Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ergonómia és Design Összeállítás a német Munkatudományi Társaság és az Ergonómiai és Design Kutató Intézet által szervezett konferencián elhangzott előadások.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ergonómia és Design Összeállítás a német Munkatudományi Társaság és az Ergonómiai és Design Kutató Intézet által szervezett konferencián elhangzott előadások."— Előadás másolata:

1 Ergonómia és Design Összeállítás a német Munkatudományi Társaság és az Ergonómiai és Design Kutató Intézet által szervezett konferencián elhangzott előadások alapján (Essen, október 7-8.) Kaucsek György

2 Jelen és jövő Az ötvenes évek óta vitathatatlan az együttműködésük
Együtt dolgoznak a szakértők Az egyetemi/főiskolai tantervek tartalmazzák A színvonalas design-minőség megítélésénél az ergonómiai kritériumok meghatározóak Gyakoriak a súrlódások, félreértések és a kudarcok az együttműködés során, noha mindketten a legjobbat akarják. (Az ergonómiai szempontok esetenként vélhetően ellentmondásban állnak a design döntésekkel.)

3 Együttműködésük olyan nehéz, mint a statikusnak és az építésznek a középkorban
Ergonómus és statikus a lehető legnagyobb biztonság és kiszámíthatóság érdekében. formalizált módszerekkel dolgozik, míg az építész és a designer munkamódszere a lehető legnagyobb kreativitásra irányul. Pl.: Nem ismerték a hó-terhelés pontos kiszámításának képleteit, és próbálkozások és tévedések alapján „puha” szabályokat határoztak meg. Egyelőre az ergonómia az interface, és az ember komplexitása miatt nem képes általános érvényű formulákat alkotni.

4 Célok/felfogások Az első pillantásra közös a céljuk: a termékek és munkarendszerek magas használati minőségének biztosítása Ergonómia és design nem zárja ki egymást, hanem szimbiózisban teszik teljessé egymást Nem csupán a külcsín tervezésére redukálódik, hanem lényegesen befolyásolja termék és a felhasználó interakcióját (Otl Aicher /1991/ „a designernek a műszaki és tudományos kategóriákban otthon kell lennie.”) Óva int a design tudományosodásától, beleértve ebbe az ergonómiát is (a design szépművészeti felfogása ) A hedonista életstílushoz kapcsolódva a határok elmosódnak a művészet, iparművészet és a design között (lakásfelszerelések: inkább dekoráció, mint használhatóság)

5 Tények A design (esztétikus forma és kommunikáció) befolyása éppen ott nő, ahol eddig tradicionálisan a technika dominált (az autó 80%-t, a mobil telefonok 85%-t emiatt vásárolják) A technikailag egyre hasonlóbb termékek megkülönböztethetősége és azonosíthatósága a design által A formális kialakítási jellemzők behatároltak, az egyre rövidebb idő az új formák elfogadása és ennek versenytársak által történő átvétele között A vásárlói döntések rövid idejű befolyásolására való túlzott fókuszálás (Vajon a kommunikált tulajdonságokat a használat során is megtartja-e?) Bizalmi előleget kapnak a termékek a márkaképzés által

6 Tények A felhasználó kevésbé hajlik a kompromisszumra (elvárja a jól működő, az aktuális helyzethez illeszkedő terméket) Ne legyen túlterhelő, de ne legyen alulterhelő se A felhasználót egyre inkább nem mint a célcsoport részének, hanem egyénnek tekintik (tulajdonságaival, képességeivel, készségeivel és szükségleteivel)

7 Új látásmód Sok az előállítható és használható helyes forma, de lényegesen kevesebb az olyan, amelyik a mai kulturális, gazdasági és technológiai helyzetbe integrálható. Ami tegnap nem volt megfelelő, az ma már megfelelő lehet A piacok emberekből állnak és nem célcsoportokból

8 Ezek után akkor mi az Ergonómia hozzájárulása?
Tudományos megalapozottságú elveket, módszereket, adatokat nyújt a tervezési folyamat Inicializálására Strukturálására Szervezésére valamint a megalkotott termékek Vizsgálatára Értékelésére Minősítésére

9 A módszertani eljárások alkalmazása, annak ellenére, hogy több munkával és más kényelmetlenséggel járnak… …lényegesen jobb termékhez vezetnek.

10 Az Ergonómia a hygiene/diszkomfort tényező, a Design a motivációs/komfort tényező A design és használhatóság közötti optimális viszony a feladattól és a célcsoporttól függ Az ergonómus a táplálkozástudományi szakember, aki tisztában van az ember alapvető szükségleteivel. A designer a szakács, aki a táplálékot (kalória-összetételt) élvezetessé teszi

11 Ergonómiai olyan , mint a harmónia-tan a zenében
Ergonómiai olyan , mint a harmónia-tan a zenében. Sem a harmónia, sem a diszharmónia nem garantálja sikert. Ahogy a design teszi megérthetővé az interface-t, úgy teszi az egyes hangzások melódiája a zenedarabot a hallgató számára élvezhetővé.

12 Az érzelmek a termék iránt döntőbbek, mint a használat öröme (teljesítmény, hatékonyság)
Melyek azok az érzelmek, amelyek egyéniek és melyek azok, amelyek általánosak? Vannak-e olyan érzelmek, amelyek tapasztalattól függetlenek, mindenkinél fellépnek?

13 Az érzelmek négy típusa
Instrumentális (segít elérni konkrét, absztrakt céljainkat) Érdeklődés (megigéz, inspirál, megnevettet, kreatív akciókra vagy gondolatokra stimulál, motivál, felkelti és fenntartja az optimális éberségi szintünket) Esztétikai (a termék külseje, tapintása, szaga, íze, különleges mozgása összhangban van a velünk született, illetve tanult attitűdünkkel; pl.: japán, olasz stílussal kapcsolatos beállítódás) Szociális (szociálisan tanult standardok, pl. a szülők respektálása; a termék be van ágyazva a szociális környezetünkbe, emberek tervezik, használják, birtokolják)

14 Összefoglaló Az ergonómiai módszertan betartása nem garantálja a sikert, csak azt, hogy az egyes lépések betartásával ne hagyjunk ki esetleg fontos szempontot a tervezési munka során Az újdonságot és eredetiséget könnyebb elérni, ha egy tágabb szemantikai teret vizsgálva közelítünk a megoldáshoz. Az ergonómia a „bottom up” szemlélete által próbálja meg a komplexitást szisztematikusan érthetővé tenni


Letölteni ppt "Ergonómia és Design Összeállítás a német Munkatudományi Társaság és az Ergonómiai és Design Kutató Intézet által szervezett konferencián elhangzott előadások."

Hasonló előadás


Google Hirdetések