Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGábor Horváth Megváltozta több, mint 6 éve
1
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr. Nagy Eszter Országos Statisztikai Tanács ülése június 14.
2
Fontosabb lépések A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény hatálybalépése: január 1. A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény végrehajtásáról szóló Korm. rendelet tervezetének tárgyalása: KÁT június 1-jei ülése, kihirdetés alatt Az egyes törvényeknek a hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény végrehajtásával összefüggő módosításáról szóló évi XLIV. törvény hatálybalépése: június 2. Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexének elfogadása: Nemzeti Statisztikai Koordinációs testület június 7-i ülése
3
A jogi szabályozás főbb céljai
Hivatalos statisztikai tevékenység, Hivatalos Statisztikai Szolgálat (HSSz) definíciója; Hivatalos statisztika előállításához kapcsolódó alapelvek rögzítése; KSH HSSz-en belüli szerepének, koordinációs jogkörének meghatározása; HSSz tagság akkreditációs rendszerének kialakítása; Adatgyűjtések rendszerének átstrukturálása; Adminisztratív adatokhoz való hozzáférés jogi alapjainak tiztázása; Adathozzáférés szabályainak megújítása.
4
A Hivatalos statisztikai tevékenység
A Hivatalos statisztikai tevékenység célja: statisztikai információk nyilvánosságra hozatalával valósághű, tárgyilagos képet adjon a társadalom, a gazdaság, a környezet állapotáról és annak változásairól az állami szervek, az önkormányzatok, a gazdasági szervezetek - beleértve a pénzügyi piacokat -, a civil szervezetek, a tudományos tevékenységet végzők, a közvélemény, a média szereplői, valamint a nemzetközi szervezetek, különösen az Európai Unió intézményei számára. Fontos elhatárolni a HSSz tagok egyéb, hatósági adatok kezelésével összefüggő tevékenységeitől.
5
A Hivatalos Statisztikai Szolgálat
Csak a Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagja végezhet hivatalos statisztikai tevékenységet. A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagja az a szervezet lehet, amely közfeladatának részeként hoz nyilvánosságra hivatalos statisztikai adatokat, és amelynek szervezete és működése megfelel a Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexében és az Európai Statisztikai Rendeletben foglaltaknak. Hivatalos statisztika alapelveit a törvény meghatározza, azok részletes tartalmát a Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe fejti ki. Magyar Nemzeti Bank speciális helyzete.
6
A Hivatalos Statisztikai Szolgálat
2016 végéig: törvény sorolta fel a tagokat, a HSSz-be kerülés feltétele a jogszabály módosítás volt. Új megközelítés: csak az a szervezet lásson el hivatalos statisztikai tevékenységet, amely megfelel a jogszabályokban rögzített elveknek. Elvek köre: törvényben rögzítve, részletes tartalmat, indikátorokat a Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe határozza meg. Megfelelés ellenőrzése akkreditációs eljárás során történik.
7
Az akkreditációs eljárás
A hivatalos statisztikáról szóló törvény végrehajtási rendelete (Vhr.) fogja szabályozni. Az akkreditációs eljárás az alábbi szakaszokból áll: önértékelés, szakértői vizsgálat (helyszíni értékelés), döntéshozatal. Alap: Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexében lefektetett elvek és indikátorok szerint, KSH által kidolgozott önértékelési kérdőív és módszertan alapján. Akkreditációs névjegyzék létrehozása, bekerülés feltételeit a Vhr. állapítja meg. Akkreditációs Bizottság (3 tag, közülük egy fő a HSSz KSH-n kívüli tagjától jelölt, összeférhetetlenségi szabályok). Határidők a Vhr-ben rögzítettek. Döntés: KSH elnöke dönt az Akkreditációs Bizottság javaslata alapján. Egy éves felülvizsgálati időszak Intézkedési terv a fejlesztési intézkedésekről.
8
A KSH szerepe a Hivatalos Statisztikai Szolgálatban
A KSH a Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagja, a KSH elnöke látja el Magyarország főstatisztikusi feladatait. A KSH elnöke főstatisztikusi feladatai körében felelős a Hivatalos Statisztikai Szolgálat hivatalos statisztikai tevékenységének szakmai koordinációjáért és egységességéért. Koordináció főbb eszközei: A HSSZ tagjainak akkreditációja, az akkreditáció felülvizsgálata, a hivatalos statisztikai tevékenység ellátásával kapcsolatos iránymutatások kiadása és az azoknak való megfelelés felülvizsgálata, ellenőrzése, Magyarország képviselete az Európai Statisztikai Rendszerben, az Európai Unió hivatalos statisztikával foglalkozó testületeiben és fórumain, illetve hivatalos statisztikával foglalkozó nemzetközi szervezetek fórumain, statisztikai munkájában, valamint kapcsolattartás más országok statisztikai hivatalaival, az európai statisztika fejlesztésében, előállításában és közzétételében részt vevő egyéb nemzeti hatóságok kijelölése és kapcsolattartás az Eurostat-tal.
9
Hivatalos statisztikai adatfelvételek rendszere
Az adatfelvétel módja szerint lehet: Statisztikai adatgyűjtés Statisztikai adatátvétel Az adatfelvétel forrása szerint lehet: Elsődleges adatforrás Másodlagos adatforrás Elsődleges adatforrás lehet: Jogszabály által kötelező közvetlen adatgyűjtés Önkéntes közvetlen adatgyűjtés Másodlagos adatforrás lehet: Adatátvétel adminisztratív adatforrásból Korm. rendelet alapján kötelező egyéb adatátvétel
10
Adminisztratív adatátvételek
Adminisztratív adatforrás: olyan másodlagos adatforrás, amelyben tárolt adatok gyűjtését vagy azokról nyilvántartás vezetését jogszabály írja elő az adminisztratív adatforrás kezelője számára. Stt-ben meghatározottak figyelembevételével hivatalos statisztikai célra felhasználható. Feltételek: Hivatalos statisztikai cél igazolása; Egyedi azonosításra alkalmas átadás, ha az a statisztikai cél által indokolt; Metaadatok átadása; Térítésmentesség; Együttműködési megállapodások. KSH véleményezési joga az adminisztratív adatforrások tartalmát, módszertanát, fogalmi és osztályozási rendszerének kialakítását érintő kérdésekben az adatforrás létrehozásakor, módosításakor, megszüntetésekor.
11
Adathozzáférés szabályai
A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagja által hivatalos statisztika céljából előállított adatok – az egyedi adatok kivételével - nyilvánosak. A statisztikai adatfelvétel keretében kezelt egyedi adat kizárólag statisztikai célra használható. Tilos annak bármely nem statisztikai, azaz a statisztikai adat-előállítási folyamaton kívüli célra történő átadása. Tudományos célú adathozzáférés lehetősége a törvény alapján. A HSSZ tagjának vezetője megteszi az összes szükséges szabályozási, módszertani, adminisztratív, technikai és szervezeti intézkedést az egyedi adatok védelmének biztosítása érdekében. Megkövetelt belső szabályzatok: adatvédelmi szabályzat, adathozzáférés, azon belül tudományos célú hozzáférés szabályai, önköltségszámítás rendje.
12
További feladatok Akkreditációs eljárásokhoz kapcsolódóan:
Önértékelő kérdőív és akkreditációs módszertan kidolgozása Akkreditációk lefolytatása december 31-ig Új OSAP kidolgozása, elfogadása KSH iránymutatások kidolgozása: NSKT-val együttműködve, folyamatos.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.