Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Zelena András Ph.D. Mit illik a közösségi médiában? (Mit nem illik a Facebook-on)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Zelena András Ph.D. Mit illik a közösségi médiában? (Mit nem illik a Facebook-on)"— Előadás másolata:

1 Dr. Zelena András Ph.D. Mit illik a közösségi médiában? (Mit nem illik a Facebook-on) e-mail: dr.zelenaa@gmail.com

2 Dr. Zelena András Ph.D. kutatási terület:intézményvezetés: tanatológiaLFZE (traumatizáció, halálhír közlése) publikációs tevékenység: Mindennapi Pszichológia Lege Artis Medicinae Kharon Thanatológiai Szemle oktatás: SZTE ÁOK Magatartástudományi Tanszék SZTE ETSZK Ápolási Tanszék ZSKF Gerontoedukációs Központ

3 A monitoron elérhető barátok

4 Milyen háló a Facebook? amerikai alapítású közösségi (ismeretségi hálózat) a világon, 2004. február 4-én kezdte meg működését, 2011 februárjára már több mint 637 millió regisztrált felhasználót számlált, felhasználóinak száma: 1,23 milliárd, a teljes internetpopuláció 38%-a, több mint egymilliárd felhasználó használja mobiljáról a Facebook-ot

5 ONLINE ÉLET Az online felnőttek hány százaléka használja a Facebook-ot, Twittert? 72%

6 Képekben 1.

7 Képekben 2.

8 Mire használjuk?  kapcsolattartásra,  levelezés, cset(chat)  információgyűjtésre,  életesemények,  mindennapok, örömök és bánat kifejeződésére,  nekünk tetsző idézetek megosztására,  szabadidő-eltöltési beszámoló,  szabadidő-eltöltési ajánlat ismerőseinknek

9 Bántó, napi 4-10 nem oda illő megosztás, a függőség jele. Ételek fotói, receptek, napi bölcs idézetek, mit álmodtam,  OVERSHARING nevet kapta.

10 A fiatalok körében mi volt a kezdeti népszerűség oka? zárt közösségben egymást között lehettek, szüleik, nagyszüleik, tanáraik nem voltak tanúi online életüknek

11 A fiatalok körében mi volt a kezdeti népszerűség oka? Ma: a legtöbb 65 év fölötti online felnőtt unokájának ismerőse, a legtöbb osztályfőnök és tanár a tanítványainak ismerőse a legnagyobb közösségi portálon

12 Következmény A fiatalok új online térbe költöznek megjelenik az elkülönböződési igény!

13 Mi a Facebook népszerűségének oka az idősödő korosztályban?

14 Legerősebb indok: Gyors! Azonnali üzenet- váltást tesz lehetővé!

15 A gyorsaság veszélyei:

16 Több címzettnek szólóan küldjük a magánjellegű üzenetet visszavonhatatlanul kiadjuk első dühünket,

17 Mi a Facebook népszerűségének oka az idősödő korosztályban? e korosztály tagjai ismerőseikkel ritkán találkoznak, a rég nem látott iskola- és munkatársak, házasságok, gyermekek miatt földrajzi távolságokba „szakított” ismeretségek, egykor volt jó ismerősök, vagy a gyakran városváltással járó költözések nem teszik lehetővé a személyes kapcsolattartást ismerőseik között.

18 A bevezetőt követően jöjjön a ‚Mit illik és mit nem’ példák sora!

19 Gondolatkísérlet A képen: Emma és családja kép forrás: www.csalad.huwww.csalad.hu  Emma 22 éves lett, édesanyja és ő is ismerősünk a legnagyobb közösségi portálon,  mi vagyunk Emma:  nagyszülei / testvére / legjobb barátnője

20 Mit nem illik? - megtörténik a lánykérés, - Emma elsőként édesanyját hívja  az édesanya a Facebook-on írja saját, nyilvános üzenőfalán: „Már hivatalosan is anyós lettem, Emma lányom kezét megkérte Peti.” Kérdésünk: Emmáról vagy az édesanyjáról szól ez a kiírás?

21 Mit nem illik? Mit érezhet -a nagyszülő, -a testvér vagy -a legjobb barátnő, -vagy a vőlegény, Peti családja? Mert az édesanya gyerekkori osztálytársai előbb tudják meg a hírt mint ők, a legközelebbi érintettek?!

22 GYÁSZ

23 „Rád gondoltam. Aztán ez a hülye Facebook azt mondta, küldjek neked üzenetet... de gondolom, ha a faladra írok, valaki elolvassa...és tudni fogja, hogy nincs egyedül a bánatában.” (Getty és munkatársai, 2011: 999) -segít a közösség a veszteségföldolgozásban, -támogatást nyújt, -Kialakul az érzés: mégsem vagyok egyedül! forrás: Buzas Andera: Az utolsó bejegyzés: gyászmunka és digitális hagyaték a közösségi médiában. In: mediafigyelo.hu

24 ‚like’ vagyis ‚tetszik’ kattintás a részvét jele! -újszerű, kifejezetten a Facebook közösségi oldalhoz kötődő, a Like ’kedvel, tetszik’ gombbal való megjelölése, azaz a tetszés kinyilvánítása -2016 eleje: új funkciók jelentek meg!

25 Mit nem illik? Facebook-etikett, avagy mit nem illő: -ismerősről, családtagról, -családtag/ismerős kiskorú gyermekéről -engedélye nélkül fotót feltölteni! -életeseményt (eljegyzés, gyermekáldás, esküvő, stb.) -az érintett előtt nyilvánosságra hozni -(fotó vagy gratuláció vagy selfie formájában sem!) ELEMEZZÜK egy példa segítségével!

26 Mit nem illik? privát üzeneteket ÜZENŐFALON közzétenni!  erre való a privát üzenet!

27 Előnyök vs. hátrányok + segít a veszteségföldolgozásban, + társaságba, közösségbe „helyez” + remek a kapcsolattartás gyorsaságában, -irreális énkép (mit akarok közölni magamról…) -védtelen kiskorúak, -„gyors, indulatos levelek szabad útja”, -elvesző magánélet -nappaliba belátunk, viták, örömök tanúi vagyunk

28 ÖSSZEFOGLALÁS

29 Elérhetőség Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "Dr. Zelena András Ph.D. Mit illik a közösségi médiában? (Mit nem illik a Facebook-on)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések