Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A foglalkozás –munkakör elemzésének módszere

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A foglalkozás –munkakör elemzésének módszere"— Előadás másolata:

1 A foglalkozás –munkakör elemzésének módszere

2 A foglakozás / munkakörelemzés alapelvei Facilitátori gyakorlatom
Témakörök Fogalmak Mi a kérdés? A foglakozás / munkakörelemzés alapelvei Facilitátori gyakorlatom Tapasztalatok Megfontolások Should We Teach: What we know best? What we were taught? What we enjoy teaching?What we have exoerience with? What the textbook happens to include? or What the worker needs for succesful employment?

3 Kompetencia alapú rendszer alapfogalmai
KOMPETENCIA ALAPÚ KÉPZÉS MODUL

4 Kompetencia Ismeretek, képességek, magatartásformák összessége, mely által az egyén képes lesz feladatok eredményes teljesítésére

5 Kompetencia alapú képzés
Olyan képzés, mely pontosan meghatározott feladatok teljesítésére, kompetenciák megszerzésére irányul. A hallgatót / tanulót a megszerzendő kompetenciákról előre tájékoztatják

6 A modul I. A modul önálló tananyag- egység, amely a munkakörelemzés alapján meghatározott feladatokra (cselekedetekre) orientált, formailag, tartalmilag egységes. A modulokból rugalmasan állíthatók össze a különböző képzési programok. A modul magában foglalja azt a belépő szintet (ismeretet, készséget, magatartásformát), amely feltétlenül szükséges sikeres elvégzéséhez (amire épül), az elérendő végcélt, azokat az elméleti gyakorlati ismereteket, melyeket a hallgató alkalmazni tud ,amikre képes kell legyen az adott munkakör feladatainak sikeres ellátásához.

7 A modul II. Magába foglalja továbbá az oktatási, tanulási stratégiákat, az alkalmazott módszereket, eszközöket, értékelés ütemezését, szempontjait. Minden tananyag-egység (modul) egy előre meghatározott szintre juttatja a hallgatót. A kiértékelés, amely vagy intézményen belüli, vagy országos standard alapján történik, igazolja a megszerzett tudást képességet.

8 Mit kellene tanítani? Amit a legjobban tudunk? Amit mi tanultunk?
Amit szeretünk tanítani? vagy Amire a dolgozónak szüksége van a sikeres teljesítéshez?

9 A foglalkozás/munkakör elemzés alapelvei
A szakértő,- tapasztalt,- elismert dolgozók mindenkinél jobban le tudják írni a végzett munkájukat A munka hatékony leírási módja: pontosan meg kell fogalmazni a teljesített feladatokat Minden tökéletesen végrehajtott feladathoz szükséges ismeret, készség, eszköz, hozzáállás

10 A feladatcsoportok, feladatok megfogalmazásának módja
IGE: cselekvő mód, egyes szám harmadik személyű alakban pl. kiválasztja, előkészíti, értékeli. FŐNÉV: a cselekvés tárgya, amire a cselekvés irányul pl berendezés, anyag, készülék, MELLÉKNÉV: módosítja, pontosítja a feladatot,pl. „pénzügyi” tervet készít

11 A módszer előnyei Csoport megbeszélés, kritika, vita
Ötletek szabad áramlása Csoportszinergia Konszenzus elérése Átfogó eredmény Magas színvonalú végeredmény

12 Néhány alkalmazás Folyamatok elemzése Munkatárs keresés
Tananyagfejlesztés Képzési szükséglet meghatározása Kompetencia teszt készítés Dolgozói teljesítmény értékelés Munkaköri leírás készítése Folyamatok elemzése Munkatárs keresés Karrier tanácsadás Szervezetfejlesztés Minőségirányítás

13 A módszer alkalmazásának további előnyei
Kapcsolatépítés Kapcsolatok építése, fejlesztése az adott szakmában Továbbképzés, tapasztalatcsere a csoporttagok számára Személyes kapcsolatok kialakítása Pontos tájékoztatás a munkatársak számára

14 Foglalkozás / munkakör táblázata
Fel.cs. A Fel. A1 A2 A3 A4 B B1 B2 C C1 D 6-12 75-125 Graphic Representacion of Job Job devided into Duties and Duties devided into Tasks

15 A műhelymunka végeredménye
Pontosan megfogalmazott feladatcsoportok, feladatok, Alapvető ismeretek és készségek meghatározása Elvárt magatartásformák Eszközök, berendezések, anyagok Jövőkép Egyéb elvárások, alkalmazott rövidítések

16 A műhelymunka szabályai
A beosztást figyelmen kívül kell hagyni Mindenki egyenlő alapokon vesz részt a vitában Az elképzeléseket szabadon meg lehet vitatni Maradjunk a témánál Rá kell hangolódni mások elképzeléseire Negatív kritika helyett, építő javaslatokat tegyünk

17 További szabályok Minden feladatot gondosan fogalmazzunk meg
Ne használjunk utalásokat, hivatkozásokat Megfigyelők nem szólhatnak bele a vitába

18 A foglalkozás / munkakör elemzés lépései
A bizottság tájékoztatása A munkakör, foglalkozás, szakterület elhelyezése a / egy szervezeten belül A feladatcsoportok, fő felelősségi területek meghatározása A feladatok meghatározása 4 lista elkészítése: Alapvető ismeretek, készségek, eszközök, magatartásformák, jövőkép Áttekintés, pontosítás Sorrendezés Egyéb tevékenység az igények alapján

19 A műhelymunka jellemzői
Strukturált ötletbörze Építő javaslatok Szakmai vita Szakértői megegyezés

20 A sikeres műhelymunka kritériumai
Hiteles facilitátor Elkötelezett munkaszakértők Együttműködő írnok Megfelelő tárgyi feltételek Háborítatlan körülmények

21 Mit tegyen a facilitátor?
Biztasson! Sokszor dicsérjen! Fókuszáljon a témára! Következetesen alkalmazza a módszert! Tervezze meg a programot!

22 Mit ne tegyen a facilitátor?
Ne kritizáljon! Ne türelmetlenkedjen! Negatív érzelmeket ne mutasson! Ne keltse a „mindenkinél okosabb vagyok” látszatát!

23 Gyakorló példák Szülő Gondnok, férj Gépkocsivezető Pincér

24 LÉNYEGES KÉRDÉS Mit csinál?

25 A JÓ VÁLASZ Cselekvést kifejező ige Megtudjuk kire, mire irányul a cselekvés Konkrét eredménye van a cselekvésnek Az eredmény mérhető, minősíthető Jelzővel tovább pontosítható

26 Segítő , előrevivő gondolatok
Gondolj a konkrét tevékenységre, - Te hogyan csinálod, meséld el! Írd körül, segítenek a többiek! Milyen további feladatokat rendelhetünk mellé? Ki lehet-e adni valakinek ezt a feladatot? A szakmában világos kell legyen a megfogalmazás!

27 Köszönöm a megtisztelő figyelmet. Eredményes munkát kívánok
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Eredményes munkát kívánok! Bartók Tamásné, Ilona 30/

28 Feladatok Műhelymunka részletes időtervének el- készítése
Csoportlétszámmal kapcsolatos megfontolások Milyen eszközeink vannak a hangadókkal? Legyen- e a facilitátor a szakterületen jártas? Milyen segítő módszertani eszközei vannak a facilitátornak?

29 További feladatok 6. Bemutatkozási szempontok 7. Jégtörők 8. A facilitátortól elvárt magatartásformák 9. Mi a szerepe a szervezeti ábrának? 10. A csoportmunka befejezésének feladatai


Letölteni ppt "A foglalkozás –munkakör elemzésének módszere"

Hasonló előadás


Google Hirdetések