Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fogyasztóvédelem.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fogyasztóvédelem."— Előadás másolata:

1 Fogyasztóvédelem

2 A fogyasztóvédelem célja:
a fogyasztó biztonságának és egészségének védelme, a piaci megtévesztésekből eredő hátrányok elleni védelem, (az eladó gazdasági és információfölényéből) a fogyasztónak legyen lehetősége a piacon számára optimális döntések meghozatalára

3 Történelmi visszatekintés:
Középkor, újkor: vásárok szabályozása Szent László XI.sz: adás-vétel tanúval, lopás büntetése, élet- és vagyonbiztonság Mátyás király 1486-os decretum: vásári bíró, látópénz, leöntők árumegállító jog A minőségvédő céhek + királyi megerősítés

4 Fogyasztói jogok ENSZ Fogyasztói Érdekvédelmi Alapítvány, a fogyasztónak joga van Alakvető szükségletek kielégítésére (élelem, ruházat, lakás, egyészségügyi ellátás, oktatás, higiénia) Biztonsághoz Tájékoztatáshoz Válastáshoz Képviselethez Kártérítéshez Fogyasztók oktatásához Egészséges környezethez

5 Fogyasztói tájékoztatás módjai
Címkézés Használati és kezelési útmutató Megfelelőség tanúsítása Árak feltüntetése Csomagolás

6 Fogyasztói tájékoztatás eszközei
Személyes tanácsadás Tájékoztató kiadványok Fogyasztóvédelmi oktatás Fogyasztói fórumok Média Fogyasztóvédelmi sajtótermékek Elektronikus kormányzati portálok

7 Fogyastóvédelem elméleti megközelítése
A szerződéses kötelezettség elmélete: „Vigyázzon a fogyasztó!” A kellő odafigyelés elmélete: „Vigyázzon az eladó!” A társadalmi költségek elmélete: „Fizessen a termelő!”

8 Magyarországi fogyastóvédelem szerkezete
Állami fogyasztóvédelmi szervezetek (Jogalkotók, Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, Fővárosi és megyei felügyelőségek, Speciális felügyelet: Közlekedési, Hírközlési és Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, Ombudsmanok, Minőségellenőrző és tanúsító intézetek) Civil Fogyasztóvédelmi Szervezetek Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, Magyarországi Biztosítottak Egyesülete, Magyar Autóklub, Mozgássérültek, nyugdíjasok szervezeteti stb.) Önkormányzatok Megyei és települési önkormányzatok apparátusa, önkormányzati fogyasztóvédelmi társulások stb. Szakmai érdekképviseletek Érdekképviseleti szervezetek

9 Tudatos vásárló Klasszikus fogyasztóvédelem szerint:
tisztában van fogyasztói jogaival, és él is velük tájékozódik az árakról, a termékek minőségéről, a kapcsolódó szolgáltatásokról, és a legjobb ajánlatot választja ki

10 etikailag és környezetileg is tudatos másokra is tekintettel van
Kibővítése: etikailag és környezetileg is tudatos másokra is tekintettel van Embertársak Következő generációk Természeti környezet

11 A tudatos vásárló 12 pontja
1. A pénzeddel szavazol! 2. A szemét a legdrágább! 3. Cetli 4. Helyben 5. Mennyi műanyagot viszel haza? 6. Keresd az eredetit! 7. Olvasd el a címkéket! 8. Erőszakmentes szépség 9. Tartós használat! 10. Frisset 11. Helyi termékeket vegyél 12. Nem mindegy! Forrás:

12 Emberséges munkakörülmények között készítették a harmadik világban

13 Nem gyerek munkával készült (indiai szőnyegeken):

14 Állatkísérlet mentes termékek

15 Buzz marketing


Letölteni ppt "Fogyasztóvédelem."

Hasonló előadás


Google Hirdetések