Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Köznevelési pályázatok: tapasztalatok, javaslatok, jó gyakorlatok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Köznevelési pályázatok: tapasztalatok, javaslatok, jó gyakorlatok"— Előadás másolata:

1 Köznevelési pályázatok: tapasztalatok, javaslatok, jó gyakorlatok
ERUDITIO OKTATÁSI ZRT. „AZ ŐS-DRÁVA PROGRAM térségi közoktatási fórum” Köznevelési pályázatok: tapasztalatok, javaslatok, jó gyakorlatok Vajszló, április 20.

2 Bevezetés: bemutatkozás, tartalom
Magamról: Ős-Dráva/Bejárható Magyarország program (EFOP 3.9.2, 1.5.3) - Edutus Főiskola, szakértő Eruditio Oktatási Zrt., vezérigazgató: oktatás, pályázatok, projektek (EFOP, köznevelés: Pécs, Veszprém, Pápa, Mezőkövesd, Miskolc, Balatonfüred, Szolnok, Monor, Győr, Kisvárda) Tartalom: pályázatokról, köznevelési projektekről vezetői, fenntartói szemmel (lesz, ami már ismert) gyakorlati tapasztalat vs elmélet Uniós pályázatokról általában Köznevelési projektek sajátosságai EFOP célok Pályázati változások

3 Pályázatok fenntartói (vezetői) szempontból
pályázat ≠ költségvetési támogatás pályázat = fejlesztési forrás (nem működés, de….) „kéne egy kis pénz” vs. fejlesztési igények beazonosítása, esetleg pályázatorientált fejlesztési stratégia! fejlesztési igény: nemcsak eszköz, felújítás, szökőkút – humán fejlesztés, hosszabb távú siker, de átütőbb három feltétel kell egyszerre: 1. alkalmas legyen pályázni (jogosult); 2. tudjon pályázni (HR); 3. akarjon is pályázni (vezetői elkötelezettség)

4 Pályázatok fenntartói (vezetői) szempontból
Első lépések: Pályázati források felderítése Pályázati kiírók és kezelők felkutatása Pályázati lehetőségek megismerése Hosszú távon: teljes pályázati rendszer feltérképezése (korábbi-későbbi lehetőségek megismerése) Folyamatos figyelemmel követés!!

5 Pályázatok fenntartói (vezetői) szempontból
Pályázati indulás: mindig vezetői döntés kell, hogy legyen! vezetői összefoglaló „sorok mögötti olvasás képessége” Döntési pontok: 1. Tudunk-e pályázni? - a pályázó (pályázni kívánó) szervezet megfelel-e a pályázati kiírás feltételeinek? Ha nem, akkor néhány intézkedéssel megfelelhet-e? 2. Kell ez nekünk? - a pályázati céljaink összhangban vannak-e a pályázati kiírásban megfogalmazott célokkal? Ha nem, akkor tudunk-e alakítani a céljainkon? 3. Mivel jár ez nekünk? Tudjuk-e teljesíteni a kötelezettségeket? Rendelkezésre áll a megfelelő személyzet? Likviditás? Fenntartási kötelezettségek? Kockázatok, mit tehetünk ellenük? 4. Érdemes-e vele foglalkozni? Milyen eséllyel lehet a kiválasztott pályázaton indulni…? Mit tudunk tenni az esélyeink növelése érdekében? HA IGEN: felelős kijelölése, vezetői nyomonkövetés ütemterv (belső határidő mindig a beadás előtt 24 órával) külső pályázatíró bevonása?

6 Pályázatok fenntartói (vezetői) szempontból
Pályázatírás házon belül Felelős kiválasztása (aki összefogja a csapatot – mert ez csapatmunka…) Projekt részletes tartalmának összeállítása Költségvetés összeállítása Pályázat kidolgozása Szükséges mellékletek beszerzése Teljes pályázati anyag összeállítása Teljes pályázat átnézése, véglegesítése Sokszorosítás, kötés, stb., benyújtás Pályázatírás házon kívül Lehet vegyes rendszer: pályázaton belüli feladat megosztás, vagy pályázatok szétosztása Külső szakértő csak segít, de nem tudja a szervezet helyett megírni a pályázatot (vagy az nem olyan nem lesz, ami a szervezetnek jó) Kell egy belső „tartótiszt” Feladatok leosztása: külső-belső Az a jó, ha ugyanaz tervez, aki megvalósít Megfelelő pályázatíró/tanácsadó kiválasztása - referenciák, lobbi (információ is)

7 Pályázatok fenntartói (vezetői) szempontból
Hol találhatóak meg az uniós pályázatok? Milyen típusú pályázatok vannak? ágazati, szakterületi operatív programok (OP) Milyen operatív programok vannak? RÁSZORULÓ SZEMÉLYEKET TÁMOGATÓ OPERATÍV PROGRAM (RSZTOP) KÖZIGAZGATÁS– ÉS KÖZSZOLGÁLTATÁS-FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM (KÖFOP) MAGYAR HALGAZDÁLKODÁSI OPERATÍV PROGRAM (MAHOP) KÖRNYEZETI ÉS ENERGIAHATÉKONYSÁGI OPERATÍV PROGRAM (KEHOP) EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM (EFOP) GAZDASÁGFEJLESZTÉSI ÉS INNOVÁCIÓS OPERATÍV PROGRAM (GINOP) INTEGRÁLT KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM (IKOP) TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM (TOP) VERSENYKÉPES KÖZÉP-MAGYARORSZÁG OPERATÍV PROGRAM (VEKOP) VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM (VP)

8 Pályázatok fenntartói (vezetői) szempontból
Operatív program pályázati programokból (konstrukció) áll, pályázati dokumentáció tucatnyi mellékletből áll Pályázati felhívás, Pályázati útmutató: amennyiben a pályázati felhívás nem vette el a kedvünk, akkor mindenképpen olvassuk el. Hosszabb, oldalas dokumentum (függően a projekt bonyolultságától) részletes információkat tartalmaz. A Pályázati útmutatói részei: A támogatás célja, rendelkezésre álló forrás Pályázók köre Pályázat tartalma Pénzügyi feltételek Kiválasztási kritériumok Adminisztratív információk Hogyan kell olvasni egy kiírást? – főbb információk: vezetői összefoglaló Mi a pályázat célja, tartalma? Ki pályázhat? Jogosultsági kritériumok Mi a beadási határidő? – pályázati forduló, jelentkezési határnap Pályázati információk: mennyit lehet pályázni? Milyen tevékenységgel? Pontozás, előnyt jelentő szempontok

9 Pályázatok fenntartói (vezetői) szempontból
Benyújtás utáni teendők Pályázati elektronikus kezelő felület (ha releváns) figyelemmel követése Hiánypótlás határidőre történő teljesítése Bírálat (pozitív döntés) utáni teendők pontos felmérése (szerződéskötés, stb.) Negatív döntés esetén fellebbezési és egyéb lehetőségek számba vétele Nyertünk!!! A pályázatban foglalt tartalommal és költségekkel, ütemezéssel Esetleges változások bejelentése Elszámolások, kifizetési kérelmek benyújtása Adatszolgáltatások, beszámolók benyújtása Határidők, indikátorok és egyéb feltételek folyamatos figyelemmel követése!!!! A projekt megvalósítása utáni teendők Kötelezettségek számba vétele (újra!) Pl. Tájékoztatás és nyilvánosság (!!) Esetleges változások bejelentése. Határidők és egyéb feltételek folyamatos figyelemmel követése!!!!

10 Köznevelési pályázatok tevékenységei: mire lehet pályázni?
Infrastrukturális fejlesztések: eszköz, felújítás,építés Képzések: akkreditált pedagógus továbbképzés, egyéb képzés, műhelymunka Tanulóknak, tanároknak nyújtott támogatás: ösztöndíj, utazás Szakértés: tananyagfejlesztés, speciális támogatás pl. mentorálás Rendezvények: egészségnap, előadások, tanórán kívüli tevékenységek, szülők egyéb szereplők bevonása, Tábor, kirándulás, szabadidős programok Általános, menedzsment költség

11 Köznevelési pályázatok előnyei, haszna
Szakmai: Fejlesztési igény kielégítése, ez lehet helyi igény: pl. infastruktúra vagy iskolán kívüli programok Fejlesztési igény, ágazati: mindennapos testnevelés, egész napos iskola, tanórán kívüli képzés Iskola és környezet kapcsolat erősítése „Marketing” érték – információs tábla az iskola udvarán Szervezeti kultúra, projektszemlélet, valós eredmények Anyagi: Átalány (rezsi) kb. 10% Infrastruktúra, digitális eszközök Pedagógus továbbképzés: kreditpont gyűjtés Pedagógus, egyéb szereplő bevonása saját teljesítésbe Működési költség egy részének elszámolása Külső szolgáltatás – terembérlet, egyéb díjak

12 5 okos tipp a köznevelési pályázatok írásához
Minél több pénz maradjon „házon belül”: pedagógus bérkiegészítés, terembérlet, helyi szolgáltatók bevonása „Legyünk maximalisták” - a lehető legtöbb pontot érjük el! Olvassunk a sorok mögött! - „pályázatalkotó” szándéka, kiskapuk Bármi megtörténhet! - pályázati határidő „-1” nap az igazi határidő „Óvatos duhajként” tervezzük az indikátorokat pl. képzettek száma - a lehető legtöbb, de még vállalható

13 5 okos tipp a szakmai megvalósításhoz
Projektmenedzsmentet (2-3%) erősítsük „szakmai” munkatársakkal Amihez nem értünk eléggé, vonjunk be szakértőt: pl. képző, beszerzés Ha lehet, kerüljük el a nagyobb beszerzéseket, ami már közbeszerzés (ún. egybeszámítás) Nem elég pályázni, nem elég nyerni, nem elég megvalósítani, el is kell tudni számolni – precíz és pontos dokumentálás, elszámolás Próbáljuk meg végig: „szeretni a projektet”, sajátunknak tekinteni, büszkének lenni rá - vezetői felelősség!

14 5 okos tipp a továbbképzésekhez
Szakmai és személyes készségek egyaránt fontosak, ez elengedhetetlen az intézmény hosszú távú sikeréhez, Képzések kiválasztása: pályázati lehetőség, de közös (vezető, pedagógus) döntés legyen Szakmai fejlesztés és egymástól tanulás: ez egy egyetlen lehetőség a szakmai fejlődésre és egymás közötti tapasztalatcserére IKT eszközök használatának beépítése: nemcsak eszköz kell, hanem tananyag és felkészített pedagógus. A gyakorlati alkalmazáshoz szüksége van hosszabb távú mentorálásra. Külső helyszín: ne az iskolában legyen a képzés, ha lehet minél vonzóbb környezetben munkahelyen és a munkaidőben lebonyolított tréningek, képzések kisebb hatásfokkal épülnek be az oktatási tevékenységbe

15 Emberi Erőforrás Operatív Program – köznevelési prioritások
EU 2020 stratégiai célkitűzés Országspecifikus ajánlás Európai Bizottság pozíciós papír A korai iskolaelhagyók arányának 10%-ra történő csökkentése ig „Hajtson végre a korai iskolaelhagyókra vonatkozó nemzeti stratégiát, és gondoskodjon arról, hogy az oktatási rendszer minden fiatalnak biztosítsa a munkaerőpiacra jutáshoz szükséges készségeket, szaktudást és képesítéseket.” 10. tematikus cél: Beruházás az oktatásba, készségekbe és az egész életen át tartó tanulásba

16 Emberi Erőforrás Operatív Program – beavatkozások
3. Prioritás: Infrastrukturális beruházások a gyarapodó tudástőke érdekében 4. Gyarapodó tudástőke Köznevelési beruházások intézménykorszerűsítés új intézmények (tornatermek, sportpályák, uszodák) építése 7 évre 134, 7 Mrd Ft a teljes prioritásra Köznevelési fejlesztések pedagógus továbbképzések tartalmi, módszertani fejlesztések, a szakszolgálatok és a szakmai szolgáltatások fejlesztése, komplex intézményi programok támogatása 7 évre 191 Mrd Ft a teljes prioritásra

17 Köznevelési beruházások: infrastrukturális fejlesztések
1. A legtöbb problémával küzdő, legalacsonyabb teljesítményt nyújtó intézmények felzárkóztatása érdekében azok infrastrukturális feltételeinek javítása 2. A nevelést segítő szolgáltatások lebonyolításához szükséges infrastrukturális fejlesztések egész napos iskolai nevelés és a mindennapos testnevelés feltételeinek megteremtése minőségi oktatási környezet kialakítása (elsősorban a természettudományi, nyelvi és a műszaki területen) nem formális és informális képzések, szolgáltatások lebonyolításához szükséges eszközök beszerzése, infrastrukturális fejlesztése

18 Köznevelés fejlesztése
Korai iskolaelhagyás csökkentése, a képzettségi szint növelése a köznevelés eszközeivel, a köznevelési rendszer esélyteremtő szerepének javítása A pedagógus életpálya és a pedagógusok folyamatos szakmai fejlesztése Tartalmi, módszertani fejlesztések A köznevelés ágazati és intézményi irányításának fejlesztése az oktatási szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása és az egyenlőtlenségek csökkentése érdekében

19 A pályázati felhívások tartalmi változásai
Új elemek: Indikátorok és műszaki-szakmai tartalom Standard kiválasztási eljárás – pontozás alapján kerül elbírálásra a pályázat. Értékelési szakaszok kerülnek meghatározásra, a keret határáig. Fenntartás- csak kivételesen indokolt esetben szükséges előírni fenntartási időszakot Új arculati kézikönyv Külső értékelők helyett köztisztviselők értékelnek

20 A pályázati felhívások tartalmi változásai
Új elemek: Költségtervezés: lásd útmutató Egyszerűsített költségelszámolás Előkészítési költség Előleg: 100% Piaci árigazolás (legalább 3 írásos árajánlat megléte) Kiszervezhető tevékenység: a szakmai megvalósításhoz kapcsolódó szolgáltatások költségei max. átlag 30%-át. VEKOP- Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program: EFOP tükörkiírásai, kompenzáció

21 Navigare necesse est! Pályázni muszáj! KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Köznevelési pályázatok: tapasztalatok, javaslatok, jó gyakorlatok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések