Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Turisztikai Desztináció Menedzsment
Alapok, keretek … Prof.Dr. Piskóti István Intézetigazgató, ME Marketing Intézet
2
Desztináció fogalma WTO (1993)
turisztikai attrakciókkal, intézményekkel, szolgáltatásokkal bíró hely, amit a turista vagy annak egy csoportja látogatásra kiválaszt és amit a turisztikai kínálati oldal piacra visz, értékesít. KERESLET v. KÍNÁLATORIENTÁLT Az egyes desztináció a turisztikai piac egy releváns piaci szintjének versenyzője. Határai relatívak -marketing
3
Szükséglet, vevőelvárás alapú desztináció-megközelítés
Régió Ország Kontinens Resort …. Település Térség A döntések a földrajzi közelítés elvén ! A területi /desztináció döntések imázs alapúak ! A konkrét szolgáltatásválasztás teljesítmény alapú VENDÉG -marketing
4
DM - közösségi beavatkozás
ország régió térség település Turisztikai termékek, szolgáltatók … -marketing
5
Desztináció Hagyományos felfogás (mint célterület) továbbfejlesztéseként - folyamatorientált, a versenyre, a vevőigényekre irányuló, fókuszáló turisztikai együttműködés, hálózat, mint stratégiai üzleti terület, (termék-piac kombináció) - mint a hagyományos vállalkozói piacokon, - önállóan tervezhető, mert definiált piacra, piaci döntési szintre irányul, -marketing
6
SZEMLÉLETE: MARKETING
PIACI STRUKTÚRA, STRATÉGIA-CÉLOK VÉLETLEN VERSENYTÁRSAK TÉNYEZŐ FELTÉTELEK DESZTINÁCIÓ KERESLETI FELTÉTELEK ÁLLAM ÉRINTETT ÁGAZATOK Modern marketing felfogás – s nem a 60-as évek marketingje kell. -marketing
7
desztinációmenedzsment
egy adott földrajzi területen található vonzerők moduláris (szabadon kombinálható) termékké alakításának, hálózatba szervezésének, a termékek desztinációba ágyazott piac- és versenyképessége megteremtésének és értékesítésének folyamatát értjük, melynek célja a fenntartható fejlődés megőrzése mellett a turisztikai piaci siker elérésével, a földrajzi terület fejlődésének, az ott élők jólétének növelése.
8
DESZTINÁCIÓMENEDZSMENT
egy adott földrajzi területen található vonzerők moduláris (szabadon kombinálható) termékké alakításának, hálózatba szervezésének, a termékek desztinációba ágyazott piac- és versenyképessége megteremtésének és értékesítésének folyamatát értjük, melynek célja a fenntartható fejlődés megőrzése mellett a turisztikai piaci siker elérésével, a földrajzi terület fejlődésének, az ott élők jólétének növelése. „A JÓ GAZDA” A TURIZMUS KÖZÖSSÉGI SZINTJE Kifelé: COOPETITION – „együttműködve versenyezni” – Márkaépítés – értékesítés-kommunikáció Befelé: fejlesztéskoordináció – belső identitás - versenysemlegesség -marketing
9
Meghatározó tendenciák
A nemzetgazdaságok deregulációs tendenciái Információs és kommunikációs technológiák fejlődése A kínálati és keresleti paraméterek nemzetköziesedése, globalizálódása A hálózati gazdaságtan meggyorsítja a cégek hálózatosodását, együttműködését Megváltozó turista-elvárások, növekvő illojalitás a felhasználói oldalon -marketing
10
Tovább gondolva: „10 A” a sikeres desztinációkért
Awareness (Ismertség) – a TDM feladata, hogy megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek a vendégek / potenciális vendégek a térségről Attractiveness (Vonzerők) – a TDM feladata: azon attrakciók összegyűjtése és bemutatása, amelyek a vendégigényeknek megfelelnek, számukra vonzóak Availability (Rendelkezésre állás) – a TDM feladata: minél szélesebb csatornákon foglalhatóvá tenni a desztináció kínálatát Access (Hozzáférés, elérhetőség) – a TDM feladata: minél szélesebb körű elérhetőséget biztosítani, a létező szállítási lehetőségeket megfelelően kommunikálni a vendégek részére, a belső, desztináción belüli mobilitási hálózatot fejleszteni Appearance (Megjelenés) – A TDM feladata: A pozitív, feledhetetlen benyomás kialakítása a vendégben a desztinációról Activities (Tevékenységek, programok) – A TDM feladata: minél szélesebb körű programkínálat összeállítása a vendégek számára Assurance (Biztonság) – a TDM-nek ellenőriznie kell és ráhatással kell lennie arra, hogy a desztináció tiszta, rendezett és biztonságos legyen. Appreciation (Értéknövelés) – a TDM feladata: minőségmenedzsment Action (Cselekvés) - a TDM feladata: megfelelő turizmusfejlesztési terv és marketingterv biztosítása Accountability (Hatékonyság, ellenőrzés) – a TDM szervezet feladata: az eredmények számszerűsítése, mérhetővé tétele Forrás: Alastair M Morrison: Marketing and Managing Tourism Destinations. Routledge, 2013.
11
A desztináció rendszere
GAZDASÁGI TERMÉSZETI KERESLETI PIACOK HOTELEK TUR. SZOL-GÁL-TATÓ STB. KOORDINÁCIÓ TDM INFRA-STRUK-TÚRA TÁRSADALMI TERMELŐK ATTRAK-CIÓK POLITIKAI TCHNOLÓGIAI -marketing
12
Desztináció, mint szolgáltatáslánc
TERVEZÉS SZEMÉLYZET / KÉPZÉS MARKETING KÍNÁLATKOORDINÁCIÓ MINŐSÉGELLENŐRZÉS Informálódás Foglalás Utazás Fogadás Szállás Informálódás Vendéglátás Szórakozás Sport Gondozás, ápolás Elszámolás Elutazás Visszatérés Törzslátogató gondozás -marketing
13
Desztináció-szervezet feladatai, funkciói
TERVEZÉS HÁLÓZATMENEDZSMENT TERMÉKFEJLESZTÉS - INNOVÁCIÓ MARKETING SZEMÉLYZET - KÉPZÉS MINŐSÉGELLENŐRZÉS INFORMÁCIÓ-BIZTOSÍTÁS TERMÉK ÉS KÍNÁLAT-FEJLESZTÉS GONDOZÁS, ANIMÁCIÓ, INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT ADMINISZTRÁCIÓ KÉPVISELET LOBBI MARKETING ÉRTÉKESÍTÉS MÁRKAÉPÍTÉS -marketing
14
Legfontosabb korlátok
Elégtelen koncepcionális és innovációs megalapozás. A kínálói oldal heterogenitása. Turisztikai szervezetek átpolitizálódása, mely megnehezíti a pozícionálást A tagok magas elvárásai, feladatok kibővítése, hatékonysági és hatásossági korlátok, nehézségek Kevésbé optimalizált szolgáltatások a vendégek elégedetlenségét okozhatják, szolgáltatásrések A termékcsomagok a kooperációkészség és képesség magas fokát igényli, melyet nehezíthet a közösségi finanszírozás kívánta „versenysemlegesség” Az innovációs klíma kialakítása a meghatározó feladat, az egyes innovatív termékeket pedig azok gazdái A vállalkozások széthúzása megakadályozza a sikeres piacra jutást, melyet a piackutatások ugyanakkor támogathatnak A szervezet belső orientáltsága nagyobb, mint a külső Kötelező tagság esetén megjelennek az „ingyenélők”. -marketing
Hasonló előadás
© 2025 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.