Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A KLIK Egri Tankerületének bemutatása
KLEBELSBERG INTÉZMÉNYFENNTARTÓ KÖZPONT EGRI TANKERÜLET TÁMOP / Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása A KLIK Egri Tankerületének bemutatása Budapest, március 17. Ballagó Zoltán Igazgató Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Egri Tankerülete
3
Terület: 602 km², Népesség: 87 440 fő
Egri Járás Terület: 602 km², Népesség: fő 22 település (2 város) Három 3000 főnél nagyobb lakosságszámú település (Eger, Felsőtárkány, Verpelét) Eger Megyei Jogú Város meghatározó szerepe 12 településen működik iskola 11 település iskolája tartozik az Egri Tankerülethez
4
Egri Tankerület – megyeközponti tankerület
Az Egri Tankerület szakmai irányítása alá tartozó köznevelési intézmények száma: 25 Feladat-ellátási helyek száma: 40 Működtetett feladat-ellátási helyek száma: 24 Az Egri Járáson kívüli szakképző intézmények száma: 3 Lőrinci Gyöngyös Hatvan
5
Egri Tankerület – megyeközponti tankerület
Járási illetékesség: 11 általános iskola 1 alapfokú művészeti iskola 2 EGYMI 3 gimnázium Megyei illetékesség: 6 szakképző iskola 1 pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó intézmény 1 pedagógiai-szakmai szolgáltatást ellátó intézmény 2014/2015. tanév Óvodai létszám Tanulói létszám Kollégiumi létszám Pedagógusok létszáma NOKS létszáma Technikai létszám 37 11535 937 1262 130 213
6
Egészségfejlesztési tevékenység az Egri tankerület intézményeiben
A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendeletben foglaltak szerint valamennyi intézményünk (az AMI-k kivételével) kidolgozta a pedagógiai program nevelési programja részében a teljes körű egészségfejlesztéssel összefüggő feladatokat.
7
I. Formális, minimális szintű tevékenységek
Mindennapos testnevelés (kötelező úszásoktatás biztosítása, iskolai sportkörök, tömegsport foglalkozások) Tanórákon (biológia, kémia, természetismeret, egészségtan, stb.) az egészség megőrzésének szempontjából legfontosabb ismeretek feldolgozása a tanulók életkorának megfelelő szinten (egészséges táplálkozás, alkohol- és kábítószer fogyasztás, dohányzás káros hatásai, személyi higiéné, szexuális kultúra és magatartás, családi életre nevelés, párkapcsolatok, természethez való viszony, egészséges környezet jelentősége, stb.) Osztályfőnöki órákon: elsősegély nyújtási alapismeretek elsajátítása, félévente egy alkalommal iskolaorvos, védőnő által tartott óra Tanórán kívüli foglalkozások szerepe – 16 óráig tartandó foglalkozások kihasználása (napközi, szakkörök, stb.) Szervezett szűrővizsgálatok, ellenőrzések, állapotfelmérések (iskolaorvos, védőnő, iskolai fogászat) Az iskolai büfé kínálatának szabályozása (20/2012. (VIII. 31.) EMMI r. 130.§ (2) bek.)
8
Felsőtárkányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában
Sportnap a Felsőtárkányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában
9
Tanóra az egészséges táplálkozásról
Felsőtárkányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
10
A teljes körű egészségfejlesztéssel összefüggő feladatok
II. Egyes pontokon a formálison túlmenő egészségismeret-oktatás vagy programszerű egészségfejlesztés A teljes körű egészségfejlesztéssel összefüggő feladatok (20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 128.§ (3) bek.) a) egészséges táplálkozás - egészségnapok, egészségfejlesztő projektek, egészségnevelési programhetek az iskolákban (témái: egészséges életformák, korszerű táplálkozás, mozgás és táplálkozás) - bekapcsolódás az iskolatej és az iskolagyümölcs programba b) mindennapos testnevelés, testmozgás - lovas oktatás - néptánc oktatás - túrázás, természetjárás – szervezett természetjáró csoportok működnek az iskolákban (ősszel és tavasszal: gyalogos túrák, télen: sí táborok, nyáron: kerékpáros és vízitúrák) - Családi sportnapok szervezése
12
testi és lelki egészség fejlesztése, a viselkedési függőségek, a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése - a diákok részt vesznek a kortárs segítők képzésén kortárs segítők foglalkozásai: szexuális élet, szexuális kultúra, családi életre nevelés, AIDS prevenció, függőséget okozó szerek és hatásaik (alkohol, dohányzás, kábítószerek fogyasztása) - szakemberek bevonása a programokba: Családsegítő, ÁNTSZ, RÉV munkatársai d) bántalmazás és iskolai erőszak megelőzése - konfliktus és iskolai agressziókezelési program mentálhigiénés szakember és iskolapszichológus bevonásával - folyamatos kapcsolattartás az iskola rendőrével e) baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás - komplex közlekedési ismeretek oktatása - vöröskeresztes és elsősegélynyújtó szakkörök működése (az ismeretek oktatásába kortárs segítőket és külső szakembereket is bevonnak pl. mentőtiszt, Vöröskereszt oktatói) - részvétel elsősegélynyújtó versenyeken f) személyi higiéné - iskolai védőnők szerepe (egyéni és csoportos beszélgetések, osztályfőnöki órák tartása) - kollégiumi nevelés lehetőségei
13
Az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium diákjai és tanárai
14
Egészségfejlesztéssel kapcsolatos projektmunkák (Egri Dobó István Gimnázium)
15
III. Jó gyakorlatok, új módszerek, modellek
Általános iskolák: Makk Marci Egészségnevelési Programhét (több mint 20 éve minden év novemberében egy hetes összefüggő programsorozat - projekttervek alapján)
16
SULIMPIA (suli-olimpia)
évente egyszer megrendezett egészségnap – sportnap (fókuszban a mozgás és az egészség)
17
Középiskolák Szülők szabadegyeteme (a diákok a szüleikkel együtt neves szakemberek előadásait hallgatják meg) Biológia tagozatos osztályok látogatása a Véradó állomáson (hatására többen jelentkeznek véradónak) Véradás szervezése (társadalmi felelősség vállalásra nevelés és szűrővizsgálat is egyben) Füstmentes nap Rákellenes Világnap ( plakátkészítő verseny) Prevenciós előadások
18
Véradás az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégiumban
19
Országos programokhoz történő csatlakozás
Föld napja Madarak és fák napja Te szedd! Akció Kézmosás Világnapja Magyar Diáksport Nap Nutrikid program (Nestlé az Egészséges és Aktív Gyermekekért program) Critical Mass – kerékpáros felvonulás HAPPY-hét (OÉTI által meghirdetett a magyarországi vízfogyasztást népszerűsítő program)
20
Pályázatokban való részvétel
TÁMOP /1 „A hátrányos helyzetű gyermekek önkéntes részvételének ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében” TÁMOP A-14/1 „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú intézményekben valamint szabadidős közösségi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az iskolán kívüli szereplők bevonásával.”
21
Külföldi partneriskolákkal közösen megvalósuló – az egészségfejlesztéshez kapcsolódó – nemzetközi projektek Comenius projektek Active bodies healthy minds (ép testben ép lélek) online kérdőív a korosztály sporthoz és egészséghez való viszonyáról a tanulók heti rendszerességgel naplót vezetnek arról, hogy mennyi időt fordítottak testedzésre, hogyan táplálkoztak gyümölcs - zöldségnap dietetikus segítségével „városi kocogó délután” szervezése plakátverseny az egészséges életmódról egészséges ételek büféje Recept a XXI. századi élethez egyes országokra jellemző étkezési szokásokat felmérő online kérdőív gyümölcs és termésbábok készítése egészségmegőrző vetélkedő nemzetközi prezentáció készítő verseny a táplálkozással kapcsolatban főzőverseny közös, a nemzetek étkeit tartalmazó szakácskönyv kiadása
22
Kábítószerügyi Egyeztető Fórum (KEF)
Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése 2001-ben döntött az Egri Kábítószerügyi Egyeztető Fórum (KEF) megalakításáról, az Országgyűlés által december 5-én elfogadott „Nemzeti stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására”szellemében. Az Egri Kábítószerügyi Egyeztető Fórum jogi személyiséggel nem rendelkező szakmai munkacsoport, amely tevékenységével igyekszik összhangot teremteni a drogprobléma visszaszorításában alapvető fontosságú négy terület (közösség és együttműködés, megelőzés, gyógyítás és rehabilitáció, kínálatcsökkentés) szervezeteinek és intézményeinek munkájában. Törekszik az egységes szakmai és módszertani szemléletmód megvalósítására, és arra, hogy ésszerűsítse és koordinálja a városban zajló kábítószer-megelőző tevékenységet. Segít a helyi erőforrások mozgósításában, összehangolja a helyi szereplők tevékenységét, javaslatokat tesz, ajánlásokat fogalmaz meg.
23
Az Egri KEF tagszervezetei
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Heves Megyei Rendőr-főkapitányság Heves Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatala Heves Megyei Kormányhivatal Igazságügyi Szolgálata Heves Megyei Kormányhivatal Egri Járási Hivatal Járási Népegészségügyi Intézete Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Egri Tankerülete Főegyházmegyei Karitász RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálata Eszterházy Károly Főiskola Családsegítő Intézet Gyermekjóléti Központ Markhot Ferenc Oktatókórház és Rendelőintézet Addiktológiai Gondozó és Drogambulancia Heves Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet EKMK Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda KEVIKO Prevenció Kft. (iskolai védőnői hálózat, iskola-egészségügyi szolgálat) Városi Diáktanács Mónosbéli Gyermekotthon
24
Az egri KEF, az elmúlt több mint egy évtizedben a helyi közösség fontos szervezetévé vált és rendszeresen valósít meg városi szintű rendezvényeket a nevelési-oktatási intézmények részvételével és bevonásával. Az egri KEF, az iskolai egészségfejlesztés területén kiemelt feladatának tekinti: a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 128.§ (8) bekezdésnek megfelelően, a nevelési-oktatási intézmények által választani kívánt egészségfejlesztési és prevenciós programok véleményezését. A KEF -ben rendszeresen tájékoztatja az iskolákat az aktuális programokról, lehetőségekről.
25
Protektív (védő-segítő) Team
2014 tavaszán az egri KEF, a tagszervezetinek támogatásával a KLIK Egri Tankerület által fenntartott 3 nevelési-oktatási intézményben Egri Balassi Bálint Általános Iskola és Előkészítő Szakiskola Egri Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskola Egri Bornemissza Gergely Szakközép-, Szakiskola és Kollégium létrehozott iskolánként egy-egy Protektív Team-et.
26
A Protektív Team célja:
rendszeres kapcsolattartással, esetmegbeszélésekkel és programok megvalósításával segítse a pedagógusok, az iskola egészségfejlesztéssel, prevencióval kapcsolatos munkáját, a Team munkájába bevont családgondozók, szociális szakemberek, védőnők és pszichológusok segíteni kívánják a mindennapi iskolai életben előforduló, a pedagógus kompetenciáján túlmutató problémák, konfliktusok megoldását, illetve megelőzését. A Protektív Team tagjai iskolánként: 2 fő pedagógus 1 fő iskolapszichológus vagy külső pszichológus 1 fő Családsegítő Intézet Gyermekjóléti Központ kijelölt családgondozója 1 fő iskolai védőnő szükség szerint, a felmerülő problémáknak megfelelő egyéb külső szakember bevonása (pl.: rendőr, orvos, stb.)
27
A Protektív Team által végzett tevékenységek:
a tagok részvételével havonta egy team értekezlet az iskolában, ahol megbeszélésre kerülnek az aktuális problémák, nehézségek és az esetleges beavatkozási lehetőségek, igény szerint tanácsadás, információnyújtás pedagógusoknak, diákoknak, szülőknek (egészségügyi, tanulási, szociális területen stb.), az iskolában felmerülő konfliktusok (tanár-diák, diák-diák, szülő-tanár) megelőzése, illetve a konfliktusok megoldásának segítése, iskolai gyermekvédelmi feladatok segítése, támogatása, szocializációs hátrányok csökkentésének segítése (hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esetében) programok szervezésével, tanácsadás biztosításával, nevelőtestület folyamatos tájékoztatása a team munkájáról és a kérhető segítségről.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.