Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Iskolai konfliktusok kezelése Tanár: Szabó-Thalmeiner Noémi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Iskolai konfliktusok kezelése Tanár: Szabó-Thalmeiner Noémi."— Előadás másolata:

1 Iskolai konfliktusok kezelése Tanár: Szabó-Thalmeiner Noémi

2 KONFLIKTUS

3 Konfliktusok típusai: Megnyilvánulási formájuk alapján:  Közvetlen  Közvetett A résztvevő személyek alapján:  Interperszonális (szülő, igazgató, kolléga, tanfelügyelő, gyermek, stb)  Intrapszichikus Információk megbízhatósága alapján:  Reális  Álkonfliktusok

4 Kivel kerülhet konfliktusba a pedagógus? Pedagógus IgazgatógyerekekszülőkKollégák Tanfelügye- lőség Személyzet….

5 Konfliktusok okai (Székely György, 1995) Eltérő értékek Interperszonális kapcsolatokban jelentkező problémák Információhoz jutással kapcsolatos problémák Strukturális hatások Szükségletek és érdekek különbözősége

6 Igényeink… Abraham Maslow szükségletek piramisa alapján Megélhetés igénye Biztonság igénye Elfogadás igénye - társak Megbecsülés igénye Önmegvalósítás igénye Felelősségteljes munka, előrelépés lehetősége Sikerek elérése Jó kapcsolat a gyerekekkel, kollégákkal, szülőkkel, együttműködés Ne építsenek le! Jó fizetés, jó munkakörülmények

7 Szükségletek kielégítését befolyásoló tényezők Akadályok Rossz kapcsolat a főnökkel Rossz kapcsolat a kollégákkal Nem megfelelő szakmai ellenőrzés Rossz oktatáspolitika Rossz munkakörülmények Magánéleti problémák Igénykielégítőek Eredmények Elismerés Munka Felelősség Előmenetel

8 Konfliktuskezelési stratégiák: Versengő stratégia (győztes-vesztes stratégia) Alkalmazkodó konfliktusmegoldási stratégia Elkerülő konfliktusmegoldási stratégia Kompromisszumkereső stratégia Problémamegoldó stratégia

9 Konfliktuskezelési módozatok Thomas – Kilmann modellje alapján

10 KONFLIKTUS Az iskolai konfliktusokról

11 A gyermek viselkedése ablakon keresztül… Elfogadott viselkedések El nem fogadható viselkedések Klárika csendben dolgozik a padban, éppen most fejezte be az egyik feladatát. Szünetben a gyerekek lemennek az udvarra A gyerekek a folyosón szaladgálnak és hangoskodnak, miközben én a szülőkkel beszélgetek.

12 A tűréshatár változó A határ függ: Lelki állapotomtól Körülményektől A másik személyétől Elfogadható viselkedések El nem fogadható viselkedések

13 Kié a probléma? Övé a probléma, segítsek neki megoldani Ideális állapot a tanulásra! A pedagógusé a probléma A gyermek problémáját jelző viselkedés NINCS PROBLÉMA A gyermek el nem fogadható viselkedése

14 Hogyan oldjuk meg a problémákat? Együtt! Használjuk fel a csoport/osztály/iskolai közösség erőforrásait!

15 A problémamegoldás menete

16 __I. A probléma azonosítása VI. EredményekII. Elemzés: tények, Értékelése+ Minden rendben!Szereplők, érzelmek, okok III. Megoldási lehetőségek gyűjtése V. Cselekvés megtervezése megszervezéseIV. Legjobb megoldás végrehajtásakiválasztása

17 A problémamegoldáshoz szükséges készségek Bizalomerősítés Együttműködés Kommunikáció Problémamegoldás Pozitív önismeret és reagálás a másik belső értékeire Hajlandóság és képesség a kooperációra Aktív hallgatás és önkifejezés Asszertivitás Kreatív gondolkodás Jéghegy - alapelv Empátia

18 Ön- és társismeret A bizalom forrása

19 Játékok 1.Gyümölcssaláta 2.Látni - tudni 3.10 mondat önmagamról 4.Mit tudsz meg a párodról? 5.Forró szék 6.Énkép – máskép(p) 7.Állatiskola 8.Írj kedveset! 9.Sztereotípiák 10.Nők - Férfiak

20 Aktív hallgatás és önkifejezés A sikeres kommunikáció alapja

21 Kommunikáció (1)… Incidens a kávéházban Kövesd az utasításokat - párban

22 A kommunikáció modellje ADÓüzenet VEVŐ KódolDekódol Helyes önkifejezésAktív hallgatás Én üzenetek Asszertivitás

23 Kommunikáció (2) Kommunikációs problémák Linzer gyakorlat Konfliktusok elmesélése és reprodukálása Aktív hallgatás A jó figyelő

24 Mit mondanál Bélának? Béla, az egyik diákod, állandóan félbeszakít Téged és a többieket óra közben, és ezzel jelentősen csökkenti az osztály hatékonyságát a tanulásban. Ma is ugyanezt tette és elhatározod, hogy szünetben, óra után konfrontálod… (forrás: Thomas Gordon (alapján): V.E.T., Studium Effective, 1994, 107. o.)

25 Én-közlés: Béla, mérges vagyok, hogy óra közben minduntalan félbeszakítasz, így nem tudunk haladni a tanulással!

26 Te-közlés Én-közlés Az emberek nem szeretik, ha megmondják nekik, mit tegyenek. Hibáztató, bűntudatot kelt. Sérti a másik ember önbecsülését. Gyenge kódolás jellemzi. Az én érzéseimről szól, hogy milyen hatással van rám a másik viselkedése. Szerkezete: viselkedés + érzelem + viselkedés következménye Pl. Béla, mérges vagyok, hogy a óra közben minduntalan félbeszakítasz, így nem tudunk haladni a tanulással!

27 Kreativitás és együttműködés A közös problémamegoldás alapja

28 Együttműködés Családkereső Együttműködő négyzetek Együttműködés – versengés Expedíció a Tau Ceti III-ra (csoportos döntéshozatal)

29 Konfliktusok az iskolában Hunyady Györgyné - Szekszárdi Júlia alapján

30 Pedagógus-gyermek konfliktusok Apró tréfák Jelentéktelen szabálysértések A tanár tudatos bosszantása Tanulói összeesküvések Általános fegyelmezetlenség A tanár személye elleni támadás.

31 Pedagógus-gyermek konfliktus lehetséges okai Iskolai szabályok működtetése során tapasztalt következetlenség Működésképtelen szabályok Határok próbálgatása A tanár könnyen felbosszantható, zavarba hozható Figyelemfelkeltés a tanuló részéről A gyermek szociális szerephez akar jutni (bohóc)

32 Gyerekek közötti konfliktusok lehetséges okai Ellentét a formális és informális csoport között Ellentét a pedagógus normáit követő és a kortárscsoport normáit követő között. Rivalizálás Másság elutasítása (ellenérzés – ellenszenv – gúnyolódás – verekedés – kirekesztés) Agresszivitás (önzés, feltűnési vágy, vezetői aspirációk, frusztráció, maga is áldozat, nehéz családi körülmények, stb.)

33 A lopás háttere Normatudata még nem áll azon a szinten, hogy vétség lenne számára a lopás. Reklámok – vágyakozik valamire Társak vonzó ruhái – ő nem engedheti meg magának. Otthon mindent megkap Társa ellenszenves, tudatosan kárt akar neki okozni. Kirekesztett gyermek megbosszulja a kirekesztést.

34 A lopás háttere (2) Be akarja bizonyítani társainak, milyen bátor Lázadás az iskola normái ellen.

35 Pedagógus – szülő konfliktusok A szülő: Nagyon aktív, túlbuzgó kivívja a többi szülő ellenszenvét. Passzív - minden felelősséget átruház a pedagógusra. Bizalmatlan szülő. Kritikus szülő – bírálja a pedagógus stílusát, munkáját.

36 Pedagógusok közötti konfliktusok Konfliktustípusok: Szakmai eredetű:  Eltérő nevelési elveket vallanak,  Különböző elképzelésük van a gyerekekkel való kapcsolatról  Más elképzelések házirendről, szabályokról, stb. Személyes jellegű:  A gyerekeken keresztül akarnak egymással megküzdeni a pedagógusok Nemzedékek közötti konfliktusok Pályakezdő körüli feszültségek.

37 Házi dolgozat - portfólió A tanulmányi útmutatóban szereplő gyakorlatok, feladatok megoldása, leadása. Összesen legalább 30 ön- és társismereti, kommunikációt, együttműködést, problémamegoldást fejlesztő játék összegyűjtése (lehet cd-n vagy fénymásolva is) Munkafüzetből 10 konfliktushelyzet elemzése, és leadása. Esszé: miben segítette a tantárgy felkészülését a pedagógusi pályára?


Letölteni ppt "Iskolai konfliktusok kezelése Tanár: Szabó-Thalmeiner Noémi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések