Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szolgáltatásmarketing 1.-2. előadás
Bernschütz Mária, Ph.D
2
Mi a szolgáltatás? Általában: Termék tárgy, dolog, eszköz
Szolgáltatás tevékenység, erőfeszítés, teljesítmény, tapasztalat, élmény
4
A vevő részéről Demográfiai hatások Jövedelmi polarizáció
Életmódváltozás Globalizálódás Technológiai fejlődés
5
A szolgáltatások főbb csoportosítási:
Közszolgáltatások Üzleti szolgáltatások Személyes szolgáltatások Közösségi szolgáltatások Szabadidős szolgáltatások
6
Megfoghatóság skálája
Só Üdítő Mosópor Autó Kozmetikum Étterem Légitársaság Tanácsadás Oktatás Megfogható jellemzők Megfoghatatlan jellemzők
7
Interakció és egyediség mértéke
Alacsony Magas Munka intenzitásának mértéke Szolgáltatásgyár: Légiközlekedés Szállítás Szállodák Pihenés, szórakozás Szolgáltatás műhely: Kórházak Autójavítás Egyéb karbantartó munkák Tömegszolgáltatás: Kiskereskedelem Nagykereskedelem Iskolák Banki szolgáltatás Szakértői szolgáltatás: Orvos Ügyvéd Könyvelő építész F: Lovelock, Wright (2002)
8
SERVUCTION modell „A” vevő Láthatatlan szervezet és rendszer
Tárgyi környezet interakció „B” vevő Szolgáltatást teljesítő front-ember Láthatatlan Látható A szolgáltatásból származó előnyök összessége „A” vevő számára
9
Virtuális közösségek szolgáltatások Igénybe- vevő Igénybe- vevő
Webdesign Struktúra Képek grafikák Igénybe- vevő Menűstruktúra online szolg. Igénybe- vevő Front személyzet Igénybe- vevő látható Nem látható
10
HIPI elv Kézzelfoghatatlanság Nem tárolhatóság Minőségingadozás
Kereslet ingadozás
11
Megfoghatatlanság Megoldás: Megfogható elemek hangsúlyozása
Szájreklám ösztönzése Garancianyújtás Erős szervezeti imázs
12
Szétválaszthatatlanság
Termelés és folyamat nem választható szét Megoldás: Munkatársak megfelelő kiválasztása, képzése, motiválása Vevői részvétel bátorítása (pl.: FB messenger) Vevők megfelelő irányítása (pl.: share economy)
13
FB messenger repjegy aktivizáció
14
Változékonyság Megoldás:
Egyénre szabott szolgáltatás (pl.: customization) Sztenderdizálás (pl.:Posta foglaltsági tábla, folyamatok bontása)
15
Raktározhatatlanság Mikor és hol? Megoldás:
Kereslet befolyásolása árak segítségével Sorban állás menedzselése, foglalási rendszerek Közvetítők alkalmazása kapacitásmegosztás
16
Összefoglalva: Kézzelfoghatatlanság Nem tárolhatóság Minőségingadozás
Kereslet ingadozás
17
Szolgáltatásminőség
18
Szolgáltatásminőség Potenciálminőség: szolgáltató képessége
Folyamatminőség: vevő + szolgáltató Eredményminőség: sikeresség
19
Szolgáltatásminőség vevő szempontjából
Fizikai evidencia: szolgáltatáshoz tartozó termékek tetszetőssége Megbízhatóság: állandó minőség Készségesség:elkötelezettség, hozzáállás Hozzáértés:készség mennyiben van jelen a cégnél (frontnál) Empátia: a vállalat megérti a vevőt
20
Szolgáltatásminőség Szolgáltatásminőség definiálása: a fogyasztó attitűdje, amely a szolgáltató teljesítményének hosszabb távú értékelése alapján alakul ki. Kapcsolat a vevői elégedettség és a minőség között Szolgáltatás-specifikumok hatása a minőségre
21
A szolgáltatásminőség dimenziói
A szolgáltatás megítélésekor a vállalat erre keresi a választ: Technikai minőség Mit kap a vevő? Funkcionális minőség Hogyan nyújtják a szolgáltatást? A vevő elvárásai: hogyan lehet csökkenteni a vevő elvárásai és a kapott szolg. közötti rést? A vállalati imázs: milyen a vállalati imázs vevő szemében? F: Grönroos (2000)
22
Az észlelt és elvárt szolgáltatás meghatározói
imázs Elvárt minőség Tapasztalt minőség Észlelt minőség imázs Marketingkommunikáció Értékesítés Imázs Szájreklám Pr Vevői szükségletek és értékek Technikai minőség Funkcionális minőség A szolgáltatások észlelt minősége, Grönroos (2000)
23
Az elvárt szolgáltatás meghatározó tényezői
Tartós erősítő tényezők Explicit szolgáltatási ígéret -reklám -személyes értékesítés -szerződések Személyes szükségletek Kívánt szolgáltatás Toleranciazóna Megfelelő szolgáltatás Implicit szolgáltatási ígéret -megfogható dolgok -ár Átmeneti erősítő tényezők Szolgáltatás alternatívák Szájreklám személyes szakértő Saját szerep értékelése Korábbi tapasztalatok Észlelt szolgáltatás Szituációs tényezők Előre jelzett szolgáltatás
24
Szájreklám Fogyasztói igények Elvárt szolgáltatás 5. rés
Múltbeli tapasztalatok Elvárt szolgáltatás 5. rés Kapott szolgáltatás Fogyasztó Szolgáltatás nyújtás 4. rés Szolgáltató Külső kommunikáció a fogy-k felé 3. rés A szolg minőségének meghatározása az elvárások alapján 1. rés 2. rés A fogy-k elvárásainak észlelése a vezetőség által
25
Rések nagyságát befolyásoló tényezők
Az ismereti rés: kutatási orientáció felfelé irányuló kommunikáció vezetési szintek száma Sztenderdek rés minőség iránti elkötelezettség hiánya minőség-mérés hiánya szervezeti kultúra
26
Rések nagyságát befolyásoló tényezők (folyt)
3. Teljesítés rés alkalmazottak elkötelezettsége alkalmazottak alkalmassága szerepkonfliktus a szolgáltatás kontrolljának hiánya, szétaprózása képzés hiánya 4. Belső kommunikációs rés túlígérés horizontális kommunikáció hiánya
27
Rések nagyságát befolyásoló tényezők (folyt)
5. Szolgáltatás rés Rossz szolgáltatás Észlelt szolgáltatás nem egyezik meg az elvárásokkal Serv perf Minőség egyenlő a teljesítménnyel
28
Szolgáltatásminőség Információs Rendszer
Elégedettségmérés Fogyasztók-alkalmazottak Kritikus esetek módszere Álcázott vásárlás Vevői panaszok nyilvántartása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.