Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gumiabroncs Készítette: Kelemen Dávid. A gumiabroncs biztosítja az erőátvitelt a jármű és az út között. A jármű súlya képviseli a függőleges irányú erőket,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gumiabroncs Készítette: Kelemen Dávid. A gumiabroncs biztosítja az erőátvitelt a jármű és az út között. A jármű súlya képviseli a függőleges irányú erőket,"— Előadás másolata:

1 Gumiabroncs Készítette: Kelemen Dávid

2 A gumiabroncs biztosítja az erőátvitelt a jármű és az út között. A jármű súlya képviseli a függőleges irányú erőket, a gyorsulás-lassulás az érintő irányúakat, a kanyarodáskor pedig oldalirányú (tengelyirányú) erők hatnak. A gumiabroncsnak olyannak kell lennie, hogy mindezeket elviselje. Ezeket az erőket (személyabroncs esetén) tenyérnyi helyen, a felfekvési felületen kell átadnia.

3 - szilárdsághordozó szövetváz szerkezete szerint (diagonál-, övesdiagonál-, radiálabroncs) - felhasználó jármű típusa szerint (személy-, teher-, mezőgazadásgi-, repülőgépabroncs) - profilarány szerint (normál-, alacsony-, szélesprofilú) - felhasználási körülmények szerint (nyári, téli, országúti, teperjáró) - légzárás típusa szerint (tömlős, tömlő nélküli) Gumiabroncs osztályozása

4 Gumiabroncs felépítése A gumiabroncs meglehetősen összetett szerkezet. A modern abroncsok mintegy húsz különböző alkatrészt tartalmaznak, ezek egy része speciális összetételű gumi, más részük gumiba ágyazott textil-, műanyag- illetve fémszálak segítségével készített kompozit anyag. 1 - Belső réteg 2 - Karkasz 3 - Perem 4 - Peremhuzalkarika 5 - Oldalfal 6-7 - Merevítő övek 8 - Futófelület

5 Gumiabroncs jelölései 1. Gumigyártó (márka) 2. Mintázati bejegyzés / Gumitípus 3. Gumi keresztmetszetének a szélessége mm-ben 4. A gumi magassága és a szélessége közötti arány %-ban 5. Radiálgumik 6. A felni átmérője colban 7. Ismertetőszám a gumi terhelhetőségéről 8. Gyorsasági index 9. Tubeless (Tömlő nélküli gumik) 10. Gyártási dátum 11. Kopásjelző (Tread Wear Indicator) (1,6 mm) 12. Kiegészítő jelzés a magasabb terhelhetőségű gumiknál 13. Utalás a téli használhatóságra a téli- és az egész évben használható gumiknál

6 Legjellemzőbb gumiabroncs problémák Gyors kopás Gyors kopás Egyoldalas vagy kétoldalas vállkopás Egyoldalas vagy kétoldalas vállkopás Egy vagy kétoldalas lépcsős kopás Egy vagy kétoldalas lépcsős kopás Futóközép kikopás Futóközép kikopás Diagonál kopás Diagonál kopás Medres kopás Medres kopás Vállszél kopás Vállszél kopás Farkasfogas kopás Farkasfogas kopás Egy ponton kopás Egy ponton kopás Borda kopás Borda kopás Szögletes kopás Szögletes kopás Kagylós kopás Kagylós kopás Ovális kopás Ovális kopás Ékes kopás Ékes kopás Oldalfal ledörzsölődés Oldalfal ledörzsölődés

7 Okai: Nem megfelelően beállított futómű Deformálódott felfüggesztés Deformálódott felfüggesztés Bakhátas út használata Bakhátas út használata Féloldalas kopás

8 Kétoldali vállkopás Oka: Nem megfelelő üzemi légnyomás (alacsony) Nem megfelelő üzemi légnyomás (alacsony)

9 A futófelület közepének kopása Okai: Nem megfelelő keréktárcsa Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás

10 Diagonál kopás Okai: Kiegyensúlyozatlanság Kiegyensúlyozatlanság Bakhátas út használata Bakhátas út használata Kopott futómű alkatrészek Kopott futómű alkatrészek Kis kopásokkal kezdődik és folyamatosan fejlődik ki a képen látható mértékre

11 Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő abroncs rotáció Nem megfelelő abroncs rotáció Döntően tréler abroncson fordul elő Döntően tréler abroncson fordul elő Medres kopás

12 Okai: Nem megfelelően beállított futómű Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Vállszél kopás

13 Fűrészfogas kopás Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő abroncs rotáció Nem megfelelő abroncs rotáció Sérült kopott felfüggesztés Sérült kopott felfüggesztés Intenzív fékezés és gyorsítás Intenzív fékezés és gyorsítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata

14 Egy ponton kopás Okai: Hibás futómű forgó alkatrészek Hibás futómű forgó alkatrészek Hibás fékrendszer Hibás fékrendszer Hirtelen fékezés Hirtelen fékezés Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Keréktárcsa nagymértékű ütése Keréktárcsa nagymértékű ütése

15 Okai: Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Egyoldalas lépcsős kopás

16 Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Túlterhelés Túlterhelés Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Kétoldalas lépcsős kopás

17 Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő futómű forgó alkatrészek Nem megfelelő futómű forgó alkatrészek Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Döntően lassújárművek tréler pozíciójában fordul elő. Borda kopás

18 Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Túlterhelés Túlterhelés Hibás futómű alkatrészek csapágyak Hibás futómű alkatrészek csapágyak Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Keréktárcsa nagymértékű ütése Keréktárcsa nagymértékű ütése Nem megfelelő abroncs rotáció Nem megfelelő abroncs rotáció Szögletes kopás

19 Okai: Hibás futómű alkatrészek csapágyak Hibás futómű alkatrészek csapágyak Deformálódott tengely Deformálódott tengely Keréktárcsa nagymértékű ütése Keréktárcsa nagymértékű ütése Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Hibás fékrendszer Hibás fékrendszer Hirtelen fékezés Hirtelen fékezés Ovális kopás

20 Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Hibás futómű alkatrészek csapágyak Hibás futómű alkatrészek csapágyak Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Kagylós kopás

21 Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Deformálódott tengely Deformálódott tengely Ékes kopás

22 Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Járdaszegélyhez dörzsölődés Járdaszegélyhez dörzsölődés A jármű logó alkatrészéhez dörzsölődés A jármű logó alkatrészéhez dörzsölődés Ikerkerekes szerelésnél nem megfelelő tárcsa használata. Ikerkerekes szerelésnél nem megfelelő tárcsa használata. Oldalfal ledörzsölődés

23 Felhasználásból eredő meghibásodások Idegen tárgy befúródása Idegen tárgy befúródása Vágások, repedések Vágások, repedések Futófelület Futófelület Oldalfal Oldalfal Repedések bordaárokban Repedések bordaárokban Karkasz szál szakadások Karkasz szál szakadások Öv törések Öv törések Védőborda lerepedés Védőborda lerepedés Futófelület kitöredezés Futófelület kitöredezés Kőbefúródás okozta sérülések Kőbefúródás okozta sérülések Futófelület leválása Futófelület leválása Övek elválása övektől Övek elválása övektől Övek elválása a karkasztól Övek elválása a karkasztól Oldalfal zipzáros repedése Oldalfal zipzáros repedése Durrdefekt Durrdefekt Laposan futás Laposan futás

24 A gépjárművek kifogástalan műszaki állapotához fontos tényező a futómű megfelelő beállítottsága. A jármű használata során a fékezések, gyorsítások, kanyarodás, vagyis a rendeltetésszerű használat során a felfüggesztés alkatrészei kopnak, fáradnak, deformálódnak. Az útegyenetlenségek, gödrök, padkák is okozhatnak sérüléseket a futóműben, eltéríthetik a gyári beállítást.

25 A jó gumiabroncs és futómű ismérvei  Rendszeres guminyomás ellenőrzés  1-2 évente futóműdiagnosztika


Letölteni ppt "Gumiabroncs Készítette: Kelemen Dávid. A gumiabroncs biztosítja az erőátvitelt a jármű és az út között. A jármű súlya képviseli a függőleges irányú erőket,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések