Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBertalan Soós Megváltozta több, mint 8 éve
1
2009. április 7.
2
I. A jegyzői tisztség kialakulása és fejlődése a tanácsrendszer létrejöttéig 1. A jegyzői tisztség a kezdetektől 1871-ig 2. A jegyző jogállása 1871-től az I. világháborúig 3. A jegyzői tisztség az I. világháborútól a tanácsrendszer létrejöttéig II. A jegyzői tisztség változásai a tanácsrendszerben 1. A vb-titkárról általában 2. A vb-titkárral szemben felállított képesítési követelmények 3. A vb-titkár feladat- és hatásköre III. A jegyzői tisztség a tanácsrendszertől napjainkig 1. A jegyzői állás a rendszerváltástól 1994-ig 2. A jegyző helyzete 1994 és 2001 között 3. A jegyzői tisztség 2001-től napjainkig
3
15. század: írásbeli feladatok ellátása 1800-as évek: községi ügyek intézése, községek irányítása Tanácsrendszerben a tisztség átalakulása, főként politikai jellegű Tanácsrendszer bukása rendszerváltás Alkotmány módosítás Önkormányzati igazgatás, mint a végrehajtó hatalmi ág egyik alrendszere Első szabad választások (1990. 09. 30–10. 14.)
4
Önkormányzati törvénycsomag bevezetése Minden településnek saját önkormányzat szétaprózott önkormányzati rendszer Alappillér jegyző Jegyzőre vonatkozó jogszabályok Ötv. Ktv.
5
Település nagyság Vb-titkárTanács- elnök Más közigazga- tási terület Más jogi terület Diák voltegyéb -999465316310 1000-199958124639 2000-499969117319 5000-999961524308 10000-4999950038903 50000-38056600 összesen3221219033739 1993. májusában, a jegyzők személyi állományára vonatkozóan készült felmérés (Gajduschek György publikálása)
6
VB-TITKÁRJEGYZŐ Jogász …… helyen az országban Tanácsakadémia (1953-1977) Államigazgatási Főiskola (1977. évi 3. tvr.) Jogász 8 helyen az országban Igazgatás szervező 3 helyen az országban Okleveles közigazgatási menedzser Közigazgatási mesterképzési szak 3 helyen az országban
7
„Mi is tulajdonképpen a jegyző? Tisztség, funkció, megbízatás, állás vagy éppen ˝csak˝ hivatás? (…) A jegyzői minőség nem tekinthető tisztán megbízatásnak. (…) Az is teljesen biztos, hogy az Ötv. egyetlen egy helyen sem nevezi a jegyzőt tisztségviselőnek. Pusztán hivatalvezetőnek sem mondható. A jegyzői minőséget egyedül a Ktv. nevezi meg: köztisztviselő.” (Fogarasi József)
8
„Aki nem érez magában ösztönt arra, hogy a jegyzői hivatalnak szentelve magát, teljes erővel, kedvtelt kitartással és önfeláldozással működjék a község javára, az ne válassza hivatásul a jegyzői pályát, mert az olyan lágymeleg jegyző, aki napszámos munkának tekinti hivatalos teendőit, amelyek a hivatalos órával kezdődnek és végződnek, aki mielőtt belekapna valamely hivatalos cselekvénybe, mindig felszólításra vár, minden erély nélkül halad a szokott kerékvágásban, az olyan jegyző, mint jegyző kétszeresen rossz tisztviselő, szerencsétlensége önmagának, s az illető községnek egyaránt.” (1872. egy falusi notárius)
9
Év Illet- mény- alap (Ft) 3000-nél kevesebb lakosú település jegyzője 3000 - 100000 lakosú település jegyzője 10000 - 100000 lakosú település jegyzője Fővárosi kerület jegyzője Megyei jogú város jegyzője, megyei főjegyző Fővárosi főjegyző Alap Pót- lék Összeg (Ft)Alap Pót- lék Összeg (Ft)AlapPótlék Összeg (Ft)AlapPótlék Összeg (Ft)Alap Pót- lék Összeg (Ft)Alap Pót- lék Összeg (Ft) 1992150003,5nincs 525003,5nincs 525003,5nincs 525003,5nincs 525003,5nincs 525003,5nincs 52500 1993 180003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 63000 1994 180003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 63000 1995 180003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 630003,5nincs 63000 1996 200003,5nincs 700003,5nincs 700003,5nincs 700003,5nincs 700003,5nincs 700003,5nincs 70000 1997 230003,5nincs 819003,5nincs 8190003,5nincs 819003,5nincs 819003,5nincs 819003,5nincs 81900 1998 260003,75nincs 975004nincs 1040004,25nincs 1105004,5nincs 1170004,5nincs 1170005nincs 130000 1999 260003,75nincs 975004nincs 1040004,25nincs 1105004,5nincs 1170004,5nincs 1170005nincs 130000 2000 281503,75nincs 1055634nincs 1126004,25nincs 1196384,5nincs 1266754,5nincs 1266755nincs 140750 2001 306006,2510% 2103757,7520% 284580830% 3182408,2540% 3534308,540% 3641408,7550% 401625 2002 330006,2510% 2268757,7520% 306900830% 3432008,2540% 3811508,540% 3927008,7550% 433125 2003 330006,2510% 2268757,7520% 306900830% 3432008,2540% 3811508,540% 3927008,7550% 433125 2004 330006,2510% 2268757,7520% 306900830% 3432008,2540% 3811508,540% 3927008,7550% 433125 2005 350006,2510% 2406257,7520% 325500830% 3640008,2540% 4042508,540% 4165008,7550% 459375 2006 368006,2510% 2530007,7520% 342240830% 3827208,2540% 4250408,540% 4379208,7550% 483000 2007 368006,2510% 2530007,7520% 342240830% 3827208,2540% 4250408,540% 4379208,7550% 483000 2008 386506,2510% 2657197,7520% 359445830% 4019608,2540% 4464088,540% 4599358,7550% 507281
10
Jegyző, polgármester, képviselő-testület között együttműködési kötelezettség, DE: Törvényességi feladat ellátását a képviselők nem értékelik Jegyzők függése Jegyző jelzési kötelezettsége Politika és szakigazgatás keveredése
11
Közel 2500 államigazgatási feladat- és hatáskör címzettjei Pl: gyámhivatal, okmányiroda, kiemelt építésügyi hatóság… Fedezetet nem biztosítanak Önkormányzatok között differenciáltsága Elkerülhetetlen a változtatás
12
Szélsőséges javaslat: 2010-től 200 önkormányzat kellene Kistérség + Budapest + megyei jogú város Jegyzők szakterületeket irányítanának Jegyzői hivatal felállítása Egy településen két különböző szervezeti egység Dupla apparátus, dupla költség
13
Gyenesei István terve: Hivatalok csökkentése kell Limit 1500 fő Képviselők csökkentése
14
Új önkormányzati modell Kistérség + régió Régiók: megyei hivatalok feladat- és hatáskörei Megyei hivatalok: apparátus csökkentés, ügyfélfogadó központok, név eltörlése Kistérség: települési önkormányzatok csökkentése, feladat átvétel Minőség, színvonal egy szintre hozása Jegyző feladatai egy részét szakhatóságok kapnák
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.