Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlexandra Somogyi Megváltozta több, mint 8 éve
1
Térszemlélet a rajzoktatásban Új módszerek a Rajz és vizuális kultúra tanításban Deák 17 Galéria - 2015. október 10. Kárpáti Andrea, ELTE TTK andrea.karpati@ttk.elte.huandrea.karpati@ttk.elte.hu
2
Térszemlélet és térábrázolás
3
A művek funkciója: tájékozódás a térben és az időben, emberi viszony- latokban
4
Téri képességek Vizuális nevelés a Rajz és vizuális kultúra tanterveken alapul az ismeretek alkalmazása felől közelít a szakértői/ holisztikus értékelés hagyománya Pszichológiai tesztelés kognitív képességek vizsgálata elsősorban mentális téri műveletek/elvont képi gondolkodás objektív mérések
5
Térképzetünk ősformája a gömb. A szabad teret egy egocentrális negyed fél vagy egész gömbként érzékeljük. Hieronymus Bosch: A teremtés harmadik napja, a Gyönyörök kertje triptichon, külső táblái; 1500-1505; grisaille; Prado, Madrid (Zele János: Térképzetek I. ELTE TTK Térszemlélet digitális tananyag részlete, 2015)
6
Valós és szimbolikus tér
7
Intim terek: bensőséges illúzió
8
Téri képességek a tantervekben A tantervekben jellemzően feladatleírásokat, általános megfogalmazásokat találunk Nehezen körvonalazhatóak a pontos oktatási-nevelési tartalmak és azok súlya az egyes feladatokon belül A többnyire indirekt módon megjelenő, nehezen beazonosítható térszemléleti tartalmak hogyan jelennek meg a gyakorlatban?
9
Téri képességek a tantervekben (2010-2014) A tanterv szövegéből kiemelt tartalmi egység: „Személyes és közös élmények, képzetek megjelenítése rajzokban, festményekben, szobrokban.” Feltételezett térszemléleti tananyag: Térbeli viszonylatok érzékeltetése elhelyezéssel (pl.: fent-lent, elől- hátul, jobbra-balra, takarás, előtér-háttér) A tananyaghoz kapcsolható fogalmak, fejleszthető területetek, készségek : térbeli helyzetek, viszonylatok megkülönböztetésének képessége; takart tömegek érzékelése; a térérzékelést befolyásoló tényezők: optikai csalódások, térillúziók; nézőpont, horizonthelyzet változásával módosuló térbeli viszonylatok; téri emlékezet
10
A térábrázoló képesség fejlesztése Camera obscura Vonalhálós mintalap Modell másolás cél: a tér illúziója, nem a látvány valósága
11
Vincent Van Gogh térábrázoló eszköze
12
Kép vagy/és szobor: installációk az 1980-as és a 2010-es évekből
13
Térábrázolási rendszerek, térbeli helyzet érzékeltetése Monge-vetület (4. osztályban) Axonometria (5., 6. osztályban) Perspektíva (5., 6. osztályban)
14
Kreatív tervezési feladatok Tárgy és épülettervezési, térszervezési, térrendezési tervek bemutatása (nézetrajzok, metszetek, alaprajzok, látványtervek, modellek, makettek) a térlátást segítő/kiegészítő tapasztalások (pl.: tapintás és hallás élmények, súly és hőérzetek) szabásminták, palástformák alkalmazásával térbeli formák létrehozása
15
A vizuális nyelv alapelemei A vizuális nyelv (pont- vonal- folt, fény-árnyék hatások, színezet, textúra-faktúra) alkalmazása térhatások érzékeltetésére.
16
Térbeli formák szerkezetének, felépítésének értelmezése hossz- és keresztmetszetek szerkezeti csomópontok természetes és mesterséges formák struktúrája, szabályos és szabálytalan felépítése
17
A téri képességek mérése HAGYOMÁNYOS – INTELLIGENCIA VIZSGÁLATOK (Thurstone, Gardner, Carroll) VALÓS TÉRBEN SZERZETT TAPASZTALATOKHOZ KAPCSOLÓDVA /Eliot és Czarnolewski (2007) „Everyday Spatial Behavioral Questionnare” ESBQ/ DIGITÁLIS MÉRŐESZKÖZÖKET ALKALMAZÓ, DINAMIKUS A HAGYOMÁNYOS FELADATOKAT DINAMIKUS KÖRNYEZETRE ÁTIRÓ (Sutton, 2011) A VIRTUÁLIS TÉRBEN, A MINDENNAPI ÉLETBEN SZERZETT TAPASZTALATOKHOZ KÖTŐDVE (Sandstrom, Kaufman, és Huettel, 1998) A VIRTUÁLIS TÉRBEN, DE A VALÓS TÉRBEN MOZOGVA (Mental Imagery and Human-Computer Interaction Lab)
18
A téri képességek mérése Hagyományos módon Tóth Péter: Térbeli képzet feladat (2013)
19
A téri képességek mérése Virtuális 3D környezetben Sandstrom, N. J., Kaufman, J., & Huettel, S.A.: Spatial Navigation Task (1998) Ambosta, A.H., Reichert, J.F., Kelly, D.M.: Reorienting In Virtual 3d (2013)
20
A téri képességek mérése PISA 2012, matematika teszt feladat
21
A téri képességek mérése PISA 2012, matematika teszt feladat
22
Diagnosztikus mérések fejlesztése 1. fázis (2009-2012): papír alapú mérések 2. fázis (2012-2014): online mérések (eDIA) háttérkérdőívek
23
Diagnosztikus mérések fejlesztése Főbb célok: 1.-6. osztályosok képességeit, készségeit mérő eszközök kidolgozása tanulási problémák feltárása a fejlődés egyéni követése, személyre szóló visszajelzés értékelés és fejlesztés összekapcsolása a kutatás, a fejlesztés és a képzés egysége az oktatás minőségének, eredményességének növelése, országos szintű összevethetősége
24
Diagnosztikus mérések fejlesztése A mérési területek: 3 nagy műveltségterület (olvasás-szövegértés, matematika és természettudomány) kognitív és affektív készségek és képességek (további 14 terület)
25
Téri problémák vizuális nevelési dokumentumokban: Téri problémák pszichológiai tesztekben: Példák a képességelemet mérő tesztekre 1. Térábrázolási rendszerek ismerete és alkalmazása Az alapvető térábrázolási rendszerek, konvenciók ismerete, az „ábraolvasás” készsége feltétele a feladatok értelmezésének. (Mérése többnyire indirekt módon történik.) 2. Térbeli helyzet érzékelése Rod and frame test (Witkin and Asch, 1948) Water Level Test (Piaget and Inhelder, 1956) 3. A vizuális nyelv alapelemei, vizuális minőségek 4. Térbeli struktúrák, szerkezeti felépítések értelmezése összeillesztési feladat, forma szintézis, beágyazott forma felismerése mentális metszet, egész-rész viszonylatok Embedded Figures Test (Witkin, 1950) Hidden Figures Test (Ekstrom, French and Harman, 1976) Paper Form Board (Likert and Quasha, 1941) Form Equations (El Koussy, 1935) Mental Cutting Test (CEEB, 1939) 5. Térbeli tájékozódástéri orientáció, téri reprezentáció Világítótorony (De Lange, 1984) Navigation tasks (Sandstrom, Kaufman, és Huettel, 1998) 6. Tér rekonstruálása térbeli felismerés, mérnök rajz, térbeli képzet 3D Assessment Tasks (Sutton és Williams, 2007) Téri műveleti képességek (Tóth, 2013) 7. Tér redukálása, absztrahálása-- 8. Mozgás vagy képzeleti mozgatás által változó térélmények érzékelése vizualizáció, mentális forgatás, mentális transzformáció, téri relációk, mentális papírhajtogatás Differential Aptitude Test: Space Relation (Bennett, 1973), Mental Rotation Test (Vandenberg és Kuse, 1978), Card Rotation Test (Ekstrom, French and Harman, 1976) 3-Dimensional Cube (Gittler, 1998) Paper Folding Test (Ekstrom, 1976) Surface Development Test (Thurstone, 1949) A téri képességstruktúra
26
Statikus feladatok (eDIA) Tér rekonstruálása
27
Dinamikus feladatok (eDIA) Tér rekonstruálása
28
Statikus feladatok (eDIA) Térábrázolási rendszerek (Monge-vetület)
29
Statikus feladatok (eDIA) Térbeli tájékozódás: térbeli helyzetek, viszonylatok, irányok érzékelése
30
Statikus feladatok (eDIA) Manipulációk: a belső látással végrehajtott műveletek: felosztás, forgatás, elmozgatás, hajtogatás, tükrözés, konstruálás
31
Statikus feladatok (eDIA) Manipulációk: a belső látással végrehajtott műveletek: felosztás, forgatás, elmozgatás, hajtogatás, tükrözés, konstruálás
32
A téri képességkomponensek eredményei 1.Mentális műveletek 2.Térbeli formák szerkezetének, felépítésének értelmezése 3.Tér rekonstruálása 4.Térbeli helyzetek, viszonylatok, irányok érzékelése
33
Térszemlélet a rajzoktatásban Új módszerek a Rajz és vizuális kultúra tanításban Deák 17 Galéria - 2015. október 10. Babály Bernadett, SZIE YMÉK babaly.bernadett@gmail.com babaly.bernadett@gmail.com
34
Egy térszemlélet fejlesztő program hatásvizsgálata Helyszín: Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar Résztvevők: építész- és építőmérnök hallgatók (272 fő) Ideje: 2014/2015-ös tanév
35
A fejlesztő program alapvető céljai A program valós, a szakmai tárgyakat oktatók által felvetett konkrét problémák megoldására irányuljon. A téri képességek fejlesztése kreatív konstruálási, térszervezési feladatok megoldásával történjen. Vizsgálhatóvá váljon a két- és háromdimenziós ábrázolások fejlesztő hatása közötti különbség. Vizsgálhatóvá váljon a valós és virtuális környezet fejlesztő hatása közötti különbség. Vizsgálhatóvá váljanak egyéb háttértényezők, összefüggések, amelyek hatással lehetnek a térszemlélet fejleszthetőségére.
36
A kísérletben résztvevők csoportjai CsoportokA térábrázolás típusa, technikája Az alkotás szabadsága Kontroll csoport 2Dgrafikai eljárások kötött feladatsor 1. Kísérleti csoport 3D anyagmodellek (valós térben) kötött feladatsor 2. Kísérleti csoport 3D számítógépes térmodellezés (virtuális térben) kötött feladatsor 3. Kísérleti csoport 3D térmodellezés szabadon választott eljárásokkal önálló feldolgozás
37
Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák A rajzlap „mindent elbír”
38
Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák 2D és 3D közötti váltások
39
Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák 2D és 3D közötti váltások
40
Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák Komponálás több nézetre
41
Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák Léptékváltások
42
Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák Léptékváltások
43
Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák Szerkezeti felépítés
44
Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák diplomamunka
45
A téri képességeket fejlesztő program feladatai Forma felosztása, illesztési lehetőségei Mintázat Dombormű Térkompozíció síklapokkal Térkompozíció tömör testekkel Térkonstrukciók (építmény jelleggel)
46
A téri képességeket fejlesztő program eredményei Kontroll csoport: 6,48% Kísérleti csoportok: 15,44%
47
A téri képességeket fejlesztő program eredményei Kötött feladatsor: 15,72% Szabad feladatsor: 6,20%
48
A téri képességeket fejlesztő program eredményei Háttértényezők: A fiúk jobb teljesítményt nyújtottak a lányoknál mindkét felmérésen, azonban a fejlődés mértéke azonos volt. Az építészmérnök hallgatók magasabb teljesítményt nyújtottak az építőmérnök hallgatóknál. Az eredmények nem mutattak összefüggést azzal, hogy milyen típusú szakközépiskolából érkeztek a résztvevők. Attitűdvizsgálatok (kérdőíves felmérések)
49
Kárpáti Andrea, ELTE TTK, Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ andreakarpati.elte@gmail.com Babály Bernadett, Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar babaly.bernadett@gmail.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.