Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az üzemirányítás kihívásai a években

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az üzemirányítás kihívásai a években"— Előadás másolata:

1 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
Jancsó András nyugalmazott üzemirányítási osztályvezető „Közlekedéstechnikai Napok” Budapest, Budapesti Műszaki Egyetem

2 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
Meghatározó változások a MÁV életében EGK, majd EU szorgalmazta és előírta a vasúti piacnyitást 91/440/EGK irányelv számviteli szétválasztás és a keresztfinanszírozás megszüntetése 2003. január Az EU csatlakozás jegyében átalakításra került a MÁV szervezeti struktúrája Önálló üzletágak jöttek létre : - Pályavasúti - Személyszállítási - Árufuvarozási - Gépészeti 2004. május 1. – Az uniós csatlakozás dátuma 2006. január MÁV Cargo Zrt. – MÁV tulajdonú, de önálló vasútvállalat alakult

3 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
2006. január 1. Megalakult a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. A Szabályozási környezet A vasúti közlekedés alapjogszabálya 2006-ig az 1993.XCV. tv. A törvényi szabályozást különféle rendeletek egészítették ki. A vasútvállalatok működési engedélyét a Központi Közlekedési Felügyelet adta ki. A vasútbiztonsági tanúsítványokat szintén a KKF adta ki. A vasúti pályakapacitás elosztását az önálló VPE megalakulásáig névlegesen a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Főosztály (majd szervezet), ténylegesen az Üzemirányítás végezte, másodfokú testület nem működött A megváltozott vasúti működést belső szabályzatként először az új Üzemirányítási Utasítás szabályozta ideiglenesen

4 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
Az üzemirányítási tevékenységet befolyásoló egyéb tényezők A MÁV szervezeti átalakulásának bonyolult folyamata, benne a pályavasúti, ezen belül a forgalmi szervezet kialakításával A több lépcsőben megszervezett üzletági üzemirányítási szervezetek (személyszállítás, árufuvarozás, gépészet) létrejötte megbontotta az évtizedek alatt kialakult hierarchiai normákat Az előzőek kialakítása az üzemirányítói személyzet szét- és megosztásával járt 2004. évben az áruszállítási piacon már 4 ( később folyamatosan növekvő számú) önálló vasútvállalat működött A különböző vasútvállalatok részéről felmerülő kiszolgálási igények összehangolása időnként nem volt zökkenőmentes (vegyes feladatú állomások, iparvágányok)

5 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
Az üzemirányítási tevékenységet befolyásoló egyéb tényezők A vasútbiztonsági szabályokat nem egyformán értelmezték a különböző piaci szereplők A megfelelő állami szabályozás hiányában egyes kérdésekben elméleti vitát kellett lefolytatni az egyes vasútvállalatokkal (pl. rendkívüli küldemények felvételének, továbbításának szabályozási, felügyeleti és végrehajtási rendszere) Egyes átgondolatlan szervezési intézkedések MÁV oldalon (pl. a megfelelő információs rendszerek kiépülése előtt a távírdai szolgálat megszüntetése) Az önálló árufuvarozási üzletág megalakulása utáni évben a személyszállítás is kivált, mely a meglévő erőforrások felhasználását tovább bonyolította

6 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
A pályavasúti üzletág szervezeti ábrájának egyik tervezete ( ) irányítás főigazgató titkárság Eszközgazdálkodási főosztály marketing főosztály pálya és mérnöki létesítmények igazgatóság( főo) távközlő- , erősáramú és biztosítóberendezések igazgatóság (főo.) forgalmi igazgatóság (főo.) kontrolling főosztály marketing osztály pályagazdálkodási osztály távközlő berendezések osztály üzemirányítási osztály tervezési osztály elemzés és kontroll osztály termék- és szolgáltatástervezési osztály mérnöki létesítmé- nyek osztály erősáramú berendezé- sek osztály technológiai osztály üzemfelügyeleti osztály biztosítóberendezések osztály értékesítési osztály üzemirányító központ területi forgalmi központok végrehajtás pályagazdálkodási főnökségek TEB főnökségek csomóponti főnökségek

7 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
A Forgalmi csomópontok hálózata

8 A Forgalmi Csomópontok hálózata 2005. január 1-től
Az üzemirányítás kihívásai a években A Forgalmi Csomópontok hálózata január 1-től Tornanádaska Hidasnémeti Rudabánya Sátoraljaújhely Záhony Putnok Bánréve Mező-zombor Pátroha Hemina-tanya K.barcika Sajó-ecseg Szerencs Balsai-Tiszapart Domb-rád Vásáros-namény Ipoly-tarnóc Ózd Sajóbábony Vaja-Rohod Balassagyarmat Somoskőújfalu Miskolc-Tiszai Felsőzsolca Tiszalök Nyíregy-háza Máté-szalka Kocsord Kisterenye M.novák-H.terenye Miskolc Nyékládháza Görög-szállás Diósjenő Romhány Mátra-mindszent Nagykálló Zajta Rajka Hegyeshalom Eger Szob Emőd Csenger Mező-csát Nyírbátor Gyöngyös T.palkonya-Erőmű Ágerdőmajor Vác-rátót Kál-Kápolna Győr-szentiván Komárom Vác Sopron Győr Esztergom Galgamácsa Füzesabony Apafa Nyíradony Nyergesújfalu Vámosgyörk Tiszafüred Ohat-Pusztakócs Fertőújlak Győrszabad-hegy Almás-füzitő Aszód Harka Ménfő-csanak Hatvan Debrecen Debrecen Fertő-szentmiklós Csorna Környe Tatabánya Kisbér Tócóvölgy Biatorbágy Bp. Nyírábrány Oroszlány Veszprém-varsány Bicske Püspök-ladány Sáránd Pusztavám Budapest Felcsút Létavértes Kőszeg Mór Székes-fehérvár Tárnok Porpác Pápa Balinka Celldömölk Bodajk Lovas-berény Újszász Karcag Szolnok Nagykereki Hajmás-kér Cegléd Szombathely Szombathely Dabas Kisújszállás Boba Herend Ajka Puszta-szabolcs Szabad-battyán Ceglédi szállások Törökszentmiklós Szajol Tiszatenyő Biharkeresztes Zalabér- Batyk Veszprém Börgönd Tószeg Szeghalom Körösnagyharsány Kör-mend Ukk Csinger Mezőtúr Padrag Csajág Lepsény Kunszentmiklós-Tass Vésztő Kecske-mét Szentgotthárd Zala-szent- grót Zalahaláp Siófok Enying Gyoma Őriszentpéter Zalalövő Zala- szent-iván Tapolca Sárbogárd Mező-falva Kecskemét-alsó Lakitelek Kunszent-márton Zalaegerszeg Rétszilas Tö-rök-fái Kondoros Békés Kötegyán Fülöp-szállás Békés-csaba Murony Sármellék B.fenyves Fonyód Kisszénás Szentes Rédics Balaton-szent-györgy Karád Keszőhi-degkút-Gyönk Szeged Tamási Kiskun-félegyháza Felsőrajk Paks Dunapataj Kiskőrös Kétegyháza Meszteg-nyő Székkutas Kalocsa Hódmező-vásárhelyi-Népkert Kiskunmajsa Hódmező-vásárhely Lőkösháza Murakeresztúr Nagykanizsa Kiskunhalas Dombóvár Battonya Kaposvár D.vár-alsó Mezőhegyes Somogyszob Őrtilos Pécs Bonyhád Szeged Újszeged Bp.-Nyugati pu. Bp.-Keleti pu. Bp.-Déli pu. Bp.-Ferencváros Bp.-Kelenföld Rákosrendező Gyermekvasút Gyékényes Godisa Hidas-Bonyhád Bátaszék Makó Nagyatád Kelebia Komló Pörböly Röszke Pécsvárad Palota-bozsok Bp. Pécs Középrigóc Szentlőrinc Mohács Villány Sellye Magyarbóly

9 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
A vasúti szektor szétválasztásának első tapasztalatai alapján szükséges korrekciók a korabeli üzemirányítási szemüvegen keresztül: A szabályozási környezet hiányosságainak megszüntetése A piaci szereplők konstruktív együttműködésének szükségessége, pályavasútnál a szolgáltatói szemlélet erősítése A vasúti folyamatok informatikai alátámasztása ( folyamatkövetés, értékesítés, elszámolás) Átlátható kapacitáselosztás megvalósítása A meglévő vasúti infrastruktúra fejlesztési/visszafejlesztési kérdéseinek újragondolása Az üzemirányítási feladatok pontosítása, kellő elhatárolása, a vasútvállalatok operatív kapcsolatrendszerének kiépítése Megfelelő képzési/oktatási rendszer megteremtése valamennyi piaci szereplő irányába állami szabályozás által

10 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
Üzemirányított vonal Tornanádaska Központi forgalomirányító berendezés Hidasnémeti Záhony Rudabánya Sátoraljaújhely Központi forgalomellenőrző berendezés Tornyospálca Bánréve Kisvárda Ipolytarnóc Mezőzombor Ózd Vásárosnamény Felügyelt vonal Diósgyőr- Vasgyár Szerencs Somoskőújfalu Balassagyarmat MISKOLC Tiszalök Mátészalka Rajka Kisterenye Zajta Nyíregyháza Diósjenő Hegyeshalom Eger Szob Romhány Tiszapalkonya Erőmű Ágerdőmajor Csenger Štúrovo Mezőcsát Komárom Győr Füzesabony Sopron Nyíradony Kál-Kápolna Hatvan Ohat-Pusztakócs Aszód Tiszafüred Apafa Csorna Környe Tatabánya DEBRECEN Nyírábrány Kisbér BP. Létavértes Püspökladány Mór Pápa Bodajk Karcag Újszász SZOMBATHELY Celldömölk Nagykereki Székesfehérvár Boba Szolnok Kisújszállás Szabadbattyán Cegléd Biharkeresztes Lepsény Mezőtúr Szentgotthárd Dunaújváros Lajosmizse Vésztő Tapolca Siófok Kecskemét Mezőhídvég Hodos Zalaegerszeg Solt Kötegyán Balaton- szentgyörgy Békéscsaba Keszőhidegkút-Gyönk Kiskunfélegyháza Paks Orosháza Nagykanizsa Kiskunhalas Kiskunmajsa Lőkösháza Murakeresztúr Mezőhegyes Dombóvár Kaposvár SZEGED Makó Gyékényes Godisa Komló Kelebia Röszke PÉCS Pécsbánya Rendező Magyarbóly

11 Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években
Quo vadis üzemirányítás? Ötven év múlva szívesen megnézném! Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az üzemirányítás kihívásai a években"

Hasonló előadás


Google Hirdetések