Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRudolf Nagy Megváltozta több, mint 8 éve
1
Dr. Zelena András Ph.D. Mit illik a közösségi médiában? (Mit nem illik a Facebook-on) e-mail: dr.zelenaa@gmail.com
2
Dr. Zelena András Ph.D. kutatási terület:intézményvezetés: tanatológiaLFZE (traumatizáció, halálhír közlése) publikációs tevékenység: Mindennapi Pszichológia Lege Artis Medicinae Kharon Thanatológiai Szemle oktatás: SZTE ÁOK Magatartástudományi Tanszék SZTE ETSZK Ápolási Tanszék ZSKF Gerontoedukációs Központ
3
A monitoron elérhető barátok
4
Milyen háló a Facebook? amerikai alapítású közösségi (ismeretségi hálózat) a világon, 2004. február 4-én kezdte meg működését, 2011 februárjára már több mint 637 millió regisztrált felhasználót számlált, felhasználóinak száma: 1,23 milliárd, a teljes internetpopuláció 38%-a, több mint egymilliárd felhasználó használja mobiljáról a Facebook-ot
5
ONLINE ÉLET Az online felnőttek hány százaléka használja a Facebook-ot, Twittert? 72%
6
Képekben 1.
7
Képekben 2.
8
Mire használjuk? kapcsolattartásra, levelezés, cset(chat) információgyűjtésre, életesemények, mindennapok, örömök és bánat kifejeződésére, nekünk tetsző idézetek megosztására, szabadidő-eltöltési beszámoló, szabadidő-eltöltési ajánlat ismerőseinknek
9
Bántó, napi 4-10 nem oda illő megosztás, a függőség jele. Ételek fotói, receptek, napi bölcs idézetek, mit álmodtam, OVERSHARING nevet kapta.
10
A fiatalok körében mi volt a kezdeti népszerűség oka? zárt közösségben egymást között lehettek, szüleik, nagyszüleik, tanáraik nem voltak tanúi online életüknek
11
A fiatalok körében mi volt a kezdeti népszerűség oka? Ma: a legtöbb 65 év fölötti online felnőtt unokájának ismerőse, a legtöbb osztályfőnök és tanár a tanítványainak ismerőse a legnagyobb közösségi portálon
12
Következmény A fiatalok új online térbe költöznek megjelenik az elkülönböződési igény!
13
Mi a Facebook népszerűségének oka az idősödő korosztályban?
14
Legerősebb indok: Gyors! Azonnali üzenet- váltást tesz lehetővé!
15
A gyorsaság veszélyei:
16
Több címzettnek szólóan küldjük a magánjellegű üzenetet visszavonhatatlanul kiadjuk első dühünket,
17
Mi a Facebook népszerűségének oka az idősödő korosztályban? e korosztály tagjai ismerőseikkel ritkán találkoznak, a rég nem látott iskola- és munkatársak, házasságok, gyermekek miatt földrajzi távolságokba „szakított” ismeretségek, egykor volt jó ismerősök, vagy a gyakran városváltással járó költözések nem teszik lehetővé a személyes kapcsolattartást ismerőseik között.
18
A bevezetőt követően jöjjön a ‚Mit illik és mit nem’ példák sora!
19
Gondolatkísérlet A képen: Emma és családja kép forrás: www.csalad.huwww.csalad.hu Emma 22 éves lett, édesanyja és ő is ismerősünk a legnagyobb közösségi portálon, mi vagyunk Emma: nagyszülei / testvére / legjobb barátnője
20
Mit nem illik? - megtörténik a lánykérés, - Emma elsőként édesanyját hívja az édesanya a Facebook-on írja saját, nyilvános üzenőfalán: „Már hivatalosan is anyós lettem, Emma lányom kezét megkérte Peti.” Kérdésünk: Emmáról vagy az édesanyjáról szól ez a kiírás?
21
Mit nem illik? Mit érezhet -a nagyszülő, -a testvér vagy -a legjobb barátnő, -vagy a vőlegény, Peti családja? Mert az édesanya gyerekkori osztálytársai előbb tudják meg a hírt mint ők, a legközelebbi érintettek?!
22
GYÁSZ
23
„Rád gondoltam. Aztán ez a hülye Facebook azt mondta, küldjek neked üzenetet... de gondolom, ha a faladra írok, valaki elolvassa...és tudni fogja, hogy nincs egyedül a bánatában.” (Getty és munkatársai, 2011: 999) -segít a közösség a veszteségföldolgozásban, -támogatást nyújt, -Kialakul az érzés: mégsem vagyok egyedül! forrás: Buzas Andera: Az utolsó bejegyzés: gyászmunka és digitális hagyaték a közösségi médiában. In: mediafigyelo.hu
24
‚like’ vagyis ‚tetszik’ kattintás a részvét jele! -újszerű, kifejezetten a Facebook közösségi oldalhoz kötődő, a Like ’kedvel, tetszik’ gombbal való megjelölése, azaz a tetszés kinyilvánítása -2016 eleje: új funkciók jelentek meg!
25
Mit nem illik? Facebook-etikett, avagy mit nem illő: -ismerősről, családtagról, -családtag/ismerős kiskorú gyermekéről -engedélye nélkül fotót feltölteni! -életeseményt (eljegyzés, gyermekáldás, esküvő, stb.) -az érintett előtt nyilvánosságra hozni -(fotó vagy gratuláció vagy selfie formájában sem!) ELEMEZZÜK egy példa segítségével!
26
Mit nem illik? privát üzeneteket ÜZENŐFALON közzétenni! erre való a privát üzenet!
27
Előnyök vs. hátrányok + segít a veszteségföldolgozásban, + társaságba, közösségbe „helyez” + remek a kapcsolattartás gyorsaságában, -irreális énkép (mit akarok közölni magamról…) -védtelen kiskorúak, -„gyors, indulatos levelek szabad útja”, -elvesző magánélet -nappaliba belátunk, viták, örömök tanúi vagyunk
28
ÖSSZEFOGLALÁS
29
Elérhetőség Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.