Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés."— Előadás másolata:

1

2 MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés

3 Hangsúlyok oktatásunkban Kompetenciák elsajátíttatása Kommunikáció a diákokkal Tanári felkészültség Nevelés/erkölcsi értékek közvetítése Tényanyag átadása Motiváció

4 Felkészültség

5 hiányosságok

6 A kompetencia fogalma Egységes?

7 Kompetencia fogalma: Általánosan értelmezve Mentális vagy fizikai cselekvőképesség egy komplex, dinamikus szituációban Képesség és attitűd a szakmai és magánélet szervezésére változó körülmények között Nemcsak egyéni, hanem társadalmi jelenség Hartmann és Erpenbach nyomán Pedagógiai-pszichológiai megközelítésből A legtágabban vett intelligencia A „mit” egyszerű tudásán túl a „hogyan” tudását is magában foglalja „akció” a környezet megváltoztatására valamint a környezethez való alkalmazkodásra (Brunner nyomán)

8 Tanári kompetenciák Hagyományos Tanítási tevékenység (tudás átadása) A tanítás tervezése (Óravázlatok, tanmenetek) A szakma közvetítője (nevelés, erkölcsi értékek) Újabb Curriculum fejlesztés (tantervírás) Facilitátori szerepkör ( tanácsadás,koordinálás,tanulásszervezés) Kompetenciák fejlesztése (stratégia kialakí- tása,diagnosztizáló tudás)

9 Kulcskompetenciák NAT Kommunikációs Narratív Döntési Szabálykövető Lényegkiemelő Életvezetési Együttműködési Problémamegoldó Kritikai Komplex információk kezelése Kulcsqualifikációk Prezentáció Munkaformák Problémamegoldás Együttműködés Konfliktuskezelés Kommunikáció Felelősségvállalás Önállóság/kezdeménye- zés

10 Kulcskompetenciák Intellektuális k. Módszertani k. Személyi és szociális k. Kommunikációs k. Infohasználat Problémamegoldás Kritikai gondolkodás kreativitás Módszerek befogadás, használata Identitás Kommunikáció Kooperáció Konfliktuskezelés Felelősségvállalás kezdeményezés Komm. normák, stratégiák Tolerancia

11 Kompetenciák és módszerek „Mond és elfelejtik, mutasd meg és emlékeznek, vond be őket és megtanulják.” - Konfucius-

12 Kompetenciák és munkamódszerek Kooperatív tanulás Problémaalapú tanulás Programozott oktatás csoportmunka

13 Kompetenciák és módszerek Szerepjáték Mind-map Brainstorming Kísérlet Projekt Training Felfedező-módszer (SELF) Feladatrendszeres oktatás (Leittextmethode) Esettanulmány Szimuláció Terepmunka csoportmunka

14 Csoportmunka Miért? Több kompetencia egyszerre fejleszthető Hatékonyság Motiváló hatás Szociális kompetenciák kiemelhetők Természetes szerveződési formája a korosztálynak Tanulóközpontú tanulást tesz lehetővé Önirányított tanulási stratégát tesz lehetővé Rugalmas tanulási környezetet teremt Tevékenységközpontú munkaforma

15 Csoportmunka Hogyan ne? „Egy négytagú csoport tagjai: Mindenki,Valaki, Bárki és Senki. Nagyon fontos feladatot kellett végrehajtaniuk. Mindenki biztos volt benne, hogy Valaki meg fogja csinálni. Bárki megtehette volna, de Senki nem tette meg. Valaki emiatt dühbe gurult, mert Mindenki feladata lett volna. Mindenki azt gondolta, hogy Bárki megteheti, de Senki sem ismerte fel, hogy Mindenki nem csinálhatja meg. A dolog azzal végződött, hogy Mindenki hibáztatott Valakit, mivel Senki sem végezte el azt, amit Bárki megtehetett volna.” (Gibbs,1995)

16 CsoportmunkaHogyan? Előfeltételek: A tanulók tudjanak:  Kiscsoportban önállóan dolgozni  Ötleteket megfogalmazni  Munkafolyamatokat tervezni  Feladatokat megosztani  Információkat közösen rendezni, elemezni, integrálni  Eredményeiket ismertetni/prezentálni

17 CsoportmunkaHogyan? Hogyan adjunk feladatokat? Nincs munkamegosztás a csoportok között Munkamegosztás a csoportok között Munkamegosztás csoporton belül Csoportpuzzle Kommunikációs csoportfeladat

18 CsoportmunkaHogyan? Feladatok kritériumai: A csoportnak közös eredményt kell produkálnia (közös kérdőív, csoportbeszámolót, kiselőadás…) A feladat megoldása során legyen szükség a gondolatok, megoldási stratégiák, anyagok stb. csoporton belüli cseréjére Az egyes tanulók egyénileg legyenek felelősek egyes részfeladatokért, a végeredményért azonban a csoportnak kell a felelősséget vállalni

19 Csoportmunka Hogyan? Szakaszai: 1. Problémafelvetés/témára rávezetés 2. Figyelemfelkeltés/érintettség 3. Csoportok létrehozása 4. Feladatok kiosztása 5. Feladatok megoldása diákcsoportokban 6. Ismertetés/prezentáció 7. Visszacsatolás/értékelés

20 CsoportmunkaHogyan? Prezentáció: Szerepjáték, jelenet Interview Faliújság Kollage Verseny Kiállítás/vásár Sajtótájékoztató Híradó/újságcikk/riport Computerprezentáció

21 Csoportmunka hogyan? Értékelés Produktum osztályozása???? Munkafolyamat megfigyelése  Verbális értékelés: Önállóság Együttműködés Kreativitás Kezdeményezés


Letölteni ppt "MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések