Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAurél Varga Megváltozta több, mint 7 éve
1
Fenntarthatósági - környezettudatossági témahét 2017. bemutatása
Szentes Judit
2
Fenntarthatósági - környezettudatossági témahét
Jogi háttér 12/2016. (VI. 27.) EMMI rendelet a 2016/2017. tanév rendjéről 10. § (1) A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: miniszteri rendelet) 7. § (4) bekezdése szerinti projektoktatást lehetővé tevő témaheteket a tanítási évben az oktatásért felelős miniszter az alábbi időpontok szerint hirdeti meg: a) pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete március 6. és március 10. között, b) digitális témahét április 3. és április 7. között, c) fenntarthatóság-környezettudatosság témahete április 24. és április 28. között. (2) A nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon részt vehet a témahetekhez kapcsolódó programokon, továbbá a tantervben előírt, az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat a témahét keretében megszervezheti.
3
2017. április 24. és 2017. április 28. között
Időpont 2017. április 24. és április 28. között A „Föld Napját” április 22. követő iskolai hét
4
Információk Minden információ, a regisztráció elérhető a
oldalon
5
Felhívás az iskolák számára a csatlakozásra
Sipos Imre, köznevelésért felelős helyettes államtitkár felhívása az iskoláknak Levél az iskoláknak Áder János köztársasági elnök a Fenntarthatósági Témahét fővédnöke
6
Miért érdemes csatlakozni ?
Iskolánk elkötelezettségének deklarálása: Katolikus értékrendünk része – Ferenc pápa Laudato Si enciklikája a csatlakozó iskoláknak lehetősége van felhasználni a FTH szakmai anyagait A fenntáthatóság pedagógiájának megismerése és alkalmazása Óravázlatok Foglalkozástervek Szakmai képzés Önkéntes óralátogató szakemberek fogadása Csatlakozási lehetőségek programokhoz, versenyekhez A környezet védelme és a fenntarthatóság érdekében egyre több civil, szervezet és önkormányzat tesz lépéseket, kezdeményezéseket. Alapvető veszélyek: Globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás. A szemléletváltásra a gyermekek a legfogékonyabbak, épp ezért fontos, hogy már iskolás korban megismerjék a téma fontosságát és felfigyeljenek személyes érintettségükre, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért. A Fenntarthatósági Témahét tanóráinak megtartásával minden tanár hozzájárul a diákok ismereteinek bővítéséhez! Cél: Közös erőfeszítéseink eredményeként a fiatalabb generációk tagjai hiánypótló, hasznos tudással gazdagodnak.
7
FENNTARTHATÓSÁG PEDAGÓGIÁJA
„A fenntarthatóságra való felkészítés egész életen át tartó tanulási és szocializációs folyamat, amely tájékozott és tevékeny állampolgárokat nevel, akik kreatív, problémamegoldó gondolkodásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a természet-és környezet, a társadalom, a jog és a gazdaság terén, és etikusan felelős elkötelezettséget vállalnak egyéni vagy közös döntéseikért, tetteikért. Ezek az intézkedések biztosítják az egészséges környezetet és a hatékony gazdaságot a jövő számára." Czippán Katalin – Havas Péter – Victor András
8
Példa az óratervekre, foglalkozásvázlatokre
2016-os fenntarthatósági hét anyagai érhetők el Alsó tagozat: téma – A papír útja – Merítsük ki a hulladékot a szemétből (Ökoiskolai nevelési-oktatási program - OFI) 5*45 perc (1-4. évf.) Az egymásra épülő tanórák során a gyerekek megismerkednek a papír történetével, a szelektív hulladékgyűjtés papírra vonatkozó szabályaival, az újrahasznosítás lehetőségeivel, és végül újrahasznosított papírt készítenek. Tananyaghoz– modulvázlat, leírás, ppt, segédeszeköz készítés is
9
Felső tagozat - téma: Az élelmiszerek útja – avagy hogyan kerülnek ételeink az asztalunkra (Ökoiskolai nevelési-oktatási program - OFI) 4*45 perc (5-8. évf.) cél: az ökológiai lábnyom fogalmának megismerése az élelmiszereken keresztül. Gyerekek megtudhatják például, hogy mennyi élelmiszert fogyasztanak a világ különböző országaiban élő családok hetente, illetve mit tehetnek ők maguk is azért, hogy csökkentsék az ökológiai lábnyomukat.
10
Középiskolai téma: Globális környezeti problémák – A klímaváltozás hatásai (Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Gimnázium) 3*45 perc (középiskolai tananyag) Cél: fejleszteni a középiskolai tanulók környezeti érzékenységét, megértetni velük a helyi, a regionális és a globális környezeti problémák felismerésének, mérséklésének és megakadályozásának fontosságát és lehetőségeit. A szemléletformálás várt eredménye: a tanulókban tudatosul, hogy a Föld egy törékeny ökológiai rendszer, melynek megőrzése a mostani és az eljövendő generációk közös feladata.
11
A program működése egy iskolában
12
A témahét 2016-os megvalósulása
Nyitórendezvény április 18-án A letölthető tananyagok 423 iskola osztályában diákhoz jutottak el 2017 –re 1248 iskola regisztrált csak február 1-ig kapcsolódó versenyek: Fenntarthatósági Kupa Szelektív hulladékgyűjtés Rajzpályázat Fenntarthatósági Konferencia
13
Fenntarthatósági Kupa
Az általános iskolai felső tagozatosok és középiskolások részére meghirdetett online tudáspróbán 233 iskolából 959 csapat (3 fős csapatok) vett részt. A bemelegítő kvízek 868 alkalommal kerültek kitöltésre.
14
Szelektív hulladékgyűjtés
Általános iskolások részére meghirdetett 4 hetes szelektív hulladékgyűjtési verseny: A verseny 4 héten át, május 15-ig tartott diák db használt mobiltelefont és kg használt elemet gyűjtött össze.
15
Rajzpályázat A Fenntarthatósági Témahét keretében hirdetett rajzpályázat alsós diákok számára: A rajzpályázatra 274 iskolából diák küldött be rajzot.
16
2017. április 24-28. Iskolai regisztráció:
A Fenntarthatósági Témahét honlapja: A Fenntarthatósági Témahét facebook oldala:
17
2017 fenntarthatósági témahét elemei
Általános iskola alsó tagozat (7-10 évesek) ŐRIZD MEG A FÖLDET! (természetes élőhelyek védelme) SZERESD AZ ÁLLATOKAT! (állatvédelem) Általános iskola felső tagozat (11-14 évesek) TÁPLÁLKOZZ TUDATOSAN! (táplálkozás, tudatos vásárlás) Középiskola (15-18 évesek) LÉPJ KISEBBET! (ökológiai lábnyom)
18
Iskolai kísérőprogramok
Általános iskola Rajzpályázat Vizes élőhely örökbefogadó pályázat Iskolakert pályázat Fenntarthatósági Kupa Életmódkutatás Szelektív hulladékgyűjtési verseny Középiskola Te magad légy a változás! - pályázat Tegyél a környezetedért! - pályázat
19
Köszönöm a megtisztelő figyelmet !
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.