Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A Jövő Európai Buszrendszere
EBSF Budapest Tesztüzem Zárórendezvény Umberto Guida – EBSF Projekt Igazgató – UITP 2011. november 3. 1
2
EBSF – Általános információk
Széleskörű integrált projekt az Európai Bizottság K+F főigazgatóságával közös finanszírozásban (főigazgatósági kutatás) Néhány szó a városi buszról Teljes büdzsé/Finanszírozás: 26 M Euró (16 M Euró) Az Európai Unió 7. keretprogramja 4 éves projekt 47 konzorciumi partner 10 országból 22 további tag és 5 más ország a Felhasználói Csoportban Több mint 300 európai szakértő bevonása a projekttevékenységbe Koordinátor: UITP – A Közösségi Közlekedés Nemzetközi Szövetsége Az UITP világszerte 94 ország kb közlekedési szereplőjét képviseli 2
3
Városi buszok és közösségi közlekedés
A buszok a közösségi közlekedés fő szállítói A közösségi közlekedést igénybe vevő utasok 80%-át buszok szállítják Europában évente 30 Mrd utas utazik városi buszon a teljes közösségi közlekedés 50%-a A busz a közösségi közlekedés nagyon hatékony módja olcsó, a kapacitás és a sebesség szempontjából rugalmas. A busz nem igényel nagy infrastruktúrát, és könnyű üzembe állítani. A busz még mindig a leguniverzálisabb megoldás a kiegyensúlyozott és fenntartható városfejlesztéshez. Mindazonáltal, a busz ma a közösségi közlekedés kevésbé vonzó módja: Ezen akar változtatni az EBSF!
4
Milyen A Jövő Európai Buszrendszere?
4
5
EBSF – Rendszerszemlélet
“Az egész több, mint a részek összessége” Arisztotelész, Metafizika 5
6
Konzorciumi tagok ASSTRA, ATV Verona, CRF, D’Appolonia, Digigroup, FIT, Uni Roma 3, Uni Roma/DICEA, ATAC Rome, ATM Milan ACTIA, CERTU, INEO, INRETS, Iveco Irisbus, Nantes Metropole, RATP, UTP, Veolia-Transdev BIS Bremerhaven, Evobus/Mercedes, Fraunhofer, Berends, Hübner, INIT, MAN, PE Int.,VDV, Bremerhaven Bus Chalmers, Vasttraffik Gothenburg, Hogia, Volvo, Scania, Pilotfish CRTM, TRANSYT-UPM, TEKIA, CEIT TEC, UITP TIS BKV Budapest, Vultron RATB Bucharest Newcastle University
7
Az EBSF Felhasználói Csoport
Követi a projekt előrehaladását és értékeli az EBSF rendszer-meghatározások legfontosabb szempontjait. EUROCITIES, POLIS STIB, De Lijn, Brussels Region ATC Terni, CTM Cagliari Keolis, Systral Lyon Hamburg HHV, Hochbahn, Berlin BVG Slovenská autobusová doprava Zvolen City of Malmo TMB TMB Carris TFL, Arriva Wiener Linien DP Praha KNV Istanbul Municipality TPG Geneva
8
EBSF fő innovációk: jármű
Megközelíthetőség, kialakítás és utascsere ideje Energiamenedzsment és energiatakarékos megoldások Új, ergonomikus vezetőfülke Belső modularitás Tűzvédelem Külső modularitás Akadálymentes felszállás a mozgásukban korlátozottaknak Sztenderd fedélzeti számítógép (Utastájékoztatás, Távkarbantartás…) Korszerű vezetési technika …Dizájn elemek a vonzerő növeléséhez
9
5 Prototípus / Bemutató Busz ~120 átalakított üzemelő busz
~20 felújított buszmegálló 5 felújított háttér központ 1 buszmegálló prototípus 9
10
EBSF fő innovációk: infrastruktúra és üzemeltetés
Átszállási csomópontok Utazás hatékonyság (információ, menetdíj beszedés, jegyérvényesítés) Intermodalitás a többi közösségi közlekedés és a kiegészítő közlekedési módokkal A keresztező buszjáratok optimalizálása Közlekedési irányelvek és forgalmi szabályok a városi buszoknak Az innováció üzemi költségei Sztenderd fedélzeti számítógép - tesztpad Buszmegálló dizájn és prototípus 10
11
7 EBSF Tesztüzem RÓMA IT Platform műhely Buszmegálló bemutató
FEDÉLZETI KOMMUNIKÁCIÓ UTASTÁJÉKOZTATÁS INTEGRÁLT INFORMÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK BELSŐ MODULARITÁS TELEDIAGNOSZTIKA JÁRMŰVEZETŐI KÉNYELEM EBSF események naptára 7 EBSF Tesztüzem IT Platform műhely Buszmegálló bemutató RÓMA BREMERHAVEN MULTIMODÁLIS INFORMÁCIÓ AZ UTASOKNAK ÉS A JÁRMŰVEZETŐKNEK FÖLDALATTI JÁRMŰ LOKALIZÁCIÓ INTEGRÁLT INFORMÁCIÓ A KÖZPONTI IRODÁBAN TELEDIAGNOSZTIKA TÁVKARBANTARTÁS ÚJFAJTA KARBANTARTÁSI MÓDOK MEGKÖZELÍTHETŐSÉG KÖZPONTI JÁRMŰVEZETŐI ELHELYEZÉS UTASCSERE IDEJÉRE VONATKOZÓ KÉPZÉS OKOS JÁRMŰVEZETÉS BRUNOY (Párizs) MADRID GÖTEBURG MEGKÖZELÍTHETŐSÉG UTASKÉNYELEM TELEDIAGNOSZTIKA LÁMPABEFOLYÁSOLÁS BUSZ IRÁNYÍTÁS MEGKÖZELÍTHETŐSÉG ROUEN BUDAPEST 11
12
Az EBSF Budapesten
13
EBSF fa Rendszer megközelítés
A Jövő Európai Buszrendszere alapjellemzőinek meghatározása (törzs) A kulcsmegoldások kifejlesztése (ágak) EBSF: Európai Platform a buszrendszer kutatására “EBSF Térkép” A buszrendszer jövőbeli kutatásaira vonatkozó területek és prioritások meghatározása 13
14
Köszönöm a figyelmet! umberto.guida@uitp.org www.ebsf.eu
Köszönöm a figyelmet! 14
15
EBSF – A jövő európai buszközlekedési rendszere
16
Fejlesztés elméleti fejlesztés első tervvázlatok festés a BKV színeire
különböző szerkezeti módosítások külső megjelenítés első belső elrendezés
17
Fejlesztés belső megjelenítés az üléselrendezés kiválasztása
18
Műszaki adatok 18,75 m hosszú alacsonypadlós csuklós városi autóbusz
D2066 LUH47 – 320 LE – EEV 5 ajtó 3 a csukló előtt – 2 a csukló mögött 5 elektromos működtetésű ajtó Zárt vezetőfülke Hatékonyabb utasáramlás 7 zárható lehajtható ülés Beltéri videofelügyelet Az ajtók videofelügyelete Utasszámláló rendszer Tűzoltó rendszer Új, hatékonyabb légkondicionáló kompresszor Fényáteresztő gumiharangok Plafonvilágítás
19
A márciusi átadás
20
Részletek
21
Részletek – plafonvilágítás
több, mint 500 választható szín …
22
Informatikai rendszer
EBSF - Budapest EBSF PROJEKT (European Bus System of the Future) A Jövő Európai Buszrendszere VULTRON BUDAPESTI TESZTÜZEM Informatikai rendszer
23
Vultron - EBSF Részvétel az EBSF informatika fejlesztéseiben
Szimulátor központ hanggenerátorának fejlesztése Részvétel a budapesti tesztüzemben
24
EBSF informatikai fejlesztések
A Diszpécseri rendszer és a Fedélzeti rendszer GPRS kapcsolaton keresztül kommunikál standard EBSF üzeneteket használva Gateway: Pilotfish termék (Svédország) On-Board – Fedélzeti rendszer: Az utasok által használt eszközök Diagnosztika Az információ áramlást vezérlő elektronikák BackOffice - Diszpécseri rendszer: Flotta menedzselés Távdiagnosztika Lehetséges bővítések
25
Fedélzeti rendszer Az utasokat közvetlenül szolgáló eszközök Táblák
TFT monitorok Jegykezelő Hangbemondás Utasszámláló Meglévő utastájékoztató eszközök (DPI) flexibilis eszköz-használata: VMX
26
Fedélzeti rendszer - DPI
Dinamikus Utastájékoztatási Rendszer A megjelenített információ folyamatosan frissül (csatlakozások, „következő megálló” bemondása, stb.)
27
Fedélzeti Rendszer - Adatgyűjtés
Jármű pozíció Utasszámláló
28
Fedélzeti Rendszer - Diagnosztika
Jármű állapot: műszaki paraméterek (olajnyomás, sebesség) Tűzjelzés A fedélzeti eszközök működési állapota (karbantartás támogatása)
29
Fedélzeti Rendszer - Járművezetői képernyő
Járatszám Végállomás Következő megálló Idő Ajtók állapota Alkalmi események Állapot információ Szerviz funkciók
30
BO – Diszpécseri Rendszer
AVMS Forgalmi jellegű adatok gyűjtése/tárolása/kiértékelése Regisztrálhatók a menetrendtől való eltérések Távdiagnosztika A jármű műszaki állapotával kapcsolatos adatok gyűjtése/tárolása/kiértékelése
31
AVMS: Fejlett Jármű Monitorozó Rendszer
Szükség van a standard kommunikációra. A teljes funkcionalitás a diszpécseri és fedélzeti szintek harmonikus kooperációján keresztül valósul meg. Jövőbeli bővítések lehetségesek.
32
Távdiagnosztika A teljes funkcionalitás a diszpécseri és fedélzeti szintek harmonikus kooperációján keresztül valósul meg A flotta karbantartás közvetlen támogatása
33
EBSF Budapesti tesztüzem
A teszt buszjárat madártávlatból I.
34
EBSF Budapesti tesztüzem
A teszt buszjárat madártávlatból II.
35
EBSF Budapesti Tesztüzem A Jövő Európai Buszrendszere
(The European Bus System of the Future) Budapesti Tesztüzem 2011. november 3.
36
A teszt kezdete Ünnepélyes átadás Teljesítmény: 2011 március 22-én
km 98,5% rendelkezésre állás
37
Az EBSF projekt berendezései
Jelmagyarázat BUSZ TAROZÉKAI Utasszámláló Hangosítás Belső kamera Fedélzeti utas-tájékoztatás TFT Monitor Adattovábbító Fedélzeti számítógép (OBU) Antenna INFRASTRUKTÚRA Jelzőlámpa befolyásolás Központi szerver 10 KÖZPONTI SZERVER GSM GPS 2 3 4 5 6 9 7 BERUHÁZÁSI FOLYAMAT HELYZETE 8 1 1 1 1 1
38
Eredmények Fedélzetről továbbított adatok felhasználása:
a jármű pozíciója (GPS koordináták) rögzítve, percenként frissítve, üzenetküldés az esetleges hibajelzésekről, vagy jegykezelő üzemzavarról, az ajtónkénti le és felszállók száma, illetve az utaslétszám megállónként rögzítve. A távdiagnosztikai információk felhasználása az új járműnél nem jelentett nagy igényt, de a jegykezelők karbantartását segítette. A szimulációs tesztelés során a tűzriasztó rendszer működése megfelelőnek bizonyult. Utasszám rögzítése az on-line felületen
39
Utaszámláló – napi adatok
Utasszámláló átlagos pontossága: 96,9 %, Napi utasszámok és csúcsidők kimutatása a szerveradatokból: Margit hídnál átlagosan 110 utas Utas (fő) Ajtózárás száma (db)
40
Ajtónkénti utascsere Ajtónkénti le- és felszállók száma és arányai:
12% 2. ajtó 20% 3. ajtó 25% 4. ajtó 27% 5. ajtó 16% A 4. ajtó környékén fokozott utasterhelés.
41
10 másodperccel gyorsabb utascsere
5 ajtós utascsere Busztípus 40 utas cseréjének időtartama 4 ajtós busz 26 mp 5 ajtós MAN tesztbusz 16 mp 5 ajtós busz 4 ajtós busz 10 másodperccel gyorsabb utascsere 7
42
VIDEO rendszer működése
Másodpercenkénti képrögzítés, 7 darab videokamera, Az utasok biztonságérzetének javulását az utaskérdőívek nem támasztották alá. A tesztidőszak alatt nem történt rongálás a buszon.
43
Külső hőmérséklet: 32 -34˚C
Klíma tesztelés Külső hőmérséklet: ˚C Hőmérséklet (˚C) Lassú haladás Időpont
44
Az MAN tesztbusz motorja
320 lóerős EEV emissziós szintet adalékanyag nélkül teljesítő MAN-dízelmotor Kedvező fogyasztási adatok, hasonló kialakítású buszmotorok fogyasztásával összehasonlítva. A tűzriasztó rendszer működése szimulációs tesztelésnél megfelelőnek bizonyult.
45
Mágneszáras ülések A csúcsidőben függőlegesen rögzített ülések záró mechanizmusa erőltetés esetén meghibásodásra hajlamos.
46
Belső díszkivilágítás
Az utazási idő még kellemesebb eltöltését színes utastér-világítás segíti elő. A különböző színű hangulatfényről pozitív visszajelzések érkeztek.
47
Utasfelmérés eredmények
400 kérdőív eredményeinek összehasonlítása: Az utasok első sorban a jármű tisztaságát, valamint az ülések kényelmét és megfelelő számát emelték ki. Az utastér hőmérsékletét és zajszintjét jobbnak ítélték. A kapaszkodók elhelyezése és láthatósága szintén pozitív visszajelzést kapott. Az új buszon alkalmazott fejlesztéseket az utasok 88%-a minősítette jónak vagy nagyon jónak (1-6 - os skálán 5 vagy 6).
48
További feladatok FUTÁR projekt EBSF teszt
GPRS Jelzőlámpás befolyásolás tesztelése a 86-os vonalon, az EBSF integrálása a FUTÁR projektbe indikátorok összesítése és projektjelentés elkészítése. 48
Hasonló előadás
© 2025 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.