Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKrisztina Farkas Megváltozta több, mint 7 éve
1
Isten hozott! Amoris laetitia… Családi élet és szexuális nevelés
2
„ A nevelés az élet szolgálata” – J.Kentenich
Életre szóló hajlandóságok… A szabadság helyes használata A várakozásra való képesség Közelség, kötődés, törődés, szeretés, önzetlenség Találékonyság a kölcsönös elismerésben Szembenézni és érzékennyé válni a szenvedésre Személyes kapcsolódás intelligenciája, bizalom Mögöttes tartalmak felismerése Vonzódás és egység különbsége Férfias férfiak, nőies nők Az egész személyt szeretni különböző dimenzióban = organikus gondolkodás Kitartás, lassú növekedés Empátia, játékosság, gyengédség, kockázatvállalás, döntésképesség ÉRZELMI INTELLIGENCIA KÉSZSÉGEK!!!
3
MIT TEHETÜNK? Hogyan működik?
Tudatalatti Tudatos
4
Az érzelmek intelligenciája
Adottságok és készségek „ A tudomány gyorsabban fejlődött, mint a lelkiismeret. ” (A. Einstein) KOGNITÍV KÉSZSÉGEK (IQ) AFFEKTÍV KÉSZSÉGEK KONATÍV KÉSZSÉGEK TÁRSAS KÉSZSÉGEK
5
Érzések azonosítása és megkülönböztetése
3. Az érzelmi intelligencia készségei: Érzések azonosítása és megkülönböztetése Azonosulás, együttérzés, empátia Moralitás Vágyteljesítés késleltetése Motiválhatóság (elevenség, vállalkozási kedv, életkedv, munkakedv) Játék, humor Kíváncsiság, érdeklődés Nyitottság, kapcsolatteremtés Egymásra figyelés, együttműködés Indulatkezelés, stressz- és konfliktuskezelés Kritika elfogadása Nonverbális kommunikáció
6
A kimondhatatlan: kiéneklése, kirajzolása, kitáncolása
- „És már csinálják?” A kimondhatatlan: kiéneklése, kirajzolása, kitáncolása Impulzív, szubjektív látásmód A zene élvezete Társas zenélés Divergens problémalátás Képzelőerő, asszociáció Kreativitás Színek, arcok, vizuális információk, térbeliség Mögöttes tartalmak Humor, nézőpontváltás Morális, szimbolikus gondolkodás Lényegkiemelés, átfogó látásmód Szintetizálás Új, addig nem tapasztalt dolgokra való fogékonyság + a pszichés energia újratöltődésének kiemelt területe a bal félteke számára is!
7
„ A nevelés az élet szolgálata” – J.Kentenich
A pozitív és okos szexuális nevelés szükségessége → életkoruknak megfelelően, fokozatosan CSINÁLJÁK MÁR??? Infokat kínálunk, érettség nélkül Semmit nem használ az adathalmaz Segítsük fölismerni a pozitív hatásokat Egészséges szemérmesség Tagadó magatartás helyett befogadó A tapintatos gyöngédség eszközei Odaadás, elköteleződés kultúrája A test nyelvét megtanítani Különbségek Gazdag férfi-női identitás a merevség helyett SZEXUÁLIS NEVELÉS - FOKOZATOSAN
8
Iskolások Kisgyermekkor Személyes kötődések kiművelése
Önbizalom, értéktudat (később szexuális tárggyá válni!!) Apa, Apa + Anya Vágyteljesítés késleltetés örömösen – játék, mese, beszélgetés, fegyelmezés Mértékletesség – később is (MINTA!) A test nem szégyen, de nem kirakat – a szemérmesség - Örülök, hogy fiú/lány vagyok – minták! Iskolások Szerepek, minták moralitás, (környezeti szexuális morál – élményszinten ömlik rá!)
9
vágyteljesítés késleltetése
új dolgok befogadása, érdekesség, valóság… - Szimbólumérzékenység (művészetek, humor) Személyesség mindenben! Az élet az iskolai teljesítményektől függetlenül is értelmes Pozitív testkép Lányokkal a szépről! Ezekben átélni a saját szépségét Döntésképesség - Mi-élmények (együtt küzdünk, együtt teremtünk) Áldozatvállalás örömmel, szeretetből A birtoklás nélkül boldogságot jelentő gazdagság tapasztalatai
10
Akaratedzés – küzdeni tudás
A tekintet edzése: észrevenni a rejtett szépet öntudat - a dolgok befolyásolhatók - alkotás én-erő → cél fenntartás; kerülőutak; kielégülés késleltetése Serdülők Bábák „cool” módon, ne moralizálj! Tesztoszteron-löket! Ösztrogén-löket! Létrend megörvendezése és ápolása, saját énem igenlése (férfivá, nővé VÁLNI kell↔ ivarérettség - Apa-lány, apa-fiú szerep
11
Erotika (egynemű csoportok szerepe)
Indirekt értékragyogtatás (lagzi, jegyesség) Durva képek hatása, pornográfia Önkielégítés ↔ Ne magad körül forogj! Randi szabályok, határok felállítása, „lazázás” Időt nyerni! Kereteket teremteni az ismerkedésnek Személyes eszmény keresése (+ Ki a vonzó?) Isten erőterében élni Nyafogás irtása! A szeretet fájhat (elkényeztetés, állóképesség…) Csoportnyomás! ÉRETT SZEMÉLYISÉG – ÉRETT SZEXUALITÁS →→ Szenvedély+kötődés+intimitás - képesség valóság vállalása körülmények vállalása
12
Kötődés, Intimitás, Szenvedély Egy (örök) életen át…
13
A csónak állapotáról senki sem kérdezett….
Mi a helyzet? „Nevelési rendszerünk egyik nagyon kényes kérdése, hogy miközben ismeretanyagot tanítunk, elmulasztjuk azt a tanítást, amely az emberi fejlődés szempontjából a legfontosabb…” (E.Fromm) A csónak állapotáról senki sem kérdezett….
14
MEGOLDÁSI irányunk: Isten a valóságon keresztül ölel át engem …
MEGOLDÁSI irányunk: Isten a valóságon keresztül ölel át engem …. „A nevelés az élet szolgálata” - ÉLMÉNY, TAPASZTALAT, MINTA bálok, kirándulások, rendezvények – „játsszátok a fiús játékaikat…” „Atyává válni” Férfiak bevonása Közösségek támogatása, + élj közösségben!
15
Nevelési segítségnyújtás szülőknek
Segédanyagok, tematikus klubok, könyvtár, filmtár Hiteles házaspárok bevonása A sokféle együttlét fizikai körülményeinek lehetőségei Mozgalmak, programok: CSÉN; ciklus-show; pure fashion; társ-suli; - Schönstatt; Házas hétvége; cserkészek… Hatékony emberek helyzetbe hozása (tanácsadásra, előadásra, tanuságtételre, gyakorlati segítségnyújtásra, egyéb szolgálatokra)
16
Viszontlátásra! Következő alkalom: 2o1o. október 5.
17
nem törődik a részletekkel
Analitikus Globális Elemeire bont, a részekre koncentrál Erősségei: részletek összpontosítás szervezés konkrétumok ↔ fő gondolat következetesség azonnali válasz igazság iránti érzék tárgyilagosság egyéni verseny egyszerre egy téma Általános, egészleges, nem törődik a részletekkel Erősségei: átfogó látásmód kapcsolatok, összefüggések együttműködés mögöttes tartalmak méltányosság iránti érzék sok lehetőséget lát átfogalmaz egyszerre több téma dicséret testbeszéd mások bevonása
18
Analitikus Globális Fontos számára: Fontos számára:
lépésről lépésre elemezni tudni, mit várhat jól felkészülni a tények (nem az érzések) egy dolgot befejezni logika önmagától motivált a rendszer az utasításokban a „hogyan” érdekli Fontos számára: mások érzései rugalmasság az árral úszik beszélgetés, közös munka bátorítás, megerősítés megfelelni másoknak érzékeny a kritikára elkerülni a konfliktust bizonyos lépéseket, részleteket figyelmen kívül hagyni nem fontos, hogy hol, úgyis rátalál halmozásos rendszer utasításokban a „mit” érdekli
19
Analitikus Globális Csalódik:
ha igen-nem válasz helyett hosszas magyarázatot kap általánosságokkal kell foglalkoznia ha személyes jelentést kell találni ha nem fejezheti be a feladatot ha a véleményt ténynek állítják be ha egy áttekintést önmagában kell meghallgatnia Csalódik: ha lépésről lépésre kell haladnia, de nem tudja, hová tart ha nem tud énesíteni ha nem kap elég elismerést ha belső lépéseket kell megmutatni nem válaszolhat a kritikára ha közönyös emberrel kell együttműködnie nagy a kísértése a halogatásra
20
I. Tanulási stílusunk 1. Környezet – segítse a koncentrációt
2. Információ befogadása: - auditív - vizuális - kinesztetikus → a legtöbb ember 2 modalitásban erős! 3. A megértés útja: ANALITIKUS GLOBÁLIS 4. Észlelés / látásmód + Rendezés 5. Milyen az ASZ szülő, és gyerek? 6. Milyen a KR szülő és gyerek?
21
Random (véletlen, esetleges)
Észlelés Konkrét Látás, szaglás, tapintás, íz, hallás közvetlen útja Itt és most – „minden az, ami” Absztrakt Intuíció, képzelet, összefüggések, mögöttesek „ Nem minden az, aminek látszik ” Rendezés Szekvenciális Lépésről lépésre, logikus, következtető Tervkészítő Random (véletlen, esetleges) Csapongó, spontán, látszólag tervszerűtlen A lényeg, hogy végül elintézzük.
22
Négy kombináció… Konkrét szekvenciális (KSZ) Szorgalmas Konvencionális
Akkurátus Stabil Megbízható Következetes Tárgyilagos Rendezett Absztrakt szekvenciális (ASZ) Analitikus Objektív Tájékozott Alapos Szervezett Logikus Céltudatos Rendszerezett Konkrét random (KR) Gyors Intuitív Kíváncsi Realista Kreatív Kezdeményező Ösztönös Vállalkozó Absztrakt random (AR) Érzékeny Szenvedély Figyelmes Fantáziadús Idealista Szentimentális Spontán Rugalmas
23
Alapvetően konkrét szekvenciális (KSZ) Kulcsszavuk: Tények
Mi megy a legjobban? az elméletet a gyakorlatban alkalmazni rendszerbe szedni a dolgokat finomítani az ötleteken, hogy még hatékonyabban, gazdaságosabban stb. lehessen azokat alkalmazni kézzelfogható eredményeket teremteni elvont elgondolásokból jól dolgozni az adott időkereteken belül
24
Alapvetően konkrét szekvenciális (KSZ)
Mi nehéz neki? csoportban dolgozni konkrét cél nélküli megbeszélés rendezetlen körülmények közötti munka részleges, nem teljesen nem egyértelmű utasítások követése elvont összefüggésekkel való munka "használd a képzeleted" típusú elvárások olyan kérdések amire nincs helyes vagy helytelen válasz
25
Alapvetően konkrét szekvenciális (KSZ)
Mit talál célravezetőnek? szisztematikusan, lépésről lépésre haladni alaposan megfigyelni a részleteket ha van egy menetrend, amit követhetnek szó szerint értelmezni a dolgokat tudni, hogy mit várnak el tőlünk megtervezni a dolgok menetét, a követendő elveket Mit kérdez a tanulás során? milyen adatokra van szükségem? hogyan kell megcsinálnom? hogy nézzen ki? mikorra legyen kész?
26
Kulcsszavuk: Irányelvek
Alapvetően absztrakt szekvenciális (ASZ) Mi megy a legjobban? döntés előtt adatokat gyűjteni ötleteket értékelni kutatás, felmérés logikus sorrendet felállítani a tények felhasználása arra, hogy elméleteket igazoljanak vagy elvessenek az adott cél elérésére szolgáló eszközök kiértékelése Mit kérdez? honnan lehet azt tudni, hogy ez így van? minden lehetőséget végiggondoltunk? mire lesz szükségünk, hogy ezt megtudjuk valósítani? Kulcsszavuk: Irányelvek
27
Alapvetően absztrakt szekvenciális (ASZ)
Mi nehéz neki? ha nincs elég idő, hogy alaposan foglalkozzanak egy témával ha újra ugyanazt kell csinálni ha sok a konkrét szabály és megkötés „szentimentális” gondolkodás az érzelmek kifejezése diplomatikusnak lenni mások meggyőzése közben nem olyan témára szorítkozni beszélgetés közben, ami csak őket érdekli
28
Alapvetően absztrakt szekvenciális (ASZ)
Mit talál célravezetőnek? pontos, jól feldolgozott adatbázist használni többet tanulni, inkább megfigyelés, mint cselekvés révén logikus érvelést használni olyan ember kikérdezése, aki szakértő a témában az elvont fogalmak világában élni alaposan végigcsinálni valamit
29
Kulcsszavuk: Hathatós érvek
Alapvetően konkrét random (KR) Kulcsszavuk: Hathatós érvek Mi megy a legjobban? mások cselekvésre ösztönzése több válaszlehetőség és megoldás felismerése szokatlan, kreatív ötletek elképzelni a jövőt gyakran másképp csinálni a dolgokat sokféle embertípust elfogadni menet közben gyorsan gondolkodni kockázatvállalás
30
Alapvetően konkrét random (KR)
Mi nehéz neki? korlátok, megkötések hivatalos papírmunka rutinmunka újra megcsinálni valamit, ha már egyszer megcsinálták részletes feljegyzések elmagyarázni, hogyan találták meg a választ egyetlen válasz kiválasztása hogy ne legyen lehetőségük választani
31
Alapvetően konkrét random (KR)
Mit kérdez? mi az ami tényleg szükséges ebből? Mit talál célravezetőnek? ötletesen, ösztönösen megoldani a problémákat rugalmas időkorlátokkal dolgozni konkrét határidők helyett több megoldás kidolgozása és tesztelése valós tapasztalatok útján tanulni saját maguk kipróbálni valamit, nem bízva abban, amit mondd neki az ember
32
Kulcsszavuk: Személyes kapcsolat
Alapvetően absztrakt random (AR) Kulcsszavuk: Személyes kapcsolat Mi megy a legjobban? őszintén odafigyelni a másikra az érzések, érzelmek megértése globálisan szemlélni a dolgokat, ötleteket harmóniát teremteni a csoportban jó kapcsolatot kialakítani szinte bárkivel mások érzelmi szükségleteinek felismerése
33
Alapvetően absztrakt random (AR)
Mit talál célravezetőnek? személyessé tenni a tanulást általános, rugalmas elveket követni mindenkivel jó barátságban lenni, amikor csak lehet lelkesen részt venni olyan feladatokban, amelyekben hisznek nagy hangsúlyt fektetni az összetartásra szívvel dönteni, nem ésszel
34
Alapvetően absztrakt random (AR)
Mi nehéz neki? ha meg kell magyarázniuk, indokolniuk az érzelmeiket a versengés nem szimpatikus emberekkel dolgozni pontos részletek szolgáltatása elviselni akár a pozitív kritikát is egyszerre egy dologra koncentrálni Mit kérdez? mi köze ennek hozzám? hogyan hagyhatnám kéznyomomat ezen a világon?
35
I. Tanulási stílusunk 1. Környezet – segítse a koncentrációt
2. Információ befogadása: - auditív - vizuális - kinesztetikus → a legtöbb ember 2 modalitásban erős! 3. A megértés útja: ANALITIKUS GLOBÁLIS 4. Észlelés / látásmód + Rendezés 5. Milyen az ASZ szülő, és gyerek? 6. Milyen a KR szülő és gyerek?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.