Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MISSION IMPOSSIBLE a legelőn

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MISSION IMPOSSIBLE a legelőn"— Előadás másolata:

1 MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
Aszód, szeptember 2. Sziráki György Evangélikus Pedagógiai Intézet

2 Miről lesz szó? Kérdésfelvetések lesznek. Alapfogalmak
Ágazati etikai „kódexek” Kitekintés külföldre Ha van hazai pedagógusetika A Mission impossible

3 Értelmezés – szabályozás
Évszázados értékválság Szocialista erkölcs – kapitalista erkölcs 1970-es évektől jogszabályok túlburjánzása iránti igény

4 2.1. Ágazati etikai „kódexek” – orvosi etika
Hippokratészi eskü – levezethető normák Orvosi etikai kódexek 1847-től A jelenlegi 1998-as, minden orvosra kötelező, akár kamarai tag, akár nem.

5 2.2. Ágazati etikai „kódexek” – ügyvédi etika
Ügyvédi etikai kódex az évi XI. törvény alapján – részletes, tételes szabályozás. Csak olyan jogászra vonatkozik, aki ügyvéd.

6 3.1. Külföldi példák USA 1968, 1975 NEA Code
Mire irányul? A tanuló védelmére. A gondolkodás szabadságának védelmére. Egyenlő bánásmódra. Kollégák iránti tiszteletre. Döntést befolyásoló ajándékok elfogadásának tilalmára.

7 3.2. Külföldi példák - Fülöp szigetek (Magna Carta 1966), Code of ethics 1994, 1997
Jogszabályok (elnöki rendelet, nem etika) Ugyanakkor viselkedést, értékrendet is előírnak (etika)

8 3.3 Külföldi példák - finn pedagógiai-etikai példák
Pedagógiai etika vagy pedagógus-etika? Elméleti gondolkodás: középpontban a tanár tanulót segítő viselkedése és lehetőségei. Nem az a jó kérdés, hogy mit szabad, hanem hogy mi juttatja a legközelebb a tanulót a céljához, mi a lehetőség erre.

9 Ha van pedagógus-etika hazánkban… Mikor és ki vetette fel annak szabályozását?
Független Pedagógus Fórum -1995, Magyarországi Pedagógusok Egyesülete – 1996, 2001, ajánlás volt AZ ETIKA ÖNSZABÁLYZÁS ELVEINEK ELFOGADÁSA PEDIG (KÖZÖSSÉGENKÉNT IS) ÖNKÉNTES!

10 4.2. Ha van pedagógus-etika hazánkban… Mi a következménye az etikátlan viselkedésnek?
Nkt. 62.§ (1) bekezdés q) pont: a pedagógus kötelessége, hogy „hivatásához méltó magatartást tanúsítson” Mi jelent? Mi történik, ha mégsem?

11 4.3. Ha van pedagógus-etika hazánkban… Miért aktuális éppen most?
Politikai szándék? Rosszabbak a gyerekek, mint korábban? Rosszabbak a szülők? Rosszabbak-e a pedagógusok? „Házi feladat!”

12 4.4. Ha van pedagógus-etika hazánkban… Miért van ellenállás vele szemben?
Mert kötelező? Igen. Mert minden kódex jellegében elavult, azaz preskriptív (előíró)? Igen. Mert van éppen elég szabály az életünkben, munkánkban? Igen! Mert a pedagógusok is SOKFÉLÉK? IGEN, ÉS EZ TERMÉSZETES!

13 4.5. Ha van pedagógus-etika hazánkban, akkor mi is tudunk dönteni.
Etikusan és szabályosan dönteni. Próbáljuk ki! Gyakorlati példák A) Minősítés és gyermekhalál (Szontagh Pál, 2017) B) Dohányzás egy finn híd alatt (Mission impossible – a lehetetlen küldetés – Jukka Husu, 2003)

14 4.6. Ha van pedagógus-etika hazánkban, akkor szerepe is van! Mi az?
Szabályoz? Véd? Uralkodik?

15 5.1. De van-e pedagógus-etika?
Eddig feltételeztük, hogy van. Szélsőségesen megoszló vélemények! A) Van: mert ez egy hivatásrend és professzió. B) Nincs. Etikus vagy nem etikus emberi viselkedés van.

16 5.2. Min alapul az etikánk? A) Éthosz – a legelőtől az iskoláig.
B) Interiorizált, felnőttként megélt hit alapján hozott őszinte döntések? C) Központban a gyermek érdeke áll-e? D) Személyen, helyen és helyzeten múlik-e minden?

17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! HA ELGONDOLKODTATTAM ÖNÖKET, AZT MEGKÖSZÖNÖM.
HA TOVÁBBGONDOLJÁK, AZT NAGYON KÖSZÖNÖM! Sziráki György Evangélikus Pedagógiai Intézet 2017


Letölteni ppt "MISSION IMPOSSIBLE a legelőn"

Hasonló előadás


Google Hirdetések