Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tanító táj Molnár Zsolt, etnoökológus MTA Ökológiai Kutatóközpont

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tanító táj Molnár Zsolt, etnoökológus MTA Ökológiai Kutatóközpont"— Előadás másolata:

1 A tanító táj Molnár Zsolt, etnoökológus MTA Ökológiai Kutatóközpont
Tóth Gyula juhász (Molnár Ábel felvétele)

2 a Természet könyvéből: „együtt a tájjal”
Olvasás a Természet könyvéből: „együtt a tájjal”

3

4 Bódis Judit felvétele

5 „A jószágot szeretni kell!”
„A szájáról szép a jószág!” „Én a jószág száján át látom a legelőt.” „Közé kell menjél!”

6 „Engem az élet tanított, nem a könyv!”
Árvai Sándor Papp László

7 Néhány a 142-148 gyimesi népi élőhely-kategóriából (világrekord)
szelhás, fenyőerdő gyakor erdő gyéres erdő karós erdő erdőszél leveles erdő, bikkfás ördögbordás szőrcsés bojtos reglő bezseny, cseplesz nyíres selymék Babai D., Molnár Zs. (2013): Multidimensionality and scale in a landscape ethnoecological partitioning in a mountainous landscape (Gyimes, Carpathians). J. Ethnobiol. Ethnomed. 9: 11.

8 Gerinctelenek népi taxonómiája – 214 taxon (Ulicsni Viktor)
Ulicsni V. et al.: Folk knowledge of invertebrate species in the Carpathian basin. (In prep.)

9 Egy mérlegen az ürgepörkölt és a segédpüspök …
Lenyúzod? Ez itt biztos jó? Szerintem nem.

10 A hagyományos ökológiai tudás eróziója
(mémek száma 34 növényfaj kapcsán / egyén) A közösség tagjaitól tanult tudás (nevek, használat, folklór) Személyes tapasztalatból szerzett tudás (élőhely, virágzási idő, abundancia) A tudás „mértéke” (mémek száma) Születési év Születési év Molnár K., Bódis J., Babai D., Botta-Dukát Z., Molnár Zs.: Knowledge erosion of community-originated and personally inquired traditional ecological knowledge. Ecology and Society, leadás előtt.

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21 Releváns válaszok aránya (%)
Hagyományos ökológiai tudás védett/védendő növényfajok kapcsán: kevesebb a kívánatosnál Releváns válaszok aránya (%) Gyimesi gazdák Zalai gazdák Biró É., Babai D., Bódis J., Molnár Zs. (2014): Lack of knowledge or loss of knowledge? Traditional ecological knowledge of population dynamics of threatened plant species in East-Central Europe. Journal for Nature Conservation 22:

22 Hagyományos ökológiai tudás formálta európai kultúrtájak

23 tudomány + helyi/hagyományos tudás + gyakorlati tudás stb.
A tudás közös létrehozása („knowledge co-production”) tudomány + helyi/hagyományos tudás + gyakorlati tudás stb. Tervezés Adatgyűjtés + elemzés Publikálás Tengö M. et al. (2014): Connecting diverse knowledge systems for enhanced ecosystem governance: the multiple evidence base approach. Ambio 43:

24 Tudásrendszerek találkozása: ki mit tanul a tájtól?
Vadász Csaba Máté János M. Zs. Fikret Berkes Fotó: Varga Anna a természetvédelmi őr a pásztor a botanikus a kanadai etnobiológus prof Molnár, Zs., Kis, J., Vadász, Cs., Papp, L., Sándor, I., Béres S., Sinka G., Varga, A.: (2015): Common and conflicting objectives and practices of herders and nature conservation managers: the need for the ’conservation herder’. Ecosystem Health and Sustainability (review alatt).

25 FÁSLEGELŐK – HAGYOMÁNYOS ÖKOLÓGIAI TUDÁS NÉLKÜL NEM MEGY… (Varga Anna)
irodai természetvédők természetvédelmi őrök pásztorok A terepi természetvédők tanulják a helyi tudást Fáslegelő Varga A., Heim A., Demeter L., Molnár Zs. (2015): Rangers bridge the gap: use of wood-pasture related traditional ecological knowledge in nature conservation. Leadva. Fotó: Molnár Ábel

26


Letölteni ppt "A tanító táj Molnár Zsolt, etnoökológus MTA Ökológiai Kutatóközpont"

Hasonló előadás


Google Hirdetések