Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Emberi erőforrás menedzsment

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Emberi erőforrás menedzsment"— Előadás másolata:

1 Emberi erőforrás menedzsment
Károli Gáspár Református Egyetem Dr. habil. Fehér János Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

2 Képzés-fejlesztés Dr. Fehér János
Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

3 A képzés-fejlesztés fogalma, folyamata
Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

4 A képzés-fejlesztés fogalma
A képzés-fejlesztés fogalma túlmutat az oktatás, ismeretszerzés napi gyakorlatán Irányított, egyéni, csoportos és szervezeti szintű tanulási folyamatot jelent Az új ismeret-rögzítésén túl olyan tapasztalatok, tudások, készségek, értékek, magatartások elsajátítását foglalja magába, amelyek a vállalati küldetés, stratégiai célok, illetve munkaköri feladatok teljesítéséhez szükségesek Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

5 Képzési-fejlesztési fogalomrendszer – Alapösszefüggések (ill. c.)
Szervezeti szükségletelemzés Munkaköri szükségletelemzés Egyéni teljesítmény elemzés és -ér-tékelés (Kx LxM? – képzés faktor!) Pályafejlesztés Szocializáció új munkavállaló Karrier információ, tanácsadás, tervezés Karrier fejlődési folyamat: speciális feladatok, események képzési, fejlesztési alkotóelemek a folyamatban Áthelyezési/előmene- teli döntés áthelyezett és előreléptetett Megváláshoz kapcsolódó outplacement folyamat Karrier fejlesztés értékelése Orien-tációs, betaní-tási, előkép-zési sz. Dinamikus megfe-lelési szük-ségletek Elmaradás Korrekció Más munkakörMegválás Megfele-lés Ígére- tesség karrier szem-pontból Felkészítési / Szintentartási, kibontakoztatási, változtatási /Korrekciós / Outplacementhez kapcsolódó / Átképzési-karrier felkészítési képzési-fejlesztési szükségletek Képz./fejl. cél, tartalom, módszerek, értékelési kritériumok, keretek, költségek Módszerek : Spec. feladatok/események; Munkába épített k; Egyéb/szokásos k. Képzési, fejlesztési folyamat lebonyolítás Képzés, fejlesztés értékelés

6 A képzés-fejlesztés folyamata
Fejlesztési igény felmérés Célkijelölés Fejlesztendő munkatársak és fejlesztők köre Képzési terv, módszertani döntés Költségvetés Végső döntés a résztvevőkről és trénerekről; megbízás, felkészítés Lebonyolítás Értékelés, nyomonkövetés Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

7 Fejlesztési igények felmérése – a reagálástól a proaktivitásig
Szervezeti szintű elemzés Trendek Stratégia, tervek, vezetés Humánpolitikai elemzés Munkaköri szint, munkafeladat elemzés Munkakörelemzés, feladatleltár Lehetőség, motiváltság és felkészültség elkülönítése az elemzésben Egyéni szint, egyéni elemzés 2. szint alkalmazása egyénekre Személyes érdeklődés, tanulási habitus Jelen munka; jelen munkakör a jövőben; új/magasabb munkakör Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

8 Elsajátítandó tudás, készség, szemlélet
Illusztráció Feltétlen szükséges! Még tudnia kellene... Nemsokára szükséges! Általában szükséges! Jó volna, ha tudná! Ezen kívül érdekli... Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

9 Fejlesztési célok jellege
Lebonyolítási célok: Tartalom Célcsoport Időzítés Az egyéni fejlődés, teljesítmény jellegére vonatkozó, pl. tudás, magatartás, attitűd Egység és vállalat szintű, pl. termelékenység Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

10 A képzés tartalmi céljai. Példák
Bevezető képzés, orientáció Operatív képzés (dinamikus szintfenntartás) Minőség, termelékenység, selejtcsökkentés, balesetcsökkentés, Alkalmazkodó képesség, rugalmasság (nyelvi, szakmai, üzleti, emberi vonatkozások) Elégedettség növelés Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

11 A képzés tartalmi céljai. Példák (folyt.)
Stratégiai képzés (megújulás, változtatás) Versenystratégia kialakításának képessége Változási igény felébresztése Változásmenedzselési felkészítés Műszaki és specifikus vezetési ismeretek; kvalifikációnyújtás, -szélesítés; nyelvi képzés kiterjesztése (stratégiai irányultsággal) A szervezeti felépítés, működés változása (például összevonás, racionalizálás, humanizálás) Szervezetfejlesztés általában, kultúra, kultúrközi érzékenység Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

12 A fejlesztési célok meghatározásának kritériumai
A fejlesztési célokra is érvényesek a célmeghatározás általános követelményei. Nem elég általában egy képesség, kompetencia fejlesztését előírni, hanem konkretizálni, mérhetővé, határidőhöz kötötté, motiválóvá kell tenni a célt. Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

13 Képzési célmeghatározás. Példa
A képzés tartalmi célja Tevékenységmegnevezés: pl. főtengely esztergálás Jellemzés: leíró, számszerű (pl. „x” pontosság, „y” darabszám, „z” selejtszint), tény/tervezett Teljesítés időpontja Célidőpont; közbenső mérési időpontok, elvárt részeredmények A célelérés módja A képzés specifikációja, erőforrásai Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

14 Az érintettek kiválasztása
Teljesítésre alkalmas, elkötelezett résztvevők Meghirdetés, meghívás, egyeztetések és igényfinomítás, (lehetőleg közös) jelentkezési döntéshozatal, végső részvételi döntés Belső és külső trénerek alkalmazásának előnyei. Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

15 Fejlesztési terv, költségvetés
Terv tartalma: célok, részcélok, fejlesztendő elemek, módszerek, részvételi előfeltételek, időzítés, csoportlétszám. Költségvetés: trénerek, helyszín, módszerek, erőforrásigények paraméterei alapján. Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

16 A résztvevők és trénerek véglegesítése: megbízás, felkészítés
Hiteles fejlesztők kiválasztása A kiválasztott munkatársak felkészítése Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

17 Regionális centrumok vs helyszíni megvalósítás
Lebonyolítás Egységes színvonal Regionális centrumok vs helyszíni megvalósítás A decentralizáltság csökkenti az utazási, szállás- stb. költségeket Virtuális megoldások Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

18 Értékelés, nyomonkövetés
Célelérés, kiknek volt leghasznosabb Erősségek, gyengeségek Költség/haszon elemzés Szempontok jövőbeli döntésekhez egyes programokról Összesített értékelések a fejlesztés hatékonyságáról, hatékonysági mutatók Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

19 Elsajátított ismeretek, elvek, képességek Viselkedés változás
Az értékelés szintjei Résztvevői reakciók Elsajátított ismeretek, elvek, képességek Viselkedés változás Eredmények: egyéni vagy szervezeti teljesítmény változásai. Pl. minőség, stratégiai célelérés. Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

20 Felnőttképzés. Egyéni és csoportos fejlesztés
Felnőttképzés. Egyéni és csoportos fejlesztés. A képzés-fejlesztés formái Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

21 A felnőttképzés sajátosságai
A tanuló szerepe – belső fejlődési igény a munkához kötődően Az előzetes tapasztalatok szerepe – erőforrás, fontosság tulajdonítás Motiváció adott program, időpont stb. vonatkozásában Irányultság – gyakorlatiasság, alkalmazhatóság Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

22 A tanulási folyamat hatékonyságának növelése
Visszajelzés Megerősítés Célhoz kötöttség minden fázisban Kipróbálás, alkalmazás Időbeli tagolás, több alkalom Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

23 önértékelés - alkalom az önmagunkba mélyedésre
Példák fejlődési kulcseseményekre, az érzelmek tanulásban játszott szerepére felkavaró tapasztalatok (például kudarc, lemaradás) - megkérdőjeleződnek a jelenlegi megközelítések/ eljárásmódok önértékelés - alkalom az önmagunkba mélyedésre szembesülés példaképpel - munka közbeni tanulás a vezetőtől és másoktól személyközi kapcsolatok - tanulás a közös élményekből Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

24 Egyének fejlesztése A hagyományos ismeret-, majd az újabb, készség-centrikus képzések mellett egyre hangsúlyosabb a kompetencia követelmények szerint szervezett képzés A kompetenciák számos egyéni jellemzőből tevődnek össze (ld. „A munkaköri kompetencia” téma vonatkozó részeit) Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

25 A kompetenciák fejleszthetősége
A kompetenciák elvileg, általános értelemben fejleszthetők Nem minden kompetencia fejleszthető gazdaságosan és viszonylag gyorsan Számos kompetencia gyakorlatilag nem, vagy csak korlátozott mértékben fejleszthető Dr. Fehér János

26 Nyitottság a változásokra, új ismeretekre Lojalitás
Példák gyakorlatilag nem, vagy csak korlátozott mértékben fejleszthető kompetenciákra Felelősségvállalás Szabálykövetés Szociális nyitottság Kezdeményezőkészség Monotóniatűrés Nyitottság a változásokra, új ismeretekre Lojalitás Pszichés terhelhetőség Erkölcsös magatartás, morál (Henczi et al. 107.) Dr. Fehér János

27 Példa újszerű fejlesztési alapelvekre Buckingham-Coffman megközelítése
Elég a tapasztalat, IQ, motiváció az alkalmazáshoz? Az emberek nehezen változnak! Tehetséget kiválasztani! A fejlődés lépcsőit előírni? Időpazarlás azzal foglalkozni, ami útközben kimarad... Az eredményeket előírni! A gyengeségek azonosítása és fejlesztése? Jobban megéri azt kihozni, ami bent van… Koncentrálás az erősségekre! Képzés után följebb léptetni? Már fentebbiek teljesítése sem könnyű a munkaadó számára… (Egyén –szervezet között) A legjobb illeszkedést megtalálni!

28 Csoportos fejlesztés A szervezeti gyakorlatban egyre jelentősebb a csoportmunkán alapuló munkavégzés A csoportszint a fejlesztés kiemelt célpontjává válik A fejlesztés tartalma lehet: specifikus/szakmai, általános magatartási-együttműködési A tanulás fontos mozgatója a társas helyzet, a közös megtapasztalás, pl. outdoor tapasztalat A tapasztalati tanulás hasznosítható a legkönnyebben a munkavégzés során Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

29 Képzési-fejlesztési formák
Célcsoport szerint: újonnan felvetteknek szóló (orientációs vagy bevezető képzés /ld. bővebben „A munkaerő biztosítása” előadási anyaga/) általában a dolgozókra vonatkozó vezetőknek szánt fejlesztés Munkavégzéssel való kapcsolat szerint: munkavégzés közbeni és munkavégzéstől elváló fejlesztés Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

30 Vezetésfejlesztés: szintek és felkészültségi igények (példa)
Felsővezető Középvezető Közvetlen v. Beosztott sz. elvi- stratégiai szakmai emberi Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

31 Példák elsősorban munkavégzés közbeni képzési-fejlesztési módszerekre
Demonstráció Megbízott személy ismertet, bemutat, visszajelez Betanító kézikönyv/e-learning-felület Összevont „tanulás+feladatvégzés” egyre bonyolultabb feladatokon (más néven: „tervezett munkamegtapasztalás”; motiváló hatás) Körbejáratás (rotáció) Újragyakoroltatás (ritkán előforduló kulcsfeladatoknál) Programozott tanulás / különböző e-learning megoldások Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

32 Példák jellegzetes vezetésfejlesztési módszerekre – speciális feladatok és kapcsolatok
erőfeszítésre sarkalló, különösen érdekes, egyedi munkák kitüntetett, esetleg ”látványos” feladatok projekttel/projekt-csoporttal kapcsolatos felelősség munkakör-cserék/-rotáció (új, ill. megnövelt hatáskör) „mélyvízbe dobás”, például külföldi kiküldetés új helyszínre; felkészülési idő hiányos megbízás szükséghelyzetben krízis-megoldási helyzetek, átmenetek levezénylése coaching: hosszútávú, intenzív személyes célkitűzési és célmegvalósítási támogatás mentorálás: pártfogói tapasztalatátadás pl. konfliktus, karrier kérdésekben, a szervezeti tudás megszerzéséhez Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

33 Képzési-fejlesztési formák: általánosan használt eszközök-módszerek
Akciótanulás (on-the-job), pl. értékesítői kiképzés Előadás, konferencia, szervezett képzés (pl. tanfolyam) Számítógépes, intranet, internet alapú megoldások Üzleti szimulációk, virtuális valóság Tantermi tréningek Speciális készségfejlesztő (pl. viselkedéstudományi) tréningek, pl. önismeret, kommunikáció, időgazdálkodás, kreativitás, csapatépítés Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

34 Példák további képzési-fejlesztési módszerekre
Osztott csoportos és plenáris vita Esettanulmány Szereputánzás Szerepjáték Szituációs gyakorlatok Outdoor gyakorlatok Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

35 A képzési helyszín szempontjai (Illusztráció)
Előny Hátrány Házon belül Jobb kapcsolódási esély a munkához, jobb tudástranszfer Költségtakarékosság Munkarend, idő, logisztika Bizalmi légkör hiánya Belső oktató módszertani felkészültsége Eszközelhasználódás, selejtgyártás Zavaró tényezők Házon kívül (Külső) oktató felkészültsége Speciális eszközök Nyugodt környezet Bizalmi légkör Tanulási (nem termelési) helyzetek: ismételhetőség, kockázatmentesség (eszköz) Nem elég speciális Költségesebb Transzfer problémák Logisztikai, időbeni alkalmazkodást igényel Előny/Hátrány Helyszín

36 Vezetőképzés és átalakulás: illesztés a szervezeti környezethez – gyakorlati példa
Előkészületek Szükségletfelmérés. Üzletági és cég specifikus témafigyelés A résztvevők kiválasztásának megtervezése és lebonyolítása. (merítési arány, értékelési módszerek, szakértői idő) Tanárok orientációja. Oktatói csapatépítés, céges belső oktatók és konzulensek tájékoztatása, felkérése A programmal kapcsolatos kommunikáció tervezése, működtetése Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

37 Gyakorlati példa – folytatás/I.
Végrehajtás Résztvevői teamek képzése és –működtetése Személyes fejlesztés. Egyéni fejlesztési terv módszertanának kidolgozása. Az egyéni fejlődés segítése Mentorálási rendszer tervezése és működtetése Projektek rendszere. Belső szponzorok, külső konzulensek. Projekt facilitálás, tanácsadás, értékelés Tanári kommunikáció (elméleti és gyakorlati, külső és belső oktatók) Vezetési know how sorozat Vezetői networking. „Vezetői klub” Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

38 Gyakorlati példa – folytatás/II.
Értékelés és követő program Résztvevői monitoring. Résztvevői értékelés Program értékelés Követő karrier tanácsadás Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával

39 A képzésben résztvevők fejlesztésének fő irányai
Gyakorlati példa/IV: A képzésben résztvevők fejlesztésének fő irányai Változások előmozdítása: a saját gyakorlat felülvizsgálata, fejlesztése cégben gondolkodás, ezen belül más szakmák speciális értékeinek megértése, hirdetése a problémák megkeresésével a vezető váljon azok „tulajdonosává”, megoldójává (felelősség, részvállalás) Dr. Fehér János Bokor et al.: EEM, Vekerdy: EEG, Fehér: EEM rendszerek... és további források felhasználásával


Letölteni ppt "Emberi erőforrás menedzsment"

Hasonló előadás


Google Hirdetések