Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Uniós Vámkódex nemzeti végrehajtása Vámfelügyelet
2
Jogszabályi helyek: -AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 952/2013/EU RENDELETE az Uniós Vámkódex létrehozásáról. (UVK) -A BIZOTTSÁG (EU) 2015/2447 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE az Uniós Vámkódex létrehozásáról szóló 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet egyes rendelkezéseinek végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról.(VA) -A BIZOTTSÁG (EU) 2015/2446 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE a 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az Uniós Vámkódex egyes rendelkezéseire vonatkozó részletes szabályok tekintetében történő kiegészítéséről (FJA) -Az uniós vámjog végrehajtásáról szóló 2016. évi XIII.tv. -
3
Vámfelügyelet Az UVK 127.cikke (1) bekezdése szerint: Az Unió vámterületére beszállított árukra belépési gyűjtő árunyilatkozatot kell benyújtani. A 127. cikk további bekezdései taglalják a belépési gyűjtő árunyilatkozat alóli mentesülés jogosultjait, a benyújtásra kötelezettek körét. Az FJA 106-111. cikkeiben találhatók a belépési gyűjtő árunyilatkozat benyújtására vonatkozó egyes határidők a különböző szállítási módok tekintetében (közúti, tengeri, vasúti,légi). Az UVK 134.cikkében foglaltak akapján: Az Unió vámterületére beszállított áruk a beléptetés időpontjától kezdve vámfelügyelet alatt állnak és vámellenőrzés alá vonhatóak. Az áru mindaddig vámfelügyelet alatt marad, amíg ez vámjogi státusának meghatározásához szükséges és a vámhatóságok engedélye nélkül vámfelügyelet alól nem vonhatók ki.
4
4. Áruk vám elé állítása Jelentős változás nincs a KVK és az UVK rendelkezési között Az UVK 139. cikke szerint: - - Az Unió vámterületére beszállított árukat megérkezésükkor haladéktalanul vám elé kell állítania a kijelölt vámhivatalnál vagy a vámhatóság által kijelölt vagy jóváhagyott bármilyen egyéb helyen vagy a vámszabad területen a következő személyek közül az egyiknek: az a személy, aki az árukat az Unió vámterületére beszállította; az a személy, akinek a nevében vagy akinek az érdekében az árukat e területre beszállító személy eljár; az a személy, aki az áruk fuvarozásáért a felelősséget viselte, miután azokat az Unió vámterületére beszállították. - Az FJA 115. cikk (1) bekezdés b.pontja alapján a vámhatóságok az illetékes vámhivataltól eltérő helyet jóváhagyhatják az áru vám elé állítása céljából, amennyiben az árukat vámeljárásra jelentik be a vám elé állításukat követő napon, kivéve, ha a vámhatóságok kérik az áruk vizsgálatát.
5
Áruk kirakodása és vizsgálata Jogszabályi hely: Jogszabályi hely: UVK 140. cikkSzabályok: Az áruknak a szállítóeszközből való kirakása vagy átrakása kizárólag a vámhatóság engedélyével történhet, kivéve közvetlen veszély esetén illetve áruvizsgálat, mintavétel vagy a szállítóeszköz vizsgálata céljából az áru kirakodását, kicsomagolását a vámhatóság bármikor megkövetelheti.
6
Átmeneti megőrzés Az UVK 144. cikke szerint: nem uniós áruk vám elé állításukkor átmeneti megőrzésbe kerülnek. A 145. cikk (1) és (3) bekezdése alapján a Vám elé állított nem uniós áruk tekintetében átmeneti megőrzési árunyilatkozatot kell benyújtania annak, aki az árukat vám elé állította,legkésőbb a vám elé állítás időpontjában. A nyilatkozattevő számára meg kell engedni, hogy az átmeneti megőrzési árunyilatkozat benyújtását követően annak egy vagy több adatát módosítsa. A módosítás nem eredményezheti azt, hogy az árunyilatkozat az eredeti áruktól eltérő árukra vonatkozzon Nem lehetséges a módosítás amennyiben a vámhatóságok tájékoztatták az árunyilatkozatot benyújtó személyt arról, hogy szándékukban áll megvizsgálni az árut vagy a vámhatóságok megállapították, hogy az árunyilatkozat adatai helytelenek.
7
Átmeneti megőrzés Az UVK 147. cikkében foglaltak szerint: átmeneti megőrzésben lévő áruk csak átmeneti megőrzési létesítményben vagy a vámhatóságok által kijelölt vagy jóváhagyott más helyeken tárolhatók A 148. cikk (1) bekezdése alapján átmeneti megőrzési létesítmények üzemeltetéséhez a vámhatóság engedélyére van szükség. Nincs szükség ilyen engedélyre, ha az átmeneti megőrzési létesítményt a vámhatóság működteti. Az engedélynek tartalmaznia kell az üzemeltetési feltételeket. Az engedély olyan személyeknek adható meg, akik teljesítik valamennyi következő feltételt: a) az Unió vámterületén letelepedett személyek b) akik a műveletek megfelelő lefolytatásához szükséges garanciát megadják, AEOC (vámügyi egyszerűsítések) engedéllyel rendelkezők esetében a feltétel teljesített c) biztosítékot nyújtanak, összkezesség nyújtása esetén az említett biztosítékhoz kapcsolódó kötelezettségek teljesítését megfelelő ellenőrzés keretében nyomon kell követni
8
Átmeneti megőrzés Átmeneti megőrzési létesítmények: vámhatóság által jóváhagyott nyilvántartást kell vezetni; A nyilvántartásnak tartalmaznia kell azokat az információkat,adatokat, amelyek alapján a vámhatóság felügyelni tudja a létesítmény működését. Nemzeti szintű kiegészítés a 2016. évi XIII.tv. 81.§-a alapján: (1) Az átmeneti megőrzési létesítmény üzemeltetőjének a vámfelügyelet biztosítása érdekében havi rendszerességgel tételes garanciajelentést kell küldenie az átmeneti megőrzési létesítmény felett felügyeletet ellátó vámhivatal részére. (2) A garanciajelentésben tájékoztatni kell továbbá az átmeneti megőrzési létesítmény felett felügyeletet ellátó vámhivatalt a 60 napot meghaladóan átmeneti megőrzés alatt álló árukról is. (3) Az (1) bekezdés szerinti jelentésben megadandó adatokat az uniós vámjog végrehajtásának részletes szabályairól szóló rendelet tartalmazza. (FJA 116. cikke)
9
Átmeneti megőrzés A vámhatóságok felhatalmazhatják az engedélyest arra, hogy átmeneti megőrzésben lévő áruk szállítását végezze különböző átmeneti megőrzési létesítmények között, azzal a feltétellel, hogy e szállítások nem növelik a csalás kockázatát: -az ilyen szállításra egyazon vámhatóság felügyelete mellett kerül sor -az ilyen szállításra kizárólag egy engedély vonatkozik, amelyet a „vámügyi egyszerűsítések” típusú engedélyezett gazdálkodó részére adtak ki; vagy -a szállítás egyéb eseteiben. Lehetőség van uniós áruk átmeneti megőrzési létesítményben történő tárolására is, ha – ha erre gazdasági igény mutatkozik és – a vámfelügyeletet nem érinti hátrányosan Az átmeneti megőrzés lezárása: Az átmeneti megőrzésben lévő nem uniós árukat 90 napon belül vámeljárás alá kell vonni vagy újra ki kell vinni.
10
Azonosítási intézkedések Az UVK 192. cikke alapján a vámhatóságok, vagy azon gazdálkodók, akiknek ezt a vámhatóságok engedélyezték, megteszik az áru azonosításához szükséges intézkedéseket, amelyre az említett árut bejelentették. Ezen azonosítási intézkedések azonos joghatással bírnak az Unió vámterületének egészén. Az azonosítási eszközök eltávolítása vagy megsemmisítése sor kerülhet – a vámhatóság, vagy – az erre felhatalmazott gazdálkodó, vagy – előre nem látható körülmények vagy vis maior esetén bárki által A zárral történő ellátás alternatív azonosítási intézkedései (VA 302. cikk) az indító vámhivatal határozhat úgy, hogy az uniós árutovábbítási eljárás alá vont árukat nem látja el zárral, és helyette az árutovábbítási árunyilatkozatban vagy a kiegészítő okmányokban található árumegnevezésre hagyatkozik, feltéve, hogy az árumegnevezés eléggé pontos ahhoz, hogy az árukat könnyen azonosítani lehessen.
11
7. Azonosítási intézkedések Az UVK 267. cikk (1) bekezdésében foglaltak szerint az Unió vámterületéről kiszállított áru vámfelügyelet alatt áll, és vámellenőrzés alá vonható. Adott esetben a vámhatóságok meghatározhatják azt az útvonalat, amelyet használni kell, és azt a határidőt, amelyen belül az árukat ki kell szállítani az Unió vámterületéről. VA 333. cikk A kilépésre átengedett áruk felügyelete és a vámhivatalok közötti információcsere (1) Az áruk kilépésre való átengedésüket követően a kilépési vámhivatal felügyelete alatt állnak mindaddig, amíg azokat kiszállítják az Unió vámterületéről. (2) Ha a kilépési és a kiviteli vámhivatal különböznek egymástól, a kilépési vámhivatal – legkésőbb az azt a napot követő munkanapon, amikor az áru elhagyta az Unió vámterületét – tájékoztatja a kiviteli vámhivatalt az áru kilépéséről.
12
8. Áruk megsemmisítése Jogszabályi hely: Jogszabályi hely: UVK 197. cikkSzabályok: A vámhatóságok alapos indokból megkövetelhetik a vám elé állított áru megsemmisítését az áruk birtokosát megfelelően tájékoztatni kell a megsemmisítés költségeit az áruk birtokosa viseli a megsemmisítés során meg kell határozni: – a keletkező hulladék vagy maradék jellegét, – mennyiségét. a hulladékot maradékot vámeljárás alá kell vonni vagy újra ki kell vinni.
13
9. Felajánlás Szabályok: a vámeljárás jogosultja vagy az áru birtokosa felajánlhat az államnak: – nem uniós árut, – meghatározott célra történő felhasználás alatt álló árut. a vámhatóság előzetes engedélye szükséges a felajánlás iránt kérelmet a vámhatóság elutasíthatja, ha – az áruk forgalomképtelenek (nem értékesíthetők EU-n belül), vagy – az értékesítés az áruk értékéhez képest aránytalan költséggel járna, vagy – az árukat meg kell semmisíteni.
14
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.