Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNikolett Kis Megváltozta több, mint 8 éve
1
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn
2
1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található. - Célja ≠ történeti beszámoló = eredet- vagy okmagyarázat (a jelen állapotok megértését szolgálja).
3
1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /2. b) A szöveg értelmezése, tanítása - Isten nem a „tudást” akarja elzárni az ember elől (A „jó és rossz tudásának fája”: a Teremtő tudja, mi jó a teremtményének.) - A „Sátán” nem pozitív („Lucifer”): = kísértő - Az ember bűne = nem bízik az Istenben, hogy Ő jót akar neki (a tilalom = egyfajta „elő-” vagy „ős-törvény”). - Az ősbűn következményei: megromlik a kapcsolat Isten és ember, ember és ember, természet és ember között.
4
2. Az „áteredő bűn”/1. a) Megfogalmazása: Szent Pál (Róm 5, 12-21.) = a bűnbeesés utáni, megváltás előtti ember állapota. b) Jelentése: a „Paradicsomból kiűzött” ember állapota - halál, szenvedés, munka fáradsága, - gyűlölet, agresszió (Káin vízözön), - megtört harmónia (ld. fent), - ember esetében: elhomályosult értelem rosszra hajló akarat túlzott vágyak, ösztönök - nem személyes bűn = állapot, szituáció
5
2. Az „áteredő bűn”/2. c) Az áteredő bűn és a „megváltás” (szabadság) lehetősége. - Az ember egyszerre él a jó és a rossz vonzásában: rossz = i) megtört harmonikus viszonyok ii) „megromlott” emberi természet jó = i) kegyelem (Isten és ember viszonyának helyreállítása) ii) önnevelés (pl. „evangéliumi tanácsok”) - Két szélsőség: Pelagius – pelagianizmus (V. sz.): Ádám tette = „csak” rossz példa. → Az ember üdvözülhet „saját érdemeiért”, „saját erejéből”. ( Szent Ágoston: „Doctor Gratiae”) Reformáció (Luther, Kálvin): Az emberi természet teljesen megromlott. → Isten „Jézus Krisztus érdemeiért” üdvözíti az embereket. ( Katolicizmus = egyfajta közép.)
6
2. Az „áteredő bűn”/3. d) Az „áteredő bűn” és a keresztény élet - A – felnőtt – keresztség helyreállítja az Isten és az ember közti harmóniát. = Egyfajta „alapvető döntés” (protestánsoknál: „megtérés”): elfogadjuk – személyesen, önmagunk számára – Krisztus megváltásának ajándékát (a „kegyelmet”). - Realista ember- és társadalomkép (pl. Anthony Quinton: A tökéletlenség politikája) - Felelősség: csökkenthetjük – vagy éppen növelhetjük az áteredő bűn hatásait…
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.