Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei"— Előadás másolata:

1 Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei
Nógrád Megyei Államigazgatási Kollégium 2016. december Nógrád Megyei Kormányhivatal

2 Államháztartási kontrollok rendszere
Külső ellenőrzés (ÁSZ) – évi LXVI. törvény Kormányzati ellenőrzés (KEHI – EUTAF) /312 /2006. (XII. 23.) Korm. rend., 210/2010. (VI. 30) Korm. rend. / Belső kontrollrendszer /a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és a belső ellenőrzésről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rend / Nógrád Megyei Kormányhivatal

3 Államháztartási kontrollok alapvető célja
Szabályszerű Szabályozott Gazdaságos Gazdálkodás Hatékony Eredményes az államháztartási pénzeszközökkel és vagyonnal / Áht § (1) / Nógrád Megyei Kormányhivatal

4 Mit jelent a belső kontrollrendszer?
A belső kontroll - akár a közszféra, akár a magánszféra vonatkozásában – összetett folyamat, amelyet egy szervezet vezetése és dolgozói alakítanak ki, ill. valósítanak meg a kockázatok meghatározására és az ésszerű bizonyosság érdekében. Nógrád Megyei Kormányhivatal

5 Jogszabályok, útmutatók, módszertanok a belső kontrollrendszerhez
Törvényi szint: évi CXCV. törvény (Áht.); Rendeleti szint: 368/2011. (XII.31.) Korm. rend. (Ávr.); 370/2011. (XII.31.) Korm. rend. (Bkr.); Útmutatói, irányelvi szint: Belső Kontroll Standardok (uniós és hazai); Belső Ellenőrzési Standardok (uniós és hazai); Belső szabályzati szint: Belső Kontroll Kézikönyv; Belső Ellenőrzési Kézikönyv. Nógrád Megyei Kormányhivatal

6 Belső kontrollrendszer ismérvei, Nógrád Megyei Kormányhivatal
öt eleme Nógrád Megyei Kormányhivatal

7 Nógrád Megyei Kormányhivatal
Fő célja Kockázatok kezelése – bizonyosság megszerzése a költségvetési szerv a működése és gazdálkodása során a tevékenységet (műveleteket) szabályszerűen, valamint az Áht. 91.§ (1) bekezdésében meghatározott követelményekkel összhangban hajtsa végre; teljesítse az elszámolási és beszámolási kötelezettségeket; és megvédje a szervezet erőforrásait a veszteségektől (károktól), valamint a nem rendeltetésszerű használattól. / Áht § (1) bek. / Nógrád Megyei Kormányhivatal

8 Nógrád Megyei Kormányhivatal
Fő feladatai A belső kontrollrendszernek biztosítania kell, hogy a költségvetési szerv valamennyi tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűséggel, szabályozottsággal és a 91. §  (1) bekezdésben meghatározott követelményekkel (gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség – „3E”); az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásban ne kerüljön sor a pazarlásra, visszaélésre, és a rendeltetésellenes felhasználásra; a vezetés számára megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a költségvetési szerv működésével kapcsolatban; és a belső kontrollrendszer harmonizációjára és összehangolására vonatkozó jogszabályok végrehajtásra kerüljenek a módszertani útmutatók figyelembevételével. /Áht. 121/A. §  (2) bek./ Nógrád Megyei Kormányhivatal

9 Nógrád Megyei Kormányhivatal
Coso-modell Nógrád Megyei Kormányhivatal

10 Nógrád Megyei Kormányhivatal
Fő elemei A költségvetési szerv belső kontrollrendszeréért a költségvetési szerv vezetője felelős, aki köteles – a szervezet minden szintjén érvényesülő – megfelelő kontrollkörnyezetet kockázatkezelési rendszert kontrolltevékenységeket információs és kommunikációs rendszert, és monitoring-rendszert kialakítani, működtetni és azok megfelelő működését folyamatosan nyomon követni, elemezni és vizsgálni. /Áht. 121/A. § (2) / Nógrád Megyei Kormányhivatal

11 Kontrollkörnyezet - komponensei
Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Szervezeti felépítés és célok Világos szervezeti struktúra; Stratégiai és operatív célrendszer; 2. Hatás- és feladatkör, felelősség Egyértelmű felelősségi, hatásköri viszonyok és feladatok; 3. Etika és integritás (a tisztesség és az etikai értékek kommunikálása és szorgalmazása) Meghatározott etikai elvárások a szervezet minden szintjén; Feddhetetlenség; 4. Belső szabályzatok Működtetést, feladatellátást biztosító, gazdálkodást szolgáló szabályzatok; Ügyrendek, eljárásrendek; Szabálytalanságok kezelése; 5. Humánerőforrás (politikák és gyakorlatok) Átlátható a humánerőforrás-kezelés; Képzettség, elvárt tudás, hozzáértés, gyakorlat; 6. Folyamatok (irányítás és működés) Ellenőrzési nyomvonalak kialakítása; Nógrád Megyei Kormányhivatal

12 Nógrád Megyei Kormányhivatal
Belső szabályzatok Legfontosabb szabályzatok: Szervezeti és Működési Szabályzat; Belső Kontroll Kézikönyv (szabálytalanság és kockázatkezelés, FEUVE és belső ellenőrzés szabályozása); Szervezeti egységek ügyrendjei; Gazdálkodási Keretszabályzat (számviteli politika, kötelezettségvállalás, pénzkezelés, leltározás és értékelés); Közszolgálati szabályzat; Eljárásrendek; Informatikai és biztonsági szabályzatok. Nógrád Megyei Kormányhivatal

13 Humánerőforrás, személyi állomány
Alapvető követelmények: a szakmai, gazdálkodási és ügyviteli feladatok ellátásához szükséges személyi állomány felmérése, meghatározása; a jogszabályok által előírt, a feladat végrehajtásához megfelelő képzettségű, végzettségű és gyakorlattal rendelkező munkatársak alkalmazása; munkaköri leírások elkészítése. Nógrád Megyei Kormányhivatal

14 Folyamatok felmérése, azonosítása, ellenőrzési nyomvonal
Szervezeti stratégia és a célrendszer ismeretében össze kell állítani a szervezetben működtetett folyamatok listáját; Az alaptevékenységek és a támogató tevékenységek meghatározását követően a folyamatokat fő- és részfolyamatokra kell bontani; A folyamatok és műveletek azonosítását, a résztvevő szervezeti egység, személy (munkakör) meghatározását folyamatleírásban célszerű dokumentálni; Folyamatábra készítés (a főfolyamatok, a tevékenységek menetének legáttekinthetőbb formája); Ellenőrzési nyomvonal készítés (a folyamatok, műveletek kontrollpontjait azonosítja). Nógrád Megyei Kormányhivatal

15 Kockázatkezelés, kockázatbecslés
Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Kockázatok meghatározása és felmérése Pénzügyi beszámoláshoz, gazdálkodáshoz kapcsolódó kockázatok; Szakmai feladatellátáshoz, működéshez kapcsolódó kockázatok; 2. Kockázatok elemzése Beazonosított kockázatok; Bekövetkezés valószínűsége; Jelentőségük, mértékük és hatásuk 3. Kockázatok kezelése Kezelés módjainak meghatározása; Kockázatkezelés eljárásrendje, szabályzat; Válaszlépések; 4. Kockázatkezelés folyamata Folyamatok felülvizsgálata; Intézkedések megtétele, visszaellenőrzések; 5. Csalás, korrupció Kiemelt kockázatok, súlyos szabálytalanságok kezelése. Nógrád Megyei Kormányhivatal

16 Kockázati tényezők felmérése
A költségvetési szerv tevékenységében, gazdálkodásában rejlő külső és belső kockázati tényezők felmérése, összegyűjtése, azonosítása; Kockázati kategóriák alapján: szakmai feladatellátással kapcsolatos; szabályozásból és jogszabályváltozásból eredő; koordinációs és kommunikációs rendszerekben rejlő; külső szervezetekkel való együttműködés; politikai és gazdaságpolitikai környezet hatása; irányítási , a belső kontrollrendszer működésében, belső ellenőrzésben rejlő; humánerőforrás-gazdálkodásból eredő; tervezésből, pénzügyi és egyéb erőforrások rendelkezésre állásából adódó; számviteli folyamatokkal összefüggő; megbízható gazdálkodást és pénzkezelést befolyásoló, működésből, üzemeltetésből eredő; iratkezeléssel, iktatással (ügykezeléssel) összefüggő, informatikai rendszerekkel, adatkezeléssel, adatvédelemmel összefüggő. Nógrád Megyei Kormányhivatal

17 Kockázatok elemzése, értékelése
A kockázatelemzés célja, hogy a gazdasági, működési, szakmai és ügyviteli folyamatokban rejlő kockázatokat mérlegelje és valószínűsítse, valamint kiszűrje a működési célkitűzést, a teljesítményi kritériumok elérését és a gazdálkodás folyamatát veszélyeztető kockázatokat. Típusai: belső ellenőrzés által végzett kockázatelemzés; irányítói, vezetői kockázatelemzés; felügyeleti ellenőrzés során végzett kockázatelemzés. Kockázatelemzés: kvalitatív (kockázati súlyossági szinteket megállapító, nem számszerűsíthető); kvantitatív („finomabb” felbontású, matematikai háttérrel bíró, számszerűsíthető). Kockázatok értékelése: kockázati mátrix (prioritási sorrend megállapítása) Nógrád Megyei Kormányhivatal

18 Kontrolltevékenységek
Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Kontrollstratégiák és módszerek Vezetői, szervezeti, jogosultsági, műveleti, számviteli , logikai és fizikai kontrollok kialakítása; „Négy szem” elvének érvényesülése; FEUVE kialakítása, működtetése; Beszámolási eljárások kidolgozása; 2. Információs rendszer Adatbiztonság, adatkezelés, adatfeldolgozás, adatok továbbítása; Információkhoz való hozzáférés biztosítása; Fizikai kontroll (eszközökhöz való hozzáférés); 3. Feladatkörök szétválasztása Engedélyezési és jóváhagyási eljárások; Végrehajtás és kontroll szintjeinek elválasztása; Alá- és fölérendeltségi viszonyok deklarálása; Nógrád Megyei Kormányhivatal

19 Nógrád Megyei Kormányhivatal
FEUVE Elsősorban pénzügyi kihatású döntésekre vonatkozik, azonban a szakmai feladatok végrehajtását is célszerű ennek figyelembe vételével és alkalmazásával megtenni. Mire irányul, mi a feladata: A pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítése (pl. költségvetés tervezése, kötelezettségvállalások, szerződések, kifizetések, uniós és költségvetési támogatásokkal való elszámolás, visszafizetések); A pénzügyi kihatású döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottságának felülvizsgálata; A költségvetési gazdálkodás során az előzetes és utólagos pénzügyi ellenőrzés, a pénzügyi döntések szabályszerűség és szabályozottság szempontból történő jóváhagyása, ellenjegyzése; A gazdasági események elszámolásának kontrollja (a hatályos jogszabályoknak megfelelő könyvvezetés és beszámolás). Nógrád Megyei Kormányhivatal

20 Információ, kommunikáció
Információ és kommunikáció Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Információ és kommunikáció Információs rendszerek megbízható működtetése; Horizontális és vertikális kommunikáció szabályainak meghatározása; Hiteles, megfelelő információáramlás biztosítása; Vezetői információs rendszerek működtetése (controlling); Beszámolási rendszerek működtetése; 2. Iktatási rendszer Iratok, dokumentumok rendszerezett , teljes körű nyilvántartása; Hozzáférés és megfelelő védelem biztosítása; Határidők, intézkedések nyomon követhetősége; 3. Hiányosságok, szabálytalanságok, korrupció Szabálytalanságok feltárása, beazonosítása, vizsgálata, szankcionálása, megszüntetése; Hibák, hiányosságok megfelelő kezelése; Korrupció gyanús folyamatok felszámolása; Nógrád Megyei Kormányhivatal

21 Nógrád Megyei Kormányhivatal
Monitoring A kontrollok figyelemmel kísérése Monitoring Belső kontroll standardok Áht. – Ávr. 1. Szervezeti célok, tevékenységek megvalósítása, nyomon követés Folyamatos Eseti Külső és belső audit feladatok végrehajtása; Mérőszámok, mutatószámok értékelése; 2. Belső kontrollok értékelése Eredményes, hatékony és gazdaságos működtetés megfelelősségének folyamatos vizsgálata; Szükséges intézkedések megtétele; 3. Belső ellenőrzés Független belső ellenőrzés működtetése. Nógrád Megyei Kormányhivatal

22 Nógrád Megyei Kormányhivatal
Belső ellenőrzés A belső kontrollrendszer keretén belül működő független, tárgyilagos bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység. Célja: Az ellenőrzött szervezet szabályszerűen végrehajtott tevékenységének, a belső kontrollrendszer kialakításának és működtetésének vizsgálata, továbbá a gazdálkodás és működés fejlesztése és az eredményesség növelése. Rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet irányítási, belső kontroll és ellenőrzési eljárásainak hatékonyságát. / Áht. 121/B. § / Nógrád Megyei Kormányhivatal

23 Békés Ünnepeket és Boldog Karácsonyt!
Köszönöm a figyelmet! Békés Ünnepeket és Boldog Karácsonyt! Készítette: Bocsi Beáta Belső ellenőrzési osztályvezető Nógrád Megyei Kormányhivatal


Letölteni ppt "Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések