Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIrma Kovács Megváltozta több, mint 8 éve
1
Kutyás terápia típusai Készítette: Fehérné Eleki Anita
2
„A kutyát kimondottan a gyermekek számára teremtették. Nincs párja a csintalankodásban.” Henry Ward Beecher
3
A kutya terápiás foglalkozásokba való bevonását először B. Levinson amerikai pszichológus alkalmazta a hatvanas években, mint olyan terápiás módszert, amellyel sikeres előrehaladást lehet elérni pszichésen sérült gyermekek kezelése során. A módszert később kiterjesztette súlyos, gyógyíthatatlan betegek segítésére (enyhítette a depressziót), illetve idősekre, akiknél az egyedüllét és magány miatti szellemi és fizikai leépülést tudta gátolni illetve lassítani az állatterápia segítségével.
4
Az ezt követő évtizedekben egyre több olyan tudományos vizsgálat látott napvilágot, mely igazolta a kutya -mint fejlett szociális viselkedést mutató állat- terápiás munkában való hatékonyságát. Többek között ennek is köszönhetően terjedt el a 80-as években előbb az Egyesült Államokban majd egyre több európai országban a kutya alkalmazása olyan esetekben, amikor a hagyományos pszichoterápia eredménytelen maradt. Hamarosan kiderült, hogy a speciálisan kiképzett, bárkivel közreműködni kész, odaadó, szeretetteljes kutyák terápiás eszközként való alkalmazása meglepő sikereket eredményez. Nyugaton valóságos mozgalom lett a terápiás kutya kiképzése és használata, lelkes önkéntesek áldozzák fel szabad idejük egy részét arra, hogy embertársaiknak ily módon segítsenek. A vizsgálatok eredményei szerint a kutya sokoldalú terápiás hatást fejthet ki.
5
A kutyás terápiának 3 típusát különböztetjük meg: - Állatasszisztált aktivitás -Állatasszisztált terápia -Állatasszisztált pedagógia
6
1. Állatasszisztált aktivitás (AAA = animal assisted activity) Az állat asszisztált aktívitás, melynek lényege, a foglalkozásokon résztvevő személyek életminőségének, hangulatának növelése. E foglalkozások keretében a kutya passzív jelenlétének jótékony hatását használjuk ki. A kutya simogatása, önzetlen szeretete már önmagában pozitív érzelmeket vált ki. Nagyon jól alkalmazható ez a terápiás tevékenység pl.: az idős embereknél, fekvőbetegeknél, mozgássérülteknél, magas vérnyomásúaknál. E fajta foglalkozások általában spontán módon szerveződnek, és a fejlődést sem követik nyomon.
7
Csák Petra és kutyája Zsófi (Élet-Morzsa-Kutyapark, Hanimec Kutyásterápia és Sport Egyesület)
10
2. Állatasszisztált terápia (AAT = animal assisted therapy) Az állat asszisztált terápia már kitűzött célok szerint valósul meg, mely során a foglalkozások tudatosan szerveződnek, és a fejlődést is nyomon követik. A kutya jelenléte a fejlesztő foglalkozásokon óriási motiváció a gyermekek számára, nincs az a feladat, amit ne végeznének el szívesen a kutyának vagy kutyával együtt.
14
3. Állatasszisztált pedagógia (AAE = animal assisted education) Ezeken a foglalkozásokon vagy éppen tanórákon a kutya is jelen van, mint „segédtanár”. Ilyenkor a kutya mint hatalmas motivátor vesz részt a foglakozásokon. A kutya bevonása az iskolai órákba vagy óvodai foglalkozásokba könnyen megkedveltetheti az adott témát vagy tantárgyat a gyerekekkel.
17
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.