Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaImre Péter Megváltozta több, mint 8 éve
1
A hatékony tanulásszervezésről Modernizációs stratégiák a közoktatásban dr. Pála Károly 2008
2
Mi a hatékonyság? Célok – eszközök – módszerek Tanulni és nem gondolkodni hiábavaló, gondolkodni és nem tanulni veszélyes. (Konfuciusz)
3
tételek, definíciók, bizonyítások nevek, évszámok, adatok, események grammatika, meghatározások, elemzések; helyesírás életrajz, történelmi háttér, cselekmény, memoriter Célképzetek és ideáltípusok (1)
4
gondolkodási műveletek fejlesztése problémamegoldási stratégiák kialakítása szövegértési és kommunkikációs kompetenciák erősítése kontextusok értelmezése és átjárása modellek alkalmazása és adaptálása Célképzetek és ideáltípusok (2)
5
A hatékony tudás deklaratív tudás: tudni, hogy mit (know what) - adatok, konkrét ismeretek, tények procedurális tudás: tudni, hogy hogyan (know how) - a megszerzett ismeretek alkalmazása különböző helyzetekben, kontextusokban a tudás forrása: tudni, hogy kitől (know who) a tudás indokoltsága: tudni, hogy miért (know why) Lundvall, Johnson: The Learning Economy 1994 az ismeretek megszerzése, megszervezése, alkalmazása
6
A hatékony intelligencia verbális/nyelvi: mondd ki! logikai/matematikai: számold ki! vizuális/térbeli: rajzold le! testi/kinesztéziás: táncold el! zenei: énekeld el! interperszonális (személyközi): szervezd meg! intraperszonális (személyes): értékeld! praktikus (gyakorlati): fedezd fel! A többszörös intelligencia ( Howard Gardner: Frames of Mind: Multiple Intelligences, 1993)
7
A kompetencia Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december) tudás kompetencia képességek attitűdök
8
kognitív eljárások alkalmazása reális (életszerű) helyzetekben kereszttantervi kontextusban nem az iskolai tantárgyakban tanultak reprodukciója nem nyilvánvaló (algoritmussal megoldható) problémák A komplex problémamegoldás képessége A folyamat azonosítás megértés reprezentáció megoldás kommunikálás Gondolkodási mechanizmusok analitikus analógiás kvantitatív kombinatív
9
A hatékony tanulásszervezés alapelvei tanulóközpontú pedagógiai gyakorlat - differenciált módszertan - személyre szabott tanulási utak - önszabályozó stratégiák kialakítása változatos tanulásszervezési megoldások - tevékenységre épülő tanulói szerepek - kooperatív technikák metakogníció - a gondolkodási műveletek fejlesztése - a tanulási folyamat önkontrollja
10
Elmélet és gyakorlat
11
Miről mesél egy tanterem? kommunikáció kooperáció helyváltoztatás csoportmunka f ü g g e l e m s é r t é s
12
Miről mesél egy másik tanterem? f e l a d a t kommunikáció kooperáció helyváltoztatás csoportmunka
13
Tanulásszervezés és módszertan tanulásszervezés frontális módszertan előadás magyarázat szemléltetés prezentáció pár- és csoportmunka megbeszélés vita kutatás felfedezés kísérlet dráma egyéni munka kutatás felfedezés
14
Kooperatív technikák (1) Módszerek (néhány példa) ablak azonos - különböző beszélgetőkör csoportinterjú diákkvartett feladatküldés füllentős háromlépcsős interjú indián beszélgetés kooperatív vita mozaik szóforgó vakhernyó A B C D E
15
Kooperatív technikák (2) Differenciálás kiemelkedő A B C D E közepes gyenge Többszörös intelligencia verbális logikai vizuális zenei interperszonális
16
Források és ajánlások (természetesen a teljesség igénye nélkül) Spencer Kagan: Kooperatív tanulás, 2004 Diane Heacox: Differenciálás a tanításban, tanulásban, 2006 Howard Gardner: Frames of Mind: Multiple Intelligences, 1993 Kristen Nicholson-Nelson: A többszörös intelligencia, 2007 Pólya György: A problémamegoldás iskolája, 1979 www.sulinovadatbank.hu karoly.pala@t-online.hu
17
karoly.pala@t-online.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.