Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMagda Pappné Megváltozta több, mint 7 éve
1
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész
2
A tanulólétszám és a központilag megrendelt tankönyvforgalom 2009 és 2015 között
3
Az egy tanulóra jutó tankönyvcsomag átlagárának változása 2009 és 2015 között
4
A felhasználható (elvi) keretösszeg és a tényleges tankönyvforgalom különbsége
5
A tankönyvtámogatás
6
Mennyi közpénzbe került összesen?
9
A tankönyvkiadás mindenütt a nemzeti oktatáspolitika része.
A tankönyv a társadalom legnagyobb részére a műveltség legfőbb forrása. Az oktatás, nevelés eszköze, amely a családi közösségben megvalósuló nevelés mellett, az egyének társadalmi azonosságtudatát, értékrendszerét, szemléletét a legjobban tudja befolyásolni. Az Európai Unióban nálunk lett az állami ellenőrzés és állami részvétel a legerősebb, még Bulgáriában sincs ilyen mértékű állami befolyás alatt a tankönyvkiadás és tankönyvellátás. Az EU-n kívüli országok közül a török modellhez hasonlít leginkább, de bizonyos tekintetben nálunk még annál is jelentősebb az állami szerepvállalás.
10
Kik készítik a tankönyveket?
Ország Kik készítik a tankönyveket? Milyen mértékben érvényesülnek a piaci elvek a tankönyvkiadás és -ellátás területén? Mi határozza meg a tankönyvek árát? Ki hozza meg a végső döntést a tankönyvek elfogadásáról? Van-e hivatalos tankönyvlista? Lehet-e az iskolában használni olyan tankönyvet, amely nincs a tankönyvlistán? Ki dönti el, milyen tankönyvet használnak a tanulók az egyes iskolákban? Milyen támogatást nyújt az állam a tankönyvek megvásárlásához a szülőknek? Ausztria hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan az állam árkorlátokat határoz meg az értékelést végző bizottság van Csak bizonyos feltételek megléte esetén az osztályban tanító tanár, az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége, a tantestület a tankönyv minden tanuló számára ingyenes (10%-os önrész befizetésével) Belgium csak hazai magántulajdonban álló tankönyvkiadók teljes mértékben a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben nincs hivatalos tankönyvlista nincs az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége az állam nem nyújt támogatást a tankönyv-vásárláshoz a szülőknek Bulgária állami és magántulajdonban álló tankönyvkiadók az értékelések alapján a közoktatásért felelős miniszter nem az osztályban tanító tanár a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Chile az oktatási miniszter Csehország
11
Kik készítik a tankönyveket?
Ország Kik készítik a tankönyveket? Milyen mértékben érvényesülnek a piaci elvek a tankönyvkiadás és -ellátás területén? Mi határozza meg a tankönyvek árát? Ki hozza meg a végső döntést a tankönyvek elfogadásáról? Van-e hivatalos tankönyvlista? Lehet-e az iskolában használni olyan tankönyvet, amely nincs a tankönyvlistán? Ki dönti el, milyen tankönyvet használnak a tanulók az egyes iskolákban? Milyen támogatást nyújt az állam a tankönyvek megvásárlásához a szülőknek? Egyesült Királyság hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók teljes mértékben a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben nincs hivatalos tankönyvlista nincs az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége az állam nem nyújt támogatást a tankönyv-vásárláshoz a szülőknek Finnország az osztályban tanító tanár a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Franciaország Hollandia az értékelést végző szakértő van igen Izland állami és magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan
12
Kik készítik a tankönyveket?
Ország Kik készítik a tankönyveket? Milyen mértékben érvényesülnek a piaci elvek a tankönyvkiadás és -ellátás területén? Mi határozza meg a tankönyvek árát? Ki hozza meg a végső döntést a tankönyvek elfogadásáról? Van-e hivatalos tankönyvlista? Lehet-e az iskolában használni olyan tankönyvet, amely nincs a tankönyvlistán? Ki dönti el, milyen tankönyvet használnak a tanulók az egyes iskolákban? Milyen támogatást nyújt az állam a tankönyvek megvásárlásához a szülőknek? Madagaszkár hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan az állam árkorlátokat határoz meg az értékelések alapján a közoktatásért felelős miniszter van igen az oktatási miniszter a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Magyarország állami és magántulajdonban álló tankönyvkiadók nem a fenntartó (a magyar állam, önkormányzat vagy egyház) a tankönyv pár éven belül minden általános iskolai tanuló számára ingyenes lesz Norvégia a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben az értékelést végző szakértő az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége Portugália teljes mértékben az értékelést végző bizottság a tankönyv az anyagilag nehéz helyzetben élő családok gyerekei számára ingyenes Törökország nincs válasz az iskolaszék Jelmagyarázat állami tulajdon, állami korlátozás és engedélyezés magántulajdon, piaci viszonyok, szabad tankönyvválasztás
13
A PISA2012 összefoglaló jelentése alapján
A táblázat pontszámai az országok helyezését jelentik a rangsorban. A PISA2012 összefoglaló jelentése alapján Jelmagyarázat állami tulajdon, állami korlátozás és engedélyezés a tankönyvkiadás területén magántulajdon, piaci viszonyok, szabad tankönyvválasztás ország átlag matematika szövegértés természet-tudomány csoportátlag Finnország 7,67 12 6 5 22,25 Hollandia 13,00 10 15 14 Belgium 18,33 16 24 Ausztria 23,00 18 28 23 Egyesült Királyság 23,33 26 21 Csehország 24,00 22 Franciaország 25 Norvégia 27,67 30 31 37,11 Portugália 33,33 33 36 Magyarország 33,67 39 32 Izland 34,33 27 37 Törökország 42,67 44 41 43 Bulgária 47,67 47 51 45 Chile 48,00 46 Madagaszkár n.a.
14
„Az oktatás vagy személyes, vagy nem létezik
„Az oktatás vagy személyes, vagy nem létezik.” „A személyre szabott oktatás nem pénzkidobás, hanem befektetés.” „Az oktatás nem a tantárgyak tanítása, hanem a tanulók tanítása.” Sir Ken Robinson
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.