Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Eger /17. második félév Komenczi Bertalan

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Eger /17. második félév Komenczi Bertalan"— Előadás másolata:

1 Eger /17. második félév Komenczi Bertalan Elektronikus tanulási környezetek IV Az információtechnológiai kihívás - jövőképek - jövőtrendek Eszterházy Károly Egyetem Médiainformatika intézet Oktatás- és Kommunikációtechnológia Tanszék

2 1. A tanítás és tanulás rendszerszemléletű megközelítése
2. A tanítás és tanulás új koncepcionális keretei 3. Elektronikus tanulási környezetek 4. Az e-learning fogalmának értelmezése

3 1. A tanulás holisztikus értelmezése
Elektronikus tanulási környezetek IV. Az információtechnológiai kihívás – jövőképek -jövőtrendek 1. A tanulás holisztikus értelmezése 2. Az új kognitív habitus (a képernyő interfész) feltételezett hatásrendszere Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

4 Az egész életre kiterjedő tanulás
Élethosszig tartó tanulás LIFE LONG A tanulás dimenziói Nem formális képzés 4 3 Formális oktatás Az élet minden területét átfogó tanulás LIFE WIDE Informális tanulás 2 1 Születés Az egész életre kiterjedő tanulás

5 A kulturális környezet szerkezetformáló hatása az agyra ….
A tanulói személyiség determinációs tényezői

6 Az egész életre kiterjedő tanulás
A tanulás dimenziói Élethosszig tartó tanulás LIFE LONG Nem formális képzés 4 3 Formális oktatás Az élet minden területét átfogó tanulás 2 LIFE WIDE Informális tanulás 1 Születés Az egész életre kiterjedő tanulás

7 ? iskola A gyerekek kérdőjelként lépnek be az iskolába, és pontként hagyják el. ? Az idő nyilának megfordítása?

8 Az egész életre kiterjedő tanulás
A tanulás dimenziói Élethosszig tartó tanulás LIFE LONG Nem formális képzés 4 3 Formális oktatás Az élet minden területét átfogó tanulás 2 LIFE WIDE Informális tanulás 1 Születés Az egész életre kiterjedő tanulás

9 Az egész életre kiterjedő tanulás
Élethosszig tartó tanulás LIFE LONG 4 3 Nem formális képzés Az élet minden területét átfogó tanulás- LIFE WIDE Formális oktatás Informális tanulás 2 1 Születés Az egész életre kiterjedő tanulás

10 Nem tudatos/implicit tanulás
Informális tanulás Külső irányítás Formális oktatás Nem formális képzés Önirányítás-család-társadalom Környezet – média - kommunikáció A tanulás formái I.

11 Random/implicit/nem-tudatos tanulás
Tartalom Tanácsadás Támogatás Tanítás Tudatos tanulás A tanulás formái II.

12 1. A tanulás holisztikus értelmezése
Elektronikus tanulási környezetek IV. Az információtechnológiai kihívás – jövőképek -jövőtrendek 1. A tanulás holisztikus értelmezése 2. Az új kognitív habitus (a képernyő interfész) feltételezett hatásrendszere Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

13 1. Az új hálózati interaktív információs rendszer – az írásbeliséghez hasonlóan – átszervezi-e reprezentációs rendszereinket, átírja-e gondolkodási szokásainkat, vagy talán már át is alakított bennünket? 2. Milyen pedagógiai konzekvenciái lehetnek a kognitív habitus újbóli megváltozásának? Kognitív habitus a 21. század elején

14 Kultúra Elme Technológia
The medium itself that is the message, not the content! Annak a felületnek a struktúrája, amely összeköt bennünket a világgal és a többi emberrel hatással van arra, ahogyan a világról és saját magunkról gondolkodunk. A média design direkt módon befolyásolja a kognitív tapasztalatokat, és szerkezetétől függően a sokrétű emberi potenciál különböző elemeit aktiválja. Technológia Lanier J. (2011): You are not a gadget: A Manifesto. Penguin Books, New York. 45 , 46

15 TÁRSAS OPTIMISTÁK ? TÁRSADALMI PESSZIMISTÁK BIOLÓGIAI OPTIMISTÁK 15

16 TÁRSAS OPTIMISTÁK

17 TÁRSADALMI PESSZIMISTÁK

18 PLÉH CSABA A WEBVILÁG KOGNITÍV KÖVETKEZMÉNYEI, AVAGY FÉNYESÍT VAGY BUTÍT-E AZ INTERNET ? KORUNK 22:(8) pp (2011) BIOLÓGIAI OPTIMISTÁK Kétségtelen, hogy az új technológiák megváltoztattak sok mindent, de ezek a változások úgy illeszkednek az ember meglévő neurobiológiai, evolvált rendszerébe, ahogyan például az írás is beilleszkedett. 18

19 BIOLÓGIAI OPTIMISTÁK epizódikus kultúra fehérje alapú high-tech
külső szimbólumkezelő technológia delokalizált, hibrid hálózati mátrix Szilícium alapú elektronikus high-tech Kognitív evolúció külső memória mátrix fehérje alapú high-tech lingvisztikai mátrix belső szimbólumkezelőtechnológia Szimbólumhasználó kogníció mimetikus mátrix epizódikus kultúra Hernád István (1996): A szimbólum-lehorgonyzás problémája. In: Kognitív tudomány, Szerk.: Pléh Csaba, Budapest, Osiris Kiadó, o. a változások illeszkednek az ember meglévő neurobiológiai, evolvált rendszerébe ... az eredendő biológiai keretek ismét uralkodni fognak és megjelennek az új tudáshordozóknál. A kulturális evolúció szakaszai 19 19

20 agy elme imaginárius tükör
Mindennek az alapja az emberi agyat és környezetét összekapcsoló elsődleges interfész-rendszer. Az emberre jellemző tudatos tapasztalat, a gondolkodás és az érzetminőségek szubjektív világa azonban (egyelőre?) nem magyarázható meg az objektív tapasztalás számára hozzáférhető, részecskékből és erőterekből szerveződő matéria struktúráival és mintázataival.... belső virtuális világunk létrejöttének és működésének mechanizmusairól igen keveset tudunk. imaginárius tükör elme agy A real mirror! Sandwiched between two world a natural, but mysterious – an artificial a conservative one an avantgard, ever changing one highly plastic human brain – hyper-responsive too-flexible interface What will be the long-term outcome?

21 Elme Agy magyarázati szakadék
 „….egyszerűen képtelenek vagyunk belátni, az anyagi események hogyan alakulhatnak érzetekké vagy gondolatokká, noha számos könyv, szembeszállva  Du Bois-Reymond-nal, egy csomó értelmetlenséget hord össze róla.” ERWIN SCHRÖDINGER  válogatott írásai (v.: Sz. Péter).Typotex Kiadó, Budapest, 2014, o. „A tudatosság esetében a kauzális visszavezethetőség nem jár együtt ontológiai redukálhatósággal.” Searle, J. R.: Why I am not a property dualist. In: Philosophy in a New Century. Selected Essays. Cambridge University Press, Cambridge, p. 155 Az alapprobléma ugyanis az, hogy a tudatos nézőpont konceptuálisan redukálhatatlan aspektusához fizikai kiterjedést kellene hozzáképzelni .... Thomas Nagel: CONCEIVING THE IMPOSSIBLE AND THE MIND-BODY PROBLEM. Royal Institute of Philosophy annual lecture, given in London on February 18, 1998 Elme magyarázati szakadék Kauzalitás? Korreláció? Azonosság? Agy X? Technológia (evolúciós) psychobiology is still at such an early stage of development

22 Ignoramus et ignorabimus
Milyen kapcsolat lehet az agyamban lévő atomok rezgése és a természettudományos értelmezés számára definiálhatatlan, mégis a legvalóságosabban létező tény között, hogy érzéseim és szándékaim vannak ? Elképzelhetetlen számomra, hogy az atomok kölcsönhatásaiból tudatosság bontakozhatna ki. Emil Du Bois-Reymond Azt kell hinnem, hogy az öntudat nem csupán ismereteink mai állása mellett nem vezethető le működésének anyagi hordozóiból – ami mindenki számára nyilvánvaló – , hanem a dolgok ismert természete szerint ezen az alapon soha nem is lesz megmagyarázható. Ignoramus et ignorabimus

23 A probléma akkor jelentkezik, amikor bizonyos fajta "dolgokat" (mentálisakat) megpróbálunk másfajta dolgokkal (fizikaiakkal) összekapcsolni. A probléma pedig a következő: hogyan illesszük össze e kétfajta dolgot. Azonos természetűek lennének? A gondolatok/tapasztalatok/érzések is valamilyen módon anyag és energia lennének? Ha igen, akkor hogyan? Hernád István „Monisták vagyunk, és elhisszük a szívünkben hogy az akarat az anyag, de nem látjuk, hogy hogyan anyag.” Hernád István (Arcvonások – Hernád István professzor, MR január 15.) Itt kis szünetet tartok, és hagyom az olvasót elgondolkodni a kérdésen, hátha mirabile dictu elfogadható választ talál e problémára, amit eddig még senki nem tudott megoldani! Doing, Feeling, Meaning and Explaining

24 1. Az új hálózati interaktív információs rendszer – az írásbeliséghez hasonlóan – átszervezi-e reprezentációs rendszereinket, átírja-e gondolkodási szokásainkat, vagy talán már át is alakított bennünket? 2. Milyen pedagógiai konzekvenciái lehetnek a kognitív habitus újbóli megváltozásának? Kognitív habitus a 21. század elején

25 „A 15. század végén az írott szövegek reprodukciója a másolók asztaláról a nyomdászok műhelyébe tevődött át. Ez a változás forradalmasította a tanulás minden formáját... „Gutenberg találmányának számos következménye kézenfekvőnek tűnik a visszatekintő elemzés számára. A változások zöme azonban meghaladta a kortársi képzelet lehetőséghorizontját... The making of the typografic man = the making of the typografic mind Typografic America

26 ? Didactica electromagna ?

27 A didaktika ezen új módszerét igen találóan nevezhetjük didachographiának A tanítványok jelentik a papírlapokat, kiknek lelkét a tudományok képleteivel kell televésnünk. A betűk a tankönyvek (és a többi e célból készült eszközök), hogy ezek segítségével könnyű munkával vésődjenek a tanulnivalók az értelembe. A nyomdafesték a tanító élő szava, mely a felfogott dolgokat a könyvekből a tanuló elméjébe viszi át. A sajtó pedig az iskolai fegyelem, amely mindenkit felkészít és arra hajt, hogy a tudást magába szívja.”

28 Ha a tanítást és tanulást – és tágabb értelemben az emberi kogníció fejlődését – egy olyan rendszerben vizsgáljuk, amelyben a biológiai, a társadalmi és a technológiai tényezők egységes kontinuumot alkotnak, láthatóvá válik, hogy az elektronikus tanulási környezetek nem egy hirtelen előbukkanó „édeni struktúrát” jelentenek, hanem bennük egy újabb, a korábbiakból szervesen kibontakozó „kognitív habitus” manifesztálódik.

29 Napjainkban a kognitív habitus eszközszférájában olyan jellegű és volumenű átalakulásoknak vagyunk tanúi, amelyek szükségszerűen magukkal hozzák a tágabb értelemben vett kognitív habitus és a történetileg kialakult, megörökölt tanulási környezetek viszonyának újragondolását.

30 Kozmikus evolúció Biológiai evolúció MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS
Modern elme Hálózati Gutenberg TEORETIKUS Technikai evolúció ..elvileg elképzelhető, hogy valaki egy közönséges asztali számítógép előtt ülve elkészíti a magát továbbfejleszteni képes mesterséges intelligencia (seed AI) programját;(43) MITIKUS MIMETIKUS Mivel az intelligencia leválasztható a tudatosságról, és a nem-tudatos intelligencia rohamléptekkel fejlődik, az emberi fajnak is fejlesztenie kell mentális képességeit, hogy továbbra is játékban maradjon.(352) Pillanatnyilag nem világos számunkra, hogy van-e határa az AlphaGo program önfejlesztő képességének. (Bárcsak elmondható lenne ez a mi régi vágású agyunkról is) Kulturális evolúció EPIZODIKUS Kognitív evolúció Biológiai evolúció How the Computer Beat the Go Player; By Christof Koch on July 1, 2016; Scientific American Pléh Csaba: A megismeréstudomány alapjai. Az embertől a gépig és vissza. Typotex, Budapest, 2013. Kozmikus evolúció Pléh Csaba: A tanulás és gondolkodás keretei. A népi pszichológiától a gépi pszichológiáig. Typotex, Budapest, 2015.

31 We are approaching 2045 - singularity transcend biology?
organism with new kind of brains - in this case, brains that merge man and machine – to replace older being ... a single posthuman world civilization... singularity transcend biology? We are approaching the greatest discontinuity in history ... a transformation even more profound than the industrial revolution the most mind-boggling of all the changes in information technology The next forty years will be the most important in history..... Atomkorszak Altamira

32 We are approaching SINGULARITY PAST
the greatest discontinuity in history ... a transformation even more profound than the industrial revolution the most mind-boggling of all the changes in information technology The next forty years will be the most important in history..... SINGULARITY PAST MIND


Letölteni ppt "Eger /17. második félév Komenczi Bertalan"

Hasonló előadás


Google Hirdetések