Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József."— Előadás másolata:

1 A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József

2 BIZONYÍTÉKOK RANGSOROLÁSA Magas minőségű meta-analízis, szisztematikus irodalmi áttekintés, vagy több randomizált vizsgálat. Jól kivitelezett meta-analízis, szisztematikus irodalmi áttekintés, vagy több randomizált vizsgálat. Jó minőségű kohorsz vagy eset-kontroll vizsgálatok szisztematikus irodalmi áttekintése, a bizonyítékok és következtetések közötti ok-okozati kapcsolat valószínűsége nagy. Jól kivitelezett kohorsz vagy eset-kontroll vizsgálatok, a bizonyítékok és következtetések közötti ok-okozati kapcsolat valószínűsége közepes. Kohorsz és eset-kontroll vizsgálatok, a bizonyítékok és következtetések közötti kapcsolat nagy valószínűséggel nem okozati jellegű. Nem kísérleti tanulmányok, pl. esettanulmányok, esetsorozatok. Szakmai vélemények (szakmai kollégium, kutatócsoport, vagy a szakterület vezető egyénisége(i)nek szakértői véleményén).

3 Cuijpers és mtsai, 2002

4 Prevenciós programok meta-analízise: 120 program (Tobler, 1997) Tartalom Tudás Érzelmek (attitűdök) Visszautasítási készségek Általános készségek Biztonsági készségek Iskolán kívüli tevékenységek Egyéb

5 Csoport-folyamatok A, Nincs interakció - frontális előadás Intra perszonális kompetencia Vezető: tanár Strukturált csoport, passzív résztvevő diákok Homogén csoport Kommunikáció iránya: tanár  diák B, … C, … D, Az osztály mint csoport Inter perszonális kompetencia Vezető: tanár mint facilitátor, szerepmodell Strukturált, de nyitott csoport, aktív résztvevő diákok Heterogén csoport Kommunikáció iránya: csoporttag  csoporttag

6 Eredményesség Tartalom : nem függ a tartalomtól Csoport-folyamatok : Nem-interaktív (A, B,): nulla vagy közel nulla Interaktív (C, D,): jó eredményesség (15-40%-os hatáserősség)

7

8 Modell-programok (RAND) életvezetési készségek, információ, ellenállási készségek („nemet” mondás), szociális hatás, 20 – 30 foglalkozás, általában 1-1,5- 3 évig Hatékonyság: marihuána életprevalenciáját 11%-kal, a dohányzásét 21%-kal, az alkohol fogyasztás elmúlt 30 napi értékét 16%-kal csökkentették. A nagy számok a programok alatt voltak érvényesek! Becslés a teljes élettartamra vonatkozóan: a marihuána-használat feltehetően 1,7%-kal fog csökkenni, a kokain-használat 3%-kal. Költség-haszon elemzés: „Életvezetési készségek” egy résztvevőre számítva 150 USD-be került, az általa elért megtakarítás (a kisebb szerhasználat következtében) kb. 840 USD (szerényebb becslés: 300 USD). A megtakarítás elsősorban a legális szerek kisebb mértékű használatából áll elő (dohányzás, alkoholfogyasztás)! (Paddock, 2005)

9 Cochrane Cooperation Faggiano és mtsai, 2005 : 32 tanulmány kontroll csoporttal, ebből 29 véletlenszerű 46.539 diák (6-7. Osztályosok) Ismeretátadás Társas készségfejlesztés Interaktív (20) Külsős edukátor (20) Az eredmények elsősorban az USA drogpolitikai kontextusában értelmezhetők

10 Magyarországi prevenciós hatékonyságvizsgálatok Paksi és mtsai, 2002: 27 prevenciós szervezet, 44 programjából 7 program vizsgálata 12-18 éves diákok elő- és utóteszt a diákokkal

11

12

13 Ikvai-Szabó és mtsai, 2005: ISM-OM pályázaton nyertes iskolákból véletlenszerűen kiválasztva 35 iskola összehasonlító csoport: 15 iskola (semmilyen prevenció nem volt) 11-12. évfolyamos diákok

14

15 De: mintaválasztás: összehasonlítható iskolák? „zűrös” iskolák pályáznak? feldolgozás módszere: többváltozós statisztika hiánya, háttérváltozók szerepe nem kontrollált! lektorált lapban történő közlés hiánya – tudományos vita hiánya

16

17

18 Hazai értékelések Módszertani problémák A prevenciós programok kivitelezése részéről A prevenciós hatásvizsgálat módszertanát illetően A prevenció mint „pontbeli esemény” jelenik meg, nem folyamatként Nincs utánkövetés Van-e értelme néhány prevenciós alkalmat értékelni? Bizonyítékokon alapuló kutatások és tudományos közlések hiánya Nem vonhatók le valós következtetések

19 Mit tegyünk egy prevenciós hatásvizsgálatra szóló felkérés esetén? Ami teljesíthető : Elégedettségmérés (különböző szereplők) Ismeretszint növekedés Attitűdváltozás (elutasítás) Involváció Ami nem teljesíthető : Szerhasználati adatok változása Prevenció hatékonysága Amit tehetünk : Nemzetközi kutatásokra való hivatkozás

20 Következtetések Magyarország: hatékonyságvizsgálat: nincs tervezett, elő- és utótesztet és kontrollcsoportot alkalmazó, követéses vizsgálat prevenciós értékelési kultúra hiánya prevenciós programok politikai értékelése… Nemzetközi színtér: bizonyítékokon alapuló értékelések szelektív prevenciónak megfelelően célzott, a célcsoport és a szereplők igényeihez szabott programok

21 Köszönöm a figyelmet! raczj@t-online.hu


Letölteni ppt "A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József."

Hasonló előadás


Google Hirdetések