Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGizella Kisné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék pleh@cogsci.bme.hu
2
A kurzus általános menete BMEGT47A001 Látás, nyelv, emlékezet Kedd és csütörtök kedd, csütörtök, 17:15-18h45 A kurzus három nagy tömbre oszlik, a címnek megfelelően Követelmény: két zárthelyi dolgozat, egy pótlási/javítási lehetőség kötelező olvasmány: Látás, nyelv, emlékezet Kovács Ilona és Szamarasz Vera Zoe (szerk) Typotex Kiadó Asszisztens diákfelelősök: Gombos Ferenc fgombos@cogsci.bme.hu Gyimesi Kinga kinga@cogpsyphy.hu
3
A felépítés
4
A kurzus rendje 1. Feb 10., 12.Bevezetés (Pléh Csaba) 2. Feb. 17., 19. Az emberi agy és vizsgáló módszerei (Kovács Gyula) 3. Feb. 24., 26. Kategóriák az emberi agyban (Kovács Gyula) 4. Márc. 3., 5. Következtetés a külvilág tulajdonságaira (Kovács Gyula) 5. Márc. 10., 12.A nyelv keletkezése (Pléh Csaba) 6. Márc. 17., 19.A gyermeknyelv (Lukács Ágnes) 7. Márc. 24., 26.I. Zárthelyi dolgozat 8. Márc. 31., Ápr. 2. A megértés folyamata (Pléh Csaba) 9. Ápr. 7., 9. A nyelvtechnológia (Babarczy Anna) 10. Ápr. 14., 16. Az emlékezés folyamata (Racsmány Mihály) 11. Ápr. 21., 23.Emlékezés és agy (Racsmány Mihály) 12. Ápr. 28, 30.Elveszett emlékek (Racsmány Mihály) 13. Máj. 5., 7. II. Zárthelyi dolgozat 14. Máj. 12., 14. ZH Pótlás/Javítás
5
A reprezentáció mint kulcs fogalom A kognitív kutatás régmúltja A kognitív szemlélet mai paradigmái A testetlen szimbólumkezelés: a Gondolat Formája A komputációs elméletek diadala Az értelmezett kognitív tudomány megjelenése Proximális, disztális és kultúrális értelmezések A megismerés kutatás dilemmái
6
A kognitív tudomány mint a reprezentáció tudománya Valami valamit valaki számára képvisel Ennek a ‘valamire irányuló’ modellálásnak a kutatás a kognitív tudomány A reprezentációknak belső szerveződésük van Ez a rend adja egyik osztályozási lehetőségüket A másik pedig, hogyan magyarázzuk keletkezésüket és szerveződésüket
7
Meghatározottság Inger, közvetlenEmlék, késletetés Reprezentáció: leválás
8
A reprezentációs mozzanat miden belső élet alapja a megjelenítési [reprezentációs, P.Cs.] eljárás képezi alapját nemcsak az ítéletalkotásnak, hanem éppen úgy a vágyakozásnak is, mint minden más pszichikai aktusnak. Semmit sem lehet megítélni, de semmit sem lehet kívánni se, és semmitõl se lehet félni vagy rettegni, ha azt nem jelenítjük meg. Brentano (1874) háromféle intencionális viszony: képzetalkotás ítélés érzés
9
A mai kutatási minták A kognitív tudomány első programja: A tudatlélektan, a 19. század vége A kognitív (kísérleti) pszichológia - 1950-1970 A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: 1970-1985 Az interpretált kognitív tudomány: A biológiai és fejlődési értelmezés megjelenése: 1985-től
10
Érzéki modell: Minden tárgy s gondolat másodlagos
11
Klasszikus érzéki megismerés elmélet: 19. sz. vége W. Wundt Megismerő ember Elemiből indul Alulról-felfelé Laboratóriumi kutatás Gondolat és kultúra másodlagos
12
Fogalmi modell: G. Frege Felülről-lefelé A fogalom, gondolat az elsődleges Logikai forma belső szerkezete Nyelvészet és logika forradalma: kijelentés függvények
13
A gondolkodás három vizsgálata a 19. század végén Nem beszélnek egymással Érzékek EGYÉN Sémák SOCIETAS Logika ESZMÉK
14
A modern kor: Behaviorizmus után A kognitív (kísérleti) pszichológia - 1950- 1970 A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: 1970-1985
15
Az információfeldolgozó paradigma
16
A kognitív tudomány mint átfedési terület A kognitív tudomány mint sokhelyütt megjelenő szemlélet
17
A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: 1970-1985 Herb Simon közös mozzanatokat tart fontosnak, egyneműnek tekinti az emberi gondolkodást minden megismerés szimbólumok, belső leképezések átalakítása más belső leképezésekké ez a folyamat szekvenciálisan rendezve megy végbe a megismerés elemzésében eltekinthetünk az azt hordozó rendszerektől: a kognició világa testetlenül is tekinthető Komputációs elméletek: Chomsky, Marr részletes megszorítások
18
Az interpretált megismerés: A mai világ Tiszta megismerés Proximális biológia Disztális biológia Társadalmi minták
19
Miért e három terület? Alapvetőek az ember biológikumában Éreztetik, milyen a viszony agy, megismerés és a köznapok között Jól illeszthetőek a technológiai rendszerekhez
20
A látás legfontosabb telereceptorunk A látáskutatás: ablak az agyhoz ablak a kultúrához Sok szintű kognitív és kutatási modell Kódolások és átalakítások Cselekvés vezérlés és kép A kép szerveződése alapvető technikai kérdés is
21
Valóban sokszintű...
22
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Válassz ki egy kártyát a hatból ! Összpontosíts arra, amit kiválasztottál !
23
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Emlékszel még rá? Can you still remember your card?
24
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Köztük van a kártyád?
25
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Magyarázat Oda nem figyelési vakság: Inattentional Blindness Egyiket sem adtuk az eredetiből !
26
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Nyelv Különleges evolúciós rendszer: csak emberi, biológiai s mégis kulturális Struktúra jellemzi, mely a fejben is megvan A szerkezet és a szótár a technológiában is gond
27
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szabály és szótár alapú kettős rendszer Nyelvtan Lassan változik történetileg, STABILABB Korán rögzül a gyermeknél Elülsőbb agyrészek Szótár Gyorsan változik, nyitott FLOPPI, SZÉVELD Véglegesen nem zárul le a felnőttnél Hátsóbb agyrészek
28
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Van ilyen szó? Lomegyek
29
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem És ilyen? karojban
30
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem És ilyen? házadró
31
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem A fürdőkád hatás
32
Néha jó is az emlékezet... Franco Magnani festő: 10 éves korában hagyta el szülőfaluját Pontitot, 20 év múlva kezdte el lefesteni megdöbbentő pontossággal
33
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Emlékezet A múlt hatása Átalakítások és torzítások Tanúk, befolyásolhatóság Emlékek és a jövő: Feladatokra emlékezés Emlékek és a cselekvés tanulása
34
Szóval ilyenekről lesz szó, meg érzelmi emlékekről is....
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.