Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Torna elmélete és módszertana I.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Torna elmélete és módszertana I."— Előadás másolata:

1 Torna elmélete és módszertana I.
TÁMOP E-13/KONV Torna elmélete és módszertana I. Szalay Gábor Videók + képforrások Ffi: Talaj: Zou Kai (Kína) ( ) Lólengés: Berki Krisztián (Magyar) ( ) Gyűrű: Arthur Nabarette Zanetti (Brazil): ( ) Ugrás: London döntő: ( ) Korlát: London döntő: ( ) Nyújtó: Epke Zonderland (Holland): ( ) Nő: Ugrás: Maria Paseka (Orosz) ( ) Felemáskorlát: Beth Tweddle (Brit) ( ) Gerenda: London döntő: ( ) Talaj: Mc Kayala Maroney (USA): ( ) Diákolimpia gyakorlatai: ( ) Kovács szaltó: Nyújtógyakorlat: Képek: 1. Knosszoszi bika átugró akrobaták ( ) 2. P. Brugel: Der Kinderspiele (156) ( ) 3. Guts-Muts tornaszerei ( ) 3. Jahn tornamozgalom tornaszerei ( ) 4. Rpund Hill iskola tornaterem tornaszerei ( ) 5. Csollány Szilveszter gyűrűn, 6. Böcögő Dorina ugrása: 7. Tóth Renta hajlékony 8. Tornaedzés 9. Tornaszőnyegek: 10. Singfogás: 11. Berki Krisztián: 12. Kézállás gerendán: 13. Diákolimpia:  14. Dísztorna: 15. KTK:

2 Sporttorna témakörök A torna kialakulása, története
TÁMOP E-13/KONV Sporttorna témakörök A torna kialakulása, története A torna szerepe a kondicionális és koordinációs képességek fejlesztésében, helye a testnevelésben A tornaszerek jellemzése A torna szaknyelve A tornaelemek végrehajtása és oktatása A bemutató Honfi László – Szatmári Zoltán: A sporttorna elmélete és gyakorlata(2011) és Honfi László: Tornaszaknyelv(2011) irodalmak alapján készült

3 A torna története - kialakulása
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV A torna története - kialakulása Emlékek az ókorból: Ókori Egyiptomban akrobatika ábrázolás, i.e.: Roti hadvezér síremléke, Beni Hassanban. Krétai Knosszoszi palota freskóján akrobatikus elemek, bikán átugorva. i.e. 2. évezred KEREZSI Endre (1971): Sporttorna. Budapest, Sport; Az ókori és a kora középkori emlékek az akrobatika korai megjelenéséről adnak bizonyságot. A korabeli ábrázolások a táncosok, a mutatványososok, az akrobaták, a zsonglőrök a szórakoztatás szereplői voltak.

4 Görög – római emlékek 1. Kézenátfordulás görög vázarajzon (i.e III.sz.
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Görög – római emlékek 1. Kézenátfordulás görög vázarajzon (i.e III.sz. 2. Előre szeltó etruszk falfestményen (kb.: i.e.IIsz) KEREZSI Endre (1971): Sporttorna. Budapest, Sport; KEREZSI Endre (1971): Sporttorna. Budapest, Sport;

5 Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Középkor – Újkor eleje A középkori akrobatikáról kevés emlék maradt fenn. A középkor kezdetén a Római birodalomból az akrobaták bejárták egész Európát, vásárokban mutatták be akrobatikus tudásukat. Akrobaták középkori fametszeten KEREZSI Endre (1971): Sporttorna. Budapest, Sport; Bruegel: Gyerekjátékok c. képén több tornamozgás is látható

6 Újkor - Tuccaro Tuccaro az akrobatika első szakkönyvének szerzője.
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Újkor - Tuccaro Tuccaro az akrobatika első szakkönyvének szerzője. Leírja az akrobatika alapelemeinek helyes végrehajtását, oktatását és a segítségnyújtást. Foglalkozik a guruló-átfordulásokkal, kézen- és fejenátfordulásokkal, szaltókkal, fordulatokkal. Könyvében különböző eszközök felhasználását is megemlíti az akrobatika oktatásában. Kerezsi Endre részletesen ír Tuccaroról és könyvéről. Rajzok Tuccaro könyvéből KEREZSI Endre (1971): Sporttorna. Budapest, Sport;

7 Torna és testnevelés az újkor kezdetén
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Torna és testnevelés az újkor kezdetén A felvilágosodás nyomán kialakult filantropizmus megfogalmazza a testi nevelés szükségességét. Elkezdődik a tornaszerek kialakítása, a torna mozgásanyagának fejlődése Jahn – A német tornamozgalom megalapítója. Guts-Muths – Tornaszerei Guts-Muths, Johann Cristoph Fridrich (1759. aug. 9 – máj. 21.) – Könyvében (Gymnastik für die Jugend) a testgyakorlatokat osztályozza a testnevelés szempontjából. Később több sport és testnevelés témájú könyvet is írt. Testnevelésében fontos szerepet kap a hazafias nevelés. Tornaszereket tervez, melyek között megtalálhatók a mai szerek ősei is. Jahn, Fridrich Ludwig (1778. aug.11. – okt.15.) - A német tornamozgalom atyja, az első németországi tornaegylet létrehozója. A torna a nevelés eszköze, célja az erős, edzett hazafiak képzése. A tornát nem versenysportnak tartja, nem támogatja a versenyzést. Számos tornaszert tervezett, melyeket ma is használunk: korlát, nyújtó, ló, gyűrű.

8 A torna Magyarországi története
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV A torna Magyarországi története 1826. – Clair Ignác és felesége tornamesterként dolgozik 1870. – Az első tornaünnepély, 400 tornász szerepel. 1855. – Magyarországi Tornaegyletek Szövetsége (MOTESZ), az első hazai sportszövetség, megalakulása. 1891. – I. Országos Ifjúsági Tornaverseny. 1897. – Szétválik a torna és az atlétika szövetség XX. sz. eleje - A Magyar Atlétikai Szövetség és a MOTESZ közötti viták. Kezdetekben még nem vált szét a mai értelemben vett torna (szertorna, sporttorna) és az atlétika. Az első tornaünnepélyen három tornaszeren és magasugrásban rendeztek versenyt. 1855-ben a sportszövetség megalakulását az I. Országos Tornaünnepély megrendezése követi. Elhatározzák hogy 4 évente megtartják ezt a jelentős sporteseményt. A XX. Század elejét a szövetségen belüli viták jellemzik. Az atlétika és a torna közötti különbségek akadályozták a sportágak versenyrendszerének kialakulását. Az I. Világháború előtt folyamatosan fejlődik a torna, kialakul a csapat és az egyéni verseny, létrejön a Vidék és a Budapest Bajnokságok rendszere Az Óbudai Torna-Egylet dísztornája, 1909.

9 A tornasport fejlődése
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV A tornasport fejlődése 1923. – Középiskolai bajnokság, és jelvényszerző mozgalmak 1926. – tól mindig megrendezik az Egyetemi és Főiskolai tornászbajnokságot tól nőknek is. 1935. – Budapest – Főiskolai Világbajnokság Mesterfokú Bajnokság 1954. – Budapest – Főiskolai Világbajnokság. 1963. – KSI megalapítása, a tornasport utánpótlásnevelés egyik központja. 1965. – Általános iskolások bevonása a torna versenyrendszerébe, Úttörő Olimpia, 1988-tól Diákolimpia

10 A tornasport közelmúltja
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV A tornasport közelmúltja A Sporttörvény (2004) hatására jelentő változások voltak a szövetségi rendszerben. Jelenleg a tornasport SZAKSZÖVETSÉGE a Magyar Torna Szövetség, mely szakágakban szervezi tagjai szakmai munkáját. Szakágak: Aerobik Akrobatikus torna Férfi torna Gumiasztal Mindenki tornája Női torna Ritmikus gimnasztika

11 Sporttorna Pontozás változása 2006-ig tartott 10 pontos rendszer a tornagyakorlatok értékelésében. Minden gyakorlat 10 pontból indult , a bírók a hibákért levonásokat alkalmaztak. Az érvényes pontszám több bíró által adott pontszám átlaga volt, a legmagasabb pontszám 10 lehetett. Jelenleg két zsűri (‚D’ és ‚E’) értékeli a gyakorlatot. Az ‚D’ zsűri állapítja meg a gyakorlat nehézségi pontszámát, a bemutatott elemek értéke, kapcsolatai, és a speciális előírások alapján. Az ‚E’ zsűri tagjai 10 pontból a végrehajtási hibákért levonásokat tesz. Az ‚E’ zsűri tagjai által adott pontszámokat átlagolják. A ‚D’ és az ‚E’ pontszámokat összeadva alakul ki az érvényes pontszám. Nincs legnagyobb pontszám!

12 Olimpiai Bajnok Nők (http://www.mob.hu)
Sporttorna Olimpiai Bajnok Nők ( TÁMOP E-13/KONV Név Év Város Versenyszám Korondi Margit 1952, 1956 Helsinki, Melbourne Felemáskorlát Kéziszercsapat Keleti Ágnes 1952 Helsinki Talaj Kéziszercsapat Felemáskorlát Gerenda Bodó Andrea Kertész Alíz Köteles Erzsébet Tass Olga Ónodi Henrietta 1992 Barcelona Ugrás

13 Olimpiai Bajnok Férfiak (http://www.mob.hu)
Sporttorna Olimpiai Bajnok Férfiak ( TÁMOP E-13/KONV Név Év Város Versenyszám Pelle István 1932 Los Angeles Műszabadgyakorlat Lólengés Pataki Ferenc 1948 London Magyar Zoltán 1976 1980 Montreal Moszkva Borkai Zsolt 1988 Szöul Csollány Szilveszter 2000 Sydney Gyűrű Berki Krisztián 2012

14 Kérdések a Torna történetéből
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Kérdések a Torna történetéből Mikor és hogyan változott meg a tornagyakorlatok pontozási rendszere? Melyik magyar tornász szerezte a legtöbb olimpiai aranyérmet? Melyik sportággal voltak közös versenyszámai a tornának? Ki volt Tuccaro, ismertesse munkásságát? Milyen szakágak tartoznak a Magyar Torna Szövetséghez?

15 Torna szerepe a kondicionális képességek fejlesztésében
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Torna szerepe a kondicionális képességek fejlesztésében Erő: Az izom az a tulajdonsága, hogy képes a rá ható erőt legyőzni, korlátozni vagy ellensúlyozni. Erőkifejtés lehet Legyőző: Pl.: emelés kézállásba, Ellensúlyozó: Pl.: keresztfüggés, Korlátozó: Pl.: Ereszkedés kézállásból fejállásba, Az erő megjelenési formái közül nagy jelentősége van a relatív erőnek (a saját test mint ellenállás leküzdése); a maximális erőnek és a gyorserőnek. Legyőzés: Pl.: emelés kézállásba, Függésből húzódás- tolódás támaszba. Ellensúlyozás: Pl.: keresztfüggés, támaszmérleg, stb. Korlátozás: Pl.: Ereszkedés kézállásból fejállásba, Ereszkedés lefüggésből mellső függőmérlegbe, stb. Csollány Szilveszter Olimpiai Bajnok gyűrűgyakorlata (2000)

16 Torna szerepe a kondicionális képességek fejlesztésében
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Torna szerepe a kondicionális képességek fejlesztésében Gyorsaság: Az izom az a képessége, hogy képes ellenállással szemben is, nagy sebességgel összehúzódni. Mozdulatgyorsaság: Mozdulat: egy ízületben, egy síkban, rövid idejű mozgás, vagy egy mozgás izolált része. Vállból lökés, elrugaszkodások, Mozgásgyorsaság: Időegységre jutó mozdulatok száma Futógyorsaság a nekifutásokban Akrobatikus sorozatban végrehajtott elemek, A tornában a gyorsaság leggyakrabban az elemek végrehajtása közben végzett hirtelene erőkifejtés. A koordinációs képességek közül nagy szerepe van még a gyorskoordinációnak és a mozgásátállító képességnek. Jellemző nagy sebességű erőkifejtés az ugrásokban jelenik meg, de megtalálható minden szer elemiben is.

17 Torna szerepe a kondicionális képességek fejlesztésében
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Torna szerepe a kondicionális képességek fejlesztésében Állóképesség: Elfáradással szembeni ellenálló képesség. Nagy elemszám végrehajtása nagy pontossággal és tökéletes kivitelezéssel. Sorozatos terhelés, azonos szintű végrehajtás. Regenerálódás Koordináció Gazdaságosság Koncentráció A tornát nem tartjuk klasszikus állóképességi sportágnak. A tornászok állóképessége speciális: a versenygyakorlatok 1-1,5perc hosszúságúak, változó ritmusú a terhelés. Egy-egy izomcsoport rövid idejű pihenése is megtörténik a gyakorlatok alatt,az energiabiztosítás anaerob alaktacid, esetenként anaerob laktacid. Edzésen a tornászok több száz elemet is végrehajtanak. Az edzések lehetnek 2-3órásak is. Megfelelő állóképességre van szükség az eredményes felkészüléshez.

18 Sporttorna TÁMOP E-13/KONV A torna szerepe a mozgáskiterjedés (hajlékonyság, lazaság) fejlesztésében A tornában a mozgáskiterjedés jelenti a technikai elemek végrehajtásának feltételét, és jelenti a végrehajtás minőségét, a könnyed, elegáns kivitelezést. Kondicionális feltétel és értékelési szempont. Feltételei: Ízületek anatómiai felépítése Ízületet alkotó szalagok, és ízületi tok hossza, állapota Izmok hossza, megnyújthatósága, rugalmassága, viszkozitása. A mozgáskiterjedés besorolása a testi képességek közé, a különböző irodalmakban eltérő. Mi Nádori és Dubecz meghatározása szerint értelmezzük a fogalamt.

19 A torna szerepe a koordinációs képességek fejlesztésében
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV A torna szerepe a koordinációs képességek fejlesztésében Koordinációs képességek a mozgások szabályozását, vezérlését jelentik. Fő tényezői: Gyorskoordináció – elemek nagysebességű végrehajtása Mozgásátállítódás – elemkapcsolatok végrehajtása Egyensúlyozás – egyensúly elemek, gerenda gyakorlat Kinesztetikus differenciáló képesség – mozgások nagypontosságú végrehajtása Téri tájékozódás – térben pontosan végrehajtott elemek Ritmusérzék – harmonikus, gazdaságos mozgáskivitelezés A torna egyik fontos szerepe a testnevelésbe a koordinációs képességek, és tényezőinek fejlesztése. A torna mozgásanyaga, a tornaszereken végzett elemek mindegyike feltételezi és megköveteli a magas szintű koordinációs képességeket. A videón nyújtón Kovács szaltó látható, mint a koordinációs képesség példája

20 A torna szerepe a személyiségfejlesztésben
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV A torna szerepe a személyiségfejlesztésben Sikerélmény- önbizalom Figyelem – koncentráció Fegyelem – pontosság Bátorság – félelem leküzdése Akaraterő – rendszeresség Önértékelés – mások teljesítménye Összetartozás – tornászok Stressztűrés – frusztráció kezelés A torna a teljes személyiségre hat, kiemelten nagy szerepe van a bátorság a fegyelem és az önértékelés egészséges kialakításában. Részletesebben: Donáth és mts-i: Torna az iskolában (1996) Bejek – Hamar: Torna ABC (1996)

21 Gyakorlatelemek szakkifejezései
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Gyakorlatelemek szakkifejezései Testhelyzetek Mozgásos elemek Kiinduló és befejező helyzetek Tartásos erőelemek Munkahelyzetek Alaptípusok: Támaszok Függések Vegyes testhelyzetek Mozgásos erőelemek Emelések Leengedés Ereszkedés Mozgásos lendületi elemek 1.Lendítések 2.Lendületek 3.Lengés 4.Fellendülések 5.Lelendülések 6.Dőlések 7.Kőrzések 8.Fordulatok 9.Átfordulások 10.Forgások 11. Ugrások A szakkifejezéseket részletesen a

22 Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Támaszok Támasznak nevezzük azt a testhelyzetet, amikor a tornász szélességi tengelye (vállvonala) az alátámasztási pont fölött helyezkedik el. Fő csoportjai: Gimnasztikában előforduló támaszok; Tornaszereken végezhető támaszok; Talajgyakorlati testhelyzetek Támasznak nevezzük azt a testhelyzetet, amikor a tornász szélességi tengelye (vállvonala) az alátámasztási pont fölött helyezkedik el. Részletesen a Tornaszaknyelv c. könyvben!

23 Függések Függés Lefüggés
Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Függések Függésnek nevezzük azt a testhelyzetet, mikor a tornász szélességi tengelye (vállvonala) a felfüggesztési pont alatt, vagy azzal egy vonalban helyezkedik el. Fajtái: Függés Lefüggés Hátsó függés Lebegőfüggés Hátsó lebegőfüggés Függőmérlegek Keresztfüggések Fészek (Saját kép)

24 Sporttorna TÁMOP E-13/KONV Ellenőrző kérdések Határozza meg a különböző tornaszereken, a tornász jellemző helyzeteit. Határozza meg a támasz fogalmát és sorolja fel a támaszokat. Határozza meg a fellendülést, és sorolja fel a csoportjait. Határozza meg szaknyelven a „cigánykerék” és a tigrisbukfenc” elemeket.


Letölteni ppt "Torna elmélete és módszertana I."

Hasonló előadás


Google Hirdetések