Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Készítette: Virágh József
A szegedi Család- és gyermekjóléti Központ kialakításának folyamata Fókuszpont 3. konferencia november 17. Készítette: Virágh József
2
Gyermekjóléti szolgáltatás
Előzmények Családsegítés Gyermekjóléti szolgáltatás 1997- megalakulása 2000 – Kapcsolatügyeleti szolgáltatás 2002 – Kórházi szociális munka szolgáltatás 2005 – Gyermekjóléti Központ – speciális szolgáltatások 1991- megalakulása 1994- Területi Gondozási Intézethez csatlakozik Humán Szolgáltató Központ megalakul 2000 – Regionális módszertani intézménnyé válik 2010 – a 3 családsegítő szolgálat összevonása 2011
3
2011.
4
A bejelentés 2015. június 17. „A párhuzamosságok megszüntetése érdekében 2016-tól egyesítik a gyermekjóléti és a családsegítő központokat - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára szerdán Budapesten. Czibere Károly a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központban tartott sajtótájékoztatón azt mondta: január 1-jétől egyesítik a családsegítő központokat és a gyermekjóléti szolgáltatókat annak érdekében, hogy ne épüljenek ki párhuzamos kapacitások, valamint hogy "összeérjenek az információk, és együtt hasznosuljanak a család számára". Az intézmények új neve család- és gyermekjóléti szolgálat lesz.” (
5
2015. évi CXXXIII. törvény egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról
Teljes integráció január 1. A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás csak család- és gyermekjóléti szolgálat és család- és gyermekjóléti központ keretében működhet. A jelenlegi családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás bázisán, annak erőforrásai hatékonyabb elosztásával, kötelező önkormányzati feladatként jöhet létre. A polgármesteri hivatallal rendelkező települési önkormányzatok, illetve a közös hivatalok székhely szerinti települési önkormányzata feladatkörébe kerül a lakóhely szintű minimumszolgáltatások biztosítása. A járásszékhelyek települési önkormányzataihoz kerül kötelezően a hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenységek, valamint a speciális szolgáltatások biztosítása A járásszékhely település a központ feladatai, valamint a speciális szolgáltatások vonatkozásában kiterjed a járást alkotó települések lakosságára. A gyermekjóléti központok száma 48-ról 198-ra emelkedik. Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztálya Bódy Éva mb. főosztályvezető előadásából
6
Sima úton A változást elősegítő tényezők:
Gyermekjóléti Központ működése mint előzmény Módszertani családsegítő mint előzmény Kistérségi kiegészítő szolgáltatások tapasztalata A változás igénye a szakemberekben
7
2014.
8
2015. Egységes elvek a vezetésben
9
Nehezített pálya Végrehajtási rendelet késése
Módszertani anyagok késése Téves működési javaslat az önkormányzat felé Szakemberek feszültsége Intézményvezető váltás
10
Amit tehettünk Tájékozódás információ gyűjtés, előkészületek
I. Tájékozódás, információgyűjtés A jogszabály, végrehajtási rendelet tervezet és a korábbi évek módszertani anyagának az elemzése Más központokkal kapcsolatfelvétel Tájékoztatók, konferenciák II. Előkészületek Infrastrukturális lehetőségek átszervezése Belső szakmai tájékoztatók Kistérségi és jelzőrendszeres tájékoztatók Működési dokumentáció előkészítése
11
Tájékozódás, információ gyűjtés célja
Információk továbbítása a rendszer szereplői részére Kiknek Miről - Közvetlen kollegák - Jelzőrendszer, gyermekvédelmi intézmények, hatóságok - Kistérségi intézmények - Kistérségi települések vezetői - Működtetés keretei - Személyi feltételek biztosítása - Intézményi dokumentáció - Jelzőrendszer működtetése - Szakmai módszertan
12
Információ nyújtás, tájékoztatás módja
Egyéni tájékoztatásokon, konzultációkon Csoport értekezleten Jelzőrendszeres és szociális fórumokon Gyermekjóléti hírmondón keresztül
13
gyermekjóléti Hírmondó
14
Gyermekjóléti hírmondó
15
A példa
16
Működés keretei A Szegedi Kistérség Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézmény Család- és Gyermekjóléti Központ Szeged Sás u. 2. Tévút – A települési önkormányzatoknak a működés módjáról döntés kellett hozniuk október 30-ig. Az akkori intézmény vezetés tévedése, mely az átalakítással kapcsolatos javaslatában megjelent a mai napig hatással van a működésünkre. Speciális esetek: Zsombó SZKTT ESZI biztosítja a családsegítést és a gyermekjóléti szolgáltatást, de a Mórahalmi járásba tartozik. Dóc település az eddigiek során a Kistérségi szerződés alapján a Szegedi Kistérség Többcélú Társulás ESZI látta el a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait, de jövőben a polgármesteri hivatallal rendelkező települési önkormányzatok, illetve a közös hivatalok székhely szerinti települési önkormányzata feladatkörébe kerül a lakóhely szintű minimumszolgáltatások biztosítása.
17
Személyi feltételek biztosítása
A meglévő szakemberek száma és végzettsége mire elegendő? Egységvezetői felmérés személyi igényekről Vezetői elképzelések családsegítők, esetmenedzserek, tanácsadók, asszisztensek, vezetők Speciálisesetek: Utcai szociális munkások Jelzőrendszeres tanácsadó Mentálhigiénés v. iskolai szociális munkások Asszisztens v. tanácsadó
18
Intézményi dokumentáció
Előzetes szakmai program Főbb fejezetei: Családsegítés Gyermekjóléti szolgáltatás Speciális szolgáltatások
19
Jelzőrendszer működtetése
Jelzőrendszeres tanácsadó feladatai Jelzőrendszeri felelősök Heti jelentés Tervek Jelzőrendszer tájékoztatása Jelzések nyilvántartása
20
Szakmai módszertan Családsegítő feladatai Esetmenedzser feladatai
Tanácsadók feladatai Szakemberek együttműködése Dokumentáció
21
Végrehajtási rendelettől a módszertanig 2015. november 30 – 2016
Végrehajtási rendelettől a módszertanig november 30 – április 26. Magyar Közlöny november száma Az emberi erőforrások minisztere 55/2015. (XI. 30.) EMMI rendelete egyes szociális és gyermekjóléti tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
22
Kapcsolat felvétel a járási intézményekkel
Információ gyűjtés a hatósági eljárással érintett gyermekek és családok számáról - Védelembevétel - Ideiglenes hatályú elhelyezés - Nevelésbevétel - Utógondozás - Megelőző pártfogás A Család- és Gyermekjóléti Központ szolgáltatásaival kapcsolatos infrastrukturális lehetőségekről
23
Személyi feltételek tervezése
Ellátott családok számok alapján Lakosság szám alapján - Települési (Szeged, Domaszék, Szatymaz, Zsombó) - Járási (Szeged, Röszke, Algyő, Sándorfalva, Dóc, Domaszék, Kübekháza, Deszk, Újszentiván, Szatymaz, Ferencszállás, Klárafalva, Tiszasziget) Adott szakmai létszám alapján
24
Az új struktúra, új vezetés
Család- és Gyermekjóléti Központ egységvezető Család – és Gyermekjóléti Szolgálat Család- és Gyermekjóléti Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálat vezető Család- és gyermekjóléti Központ központvezető Családsegítők Járási jelzőrendszeri tanácsadó Esetmenedzserek Tanácsadók Szociális asszisztensek
25
A költözés 2015 január 15-től birtokba vehette a központ a korábbi gazdasági részleg irodáit (12 helyiség) 1. lépés: Az irodák kiosztása 2. lépés: A festés 3. lépés: Bútorok beszerzése 4. lépés: Költözés 5. lépés: Az informatikai háttér kiépítése 6. lépés: A környezet gyermekközpontúvá tétele
26
A munka megindul Iratok átadása átvétele Esetmenedzseri esetelosztás
Szeged 5 fő esetmenedzser Járás 1 fő esetmenedzser Tanácsadói feladatok kialakítása Járási jelzőrendszeres tanácsadó 1 fő Kapcsolatügyeleti, mediátor tanácsadó 1 fő Pszichológus tanácsadó 2 fő Családterápiás tanácsadó 1 fő Kórházi szociális munkás tanácsadó 1 fő Mentálhigiénés tanácsadó 2 fő Utcai szociális munkás tanácsadó 2 fő Jogi tanácsadó fő+heti 2 óra Eljárásrendek kialakítása
27
Konfliktus helyzetek Konfliktust előidéző tényezők: téves kommunikáció
a kommunikáció hiánya véleménykülönbség, másfajta gondolkodás különböző nézőpont, különböző hozzáállás
28
A konfliktusok jellemzői
Konstruktív Destruktív Az előforduló problémákat leválasztották a szakemberekről Az irracionális érveket leleplezték Elősegítette a kreativitást és az alaposságot Védekező, blokkoló magatartást váltott ki Feszültséget növelt Polarizálta a központ és szolgálat véleményét
29
Konfliktusok kezelése
Eddigi igénybe vett lehetőségek: Társas érzelmi Konszenzus teremtés Szabályok, szabályzatok, eljárások, tervek, programok, érdekeltségi rendszer, stb. alkotása (technokratikus) Bizottság, team, projekt létrehozása (strukturális) További lehetőségek: konfliktusfeloldás, vezetőkiválasztás, belső értékrend, képzés stb (személyorientált)
30
Módszertan 2016. május 2. 1.Protokoll - A család- és gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő-és jelzőrendszer folyamatairól 2.Protokoll - A gyermekvédelmi gondoskodáshoz kapcsolódó család- és gyermekjóléti szolgáltatások folyamatairól 3.A gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán a gyermek bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló szektorsemleges egységes elvek és módszertan 4.Szakmai ajánlás - A család-és gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer működésének és működtetésének szabályairól
31
Jelenlegi helyzet Család- és Gyermekjóléti Szolgálat
Családsegítők 27 aktív dolgozó (4 kist. 23 Szeged) 80% volt CSSK-s kolléga A Szolgálat 349 ellátottal dolgozik 16.6 / Családsegítő 226 új jelzés, körny. t. 79, szolgáltatás kérés, visszajelzés 110
32
Jelenlegi helyzet Család- és Gyermekjóléti Központ
A Központ adatai: Készenléti ügyelet: 2020 óra 3 hívás Esetmenedzserek (5+2 fő) Pszichológiai tanácsadás: 236 alk. 71 eset Tanácsadók (12 fő) + 4fő megbízással, részmunkaidőben Jogi tanácsadás: 325 eset Asszisztens (2 fő) Tanulási felzárkóztatás: 236 alk. 22 gy. Kórházi szoc. munk.: 42 gyerek Védelembe vétel: 145 cs. 208 gy. Családterápia: 34 eset Nevelésbe vétel: 120 cs. 181 gy. Mediáció: 112 Utógond.: 4 cs. 5 gy. Mediációval segített kapcsolat ügyelet: 137 IDE: 21 cs. 24 gy. Folyamatban lévő ü.: 85 cs. 103gy. Kamasz mediáció: 114 Esetkonzultáció: 109 Utcai szoc. munk.: 553 kapcsolat felv. 42 eset / esetmenedzser
33
Jelenlegi helyzet Járási jelzőrendszer adatai
Szeged Járás adatai hétig (szeptember 31-ig): jelzések száma, 633 ebből Szeged 437 Írásban érkezett: 509, szóban, telefonon: 125.
34
Járási jelzőrendszeri tevékenység
35
Jelzőrendszeri tájékoztatások a jelzőrendszer működésének elősegítése érdekében
- Nulladik óra, első slukk" - megváltozott serdülőkori szerfogyasztási attitűdök, Búsi Dávid utcai szociális munkás - Gyermekjogi mesék Virágh József központvezető - Létminimum alatt élő kisgyermekes családokkal végzett szociális munka Szilágyi Beáta esetmenedzser - A Család- és Gyermekjóléti Központ kríziskezelő csomagja Koha Roberta családterápiás tanácsadó - Szülői felügyeleti jog, kapcsolattartás témakörben felmerülő gyakori kérdések, problémák dr. Gyulai Edina kapcsolatügyeleti mediátor tanácsadó - Tájékoztató a Gyermekbántalmazás módszertani anyagról Virágh József központvezető - Családonbelüli erőszak, kríziskezelés OKIT, Csáo, Gyáo igénylése Sóki Szabolcs egységvezető - Családjából kiemelt gyermekek sorsrendezése Virágh József központvezető - A gyermekvédelem rendszere Virágh József központvezető
36
GYEXIT ?
37
Köszönöm a Figyelemet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.