Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGergő Juhász Megváltozta több, mint 8 éve
1
Milyen lesz húsz év múlva a Repülés
2
Honnan jött az előadás ötlete A 2014-es esztergomi Rubik emléknap alkalmából nemzetközi gyermekrajz pályázatot írtunk ki, amire több mint 360 rajz érkezett. Ekkor merült fel a gondolat, hogy Tényleg. Milyen is lesz a repülés húsz év múlva?
3
Svajdova RenatkaKarc Dorka Ferner Cynthia Schweitzer FanniKormos NorbertSántha Bálint
4
Mottó: Mert Vonaton jár az idő S gépből csinált madarán A gyalogos bizony Elmarad ám ?
5
Alapelvek: Ami húsz év múlva jellemző lesz, az legalább tíz éve megvan Paradigma váltás idejét éljük
6
Miről szeretnék beszélni A repülés várható fejlődése Az új energiagazdálkodás lehetőségei Elektromos repülőgépek Elektronikus forradalom a repülésben is A várható főbb problémák
7
A repülés várható fejlődése Az utasforgalom alakulása az USA-ban
8
A GA gépek számának éves növekedése %-ban (FAA becslés)
9
A GA gépek éves repült idő növekedése %-ban (FAA becslés)
10
USA aktív GA gépek életkora (2013) % Össz darabszám : 219426 Átlag életkor: 29,5 év Életkor (év)
11
Korosztályok szerinti GA repült idő az USA-ban (2005)
12
Problémák A géppark fizikailag elöregedett A géppark erkölcsileg elöregedett A certifikáció problémái Az előírások kérdése Példák Motorok alaptípusainak tervezési kora A kettős gyújtás problémája B 737 tervezési éve 1965 B 747 tervezési éve 1965
13
Következmény A következő húsz évben az iparnak le kell gyártania több mint 160 000 új GA repülőgépet !!!
14
De… Milyen üzemanyaggal fogunk repülni?
15
A megszokott AVGAS (100 és 100 LL) Repülőbenzint 2017-2018 után nem fogják gyártani. Megoldás lehet az UL 91, vagy a Hjelmco 91/96 vagy az EN228 (autóbenzin)?
16
A legnagyobb probléma a MOGAS-al, hogy etilalkoholt tartalmaz AzEN228, 5% (m/m) etanolt tartalmaz, és az üzemanyaggyártók ezt az arányt még növelni akarják. Ez azonban Lerakódásokat okoz a porlasztóban és Korróziót okoz a hengerekben és az egyéb alkatrészeken
17
Egy megoldás lehet Az elektromos meghajtás (EPUs) engedélyezhető az un. LSA gépeknél (Light Sport Aeroplanes) iaw. F2480-11 “Standard Practice for Design and Manufacture of Electric Propulsion Units for Light Sport Aircraft” Jelenleg ez a szabályozás csak a konvencionális elektromos hajtóművekre terjed ki.
18
Az új energiagazdálkodás lehetőségei Energiánk rengeteg van Csak - Nem ott - Nem akkor - Nem olyan formában Amikor szükségünk van rá
19
Egy megoldási lehetőség: Metanolgazdaság Lényege, az energiát metanol formájában tároljuk
20
Oláh György szabadalmai Metanol előállítása energiából, vízből és a levegő széndioxidjából Direkt metanolos üzemanyagcella
21
NASA Sony Már ki van találva Chrysler 2002 Volvo
22
A közvetlen metanol alapu üzemanyagcella működése
23
Belsőégésű motorr Elektromos hajtómű 56,6 kg 100 Le (73,5 kW) 11,5 kg 201 Le (150 kW) Rotax 912 S 1,78 Le/ kg 38% Plettenberg NOVA 150 17,4 Le/kg 92%
24
2011 Green Flight Challenge Távolság 200 mérföld ( 322 km ) Kevesebb mint 2 óra alatt Személyenként kevesebb mint 1 gallon (3,79 l) üzemanyaggal (vagy ezzel egyenértékű energiával
26
„2011 GFC” eredmények Helyezés Csapat Sebesség Energia hatékonyság Energiaforrás (mph) (mpge) (mph) (mpge) 1Pipistrel USA 113,6 403,5 Elektromos áram 2e-Genius 107,3 375,7 Elektromos áram Nem érte el a (mpge) minimumot PhoEnix 137,5 94,3 Repülőbenzin
27
. „Sunseeker II” napenergiát használó motoros vitorlázó
29
Elektronikus forradalom a repülésben is GPS TICAS Logger Fedélzeti számítógépek stb.
30
Megoldandó és megoldható kérdések Navigáció IFR Vakleszállás bárhova Irányítás, összeütközés elkerülése Kisgépes robot (mint a Dynon SkyView, SV szervóval) A certifikáció problémái* * Megjegyzés: A VLA/LSA gépeknél már van néhány kivétel, hogy nem ETSO certifikált avionikát építettek be, és az LSA repülőgép certificatios memorandum kidolgozás alatt van az EASA GA részlegében.
31
Drónok ? A fekete ló De kié a légtér? Mi lesz a repülésbiztonsággal?
32
Következtetések: Paradigma váltás előtt állunk az egész világban Sheldon válság? A repülés jobban fejlődik mint a gazdaság többi része Az energia és a repülés olcsóbb lesz A tömegesítés kikényszerülése Nekünk is változnunk kell?
33
Néhány „jövőbiztos” megoldás
34
A várható főbb problémák Morális és magatartásbeli kérdések Oktatás Hatósági munka Mi lesz akkor a világban?
35
Köszönöm a türelmüket
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.