG elkezdődött…) 2008 október 7.
5
(...) hanem pl. ”KISGÉPEK” GURULÁSÁT, és alighanem a LESZÁLLÁSÁT IS
(…) valószínű biztos, hogy NEM CSAK ”AZ ERNYŐZÉST” VESZÉLYEZTETIK…! 2001 aug. 11., LHBS (Budaörs) 2008 október 7. forrás: akkori tulajdonos
6
(...) VITORLÁZÓ TEREPRE SZÁLLÁSÁT (ill. leszállást, kötélszakadást) IS
2008 október 7. 2006 szept. 14., 16:45, Őcsény forrás: KBSz
7
(...) de 5.700 Kg FELETT is számon tartják:
2008 október 7.
8
2007 aug., Rondónia (Amazónia)
2008 október 7. forrás: YouTube.com
9
Amit a PORFORGATAGOKról (≠
Amit a PORFORGATAGOKról (≠!portölcsér, ≈porörvény, <forgószél) feltétlenül tudni kell: – 10m széles, akár 100m magas (kettősfalú) örvénycső – halad mint a tornádó, csak ez a széllel (attól kissé jobbra, ritkábban balra térül) – csak akkor látszik, ha por-ruhát ölt („Most láttok – most nem láttok!...”) – nem csak egy ”kincstári”, hanem annyi, mint ahány termik-buborék – ereje kb. mint egy ”nagygép” szárnyvégi örvénye(!) – nem (csak) emel, hanem ”becsomagol” ill. ”kiborít” – túlforrósodó laza, világos(?!) felszínről, száraz termikes (SKC/FEW Cu) időben, kissé élénk (2-8 m/s-os) szélben – besugárzási félévben (IV.-IX.), de főként IV.-V.- (”szántós”) és VIII.-IX.-ban (”tarlós”) 2008 október 7.
10
2008 máj. 12., 15:40 LHKK (Kiskunlacháza–Bankháza) (KBSz 2008-118-4)
távolsága: 595 m (±10%) → szélessége: 11 m (!) (±10%) (csak hüvelykujjnyinak(!) látszik; s fentről lehet, hogy nem is!) magassága: >12 m > kg felettiek felvételi magassága! 2008 október 7. forrás: KBSz
11
UU?? (Oroszország) forrás: neamnea @ YouTube.com
2008 október 7.
12
2008 máj. 12., 15:40 LHKK (Kiskunlacháza–Bankháza)
→ a rendszer nincs rá felkészülve! (gondolkodás.....eljárás) – TANULSÁG: na és a meteorológus(ok)?... nagy magasságig felhatoló, vagy/és erős talajmenti túlforrósodás (úm.”űber-adiabatikusság”) → PO-index? elörejelzés?… (K-, LI-, T-, ...) – a baleset előtt(!) észlelték (még fényképezték is!) – kiszámítottuk, hogy la. kettőnek is(!) kellett lennie – az észlelést még továbbították is(!) a felszállóhelyre – a repülőnek is lett volna ideje-tere biztonságos leszállóra helyezkedni F OMSz.Hu, MetNet.Hu) = pl. HHH, EGD 2008 október 7.
13
KÖZÖS TENNIVALÓINK ill. felhívásaink – mindenkinek(
KÖZÖS TENNIVALÓINK ill. felhívásaink – mindenkinek(!), mondjuk 5,7 t-ig Az időjárástan területén (pl. a PO-index kifejlesztéséhez is) – események (össze) gyűjtése (észlelés, fénykép, mozgókép!) – újabb mérések telepítése (mint HHH-n, EGD-n) Az oktatás, ill. szabályzásának(!) területén tételesen(!) szerepeljen: – szerkezetük, méretük, élettartamuk, haladásuk, láthatóságuk → a termiktől teljesen eltérő veszélyeik a repülésre – kialakulásukat kiváltó időjárási és terepi jellegzetességek – évszakos és napszakos előfordulásuk – az időjárás-változás kérdései → Módszertani kiadvány?... fényk.: 2008 október 7.
14
(folyt. ) KÖZÖS TENNIVALÓINK ill. felhívásaink – mindenkinek(
(folyt.) KÖZÖS TENNIVALÓINK ill. felhívásaink – mindenkinek(!), mondjuk 5,7 t-ig Biztonsági ill. vészhelyzeti ajánlások kidolgozása szakáganként testre szabottan fényk.: Pacz Észlelhetőségével kapcsolatos kérdések: – ahol jól látszik, pont ott keletkezik - de pont azt kellene elkerülni (láthatóvá tevő felszínek mesterséges kialakítása?...) – PO-mentes helyek meghatározása a terepviszonyok és a szélirány függvényében (benőtt talajon, hosszú úton, fáktól-épületektől elhal) – a rá hajlamos időjárási helyzetben tudatos földi figyel(tet)és (az esélyes irányokba, s az üzem összes résztvevője által) Észlelése esetén: – a veszély jelzésének útja és módja a légtérben tartózkodók felé ill. egymás között – a leszállás megszakítása, máshova helyezkedés – repülőüzem megszakítása?!… 2008 október 7.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.