SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz."— Előadás másolata:

1 SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz

2 Fogalom Csoport két vagy több ember együttese, akik között interakció jön létre, közös hiedelmekkel rendelkeznek és magukat az adott csoport tagjának tekintik. A csoport fókuszálja a társas élet jelenségeit, a tagok közötti társas interakció feltételezi a közöttük zajló kommunikációt, egymás észlelését, személyközi kapcsolatokat, közös beállítódottságot, kialakult státuszokat és szerepeket, működési szabályokat. 38

3 Csoportjellemzők, nagyság szerint  Két fős -Összetartó, konfliktuskerülő  Három fős -Helyettesíthetőség, konfliktuskezelés  Kiscsoport -Kreatív, egyenlő részvétel biztosítása, felelősség elkenése  Nagycsoport -Mennyiségi munka-megosztás, az összetartást kis csoportok adják, személytelenség

4 A csoportmunka eredményei 39  Termelékenység  Megelégedettség  Biztonság  Vonzerő, megtartó képesség  Tanulás és fejlődés

5 A csoporthoz tartozás előnyei az egyén számára  Biztonság, védelem  Támogatottság  Interakciók lehetősége  Fejlődési lehetőség  Pozitív pszichés állapot – növekvő önbecsülés, pozitív önértékelés  Növekvő egyéni hatékonyság 38

6 A csoportkohézió kialakulása A kohézió megmutatja, hogy a tagok milyen mértékben kötődnek a csoporthoz és kívánnak tagja maradni. Kohézió: azon erők eredője, amely a csoporttagság fenntartására ösztönöz  Térbeli, fizikai közelség  Közös felfogások nézetek, értékrend  Közös érdekek, célok  Közös gondolkodási rendszer  Specifikus szabályzók- csoportnormák - nyújtotta biztonság 38

7 A kohéziót erősítő körülmények  A beállítódások és célok azonossága  Külső fenyegetések (a közös sors megvilágítja a kölcsönös függőséget)  Csoportméret; kisméretű csoportok összetartóbbak, mert lehetőség van teljes körű interakciókra (nagy csoportok esetén a diverzitás nő, a kohézió csökken)  Csoportösztönzők növelik, az egyéni ösztönzők csökkentik a kohéziót  Személyes preferenciákra építő feladatkiadás  Elkülönítés; izolált csoportok nagyobb összetartást mutatnak, egyedinek és különlegesnek érzik magukat 38

8 A csoportban nyújtott teljesítményt befolyásoló tényezők  Internalizáció - a közös gondolkodási rendszer befogadása  A csoport befolyás elfogadására való nyitottság  Érdekazonosság felismerése 39-40

9 Csoportnormák  Normák = a működésre vonatkozó szabályok, informális követelmények (írott, íratlan)  A normák célja: hasznos eligazítást jelent a tag számára a csoport megértéséhez és felfogásához azonosítani tudja a helyes és helytelen magatartási formákat 39

10 A normák eredete  Direkt megfogalmazás  Nevezetes események  Csoporton belüli interakciók  Viselkedés-változás 39

11 Csoportnormák 5 jellemzője 1.Megjeleníti a csoport strukturális sajátosságait 2.Szigorúan a magatartásra vonatkozik, nem az emberek egyéni gondolataira vagy érzelmeire 3.Csak olyan magatartási elemekkel foglalkozik, amit a csoport többsége fontosnak tart 4.Általában a normák lassan változnak, de kivételes helyzetekben képesek gyorsan fejlődni 5.Nem minden tagra vonatkoznak (magasabb státuszúak kivételt képezhetnek, új belépőkre szigorú alkalmazkodási kényszer nehezedik)

12 Magas teljesítménynormák alapja  Az elégedettséget nyújtó munkafeladat  A vezetők iránti bizalom, az a hit, hogy a dolgozók jóléte fontos számukra  A hit abban, hogy a szervezet céljai értékesek  A munkahely biztonsága nő nagyobb teljesítmény esetén  Összefüggés érzékelése a csoportteljesítmény és az elégedettséget nyújtó dolgok között

13 A csoportnormák erősítése vagy változtatása A normák erősítik a célok teljesítését:  Mutassuk meg, hogy az egyén és a szervezet céljai alapvetően megegyezők  Jutalmazzuk a norma-konform viselkedést  Mutassuk meg, hogyan járulnak hozzá a tagok a csoport eredményéhez  A követelmények megfogalmazását a tagok végezzék  Aki nem alkalmazkodik, azt kizárják A normák ellentétben állnak a menedzseri szándékkal:  Köss szövetséget a hasonló felfogású tagokkal  Tárgyalj a célokról és a tervekről a szövetségesek bevonásával  Ne engedj a követelményekből csak a békesség kedvéért  Tarts ki a nézeted mellet a társadalmi nyomás ellenére  Nyilvánosan erősítsd az együttműködés fontosságát és jutalmazd

14 Csoporttípusok Formális  A szervezet munkamegosztása alapján jön létre  A csoport állandó és zárt  Tagsága meghatározott  Deklarált működési elvek Informális  Egyéni szükségletek, vonzalmak, érdeklődés  Változó és nyitott  Spontán módon alakul  Közös elvek, érdekek alapján állandó kommunikációban alakul a működés 41

15 Csoportok a feladat típusa szerint Összegző/additív feladatok Összekötő/konjunktív feladatok Szétválasztó/diszjunktí v feladatok 40

16 Feladatok (szerepek) megosztása 42

17 Szerepkonfliktusok 43  Szerep-kétértelműség - nem világos elvárások  Szerepkonfliktus - több szerep  Szerepvesztés - más veszi át  Zavart szerep - beavatkozás A csoportszerepek dinamikusan változnak!

18 Csoportszerepek: Belbin teszt  Elnök, koordinátor  Vállalatépítő - Implementáló  Serkentő  Ötletgazda  Figyelő - Helyzetértékelő  Erőforrás feltáró  Megvalósító -Finiselő  Csapatjátékos -Teammunkás  +Specialista Elsődleges szerepek Másodlagos szerepek 42-43

19 Státusz Státusz = a hierarchiában elfoglalt hely (jellemző a felfelé törekvés) Az egyén helye a csoporton belül függ:  a szervezetben elfoglalt hely +  megszerzett tekintély, szaktudás, teljesítmény, kulturális színvonal, személyes tulajdonságok, megjelenés, viselkedés 43

20 Csoportok fejlődése  Forming  Storming  Norming  Performing  Adjourning Új feladat 43-44

21 A csoportfejlődési szakaszok jellemzői 45

22 Autonóm munkacsoportok Előnyök – a dolgozók motivációjának növelése, a szervezeti elköteleződés erősítése, a munkavállaló integrálása – innovatív feladatok megoldása a vevői igények figyelembevételével – a költségek és az átfutási idő csökkentése – minőségjavítás – rugalmasabb munkafolyamatok létrehozása, folyamatok gyorsítása Csoporttípusok: Munkacsoportok Fejlesztési csoportok Integrációs csoportok 46

23 Az átmenet fázisai 1.Kezdeti csoport 2. Átmeneti csoport 3. Gyakorlati csoport 4. Érett csoport 46-48

24 Csoportmunka módszerek szellemi munkánál  Fantáziaserkentő módszerek  Forgatókönyv módszerek  Elemző módszerek  Ok-okozati kapcsolatelemző módszerek

25 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! gyoker@mvt.bme.hu


Letölteni ppt "SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz."

Hasonló előadás


Google Hirdetések