Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIlona Illésné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése HEFOP 1.2. Intézkedés Kutatási Alkomponens ZÁRÓKONFERENCIA Budapest, 2008. március 20-21. Javaslat a megalapozottabb foglalkoztatáspolitikai döntésekhez szükséges információrendszerre Kutas János – Rák György
2
Mi indokolta a kutatást? Szakmai pletyka: 2001-ben azért tette kedvezményezetté a kormány nyugdíj melletti foglalkoztatást, mert úgy tűnt, hogy kirívóan alacsony az idősebb korúak foglalkoztatása, és magas volt az 55-64 évesek között a nyugdíjasok aránya. Nem voltak kellően biztonságosak az információk. Új lehetőség keletkezett az APEH által az OEP részére gyűjtött, integrált információ-rendszer révén. Új követelmény egy jövőbeli hatósági információkra alapozott népszámlálás, de nem reális a népszámlálás leépítése
3
A jelenlegi információk között sok az ellentmondás: Népesség-számra háromféle információ Eltér a f oglalkoztatottak száma MEF más létszámot és folyamatot mér, mint a népszámlálás és a mikrocenzus MEF és az intézményi felvétel eltérő mozgásokat mér
4
Mit kell kiszolgálnia az információrendszernek? Koncepcionális döntéseket Helyzetfeltárás Jövőbeli folyamatok, lehetőségek, kényszerek a cselekvésre Hatósági döntéseket regisztrációba vétel aktív eszközök alkalmazása egyénekre aktív eszközök munkaadók részére, benne egyéb gazdaságfejlesztési támogatásokkal
5
Milyen elemeket tartalmazzon az információrendszer? 1. Demográfiai adatok iskolai végzettség, hátrányos helyzetű rétegek szerint, területenként 2.Tisztán munkaügyi információk – foglalkoztatottak – munkanélküliek, álláskeresők – keresetek 3.A gazdasági aktivitást jellemző egyéb mutatók – inaktív keresők – nappali tagozatos tanulók – eltartottak, ennek különböző típusai 4.Foglalkoztatáspolitika kapcsolódó „társterületei” – gazdaság-foglalkoztatás – oktatás-foglalkoztatás – szociális ellátás-foglalkoztatás
6
A megvizsgált adatbázisok, lehetőségek, ellentmondások 1.Megkérdezéses alapúak – MEF – Népszámlálás 2.Intézményi típusúak – KSH – Tarifa-felvétel – Oktatási statisztika 3.Hatósági, adminisztratív – APEH, – OEP, – ONYF Hiányosságok – Iskolázottság hiányzik a hatósági, adminisztratív adatokból – Nincs roma-felvétel, népszámlálás nem pótolja – Nincs egyértelmű fogyatékos információ – Sok, de áthidalható módszertani ellentmondás a megkérdezéses, az intézményi és a hatósági (adminisztratív) adatok között
7
Javaslatok a fejlesztésre II. A hatósági adatok alkalmazása a bejelentett foglalkoztatás, ill. keresetek nagyságának meghatározása érdekében 1.„új foglalkozások”: AM könyvesek; ápolási díjasok; szociális gondozási díjban részesülők; hallgatói munkadíjban részesülők kutatás, oktatás esetében; foglalkoztatási ösztöndíj; megbízási szerződéssel foglalkoztatottak; felhasználói szerződéssel foglalkoztatottak (?). (Ezekben az esetekben az is kérdés, hogy mekkora jövedelem megszerzése után minősüljenek foglalkoztatottnak.) 2. A hatósági létszámok MEF, ill. intézményi létszám kategóriára való átállítása. 3. A hatósági adatok módosítása az átlagkereset számítás szabályai szerint. I. A különböző adatbázisok kombinálása, amely közelebb visz a reálisabb információkhoz a koncepcionális munkák során
8
Számos feltétele hiányzik a „csak hatósági adatokból” felépíthető népszámlálásnak - figyelmet érdemel, hogy a népességszám hatósági adata eltér a népszámlálási -statisztikai alapú- információitól -hiányzik a MEF alapú módszertanra (vagy legalább azt megközelítő) építhető hatósági adat-feldolgozás, de a népszámlálás bővíthető további hatósági adatokkal -Néhány fontos információhoz nincs megfelelő hatósági adatbázis. ( Pl. a hátrányos helyzetű réteg /roma, fogyatékosok/ és a fekete/szürke gazdaság) -Célszerű lenne az összehangolási folyamat módszertanának kidolgozása
9
A fejlesztési irány a népesség egészére kiterjedő hatósági adatbázis, az OEP (APEH) nyilvántartás kiegészítése lehetne. A hatósági adatokra építő népszámlálás kialakítása érdekében a népesség iskolai végzettségét – célirányos módszerrel - be kellene emelni a hatósági adatok körébe. Távlatban elképzelhető egy személyi oktatási elektronikus kártya bevezetése, összekötése a személyazonosságot, foglalkoztatást, lakcímet, útlevelet, autóvezetői jogosítványt, biztosítottság tanúsítványt stb. egyesítő elektronikus nyilvántartással.
10
Ki legyen a felelős a fejlesztésért? Valószínűleg az APEH, de önként nem fogja vállalni és szakmai segítség nélkül megint hézagos lesz Ha lesz új egészségbiztosítási rendszer, akkor a szereplők „önérdekből” ki fogják kényszeríteni az ellátásban részesülők pontos nyilvántartását Köszönjük figyelmüket és várjuk kérdéseiket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.