Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában"— Előadás másolata:

1 Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
Budapest, augusztus 31.

2 Az NSZFI szakképzésfejlesztéshez kapcsolódó feladatai
Moduláris felépítésű, kompetencia alapú képzési szerkezet jogszabályi megalapozottsága OKJ monitoring vizsgálat Alternatív szakképzés TÁMOP 2.2.1

3 Az SZVK-t kiadó rendeletek (1.)
Tárcák SZVK (417 db) SZVK-t kiadó rendelet Hatályba lépés SZMM 13 195 197 2/2006. (VIII. 8.) SZMM 21/2007. (V. 21.) SZMM 15/2008. (VIII. 13.) SZMM 2006. aug. 16. 2007. szept. 1. 2008. aug. 28. FVM 44 8/2008. (I. 23.) FVM 2008. ápr. 22. GKM 1 16 43 63/2006. (VIII. 30.) GKM 78/2007. (VIII. 31.) GKM 15/2008. (IV. 3.) GKM 2006. szept.1. 2008. aug. 31. ÖTM 11 25/2008. (IV. 29.) ÖTM 2008. szept. 1.

4 Az SZVK-t kiadó rendeletek (2.)
Tárcák SZVK (417 db) SZVK-t kiadó rendelet Hatályba lépés KvVM 12 12/2008. (IV. 30) KvVM 2008. szept. 1. HM 3 17/2008. (VII. 18.) HM 19/2008. (VIII. 14.) HM 2008. aug. 1. IRM 10 15/2008. (VII. 28.) IRM OKM 61 20/2008. (VII. 29.) OKM 21/2008. (VII. 30.) OKM 2008. szept. 10. PM 19 23/2008. (VIII. 8.) PM 2009. jan. 1. EÜM 16 32/2008. (VIII. 14.) EÜM 2008. aug. 15.

5 A szakképesítések száma azok típusai szerint (a 8/2008. (VI. 13
A szakképesítések száma azok típusai szerint (a 8/2008. (VI. 13.) SZMM rendelet alapján)

6 A kiadott szakmai és vizsgakövetelmények száma szaktárcák szerint

7 A kiadott központi programok száma szaktárcák szerint

8 A régi és az új OKJ szerint vizsgázók aránya

9 OKJ monitoring vizsgálat
Célja: Megítélni az új szakképesítési rendszer bevezetésének sikerességét, a szakmai megvalósítás hatékonyságát Véleményt mondani az új rendszer beválásáról Javaslatokat tenni a szükséges módosításokra

10 A vizsgálat témakörei 1. Vélemény az SZVK általános előírásairól
2. Vélemény a szakképesítések szakmai-és vizsgakövetelményeiről 3. Vélemény a központi programok helyi alkalmazásának tapasztalatairól 4. Vélemény az áttérés sikerességéről Összesen 16 kérdés-csoportban, adat-típusú és szöveges véleménykérés

11 A vizsgálat kiterjedtsége
A vizsgálat azokra az intézményekre irányult, amelyek a 2007.október 1.- és szeptember 30. között vizsgával befejeződött, új OKJ szerinti képzéseket folytattak. Vizsgálni kívántunk összesen 323 intézményt,ezen belül 234 felnőttképzési intézményt, 89 szakképző iskolát, illetve 113 szakképesítést kívántunk vizsgálni. Visszaérkezett kérdőív összesen 116 intézménytől, ezen belül: 79 felnőttképzési intézménytől 37 szakképző iskolától, összesen 61 szakképesítésre vonatkozóan érkezett vissza kérdőív.

12 Főbb megállapítások Az új moduláris rendszert a válaszadók nem kérdőjelezték meg. Az átlagos „osztályzat” minden kérdéscsoportban 3,5 - 4,5 volt. A szöveges vélemények kritikusabbak voltak, mint az adattípusúak. A rendszer elemeinek pontosítása, jobb összehangolása egyértelmű kérés. Egyes szakképesítések esetében konkrét változtatási javaslatokat tettek. Igény van a folyamatos és pontosabb segítségre a rendszer sikeres működése érdekében.

13 További feladatok Szakértői értékelés (minősítés) készül
az egyes szakképesítésekre vonatkozóan Intézkedési terv készül a szükséges korrekciós feladatokra, pl.: szakértői fórum összehívása, konkrét felülvizsgálat, módosítás (korrekció) végrehajtása, stb. Külön terv készül a szakmai segítségadás további feladataira (pl.: Útmutatók készítése)

14 Továbbképzés A moduláris szakmai vizsga szervezése és levezetése
2009. szeptember 17. Budapest 2009. szeptember 24. Budapest 2009. szeptember 30. Debrecen 2009. október Budapest 2009. október Budapest 2009. október Kaposvár 2009. október Győr

15 Közoktatási tv. 27.§ (2) A szakiskola kilencedik-tizedik évfolyamán általános műveltséget megalapozó nevelés-oktatás, továbbá a kötelező óra legfeljebb ötven százalékában pályaorientáció, gyakorlati oktatás, szakmai alapozó elméleti és gyakorlati oktatás folyik, valamint – az Országos Képzési Jegyzék szerinti – elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás is folyhat. A gyakorlati oktatást iskolai tanműhelyben kell megszervezni. (3) A szakképzési évfolyamokon az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott, a középiskola utolsó évfolyamának befejezéséhez vagy az érettségi vizsga letételéhez nem kötött szakképzettségek körében folyhat szakképzés. A szakképzési évfolyamokon a tanuló a szakmai vizsgára készül fel. (4) A szakiskolai nevelés és oktatás – azoknak, akik alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek – megszervezhető kizárólag szakképzési évfolyamokon, a szakképzés követelményeinek és – legalább a teljes képzési idő egyharmadában az általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz követelményeire épülő –, a szakképzés gyakorlásához szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemek átadásával. A kötelező felvételt biztosító szakiskola, ha a tankötelezettség teljesítéséhez indokolt, e bekezdés szerint is köteles megszervezni a szakképzést.

16 „A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE”
TÁMOP 2.2.1

17 Alprojektek Pályakövetés rendszerének kialakítása
Minőségbiztosítási rendszer fejlesztése A szak- és felnőttképzésben oktatók szakmai, munkahelyi tapasztalatszerzése és továbbképzése Szakmai idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése Munkahelyi gyakorlati képzés támogatása Szakmai vizsgarendszer fejlesztése Vizsgafeladat-bank kialakítása Tananyagfejlesztés A képzés iránti kereslet növelése

18 A tartalom és mérőeszköz fejlesztés megvalósításának ütemezése
Fejlesztési feladatok Kompetenciák leírása Belső arányok feltárása Leképezés a vizsgafolyamatra Vizsgahelyszínek akkreditációs követelményei Tartalomelem-struktúra meghatározása Meglévő tan- és szakkönyvi anyagok feltárása Bemeneti kompetenciák Feladatkészítés Tananyag-tartalomelemek készítése S) Szolgáltatások SZAKKÉPESÍTÉSEK P) Pénzügy A) Agrár G) Gépészet E) Építészet, faipar I) Informatika, elektromosság közlekedés V) Vegyipar, Könnyűipar,Nyomda- ipar, Környezetvédelem H) Humán 8 szakmai tématerület; 40 szakmai téma-főcsoport 144 szakmai témacsoport 192 munkacsoport; 6x192 szakértő.

19 A szakértők felkészítése
Szakértői pályázat A szakértők felkészítése

20 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések