Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz."— Előadás másolata:

1 SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz

2 Fogalom Csoport két vagy több ember együttese, akik között interakció jön létre, közös hiedelmekkel rendelkeznek és magukat az adott csoport tagjának tekintik. A csoport fókuszálja a társas élet jelenségeit, a tagok közötti társas interakció feltételezi a közöttük zajló kommunikációt, egymás észlelését, személyközi kapcsolatokat, közös beállítódottságot, kialakult státuszokat és szerepeket, működési szabályokat. 38

3 Csoportjellemzők, nagyság szerint  Két fős -Összetartó, konfliktuskerülő  Három fős -Helyettesíthetőség, konfliktuskezelés  Kiscsoport -Kreatív, egyenlő részvétel biztosítása, felelősség elkenése  Nagycsoport -Mennyiségi munka-megosztás, az összetartást kis csoportok adják, személytelenség

4 A csoportmunka eredményei 39  Termelékenység  Megelégedettség  Biztonság  Vonzerő, megtartó képesség  Tanulás és fejlődés

5 A csoporthoz tartozás előnyei az egyén számára  Biztonság, védelem  Támogatottság  Interakciók lehetősége  Fejlődési lehetőség  Pozitív pszichés állapot – növekvő önbecsülés, pozitív önértékelés  Növekvő egyéni hatékonyság 38

6 A csoportkohézió kialakulása A kohézió megmutatja, hogy a tagok milyen mértékben kötődnek a csoporthoz és kívánnak tagja maradni. Kohézió: azon erők eredője, amely a csoporttagság fenntartására ösztönöz  Térbeli, fizikai közelség  Közös felfogások nézetek, értékrend  Közös érdekek, célok  Közös gondolkodási rendszer  Specifikus szabályzók- csoportnormák - nyújtotta biztonság 38

7 A kohéziót erősítő körülmények  A beállítódások és célok azonossága  Külső fenyegetések (a közös sors megvilágítja a kölcsönös függőséget)  Csoportméret; kisméretű csoportok összetartóbbak, mert lehetőség van teljes körű interakciókra (nagy csoportok esetén a diverzitás nő, a kohézió csökken)  Csoportösztönzők növelik, az egyéni ösztönzők csökkentik a kohéziót  Személyes preferenciákra építő feladatkiadás  Elkülönítés; izolált csoportok nagyobb összetartást mutatnak, egyedinek és különlegesnek érzik magukat 38

8 A csoportban nyújtott teljesítményt befolyásoló tényezők  Internalizáció - a közös gondolkodási rendszer befogadása  A csoport befolyás elfogadására való nyitottság  Érdekazonosság felismerése 39-40

9 Csoportnormák  Normák = a működésre vonatkozó szabályok, informális követelmények (írott, íratlan)  A normák célja: hasznos eligazítást jelent a tag számára a csoport megértéséhez és felfogásához azonosítani tudja a helyes és helytelen magatartási formákat 39

10 A normák eredete  Direkt megfogalmazás  Nevezetes események  Csoporton belüli interakciók  Viselkedés-változás 39

11 Csoportnormák 5 jellemzője 1.Megjeleníti a csoport strukturális sajátosságait 2.Szigorúan a magatartásra vonatkozik, nem az emberek egyéni gondolataira vagy érzelmeire 3.Csak olyan magatartási elemekkel foglalkozik, amit a csoport többsége fontosnak tart 4.Általában a normák lassan változnak, de kivételes helyzetekben képesek gyorsan fejlődni 5.Nem minden tagra vonatkoznak (magasabb státuszúak kivételt képezhetnek, új belépőkre szigorú alkalmazkodási kényszer nehezedik)

12 Magas teljesítménynormák alapja  Az elégedettséget nyújtó munkafeladat  A vezetők iránti bizalom, az a hit, hogy a dolgozók jóléte fontos számukra  A hit abban, hogy a szervezet céljai értékesek  A munkahely biztonsága nő nagyobb teljesítmény esetén  Összefüggés érzékelése a csoportteljesítmény és az elégedettséget nyújtó dolgok között

13 A csoportnormák erősítése vagy változtatása A normák erősítik a célok teljesítését:  Mutassuk meg, hogy az egyén és a szervezet céljai alapvetően megegyezők  Jutalmazzuk a norma-konform viselkedést  Mutassuk meg, hogyan járulnak hozzá a tagok a csoport eredményéhez  A követelmények megfogalmazását a tagok végezzék  Aki nem alkalmazkodik, azt kizárják A normák ellentétben állnak a menedzseri szándékkal:  Köss szövetséget a hasonló felfogású tagokkal  Tárgyalj a célokról és a tervekről a szövetségesek bevonásával  Ne engedj a követelményekből csak a békesség kedvéért  Tarts ki a nézeted mellet a társadalmi nyomás ellenére  Nyilvánosan erősítsd az együttműködés fontosságát és jutalmazd

14 Csoporttípusok Formális  A szervezet munkamegosztása alapján jön létre  A csoport állandó és zárt  Tagsága meghatározott  Deklarált működési elvek Informális  Egyéni szükségletek, vonzalmak, érdeklődés  Változó és nyitott  Spontán módon alakul  Közös elvek, érdekek alapján állandó kommunikációban alakul a működés 41

15 Csoportok a feladat típusa szerint Összegző/additív feladatok Összekötő/konjunktív feladatok Szétválasztó/diszjunktí v feladatok 40

16 Feladatok (szerepek) megosztása 42

17 Szerepkonfliktusok 43  Szerep-kétértelműség - nem világos elvárások  Szerepkonfliktus - több szerep  Szerepvesztés - más veszi át  Zavart szerep - beavatkozás A csoportszerepek dinamikusan változnak!

18 Csoportszerepek: Belbin teszt  Elnök, koordinátor  Vállalatépítő - Implementáló  Serkentő  Ötletgazda  Figyelő - Helyzetértékelő  Erőforrás feltáró  Megvalósító -Finiselő  Csapatjátékos -Teammunkás  +Specialista Elsődleges szerepek Másodlagos szerepek 42-43

19 Státusz Státusz = a hierarchiában elfoglalt hely (jellemző a felfelé törekvés) Az egyén helye a csoporton belül függ:  a szervezetben elfoglalt hely +  megszerzett tekintély, szaktudás, teljesítmény, kulturális színvonal, személyes tulajdonságok, megjelenés, viselkedés 43

20 Csoportok fejlődése  Forming  Storming  Norming  Performing  Adjourning Új feladat 43-44

21 A csoportfejlődési szakaszok jellemzői 45

22 Autonóm munkacsoportok Előnyök – a dolgozók motivációjának növelése, a szervezeti elköteleződés erősítése, a munkavállaló integrálása – innovatív feladatok megoldása a vevői igények figyelembevételével – a költségek és az átfutási idő csökkentése – minőségjavítás – rugalmasabb munkafolyamatok létrehozása, folyamatok gyorsítása Csoporttípusok: Munkacsoportok Fejlesztési csoportok Integrációs csoportok 46

23 Az átmenet fázisai 1.Kezdeti csoport 2. Átmeneti csoport 3. Gyakorlati csoport 4. Érett csoport 46-48

24 Csoportmunka módszerek szellemi munkánál  Fantáziaserkentő módszerek  Forgatókönyv módszerek  Elemző módszerek  Ok-okozati kapcsolatelemző módszerek

25 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! gyoker@mvt.bme.hu


Letölteni ppt "SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz."

Hasonló előadás


Google Hirdetések