Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSÉIG… KIHÍVÁSOK KERESZTTÜZÉBEN A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Alscher Tamás főov. Hidasi Sándor főov-h. Tóth.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSÉIG… KIHÍVÁSOK KERESZTTÜZÉBEN A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Alscher Tamás főov. Hidasi Sándor főov-h. Tóth."— Előadás másolata:

1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSÉIG… KIHÍVÁSOK KERESZTTÜZÉBEN A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Alscher Tamás főov. Hidasi Sándor főov-h. Tóth László ov.

2 MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Egy dolog állandó, a Változás I. Intenzív jogalkotás Biztonsági filozófia térnyerése Egységes szabályozás Szigorú követelményrendszer (műszaki, biztonsági, intézményi) Bővülő hatáskör (területi, tartalmi, szabályozási, stb.) Kockázatelemzés

3 MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Egy dolog állandó, a Változás II. Központi felügyelet Biztonsági Hatóságok rendszere (NSA) Biztonsági Hatóságok tevékenységének ellenőrzése (Cross-Audit) Cross Acceptance (jármű engedélyezési egyezmény) ERA regiszterek bevezetése

4 MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Egy dolog állandó, a Változás III. Vasúti Hatóság feladata A vasúti közlekedés biztonságának kikényszerítése, felügyelete

5 MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Egy dolog állandó, a Változás III. RendszerszemléletKockázatelemzésPályaJárműEmberVállalkozás Üzemeltetés, fenntartás

6 MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Kezdeti feltételek I. Az EU csatlakozás előtti helyzet: – szuverén nemzeti vasúttársaságok – önálló hálózati politika – önálló üzleti politika Kölcsönös átjárhatóság biztosítása: – vasúttársaságok által létrehozott és müködtetett szakmai szervezetek (UIC) – két és többoldalú egyezmények (RIV, RIC, OPW, stb.) Vasúti hatóság elsődleges feladata: műszaki engedélyezés

7 MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Kezdeti feltételek II. Az 1987-től hatályos szabályozás: – Megengedi a határozott idejű használatbavételt. – Eltérő, diszkriminatív szabályozást tartalmaz az egyes infrastruktúra hálózatokra. Országos közforgalmú hálózatokon a mellék és alárendelt vágányokon, a relatívan kisnyílású hidaknál, az alacsony sebességű vonalakon az infrastruktúra üzemeltető engedély nélkül fejleszthet, bonthat. A helyi közforgalmú vasutak üzemeltetői már kevesebb szabadsággal élhetnek. Az iparvágányoknál teljes a hatósági „szigor”. – Élteti a feltételekhez nem kötött „próbaüzem” fogalmát. A fentiekben csak néhány dolgot emeltünk ki azok közül a hazai előírások közül, amelyek az Unió joganyagaival nem egyeznek.

8 MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Kezdeti feltételek III. Az 1987-es szabályozásban nem volt nagy kockázat: – A hatóság biztonsági funkciója másodlagos volt. A vasút biztonságáért a MÁV (GySEV) szervezete felelt. – A Vasúti Felügyelet munkavállalói a vasút szervezetéből váltak ki, szoros volt és működött a kapcsolati háló, az ügyek informális intézése legalább akkora, helyenként nagyobb súllyal bírt, mint a formális ügyintézés. – A Vasúti Felügyelet dolgozói napra kész ismeretekkel rendelkeztek a vasút műszaki paramétereiről és szabályozásáról.

9 UNIÓS csatlakozást követően ERA koordinálásával EU vasútjai: – az egységes közlekedési rendszer elválaszthatatlan részei, – a vasúti társaságok az országhatárokon átnyúló személy és áruszállítási szolgáltatók, – a nemzetállamok feladata az EU közlekedési rendszeréhez tartozó infrastruktúra, biztosítása, amelyre a működtetés, karbantartás szereplőit egységes elvek mentén jelöli ki A nemzeti vasúttársaságok tevékenységei fokozatosan liberalizálásra kerülnek, egyenértékűvé válnak a többi piaci alapon működő vállalkozással Kölcsönös átjárhatóság keretrendszere: – az ERA által kidolgozott és a Bizottság által elfogadott egységes európai jogi környezet biztosítása a vasúttársaságok és a vasúti infrastruktúra működtetésére, – egységes, a jármű-pálya kapcsolatra és a jelzési rendszerre vonatkozó műszaki előírások kidolgozása – egységes, minden tagállam által kölcsönösen elfogadandó tanúsítási rendszer bevezetése

10 Műszaki engedély Átjárhatósági alapfeltétel: Üzembehelyezési (használatbavételi) engedély

11 Specialitásaink I. Kérdés: Létezik-e ma Magyaroszágon olyan közforgalmú, vagy saját célú vasúti hálózat, amelyre nem vonatkozik: – jelzési és forgalmi utasítás, – nincs pályafelügyeleti/karbantartási utasítása, – nem vonatkozik rá fenntartási/karbantartási mérettűrési előírás?

12 Specialitásaink II. Válasz: Számottevő közforgalmú vasúti hálózatra nem vonatkoznak forgalmi, karbantartási, mérettűrési előírások utasítások: Ezek a nem MÁV (GySEV) tulajdonú, illetve kezelésű: – saját célú vágányhálózatok, – keskeny nyomtávolságú vasutak.

13 Specialitásaink III. – Valamennyi EU jogi anyagot ki kell adni hazai jogszabályként, ami jelentős időbeli csúszást jelent és sok esetben tartalmi eltérésekhez vezet. – Az EU vasúti szabályozásai és a hazai építési szabályozás rendszerének összehangolása nem „zökkenőmentes”, jogszabályaink egy része elavult, vagy nem egyértelmű. – Nincsenek bejelentett és kijelölt szervezeteink (egyelőre jogszabály sincs a kijelölésre). Engedélyezési gyakorlatunktól informális elvárás, hogy EU tagállam bejelentett szervezete helyett a műszaki auditálást az NKH munkatársai végezzék. – A használatbavételi engedélyezési gyakorlat nem felel meg az EU előírásainak (próbaüzem, engedélyhez nem kötött folyamatok határozott időre adott engedély).

14 NKH felügyeleti feladatai Folyamatban lévő beruházások Használatbavétel engedélyezése VASÚTBIZTONSÁ- GI ENGEDÉLY


Letölteni ppt "VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSÉIG… KIHÍVÁSOK KERESZTTÜZÉBEN A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Alscher Tamás főov. Hidasi Sándor főov-h. Tóth."

Hasonló előadás


Google Hirdetések