Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Mérés, mértékegység, átváltás
Előadó: Horváth Judit
2
Még egyszer a PISA eredményekről
- Az általános iskola végén a kevesebbet tudnak, mint 10–15 évvel ezelőtt a diákok. - Növekszik a gyengén teljesítők aránya. - Csökken a kiemelkedő szintű eredményt elérők aránya . - Nagyok az iskolák közötti különbségek. - A családi háttér teljesítményt meghatározó hatása igen nagy. - A magyar iskola kevéssé képes az esélyek kiegyenlítésére. - Gondok vannak a magyar diákok tanulási stratégiáival.
3
,, Körül vesz bennünket mindenféle technika, milliónyi inger ér , kevesebb a közvetlen találkozás. Filmen a szobába jön a táj, a vihar, házhoz szállítják a szenzációt, a gyerek nem él át dolgokat, nem küzd meg a nehézségekkel, csak az agyával, a szemével éli meg az eseményeket. Pedig nagyobb élmény szembeszállni az esővel, a széllel, mint nézni mások küzdelmét. Az inainkban kellene érezniük a távolságot, a hegymászást, a széllel szembeni vitorlázást, és nem a TV-n nézve tudomásul véve az élet ilyen. .. Az új dolgok megtapasztalására nincs idő, ki van szolgáltatva az ember. Emiatt nem gondolkodva élnek, hanem kapkodva. ’’ Dr. Jelenics István
4
Egységesség elve Matematika Számtan algebra Geometria Mérés
5
A mérés, mérték fogalmak kialakítása
1-4. évfolyam A fogalmak kialakításának a cselekvésen alapuló előkészítése történik. 6. év végére várjuk el azt a tanulóktól, hogy legyenek képesek a szabványos mértékegységek használatára, átváltására. eset ismeret formalizált tudás készség szint
6
Mi okozza a problémát a mértékegység átváltásban?
váltószám azonosítás mérőszám számolás művelet
7
Kompetenciák, melyek fejlesztése folyamatos a téma feldolgozásakor
Tájékozódás a világ mennyiségi viszonyaiban, tapasztalati szinten, alkalmi egységgel. A becslés képességének fejlesztése. Fogalomalkotás definiálás a probléma induktív úton való bejárása ( ismerkedés a mértékegységek fogalmával). Induktív, deduktív következtetések. A tanulók előzetes tudása : tapasztalatot gyűjtöttek a mértékegységek fogalmáról induktív módon. A matematikai probléma deduktív megoldása, amikor alkalmaznia kell a mérésről, mértékegységről tanultakat.
8
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése.
Kreatív gondolkodás fejlesztése. valószínűségi következtetések. Arányossági kapcsolatok felismerése, ábrázolása. Összefüggéseket felismerő képesség fejlesztése. A szaknyelv használata árnyaltabbá válik, fejlődik a gyerekek relációszókincse. Függvényszemlélet fejlesztése a feladat megoldásának táblázatba való lejegyzésével. Problémaérzékenység, problémamegoldás fejlesztése. Fejlődik a tanuló szövegértelmező képessége, az utasítás értelmezése révén.
9
A mértékegységek konkrét szó használatával gyarapszik a tanuló matematikai fogalomtára, a szaknyelv egyre pontosabb használatára lesz képes. Fejlődik a tanuló síkban való tájékozódó képessége. A vonalzóhasználat, mérőszalag, mérőedények, mérleg, óra a hőmérő helyes használata a tanulási szokás kialakulását erősíti ( pontosság).
10
Mérés, mértékegység, mérőszám összefüggései
A mérés során a mérendő mennyiségeket a választott mértékegységekkel hasonlítjuk össze. Az így kapott mérőszám a mértékegységgel együtt meghatározza a mennyiséget. Mértékegység mérőszám
13
Előtétszavak
14
Hosszúság
15
Tömeg
16
Űrmérték
17
Idő
18
A mértékegységek átváltásának egy lehetséges folyamata
1. kiválasztjuk a mértékegység típusát 2. megkeressük a két mértékegységet, miből-mibe kell váltani 3. kiszámítjuk a közöttük levő váltószámot 4. megállapítjuk, hogy a ,,kisebből” váltunk a ,,nagyobb” mértékegységbe, vagy fordítva 5. eldöntjük, hogy a váltószámmal szorozni vagy osztani kell-e 6. végül a mérőszámot szorozzuk vagy osztjuk a váltószámmal.
23
Köszönöm a figyelmet!
24
Felhasznált irodalom:
Csapó Benő – Fejes József Balázs – Kinyó László – Tóth Edit : Az iskolai teljesítmények alakulása Magyarországon nemzetközi összehasonlításban Árvai Magdolna: Okosan szeretni, nevelni, tanítani ( Közeli Dr. Jelenics István 2017/február 3. – Nők lapja Gergely Andrásné: Mértékegység átváltás ( Pedagógiai szemle ) Csordás Mihály – Konfár László- Kothencz Jánosné – Kozmáné Jakab Ágnes- Pintér Klára – Vincze Istvánné : Sokszínű matematika 5. Mozaik Kiadó Matematika tk. 4. oszt. Kísérleti tankönyv OFI Matematika mf. II. kötet Kísérleti tankönyv, munkafüzet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.