Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Dr. Szűts István

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Dr. Szűts István"— Előadás másolata:

1 Készítette: Dr. Szűts István
A VEZETŐ SZEREPE Készítette: Dr. Szűts István

2 Vezetői - menedzseri szerepkör
- Vezetők azok, akik a megfelelő dolgot csinálják; a menedzserek azok, akik megfelelően csinálják a dolgokat... - Az amerikaiak között (és ez valószínűleg igaz a világ többi részére is) túl kevés a vezető és túl sok a menedzser. Ennek következtében nem szentelnek elég figyelmet annak, hogy a megfelelő dolgokat csinálják, miközben túl sok figyelmet szentelnek annak, hogy megfelelően csinálják a dolgokat.

3 Vezetés - Menedzsment A vezetés olyan tevékenység, amely célokat tűz ki, a céloknak megfelelően meghatározza az eszközök felhasználását, a szervezetek tevékenységét elindítja és működésben tartja. (Herczeg János) A vezetés és menedzsment fogalmát általános értelemben szigorú fogalomként használjuk. Elfogadva azt, hogy a menedzsment általánosabb gyűjtőfogalom, amely egyaránt felöleli az üzleti, non-profit, társadalmi stb. szervezetek létrehozását, működését, átalakulását, vagy akár annak megszüntetését is.

4 Vezetői - menedzseri szerepkör
Menedzselés Tervezés Döntés Szervezés Irányítás Összehangolás Ellenőrzés EREDMÉNYEK ELÉRÉSE Vezetés Látomás Megvilágosodás Igazodás Hatáskörrel való felruházás Betanítás Törődés RENDSZEREK JAVÍTÁSA

5

6 A vezetők teremthetik meg a körülményeket ehhez a kihíváshoz azzal, hogy kialakítják a választ 6 alapvető kérdésre

7 A szervezet hatalmi játékosai
szakértő vezető támogató munkatárs menedzser Szakértői kompetencia Szervezeti kompetencia

8 A vezető Magas szakértői és magas szervezeti kompetencia
Képes a helyes irány felismerésére és mások megnyerésére, hogy arrafelé haladjanak A támogató munkatársak, menedzserek és szakértők motiválása Feltételek teremtése a szakértők számára, hogy kreativitásukat az ügyfél hasznára fordíthassák, de nem hagyják, hogy a szervezet a szakértőktől függjön

9 A szakértő Szeretik a komplex problémákat, szakmájuk fejleményeit, ha szabadon kutathatnak a megoldások után a jól felszerelt és pénzzel támogatott „laboratóriumokat”, ha eredményeiket elismeri és megbecsüli a közvélemény Idegenkednek a személyes szabadságukat korlátozó szabályoktól, a rutinmunkától és a bürokráciától (hajlamosak mindenben ezt látni) Nem törődnek az őket alkalmazó szervezettel és azokkal a szakemberekkel, akik nem az ő szakterületükön jártasak Ritkán segítenek másoknak Csodálják a náluk nagyobbnak vélt szakértőt Semmibe veszik a hatalom-orientált embereket

10 A menedzser Ellentétben a szakértővel Irányítás, szervezés, ellenőrzés
Ki ő? Akit arra neveznek ki, hogy a szervezeti egységet adott hatásköri keretekben, meghatározott erőforrásokkal, körülírt célokat érjen el Ellentétben a szakértővel Irányítás, szervezés, ellenőrzés Magas szervezeti kompetencia Különböző embertípusokkal dolgozik Lemond a szakértői karrierről Funkcionális menedzser/projektmenedzser

11 A támogató munkatárs A szakértők és menedzserek munkájának segítése
Nincs saját speciális kompetenciájuk, de rendkívül fontosak a szervezetben Egyre inkább menedzserré válnak Frusztráció és megbecsülés

12 A vezető szerepkörének egyéb elemei
Elkötelezettség Munkastílus Az fogja foglalkoztatni a szervezetet, amivel a vezető az idejét tölti (és nem az, amiről prédikál)! Vezessünk saját példánkkal; szolgáljunk példaképként.

13 Irányelvek a vezető munkájához
1. A vezetőknek stílusuk van 2. A vezetők döntéseiket intuícióra és tényekre alapozzák. 3. A vezetők: -erőforrás,-edző, -segítő 4. A vezetők aktívan bekapcsolódnak a folyamatba. 5. A vezetők elkötelezettségre nevelnek. 6. A vezetők bizalom keltőek. Mindenkiből a lehető legjobbat hozzák ki, és személyes fejlődésre buzdítanak. 7. A vezetők tudnak köszönetet mondani.

14 A vezető személyiségjegyei
1. Újabb és jobb vezetőket nevel ki maga körül 2. A vevőre összpontosít 3. Tudja, mikor kell tanítani és mikor ítélkezni 4. Elhárítja az akadályokat az elől, hogy a munka örömet okozzon 5. Megérti a lehetséges eltéréseket

15 6. Munkálkodik a különböző rendszerek javításán
7. Bizalmat teremt 8. Megbocsátja a hibákat 9. Odafigyel 10. Szüntelenül gyarapítja a saját műveltségét

16 A DOLGOZÓK NAGYOBB HATÁSKÖRREL VALÓ FELHATALMAZÁSA

17 A szervezeti modellek változásai - a munka jellege
A hierarchikus modell a múlté ! Változások: a szervezeti különbségek elmosódnak a tekintély nem elegendő a vezetéshez a konkrét munkáról a dolgozók többet tudnak, mint menedzsereik

18 Bizalom Az igazodás kiépítése: Felhatal-mazás Bürokrácia Igazodás
Küldetés, látomás, értékek és célkitűzések tanítása Fentiek iránti elkötelezettség megteremtése Felhatal-mazás Bürokrácia Igazodás Bénultság Káosz Bizalom Teljesítőképesség Kölcsönös bizalom megteremtése: vezetők alkalmazottak

19 Mit tegyünk? Az alkalmazottak részvételének, valamint a nagyfokú elkötelezettségnek koncepcióját érvényesítjük Ehhez néhány alapvető elvet kell követnünk, hogy olyan légkört teremtsünk, amely elősegíti a csapatmunkát és nagyobb hatáskört nyújt az alkalmazottaknak. Mit jelent a nagyobb hatáskörrel való felruházás?

20 Mi a team-munka? A vezetés támogatása Világos alapszabály
Vezérfonal a team-munka megszervezéséhez A vezetés támogatása Világos alapszabály A team-tagok által élvezett előnyök Elhivatottság a cselekvésre Készségek

21 Képzés Közvetítők Kezdjük kicsiben Életciklus Ünneplés
Vezérfonal a team-munka megszervezéséhez Képzés Közvetítők Kezdjük kicsiben Életciklus Ünneplés

22 A team fejlődésének szakaszai
1. szakasz: Megalakulás 2. szakasz: Konfliktus 3. szakasz: Igazodás 4. szakasz: Teljesítés

23 A csoport teljesítményét befolyásoló tényezők
Méret (nagy - kicsi) Összetétel (heterogén homogén) Szerepek (elvárt … észlelt … teljesített) Normák, mérőszámok

24 A hatásos team-megbeszélések
Definiált célok és hatáskörök Megfelelően méretezett és összeállított csoport Napirend Időtartam Kezdési és befejezési időpont Meghívó Jegyzőkönyv, emlékeztető

25 A hatásos team-megbeszélések
Csoportvezetői feladatok és képességek - Beszédes és hallgatag emberek kezelése - Javaslatok kezelése - A legbefolyásosabb csoporttagok kezelése - Zárás teljesítményértékeléssel A hatékony team-munka során használható módszerek, technikák A team-fejlesztés módszerei


Letölteni ppt "Készítette: Dr. Szűts István"

Hasonló előadás


Google Hirdetések