Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDonát Gulyás Megváltozta több, mint 8 éve
1
BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Teljesítményértékelés Emberi erőforrás menedzsment Teljesítményértékelés Dr. Gyökér Irén
2
A teljesítményértékelés A teljesítményértékelés a szervezetben dolgozó valamennyi munkatárs adott időszakra vonatkozó teljesítményének felmérése és megítélése. Céljai: ▪ Az alkalmazott munkájának megítélése, visszajelzés ▪ Teljesítménynövelés 64-88 DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 2
3
Mit értünk teljesítmény alatt? Először a szervezet szintjén kell meghatározni, majd ebből kell lebontani, hogy ehhez a különböző szervezeti egységek, csoportok és egyének mivel járulnak hozzá. A szervezeti siker definiálása nem egyszerű feladat. Pl. Quinn 16 szervezeti sikerkritériuma: * DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 3
4
A szervezet eredményességének Quinn féle kritériumai 1.Termelékenység 2.Hatékonyság 3.Minőség 4.Növekedés 5.Munkamorál 6.Kohézió 7.Rugalmasság/ alkalmazkodóképesség 8.Tervezés és célkitűzés 1.Inf.menedzsment, kommunikáció 2.Készenlét 3.Erőforrásokhoz való hozzáférés 4.Külső támogatottság 5.Stabilitás 6.Az emberi erőforrások értéke 7.Képzési és fejlesztési 8.Ellenőrzés * DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 4
5
Balanced scorecard (Kaplan –Norton) DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 5 Vevők Pénzügyi mutatók Működési folyamatok folyamatok(Menedzsment) NövekedésTanulás Stratégia *
6
Miért fontos az egyéni teljesítmény értékelése? Az alkalmazottak költsége az egyik legnagyobb költség Más erőforrások teljesítményét is értékeljük A teljesítmény értékelés más döntéseket is megalapoz A alkalmas a motiváció építésére és lerombolására is. DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 6 64
7
A teljesítmény értékelési rendszer kulcskérdései Mi a cég stratégiai irányvonala? Szükséges-e, hogy az adott csoport, dolgozó munkája a stratégiai irányba hasson? Milyen konkrét viselkedést várunk a dolgozóktól, hogyan mérjük? Hogyan biztosítja a teljesítmény értékelési rendszer a stratégiai célok megvalósítását, pl. vevők elégedettségének növelését? DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 7 *
8
Értékelő technikák Egyéneket értékelő technikák Kvalitatív – Kötetlen formájú jelentés – Kritikus esetek módszere Kvantitatív módszerek – Osztályozó v. értékelő skálák – Munkanorma módszere – BARS (Magatartásformákkal jellemzett osztályozó skála) – BOS (magatartás megfigyelő skála) – Célközpontos vezetés, MbO DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 8 66
9
A teljesítményértékelés fajtái DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 9 65
10
Értékelő (ítélkező) célok Kompenzációs, adminisztratív döntések (béremelés, bónuszok, tulajdonosi opciók) Belső munkaerőmozgás (előléptetés, áthelyezés, elbocsátás) Toborzási, kiválasztási, fejlesztési programok értékelése DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 10 *
11
Fejlesztési célok Teljesítmény visszajelzés az alkalmazott számára - motiváció, elégedettség Jövőbeli teljesítménnyel kapcsolatos előrejelzés, a megerősítést igénylő területek kijelölése Képzési, fejlesztési igények megfogalmazása DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 11 *
12
A teljesítményértékelés célja A bérezés megalapozása A jövőbeli potenciálok felmérése A teljesítmények vizsgálata, elemzése (Randell) Egy értékelő rendszer csak egy célt szolgáljon! DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 12 65
13
Teljesítménymérés Mérőrendszer: mit, mikor, mennyit megfigyelni Mércék és indikátorok DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 13 *
14
Több személy egyidejű értékelése Rangsorolás – egyszerű rangsorolás (preferencia sorrend meghatározása) – páros összehasonlítás Kényszertett megosztás (meghatározott arányok szerint i megosztás, pl. felső 10%, középső 40%, stb.) DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 14 71
15
Teljesítményértékelés dimenziói DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 15 Munkakörhöz kapcsolódó tulajdonságok Munkakörhöz kapcsolódó eredmények Munkakörhöz kapcsolódó magatartás, tevékenység 69
16
Mit értékelünk? DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 16 *
17
Értékelők Közvetlen felettes Közvetlen irányító felettese Humán osztály munkatársai Munkatársak, beosztottak Értékelő központok Önértékelés DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 17 66-67
18
360 fokos értékelés A munkatársak megítélésébe minden információval bírót bevonunk: Önértékelés Közvetlen felettes, az ő főnöke Beosztottak Munkatársak Vevők DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 18 67-68
19
Módszerek Tesztek Személyiségjegy vizsgáló tesztek Magatartás megfigyelésére alapuló tesztek (BARS, BOS skálák) Célelérés vizsgálata Kérdőívek Értékelő interjú DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 19 *
20
71 Személyiségjegyek értékelése Olyan tulajdonságok mérésére, amelyek a munkakör betöltésével kapcsolatban fontosak, pl. lelkesedés, motiváció, sokoldalúság, motiváció Problémák: szubjektív és ezek a tulajdonságok nem függetlenek egymástól. Az értékelők nem tudják pontosan mit is értékelnek Gond, ha ugyanazt az értékelő rendszert alkalmazzák különböző munkakörök esetén Célszerű ezek mérését elkerülni, inkább –Munkakörre irányuló értékelés –Magatartás és teljesítmény megítélésére épülő értékelési rendszer alkalmazása DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 20
21
BARS módszer 71 Magatartásalapú értékelési rendszerek DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 21
22
BOS skála: magatartás megfigyelési skála 72 Magatartásalapú értékelési rendszerek DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 22
23
Teljesítményértékelő kérdőív Szempontok (szempontok száma, a tartalom világossága) Értékelési skálák (skála szélesség, azonosítása, sorrendje) Adminisztratív hatékonyság Papír vagy web-alapú megoldások DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 23 *
24
Az értékelő beszélgetés célja A teljesítmény minősítése Az értékelő indokai az adott értékelésről A munkafeladatok problémái Elvárások, gondok megvitatása Továbbképzési, fejlesztési igény megfogalmazása DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 24 74
25
Az interjú során kerülendő Kész ítéletek a megbeszélés előtt A megbeszélés előkészítetlensége Az olyan ütemezés, ami miatt az értékelt nem tud felkészülni Túl rövid idő a beszélgetésre DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 25 74
26
Az értékelő interjún alkalmazható stílusok Közlő- meggyőző : a vezető ismeri az értékelt erőségeit, gyengeségeit. Cél az értékelt meggyőzése, hogy milyen irányban változtasson a viselkedésén. Közlő, figyelő : az önállóbb, de még fejlesztésre szoruló alkalmazottak értékelésére. A vezető a közlésen túl nyitott az értékelt véleményének befogadására. Problémamegoldó: a felmerülő problémák, ötletek és elégedetlenséget okozó tényezők feltárásával igyekszik elérni a beosztott fejlődési szükségleteinek felkeltését. Konkrét fejlesztési akciók és megoldási javaslatok megbeszélése következik. DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 26 74-75
27
Teljesítményértékelés és teljesítmény menedzsment DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 27 76-77 Egyéni fejlesztési terv Tanácsadás, coaching A feladatok kijelölése munkaköri leírás az osztály feladata Egyéni célok kijelölése A célelérés vizsgálata folyamatos évenkénti
28
A sikeres értékelő rendszer feltételei Célok tisztázottsága A vezetés elkötelezettsége Nyitottság és részvétel lehetősége Az értékelési kritériumok elfogadása Tréning Minimális adminisztráció Nyomon követés Kultúra és rugalmasság DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 28 75-76
29
Köszönöm a figyelmet! DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 29
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.