Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAurél Fábián Megváltozta több, mint 8 éve
1
„INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN” TÁMOP-3.2.15.15-2015-00015 A Zempléni Múzeum konzorciumi programja
2
A Tokaj-hegyaljai táj és az ehhez kapcsolódó történeti, gazdasági, kulturális hagyományok az egyetemes magyar kultúra fontos részét képezik. TOKAJ-HEGYALJA Történelmi zárt borvidék Világörökségi védelem alatt álló terület, kultúrtáj Kiemelt fejlesztési régió
3
A PROJEKT A hagyományok feltárása, a modern kornak megfelelő kreatív újrafogalmazása szükséges ahhoz, hogy az a táj napi kultúrájának és gazdasági erejének része legyen. HÁROM FŐ PILLÉR: KUTATÁS KÉPZÉS RENDEZVÉNYEK
4
A hegyaljai hagyományos mesterségek történeti kutatása A kézműves tevékenységeket végzők kataszterének elkészítése, közöttük lévő területi, üzleti, kommunikációs kapcsolatok vizsgálata A térségben élő nemzetiségek gazdasági, társadalmi szerepe A hegyaljai lakosok identitása összetevőinek vizsgálata, valamit annak kutatása milyen hatással van erre a világörökségi cím A kutatási eredmények megjelenítése ajánlások formájában, segítendő a helyi és térségi stratégiák, középtávú tervezési dokumentumok elkészítését KUTATÁS
5
A településeken élők tájhoz kötődő identitása hosszú távon a közoktatáson keresztül fejleszthető a leghatékonyabban. PEDAGÓGIAI PROGRAM
6
A fejlesztés területei: I. felsőoktatás II. köznevelés PEDAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK EKFCK 8 főiskolai oktató 4 meghívott külső szakember 4 módszertanos főiskolai oktató EKFCK 12 település 17 intézmény (5 óvoda, 12 iskola) 24 fő pedagógus (5 óvodapedagógus, 19 tanító) Szerencs, Tarcal, Tokaj; Mád, Tállya, Abaújszántó; Olaszliszka, Sátoraljaújhely, Sárospatak; Bekecs, Bodrogkeresztúr, Tolcsva
7
1. modul kidolgozása: a) tantervszerkezet és tanegység leírások b) ütemtervek c) óracsoportok megtervezése d) tanagyagok kidolgozás I. FELSŐOKTATÁS FEJLESZTÉS: 1. tanterv/tananyagfejlesztés: modul, 10 kredit 2. pedagógus továbbképzés: 30 óra PEDAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK 1. Tokaji borvidék - kultúrtáj 2. Szőlőtermesztés, borkészítés 3. Táj és életvitel 4. Folklórhagyományok 5. Mesterségek, népművészet
8
PEDAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK 1. modul kidolgozása: a) tanegységleírások b) ütemtervek c) óracsoportok megtervezése d) részletes tanagyag kidolgozás I. FELSŐOKTATÁS FEJLESZTÉS: 1. tanterv/tananyagfejlesztés: modul, 10 kredit b) 5 db, 18 oldal c) 40 db, 85 oldal d) 5 egység (11 szerző), 38 ív 460 db fotó 6 db film (54 perc vágott)
9
PEDAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK I. FELSŐOKTATÁS FEJLESZTÉS: 1. tanterv/tananyagfejlesztés: modul, 10 kredit 2. pedagógus továbbképzés: 30 óra - az akkreditációs anyag kidolgozása - engedélyeztetési eljárás lebonyolítása - a foglalkozások lebonyolítása (záró dolgozatok értékelése) - résztvevők: mind a 12 település 17 intézményéből 27 fő -oktatók: a felsőoktatási modul kidolgozói (11 fő)
10
PEDAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK II. KÖZNEVELÉS FEJLESZTÉS: 1. intézményi tanterv/program elemzés a téma irányából 2. eredményes gyakorlatok lejegyzése, begyűjtése 3. foglalkozások, órák tervezése a projekt témában 4. foglalkozások, órák megtartása (pilot), dokumentálása - módszertanos főiskolai oktatók elemzései; 2 ív - köznevelési pedagógusok tervei – 2 db/fő, összesen 48 db - köznevelési pedagógusoktól pilotok – 48 nevelési egység - a kipróbálásokon elkészült: fotók helyszín/szám: 4/100 filmek helyszín/szám: 4/185 perc
11
Pedagógus továbbképzési program kidolgozása, akkreditálása, lebonyolítása Kulturális szakember továbbképzési program kidolgozása, akkreditálása, lebonyolítása Felnőttképzési program kidolgozása, akkreditálása, lebonyolítása kézművesek számára FELNŐTTKÉPZÉS
12
RENDEZVÉNYEK A hagyományokhoz és a hagyományos mesterségekhez való kötődés az élményeket adó cselekvéssel fejleszthető leginkább.
13
12 iskolai világörökségi nap 6 kézműves nap a hagyományos és „újraindított” mesterségek megismertetésére és népszerűsítésére 4 db kiállítás vándoroltatása a Tokaj- Hegyalja települései között Kézműves fesztivál Pedagógiai szakmai konferencia 3 múzeumpedagógiai műhely RENDEZVÉNYEK
14
Bodrogkeresztúr Tarcal Sárospatak Sátoraljaújhely Tokaj Szerencs VILÁGÖRÖKSÉGI NAP
15
Olaszliszka Tolcsva Abaújszántó Bekecs Mád Monok
16
KÉZMŰVES NAPOK Október 21. Erdőbénye – Hotyek Attila kádárműhelye Bodrogkeresztúr - Borecet Manufaktúra
17
KÉZMŰVES NAPOK November 6. Rátkai Füstölő Üzem
18
KÉZMŰVES NAPOK November 6. Tokaj, Demeter Zoltán Pincészet pezsgő szimpózium
19
KÉZMŰVES NAPOK BOR ÉS SAJT BEMUTATÓ November 11. Sátoraljaújhely November 20. Sárospatak
20
KÉZMŰVES FESZTIVÁL Október 24. Hercegkút
21
Három tájház kibővítése oly módon, hogy az bemutassa a településen élő kézműves hagyományokat (Rátka, Hercegkút, Sárospatak – Józseffalva) 4 „mozgatható” kiállítás létrehozása a világörökségi napok programjának bővítésére és önálló bemutatásra Múzeumpedagógia ajánlások és fejlesztési javaslatok a hegyaljai kultúraközvetítő intézmények számára. EGYÉB FEJLESZTÉSEK
22
A közoktatásban részvevő korosztályok (oktatási pilot programok, rendezvények) A területen élő települési közösségek tagjai (rendezvények, kiállítások) Pedagógusok, kulturális szakemberek (továbbképzések) A területen élő kézműves mesterek (képzés, rendezvény, promóciós lehetőségek) A KONZORCIUMI PROGRAM CÉLCSOPORTJAI
23
ÁTTEKINTŐ TÉRKÉP AZ ÖSSZES TEVÉKENYSÉGRŐL
24
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Fazekasné Majoros Judit – múzeumigazgató a program konzorciumi szakmai vezetője tamop.muzeum@szerencs.hu 06-20-2356634
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.