Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDiána Horváthné Megváltozta több, mint 8 éve
1
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. A tehetséggondozás nemzetközi kontextusa Török Balázs
2
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. Az előadás témái Az oktatási rendszerek funkciói Az oktatási rendszerek evolúciója A tehetségterület kidolgozottsága, a tehetséggondozás oktatási integrációja.
3
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. Az oktatási rendszerek funkcióterületei Az oktatás alrendszer társadalmi funkciója: Társadalmi státusz allokáció. Az oktatás rendszer differenciákat hoz létre: Eltérő végzettségek. Eltérő karrierek. Tanulói eredményességmérések. Kompenzatorikus funkció. Esélyek kiegyenlítése: A tanulói eredményesség minél kevésbé függjön kulturális, települési, személyes - testi, fizikai, biológiai, családi, szocializációs, viselkedési stb. jellemzőktől.
4
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. Az oktatási rendszerek funkcióterületei Tehetséggondozás. Az oktatási célok elérése során létrejött legkedvezőbb csoportok gondozása. Abszolút tehetségfogalom: az oktatási javakat nagyobb hatékonysággal hasznosító tanulók támogatása. (Standardizált méréseken azonosított felső X%-a a tanulóknak.) gyorsított végzettség szerzés; célzott extra foglalkoztatás. Relatív tehetségfogalom: mindenki tehetségessé tehető valamiben. eljárásrend, ami az iskoláknak nagy szabadságot biztosít a tehetség felderítése, azonosítása és kontextusba ágyazott kibontakoztatására.
5
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. Az oktatási rendszerek evolúciója A kompenzáció funkcióterület jól kimunkált, fejlődő. A tehetséggondozás funkcióterület kevésbé kimunkált, alulfejlett. Tehát eltérő fejlettség mutatkozik az azonosítási procedúrák az eljárásrendek (programok) az értékelési eljárások terén.
6
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. Ideológiák - normatív elvek: „Az oktatásban az egyenlő kimeneteket kell elérni.” „A tehetséggondozás elitképzésként címkézett.” „A kompenzatorikus és hatékonysági (tehetséggondozás) forrásfelhasználás versenyben áll egymással. Több tehetséggondozás = kevesebb kompenzatorikus oktatás.” „A szocializmus egyenlősítő hagyománya hatott.” „Globálisan terjesztett oktatásirányítási értékelvek hatása.”
7
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. A tehetséggondozás oktatási integrációja 1.A tehetséggondozás a rendszerműködésbe integrált. (Nyugat-Ausztrália) 1.az ország minden területén megközelítőleg egyenlő feltételekkel elérhető szolgáltatás. 2.folyamatosan gondozott közpolitikai terület 3.hátránykompenzáció és tehetséggondozás nem különül el 4.a megvalósítást (implementációt) támogató eszközrendszer folyamatosan fejlesztett 5.a rendszerben és a helyi szinten használt tehetség fogalmak pontosan lehatároltak
8
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. A tehetséggondozás oktatási integrációja 1.A tehetséggondozás a rendszerműködésbe integrált. (Nyugat-Ausztrália) 6.Intézményi szinten kötelezettség a tananyagok illesztése a tehetséges tanulók tanulmányi, társas és érzelmi szükségleteihez. 7.Az oktatás metodikája is alárendelhető a tehetségesek szükségleteinek 8.Gyorsított ütemű előrehaladás biztosítása 9.Lehatárolt szerepkörök, a tanárok továbbképzése 10.A tehetség azonosítási folyamatok szakmai anyagokkal és mérőeszközökkel megtámogatott formában folynak
9
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. A tehetséggondozás oktatási integrációja 2.A tehetséggondozás az oktatás egyfajta szatellit- rendszere 1.egyenlőtlenül érhetők el a diákok és szülők számára. 2.kevésbé standardizált feltételek mellett vehetők igénybe 3.a tehetségek azonosítása jellemzően az egyes kidolgozott programokhoz kötött
10
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. Magyarország Rendszerbe integrált tehetséggondozás: 6-8 évfolyamos iskolák, tagozatos osztályok, fakultáció rendszere, országos lefedettséggel működő művészetoktatás OKTV Nemzeti Tehetségpontok Hálózata. Szatellit rendszerként működő tehetséggondozás: Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Magyar Géniusz hálózat Tehetségpontok
11
NTP-TSZV- M-15-001 CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS 2016.06.01. Az oktatási rendszer evolúciója A tehetség funkcióterület erősödése és illeszkedése meglévő funkcióterületekhez (pl. kompenzáció). Oktatási rendszer és szatellit rendszerének kapcsolódása. Fejlesztendőek: A tehetség fogalomrendszer A tehetség azonosítási procedúrák Az eljárásrendek, programok Az értékelési eljárások (Melyik program megfelelőbb?)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.