Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Fáy András és a korabeli testnevelés
avagy a testnevelés és a sport a nemzet felemelkedésének szolgálatában
2
A TESTNEVELÉS ÉS A SPORT A NEMZETI FELEMELKEDÉS SZOLGÁLATÁBAN
A 19. század ’20-as éveitől kezdve a korszak vezető politikusai – a nemzeti függetlenség és a polgári átalakulás érdekében – egyre nagyobb érdeklődéssel fordultak a köznevelés ügye felé Egy modernebb, sokoldalúbb, nemzeti szellemű, világi nevelésért harcoltak
3
Kritske József Az iskolai testnevelés bevezetésére irányuló javaslatait elutasították, mondván, hogy a testnevelés megszervezése a szülők és az orvosok feladata
4
Wesselényi Miklós Bírálta a feudális iskolát
Magyar nyelvű oktatási intézmények Zsibói ménes létrehozása (angol és francia sportok népszerűsítése)
5
1833. Megjelenik Balítéletek c. műve
A testnevelés sohasem lehet öncélú, mindig magasabb célok szolgálatában kell állnia
6
Az 1838-as pesti árvíz
7
Széchenyi neveléstervezete
a nemzeti felemelkedésért vívott harc eszközének tekintette a testnevelést a sokoldalú nevelést tartotta célszerűnek a gyermekeket sokoldalúvá, a haza szolgálatára képessé kell nevelni
8
„Az lovakrul” „Néhány szó a lóverseny körül” „Önismeret” Ezen műveiben érintette a testnevelés kérdéseit
9
Évekig harcolt a labdaház létrehozásáért, a lóversenyek bevezetéséért, DE a Bécshez hű arisztokrácia ezen törekvéseit megakadályozta
10
Kossuth reformtervezete
anyanyelvű oktatásért harcolt a köznevelésben is a polgári egyenlőség elveit kívánta érvényre juttatni
11
Összefoglalva mindhárman felismerték a sokoldalú nevelés, ezen belül a testnevelés jelentőségét egy szellemileg, testileg fejlett erős nemzet képes harcot folytatni elnyomói ellen
12
Törekvések a sportélet kialakítására
13
1817-ben felállították a Dunán az első magyarországi uszodát
Széchenyi létrehozta a csónakdát (mindenféle támogatás nélkül is) Az 1830’-as évek elején megjelentek az atlétika előfutárai
14
Népszerűsítették a birkózást
a francia Jean Dupuis és a magyar Toldi János
15
Széchenyi elindította a lóversenyeket is
1826. Nemzeti Lovagló Iskola Célja: a magyar nemesi fiatalság elsajátítsa a lovaglás tudományát
16
1824. Kolozsvári Viadal Iskola
Wesselényi jó barátjával, Bölöni Farkas Sándorral hozta létre Gaetano Biasini oktatta a vívás művészetét
17
1825. Nemzeti Vívó Intézet alapítója: Keglevich Ignác
a felvétel legfontosabb feltétele a magyar születés volt Friedrich Ferenc és Chappon Alajos tanították a vívást
18
1833: Pesti Gimnasztikai Iskola
alapítója Clair Ignác
19
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.