Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Itt az ideje, hogy változtassunk!
Gál Ferenc 2009. november 4.
2
Motiváció… „Ne jelentkezz ide, ha olyan vagy, mint egy talicska, csak addig mész, ameddig tolnak.” (Felirat egy munkás-felvételt hirdető táblán)
4
Mi kell a sikerhez az iskolában és az életben?
Magabiztosság Kíváncsiság Akarat Önfegyelem Képesség a kapcsolatok alakítására Képesség a kommunikációra Képesség a kooperációra (forrás: C. Handy: Az éhező szellem 243.o.)
5
Életpálya jellemzői a XXI. század elején
Nincs biztos választás; az út nem egyenes, hanem kusza, hurkokkal tarkított Az egyéni életutat legalább annyira befolyásolják a „véletlenek”, mint a tervezés Az egyén hite abban, hogy valamit képes/nem képes megcsinálni, korlátozhatja, de előre is viheti Az egyén életútját erősen befolyásolja társadalmi helyzete, neme, etnikai hovatartozása stb. (Colley, 2004.)
6
Mire készítjük fel a fiatalokat?
A ma fiataljai 2050 után lesznek nyugdíjasok (!) Milyen lesz a világ … év múlva? Milyen ismeretekre, képességekre, készségekre lesz szükségük az elkövetkező … évben?
7
A tanulás színterei hagyományosan és a szükséglet…
Iskolában: ismeretek, tudás Munkahelyen: munkáról Életben: életről kéne hogy tanuljon…. De, nincs életpálya építés – élethosszig tartó tanulás És nincs: alapvető munkavállalói képességek, készségek Ezek hiánya akadályozza gyakran a munkavállalást, illetve tartós foglalkoztathatóságot
8
A szakképzési rendszer hiányosságai
Parkoltatás az ált. isk. befejezett roma gyerekek 77,8%-a szakiskolába, 15,6%-a szakközépbe, 6,5%-a gimnáziumba jár A nem roma gyerekeknél ez az arány: % A szakiskolások tudásszintje mexikói (Liskó Ilona) Szakképzés A gyakorlati képzés 70%-a az iskolai tanműhelyekben zajlik A termelő és/vagy szolgáltató vállalatok nem vállalnak részt a szakképzésből Az iskola és a munkahely közötti átmenet nincs megszervezve, kitalálva Munkaerő-piaci szükségletek kielégítése A munkaadói kör nem képes megrendeléseket megfogalmazni Nem tudják megmondani, meghatározni: mit is akarnak pontosan, milyen legyen a szakképzés (1,2 millió munkaadó…)
9
Mire számítsunk egy szakiskolás esetében?
A fiatalok –általában - éretlenek a saját életüket érintő döntések meghozatalára; fontos cél, hogy „csináljanak valamit”, így fejlődjenek A legnagyobb hiányosságok az önbizalom és a szociális készségek területén vannak Sok iskolai, tanulással kapcsolatos kudarc van a hátuk mögött, gyakran bizalmatlanok
10
„Szeretne- e Ön saját iskolájába járni diákként?”
11
Elsődleges céljaink lehetnek:
Növekedjen a fiatalok önbizalma, pozitív énkép alakuljon ki bennük Munkavállalói, illetve foglalkoztathatósággal kapcsolatos kompetenciáik fejlődjenek A fiatalok számára tapasztalat- és információ szerzésre alkalmas helyzetek teremtése Életpálya építési- és életvezetési kompetenciáik fejlődjenek
12
HOGYAN? A diák maga az információforrás!!!
Fontos, hogy folyamatos interakcióban legyen Az elfogadott, célravezető viselkedése megerősítést kap A diákok folyamatos támogatásban részesüljenek (a bizalom/támogatás/elvárás háromszög elv alapján) Hit abban, hogy mindenki „képes”, vannak erősségei, el tud végezni feladatokat
13
DE! Nem vagyunk mindenhatóak!
Ismerjük fel a határainkat és keressük meg a külső segítséget! Keressük a lehetőséget a szülők bevonására! Építsünk kapcsolatot minél több vállalattal, vállalkozással!
14
Mit kellene adunk? A fiatalok számára érdekes tartalmú, szakmacsoportokhoz kapcsolódó kompetencia fejlesztő modulok – könnyen kezelhetők; részletes leírásokkal, egyszerű instrukciókkal; Munkavállalással kapcsolatos információs füzetek pedagógusok és diákok számára Munkaadókkal való kapcsolatépítés, kapcsolattartás támogatására Kapcsolati kézikönyv (benne: pl. intézménymarketing, tárgyalástechnika, kapcsolat-felvételi technikák) …
15
„Azoké a jövő, akik működő partnerkapcsolatokat tudnak kialakítani
„Azoké a jövő, akik működő partnerkapcsolatokat tudnak kialakítani. Az együttműködésre képes, együtt dolgozó és tanuló, a tapasztalataikat, információikat egymás között megosztó egyénekből végül egy közösség formálódik.” John Milton Fogg
16
Töretlenül, továbbra is valljuk:
A más, új (tanári, mérési, értékelési, iskolai) módszerekkel: megtörhetjük az iskolai monotóniát, erőt adhatunk a további tanuláshoz, illetve kapcsolatot mutathatunk föl az iskolai tanulás és a való élet között
17
Szfp-s különlegességek az iskola és a tanulók számára
Start-hét (start napok) a 9-eknek Projektek a héten, a hónapban … Mérések és személyes értékelés Bemeneti-, folyamat-, kimeneti-mérések Projektvetélkedő ( csapat) A mi iskolánk Itt a helyünk! Tanulmányi versenyek Tanulói portfolió… Mi tudjuk, hogy nekik ez az utolsó lehetőség…
18
Mi tudjuk, hogy nekik ez az utolsó lehetőség…
19
Köszönöm a figyelmet és jó közös gondolkodást kívánok!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.