Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSarolta Borosné Megváltozta több, mint 8 éve
2
Önkormányzatok: ki tudja merre? Varga Mihály 2009. február 3.
3
Az önkormányzatok finanszírozása az elmúlt években, illetve várható helyzetük a költségvetés tárgyalásakor (2008. ősz) Az önkormányzatok finanszírozása
4
Forrás: 2009. évi költségvetési törvényjavaslatok Az államháztartás sarokszámai nincsenek összhangban az önkormányzatok várható bevételeivel GDP-növekedés (%) 3 1,2 Infláció (%) 4,2 3,94,5 2008. 2009/1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Saját folyó bevételek9811 075,9 ?? Átengedett bevételek633,7721,1 ?? Ebből: Személyi jövedelemadó571,1655,2 Állami hozzájárulások és támogatások777,6767,2772,3620,4 Államháztartáson belüli átutalások412,5463,7 ?? Felhalmozási és tőke jellegű bevételek (2/3 rész uniós források, pl.: 4-es metró 2008-tól) 460437,5 ?? Államháztartáson kívülről származó pénzeszközök1117,5 ?? Kölcsönök visszatérülése1112 ?? Összesen3 286,83 494,93 476,93 284,3 Milliárd Ft
5
Az önkormányzatok központi kormányzattól származó bevételeinek alakulása, 2003-2009 Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, 2009. évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a 2009. évi költségvetésről 2003.2004.2005.2006.2007.2008. 2009/1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó101 275113 932116 406118 413102 649114 216131 040 Szja - kiegészítés79 50089 61596 732100 160106 485108 60396 12695 757 Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) 224 324252 181252 487255 081304 112348 260428 034428 403 Normatív hozzájárulás515 499522 902549 060520 298514 466343 310292 761306 194239 916 Színházi támogatás10 41410 50411 33310 810 11 01014 44714 43213 870 Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) 13 00013 50013 47013 50014 20014 00014 500 Központi előirányzat20 01453 78994 45063 95498 724149 407220 470214 764141 624 Normatív kötött felhasználású támogatás 93 81797 277119 162107 32857 429173 599187 694185 510173 622 Címzett és céltámogatás56 50564 25563 75563 80057 50053 00010 000 Fejlesztés és vis maior támogatás 17 117 11 11011 230 11 730 Budapesti 4-es metró015 800 65 55016 2009 500 Kistérségek támogatása0009 0005 800 6 050 Összesen1 131 4651 250 8721 349 7721 289 2541 348 9551 348 6351 422 3521 427 5121 275 643 Millió Ft
6
Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, 2009. évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a 2009. évi költségvetésről 2003.2004.2005.2006.2007.2008. 2009/1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó101 275113 932116 406118 413102 649114 216131 040 Szja - kiegészítés79 50089 61596 732100 160106 485108 60396 12695 757 Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) 224 324252 181252 487255 081304 112348 260428 034428 403 Normatív hozzájárulás515 499522 902549 060520 298514 466343 310292 761306 194239 916 Színházi támogatás10 41410 50411 33310 810 11 01014 44714 43213 870 Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) 13 00013 50013 47013 50014 20014 00014 500 Központi előirányzat20 01453 78994 45063 95498 724149 407220 470214 764141 624 Normatív kötött felhasználású támogatás 93 81797 277119 162107 32857 429173 599187 694185 510173 622 Címzett és céltámogatás56 50564 25563 75563 80057 50053 00010 000 Fejlesztés és vis maior támogatás 17 117 11 11011 230 11 730 Budapesti 4-es metró015 800 65 55016 2009 500 Kistérségek támogatása0009 0005 800 6 050 Összesen1 131 4651 250 8721 349 7721 289 2541 348 9551 348 6351 422 3521 427 5121 275 643 Millió Ft Az önkormányzatok központi kormányzattól származó bevételeinek alakulása, 2003-2009
7
Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, 2009. évi költségvetési javaslatok Millió forint Az önkormányzatok központi kormányzattól származó bevétel főösszegének alakulása, 2003-2009
8
2003.2004.2005.2006.2007.2008. 2009/1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó101 275113 932116 406118 413102 649114 216131 040 Szja - kiegészítés79 50089 61596 732100 160106 485108 60396 12695 757 Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) 224 324252 181252 487255 081304 112348 260428 034 Normatív hozzájárulás515 499522 902549 060520 298514 466343 310292 761306 194239 916 Színházi támogatás10 41410 50411 33310 810 11 01014 44714 43213 870 Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) 13 00013 50013 47013 50014 20014 00014 500 Központi előirányzat20 01453 78994 45063 95498 724149 407220 470214 764141 624 Normatív kötött felhasználású támogatás 93 81797 277119 162107 32857 429173 599187 694185 510173 622 Címzett és céltámogatás56 50564 25563 75563 80057 50053 00010 000 Fejlesztés és vis maior támogatás 17 117 11 11011 230 11 730 Budapesti 4-es metró015 800 65 55016 2009 500 Kistérségek támogatása0009 0005 800 6 050 Összesen1 131 4651 250 8721 349 7721 289 2541 348 9551 348 6351 422 3521 427 5121 275 643 Millió Ft A személyi jövedelemadó elosztásának megváltozása (2007) Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, 2009. évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a 2009. évi költségvetésről
9
Csökken a támogatás a nehezebb helyzetben lévő települések megsegítésére, látszólag nő a normatív feladatokra (A személy jövedelemadó megoszlása az önkormányzatoknál) Millió Ft Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, 2009. évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a 2009. évi költségvetésről 30% 10% 32% 8%
10
Normatívák alakulása (2003. és 2009.) Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, 2009. évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a 2009. évi költségvetésről 2003.2004.2005.2006.2007.2008. 2009/1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó101 275113 932116 406118 413102 649114 216131 040 Szja - kiegészítés79 50089 61596 732100 160106 485108 60396 12695 757 Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) 224 324252 181252 487255 081304 112348 260428 034 Normatív hozzájárulás515 499522 902549 060520 298514 466343 310292 761306 194239 916 Színházi támogatás10 41410 50411 33310 810 11 01014 44714 43213 870 Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) 13 00013 50013 47013 50014 20014 00014 500 Központi előirányzat20 01453 78994 45063 95498 724149 407220 470214 764141 624 Normatív kötött felhasználású támogatás 93 81797 277119 162107 32857 429173 599187 694185 510173 622 Címzett és céltámogatás56 50564 25563 75563 80057 50053 00010 000 Fejlesztés és vis maior támogatás 17 117 11 11011 230 11 730 Budapesti 4-es metró015 800 65 55016 2009 500 Kistérségek támogatása0009 0005 800 6 050 Összesen1 131 4651 250 8721 349 7721 289 2541 348 9551 348 6351 422 3521 427 5121 275 643 Millió Ft
11
Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, 2009. évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a 2009. évi költségvetésről 73,1% 26,9% 49,1% 50,9% A személyi jövedelemadó normatív feladatokra fordított részének növelésével párhuzamosan jelentősen csökken a központi kormányzat normatív hozzájárulása és támogatása Millió Ft 833 640841 572
12
A 2009. évre elfogadott költségvetés önkormányzatok érintő része 14 Mrd Ft-tal magasabb összegű, mint a 4. változat, több mint 130 Mrd Ft-tal kevesebb, mint az 1. változatban szerepelt
13
Szeptemberi költségvetés (1.) Októberi költségvetés (2.) Novemberi költségvetés (3. és 4.) Elfogadott költségvetés Elvonás Települési önkormányzatok feladatai23 370,124 952,117 445,822 530,8839,3 Körzeti igazgatás12 605,913 942,49 721,29 731,62 874,3 Körjegyzőség működése6 394,86 742,04 701,44 811,01 583,8 Közművelődési és közgyűjteményi feladatok 17 993,318 468,716 105,4 1 887,9 Szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatás feladatai 45 096,146 016,842 555,742 075,33 020,8 Szociális és gyermekvédelmi bentlakásos és átmeneti intézményi ellátások 62 009,563 39258 310,757 670,34 339,2 Közoktatási hozzájárulások451 662,2458 430,4419 029,1418 884,532 777,7 Központosított előirányzatok220 470,0214 764141 624142 251,578 218,5 Egyes szociális feladatok támogatása114 395,4111 828,4105 980,4105 989,58 405,9 Helyi önkormányzati hivatásos tűzoltóságok támogatása 38 448,638 743,136 79936 837,21 611,4 A többcélú kistérségi társulások támogatása 28 095,8 24 494,130 752,6-2 656,8 Elsősorban az oktatás és a bérek terén történt nagy visszavágás az eredeti törvényjavaslathoz képest Forrás: 2009. évi költségvetések Millió Ft
14
A központi kormányzati intézkedések jellemzői Hiányzik a tervezés megbízhatósága Folytatódik a hazai beruházások uniós beruházásokká történő átalakítása (mint ahogy az a 4-es metró esetében történt) Túlzott szerepet szán az önkormányzatok saját bevételének Alapvetően a hátrányosabb helyzetű településeket sújtja
15
Önkormányzatok reakciója A megszorításokra hitelfelvétellel (esetleg vagyonfeléléssel) reagálnak az önkormányzatok
16
Forrás: MNB (A központi költségvetés adóssága ezen időszak alatt 8591-ról 16487 milliárd forintra nőtt) Az önkormányzatok adósságállománya Milliárd Ft
17
Hitelfelvételek alakulása célonként és önkormányzati Forrás: Állami Számvevőszék (2007. szept.) típusonként (%), 2005
18
Forrás: MNB A felmért hitelintézetek önkormányzati portfóliójának lejárat összetétel szerinti változása Kitettségek lejárati megoszlása 2006.12.312007.12.312008.12.31 1 év alatt 47,4%17,7%13,2% 1-5 év között 12,9%11,4%7,5% 5 - 10 év között 14,2%19,7%13,9% 10 - 15 év között 11,3%16,5%14,3% 15 év felett 14,2%34,6%51,0% Összesen100,0%
19
Tiszaderzs
20
A gazdasági problémák a területi különbségek elmélyülésével járnak A makrogazdasági problémák
21
Forrás: MKIK GVI Konjunktúra Mutató és Bizonytalansági Mutató alakulása (1998 – 2008) 10 éves mélypont
22
Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat
23
Forrás: Jelentés a kis- és középvállalkozások 2005. és 2006. évi helyzetéről, GKM (2007. dec.) Vállalkozások néhány jellemzője a régiókban, 2005 (Összes régió 100 százalék)
24
MSZP javaslatok Koncepció: előnyben a „baráti önkormányzatok”
25
I.5 Mrd forint „baráti önkormányzatoknak” /2177/2008 sz. kormányhatározat/ TelepülésProjektÖsszeg (M Ft) GyöngyösOrczy-kastély és kert beruházásának befejezése100,0 CsabacsüdSzennyvíztisztító építése90,3 VámosszabadiFaluház bővítése48,9 Hatvanúj-hatvani városközpont felújítása120,0 Szikszóipari park fejlesztéshez szükséges földterületvásárlás34,0 MezőtúrTeleki Blanka Gimnázium épületének és udvarának felújítása89,6 PolgárTehermentesítő utak létesítése150,0 JászberényJászsági Népi Együttes székházának felújítása120,0 MakóSportcentrum fejlesztés150,0 AdonyPolgármesteri Hivatal felújítása100,0 MiskolcStadion-rekonstrukció300,0 KöröstarcsaÁltalános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény akadálymentesítése40,0 BodrogkisfaludBelterületi utak felújítása20,0
26
NyírbátorTornacsarnok építése450,0 Nyíregyháza Mővelődési ház, orvosi rendelő újjáépítése, iskola átalakítása, szociális otthon felújítása197,0 PenyigeRavatalozó és temető felújítása26,0 SzombathelySzínház építése850,0 LetkésIskola-felújítás250,0 VácrátótPetőfi Sándor Ált. Isk. bővítés, akadálymentesítés250,0 IkladNemzetiségi Óvoda átalakítása57,6 TápiószeleIskolarekonstrukció300,0 SzigetmonostorZöldsziget Körzeti Ált. Isk. rekonstrukció, taneszközvásárlás249,1 SzigethalomSzent István Ált. Isk. felújítása250,0 SzigetcsépÓvoda újjáépítés250,0 VasadIskolabővítés, eszközbeszerzés250,0 DánszentmiklósÓvoda felújjítása110,8 II. 5 Mrd forint „baráti önkormányzatoknak” /2177/2008 sz. kormányhatározat/
27
Fidesz javaslatok Fontos a diagnózis, csak így juthatunk el a terápiáig
28
Forrás: OECD, 2003
29
Képviselők számaLakosok száma Budapest6761,7 millió fő New York518,3 millió fő Önkormányzati képviselők száma Forrás: Budapest.hu
30
Békés megye
31
Kaposvár
32
1. variáció Megmarad a huszonhárom kerület, de bizonyos hatáskörök átkerülnek a fővárosi önkormányzathoz (egységes vagyongazdálkodás és városrendezés, a képviselők számának csökkentése) 2. variáció Hét-nyolc kerület kerül kialakításra (Budán három, Pesten négy-öt kerület) 3. variáció City-koncepció: Budapest belső kerületei/kerületrészei összeolvadnak, a III., a IV. és a XI. kerület megőrzi önállóságát, a többi kerületből összevonással további négy-öt kerület alakul 4. variáció A huszonhárom kerület megszűnik, a városrészeket elöljárók képviselik, a Fővárosi Közgyűlés tagjainak száma negyvenre csökken A Fidesz fővárosi önkormányzati reformelképzelései Kósa Lajos és Tarlós István javaslata
33
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.