Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés. Szakképzési problémafa  Elérendő stratégiai célok: A szakmunkásképzés átjárhatóságának megteremtése Szétaprózott.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés. Szakképzési problémafa  Elérendő stratégiai célok: A szakmunkásképzés átjárhatóságának megteremtése Szétaprózott."— Előadás másolata:

1 Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés

2 Szakképzési problémafa  Elérendő stratégiai célok: A szakmunkásképzés átjárhatóságának megteremtése Szétaprózott iskolaszerkezet megszüntetése Regionális képzési és beiskolázási szerkezet alakítása: RFKB Szakképzés-felnőttképzés integrált megújítása Mesterképzés, mint szakmunkás életpálya modell Tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája Teljesítmény értékelése és mérése, hatékonyság - finanszírozás Szakképzés ne a maradék elv alapján működjön Mentálisan: új kooperációs és együttműködési kultúra  Megoldandó feladatok: Szakképzési feladatok további átadása a gazdaság önkormányzatainak, tényleges közjogi feladatok „kiszervezése” Az NFT II. szakképzési projektekben statiszta szerep jutott

3 Szakképzési problémafa  Szakképzés társadalmi küldetésének teljesítése: A szakképzés, fizikai szakmák társadalmi leértékelődése, bérek A korosztály mindössze 20% -a végez a szakiskolában, Eu.50% Magyarországon 1990-ben ez az arány közel 50%-os volt A 18/19 éves korosztály 20%-a szakképzetlen marad 10 év múlva a 15-19 éves korosztály száma negyedére csökken egyetemi-főiskolai papírgyárak elszívják az utánpótlást  Következmény: NFT II. végére 300-350 ezer fő szakképzett munkaerő hiánya  Megoldási módok: Szakképzés vonzerejének növelése, munka világába történő átmenet ösztönzése Szakképzettek arányának növelése az ifjúsági képzésben Évjárat 30%-a szerezzen szakiskolai-szakmunkás végzettséget A szakmatanulás képzési ideje 3 év legyen (9 évf. alapképzés)

4 Jó gyakorlatok a szakképzési feladatok átadásában. Közmegegyezés, ciklusokon átívelő megoldások  Megállapodások a szakképzési feladatok átadásában 2000-ben: Munkaerő-piaci kutatások, pályakezdő szakmunkásokkal és fiatal diplomásokkal kapcsolatos vállalati elégedettség mérése 2004-ben: 16 gyakorlatigényes szakma átadása, illetve a szintvizsgáztatás rendszerének kidolgozása, bevezetése 2006-2007-ben újabb 11 szakma gondozásának átadása, a meglévő 16 szakmában a vizsgaelnöki rendszer működtetése, a Szakma Kiváló Tanulója Verseny megrendezése, illetve a mestervégzettségek kölcsönös egyenértékűségének megteremtése

5 Jó gyakorlatok a szakképzési feladatok átadásában  A szakképzés társadalmi támogatottságának a növelése, közbeszéd  A gazdaságot minél közelebb vinni a szakképzéshez  A szakképzés foglalkoztatás politikai és tanügy igazgatási kérdés  Az iskolák pedagógiai és társadalmi felelősségének a növelése  A közigazgatás karcsúsítása, az állami túlsúly lebontása  A gazdaság szereplőinek nagykorúsítása, nagykoalíciója, az együvé tartozás érzése, „tulajdonosi tudat”, feladatok kiszervezése  Paradigma váltás: A szakképzés partnerségi modellje

6 Minisztérium – kamara együttműködése Szociális és Munkaügyi Minisztériummal keret-megállapodás meg- megkötése 2006. december 8: Átadott 16 szakmákban vizsgaelnöki kinevezés 2007. április-tól: 1000 elnöki, 11 000 tagi sikeres delegálása megtörtént Újabb szakmák átadása: 11 hiány, vagy keresett szakma KKV-k körében munkaerő piaci felmérések, közös kutatások Felnőttképzésben a gyakorlati képzésben kamarai közre– működés Szakmai-tanulmányi versenyek szervezése 16 szakmában

7 Elért eredmények a kutatásban  A kamara kutató intézete (MKIK GVI) rendszeresen méri és értékeli: A fiatal pályakezdő diplomásokkal és szakmunkásokkal kapcsolatos vállalati elégedettséget Konjunktúra elemzéseket, előrejelzéseket készít a vállalkozások körében

8 Forrás: A pályakezdők iránti vállalati kereslet és a velük való elégedettség egy vállalati felmérés tükrében MKIK-GVI - 2001. szeptember - 6.3. táblázat

9 Forrás: Szakképzett munkaerő iránti kereslet a feldolgozóiparban egy empirikus vállalati felvétel tükrében MKIK-GVI - 2005. július - 4.1. táblázat

10 A szakmai és vizsgakövetelmények korszerűsítése a 16 szakmában  Az MKIK és az Oktatási Minisztérium együttműködési megállapodása: 2004 január 27  16 szakma szvk átadása, a 16 szakmában a gyakorlati szintvizsgák rendszerének kidolgozása: Ács-állványozó Asztalos Épületburkoló Kőműves Szobafestő-mázoló Villanyszerelő Bőrdíszműves Cipőfelsőrész készítő Férfiruha készítő Női ruha készítő Kárpitos Kozmetikus Fodrász Cukrász Pincér Szakács

11 Eredmények A gazadaság igényeivel összhangban álló követelményrendszer 16 szakmából 14-ben a képzés ideje 2 évről 3 évre növekedett A gyakorlati képzés súlya, jelentősége növekedett A 16 szakmában a gyakorlati szintvizsga rendszerének bevezetése 16 szakmából 12 szakmában együttműködés a szakiskolai fejlesztési programmal A gazdasági kamarák, érdekképviseletek, szakképző iskolák közötti együttműködés erősítése Magyar Közlöny 2005. júliusi számában (91. szám) megjelent

12 16 szakmában a vizsgabizottsági tag delegálása IPOSZ Asztalos, Kárpitos, Kozmetikus, Bőrdíszműves, Cukrász, Szobafestő-mázoló és tapétázó, Cipőfelsőrész-készítő MGYOSZ Épületburkoló, Ács-állványozó, Villanyszerelő, KISOSZ Pincér, Szakács, OKISZ Fodrász VOSZ Kőműves, Nőiruha-készítő, Férfiruha-készítő,

13 Az átvételre került 11 hiány és keresett szakma SZVK gondozása CNC-forgácsoló Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Fémipari megmunkálógépsor és berendezés-üzemeltető Gépgyártósori gépkezelő, gépszerelő Géplakatos Hegesztő Hűtő- és klímaberendezés-szerelő, karbantartó Szerkezetlakatos Szerszámkészítő Tetőfedő Kereskedő

14 Szakma Kiváló Tanulója Verseny  A Szakma Kiváló Tanulója Versenyek szervezése, lebonyolítása a 16 szakmában 2007/2008-as tanévben  Fő hangsúly a gyakorlati kompetenciák értékelésén van  Regionális versenyek területi kamarák közreműködésével  Országos döntő 16 szakmában BNV területén: world skill  A verseny kiállítás, fesztivál és vásár jellegének erősítése  Gazdálkodók bevonása, szakmai kiállítások  Pályaválasztás, pályatanácsadás segítése  Elkészült a versenyfelhívás és versenyszabályzat

15 Kamarai szakképzési vízió, jövőkép  Elérendő stratégiai célok: A NAT felmenő rendszerével párhuzamosan 2012-ig: A szakképzés a 10. évfolyamon is indítható legyen, Iskolai – szakmai vagy szakmacsoportos alapképzés formájában A korosztály 30%-a szerezzen szakiskolai végzettséget Új megállapodás az SZMM-el: 11 szakmában vizsgaelnöki kijelölés, szintvizsgáztatás, illetve SZKTV átadása a kamarának

16 Megoldási lehetőségek  Magyarországon a 18/19 éves korosztály létszáma 125 ezer fő: 60% érettségit szerez:75 ezer fő 20% szakiskolát végez25 ezer fő 20% nem szerez végzettséget25 ezer fő ebből 15 ezer fő beemelhető lenne  Súlypont áthelyeződés, felnőttképzés szerepének felértékelődése gazdaság által igényelt rövidciklusú képzések országos jegyzéke: tevékenység gyakorlásához, kompetenciák elsajátításához strukturált keretbe foglalt felnőttképzési modulrendszer szakképzetlenek, munkanélküliek és Bsc. végzettek bevonása állami elismertség, de kamarai keretek között is megvalósítható

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés. Szakképzési problémafa  Elérendő stratégiai célok: A szakmunkásképzés átjárhatóságának megteremtése Szétaprózott."

Hasonló előadás


Google Hirdetések